معرفی بهترین تولید کنندگان ورق فولادی در کشور

زمان مطالعه: 7 دقیقه

ورق فولادی، یکی از پر مصرف‌ ترین مقاطع فولادی در کشور است که در انواع مختلف با استفاده از آلیاژهای متفاوت تولید می‌ شود. در سراسر کشور ما، کارخانه‌ های بسیاری هستند که ورق‌ های فولادی را تولید و روانه بازار می‌ کنند. در ادامه این مقاله از دانشنامه اصفهان آهن، با بهترین تولید کنندگان ورق فولادی در کشور بیشتر آشنا می‌ شویم.

فایل صوتی

کشور ما ایران توانسته که در طی سال‌ های اخیر، روند افزایشی در تولید محصولات و ورق‌ های فولادی داشته باشد. در پایان سال 2020 توانست با توجه به میزان ظرفیت تولیدی، عنوان برترین تولید کننده منطقه را به خود اختصاص دهد.

بهترین تولیدکنندگان ورق فولادی در کشور

در بین تولید کنندگان بی‌ شماری که در کشور ما وجود دارد، تعدادی از آن‌ ها، با استفاده از مواد اولیه مرغوب به تولید محصولات با کیفیت بالا پرداخته‌ اند که عبارت‌ اند از:

  • مجتمع فولاد مبارکه اصفهان
  • فولاد اکسین خوزستان
  • فولاد خوزستان
  • مجتمع فولاد گیلان
  • مجتمع هفت الماس
  • مجتمع فولاد امیرکبیر کاشان
  • کارخانه تاراز چهارمحال
  • شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری

مجتمع فولاد مبارکه اصفهان

یکی از بزرگترین تولید کنندگان ورق فولادی در کشور، که فعالیت خود را از سال 1371 در منطقه صنعتی اصفهان و در شرق شهر مبارکه آغاز نمود، مجتمع فولاد مبارکه اصفهان است. این مجتمع برترین و بزرگترین کارخانه‌ تولید کننده فولاد کشور است و محرک تعداد زیادی از صنایع بالا دستی و پایین دستی به شمار می‌ رود. حتی قیمت ورق در این کارخانه نسبت به سایر تولیدکنندگان بیشتر است.

این مجتمع علاوه بر تولید محصولات فولادی، به عنوان تامین کننده مواد اولیه تعداد زیادی از کارخانه‌ ها و کارگاه‌ های تولیدی مانند صنایع لوله و پروفیل، نفت، گاز و پتروشیمی و… نیز شناخته می‌ شود. در کنار تولیدات خود و تامین نیاز داخل، با صادر کردن محصولات خود به بازارهای جهانی توانسته با عنوان بهترین کارخانه تولید ایران معرفی شود.

در این مجتمع انواع محصولات فولادی مانند ورق سیاه، ورق آجدار، ورق گالوانیزه، ورق رنگی، ورق قلع اندود و… تولید و روانه بازار می‌ شود که به اختصار در مورد این محصولات توضیحاتی ارائه می‌ دهیم.

از ابتدای تأسیس این شرکت، تولید ورق گالوانیزه در آن، یکی از به‌ صرفه‌ ترین روش‌ های حفاظت از ورق در برابر خوردگی بوده است. از ویژگی‌ های دیگر ورق گالوانیزه‌ تولیدی این شرکت می‌ توان به استحکام بالا اشاره کرد.

طی سال‌های اخیر، فعالیت شرکت فولاد مبارکه‌ی اصفهان در زمینه‌ تولید انواع ورق‌ های فولادی بسیار چشمگیر بوده است. شرکت فولاد مبارکه‌ اصفهان از بهترین کارخانه‌ هایی است که ورق‌ های سیاه (گرم) و روغنی را برای کاربردهای متفاوتی تولید می‌ کند.

مجتمع فولاد مبارکه اصفهان

ورق سیاه

فولاد مبارکه یکی از اصلی‌ ترین تولید کنندگان داخلی ورق سیاه، در ضخامت‌ های مختلف 16 و 18.5 میلی‌ متر به صورت کلاف است. از ورق سیاه فولاد مبارکه به عنوان ماده اولیه و تولید ورق سرد استفاده می‌ شود.

ورق آجدار مبارکه

از این محصول فولادی به منظور ساخت کف یا بدنه آسانسور، اتوبوس، دستگاه‌ های تولید در صنایع غذاسازی و کشاورزی و… استفاده می‌ شود. ورق آجدار در ضخامت‌ های 2 تا 6 میلی‌ متر و پهنای 1000 تا 1500 میلی‌ متر تولید و به بازار عرضه می‌ شود.

ورق گالوانیزه مبارکه

استفاده از فرایند غوطه وری پیوسته در تولید ورق گالوانیزه، موجب تولید ورق در ضخامت‌ های بین 0.25 تا 2 میلی‌ متر می‌ شود. میزان ظرفیت تولید این محصول در فولاد مبارکه، سالانه حدود 200 هزار تن است.

ورق رنگی

ورق رنگی در فولاد مبارکه اصفهان با هدف به کارگیری در ساخت لوازم خانگی، کابینت سازی، سقف و بدنه ساختمان یا کارگاه در ضخامت‌ های مختلف تولید می‌ شود. میزان ظرفیت تولید ورق رنگی، سالانه در مبارکه 100 هزار تن است که موجب شده کارخانه فولاد به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان ورق رنگی در ایران معرفی شود.

ورق قلع اندود

هرگاه لایه نازکی از قلع بر روی فولاد یا آهن قلع اندود قرار بگیرد، یک مقطع فولادی قلع اندود شده تولید می‌ شود. این محصول به منظور پیشگیری از زنگ زدگی مورد استفاده قرار می گیرد. ورق قلع اندود شده در فولاد مبارکه، علاوه بر تامین نیاز داخلی به کشورهای دیگر مانند روسیه، چین و… نیز صادر می‌ شود.

ورق روغنی مبارکه

ورق روغنی فولاد طی فرایند نورد سرد، در سه نوع ST12، ST13 و ST14 تولید می‌ شود که تنها تفاوت آن‌ ها در میزان سختی هر کدام است. البته گریدهای ورق روغنی نیز متفاوت است.

یکی از بزرگترین کارخانه‌ های فولادی ایران، که در جایگاه اول تولید مقاطع فولادی در ایران قرار دارد، مجتمع ذوب آهن اصفهان است. این مجتمع کار خود را در سال 1350 با وارد نمودن محصولات چدنی به بازار شروع کرد. محصولات این مجتمع، مصالح ساختمانی و ریلی است و به عنوان یکی از بهترین تولید کنندگان محصولات فولادی با اندازه طولی بالا شناخته می‌ شود.

 فولاد اکسین خوزستان

یکی از مجتمع‌ های بزرگ تولید کننده ورق در کشور، که از ماشین آلات و دستگاه‌ های به روز دنیا استفاده می کند، مجتمع فولاد اکسین خوزستان است. این مجتمع در سال 1384 در 10 کیلومتری جاده اهواز، فعالیت خود را آغاز کرد. تامین ماده اولیه بسیاری از واحدهای صنعتی کشور مانند خودروسازی، نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع دریایی را فولاد اکسین اهواز بر عهده دارد.

میزان ظرفیت تولید 1 میلیون و پنجاه هزار تن در سال، موجب شده تا علاوه بر تامین نیاز داخلی، محصولات فولادی خود را نیز به کشورهای همسایه صادر نماید. عمده محصولات فولاد اکسین اهواز، به عنوان مصالح ساختمانی استفاده می‌ شود.

در واقع، کارخانه‌ فولاد اکسین خوزستان یکی از بهترین شرکت‌ هایی است که در زمینه‌ ساخت انواع ورق‌ های فولادی، از جمله ورق سیاه A283 ،‌A516 ،‌ST52 ،‌ST37 جهت تولید مخازن ذخیره‌ سازی فعالیت دارد.

مهم ترین محصولات مجتمع فولاد اکسین خوزستان، ورق‌ های آلیاژی و سیاه هستند. ورق آلیاژی اکسین اهواز از جمله مهم‌ ترین محصولات فولادی این مجتمع است. علاوه بر این، ورق سیاه اکسین اهواز طی فرایند نورد گرم تولید و به صورت رول، فابریک و برش خورده به بازار عرضه می‌ شود. این نوع ورق در ساخت پروفیل‌ های ساختمانی و در صنعت به کار برده می‌ شود.

فولاد اکسین حوزستان

فولاد خوزستان

مجتمع فولاد خوزستان در سال 1366 فعالیت خود را شروع و در ادامه به عنوان یکی از بزرگ‌ ترین شرکت‌ های تولید مقاطع فولادی در کشور شناخته شد. محصولات فولادی شامل شمش، بیلت و اسلب به منظور تامین نیاز داخلی هستند. یکی از عمده‌ ترین محصولات فولادی کارخانه خوزستان، شمش فولادی است که طی فرایند احیا مستقیم و با کمک کوره قوس الکتریکی، محصولات خود را تولید می‌ کند.

علاوه بر کارخانه‌ های معرفی شده در بالا، می‌ توان به تولید کنندگان دیگری در این زمینه اشاره کرد که در ادامه به طور مختصر هر کدام را توضیح می دهیم.

مجتمع فولاد کاویان اهواز

یکی از بزرگ‌ ترین واحدهای تولید کننده ورق فولادی در داخل کشور با بیش از 30 سال سابقه فعالیت، مجتمع فولاد کاویان است. این مجموعه به صورت تخصصی در زمینه نورد و تولید ورق سیاه فعالیت دارد.

بیشترین کاربرد ورق سیاه کاویان در صنایع ساختمان سازی، خودروسازی ،تولید داده مخازن و تانکرهای مخصوص نفت است. از محصولات پرفروش این کارخانه می‌ توان به ورق با اندازه 1.5*6 در ضخامت های 20 و 25 اشاره کرد.

مجتمع فولاد گیلان

این مجتمع به منظور تامین نیاز داخلی کشور و منطقه شمال، در سال 1382 شروع به فعالیت نمود. تولید سالانه 2.5 میلیون تن محصول به روش نورد گرم و 500 هزار تن از طریق نورد سرد، این مجتمع را به عنوان اولین و بزرگترین مجتمع تخصصی محصولات فولادی تبدیل کرده است.

تولید ورق‌ های گالوانیزه با ظرفیت سالانه 180 هزار تن، از محصولات فولادی تولید شده بسیار مهم توسط مجتمع فولاد گیلان به حساب می‌ آید. مقاطع فولادی تولیدشده در این شرکت در صنایع متعددی از جمله صنعت خودروسازی، صنعت ساختمان‌ سازی و لوله‌ سازی کاربرد دارد.

مجتمع هفت الماس

این مجتمع یکی از بهترین تولید کنندگان محصولات فولادی مانند ورق روغنی و گالوانیزه در کشور شناخته می‌ شود. مجتمع هفت الماس فعالیت خود را از سال 1375 با تولید انواع ورق فولادی به روش نورد سرد و انواع دیگر محصولات فولادی آغاز نموده است. این مجتمع توانسته رتبه دوم در تولید ورق گالوانیزه کشور را، به خود اختصاص دهد.

بهترین تولیدکنندگان ورق فولادی

مجتمع فولاد امیرکبیر کاشان

یکی از زیرمجموعه‌ های فولاد مبارکه اصفهان که در سال 1383 زیر نظر مدیران ارشد تاسیس شد، مجتمع امیرکبیر کاشان است. تولید انواع ورق سیاه، رنگی، گالوانیزه و… به منظور کاربرد در صنعت خودروسازی و صنایع دیگر، از جمله فعالیت های این مجتمع فولادی به شمار می‌ رود.

یکی از محصولات فولادی که به منظور ماده اولیه در صنایع مختلف برای ساخت قطعات، سازه‌ ها و ماشین آلات استفاده می‌ شود، ورق‌ فولادی است. برای خرید ورق فولادی علاوه بر توجه به قیمت آن باید نوع، کیفیت ساخت، آلیاژ مورد استفاده شده به عنوان ماده اولیه و برند کارخانه تولید کننده را مورد توجه قرار داد.

کارخانه تاراز چهارمحال

شرکت صنایع ور‌ق‌ های پوشش‌ دار (تاراز چهارمحال و بختیاری) در سال 1387 تاسیس شد و یکی از بهترین کارخانه‌ های داخلی تولید ورق گالوانیزه است. در سال 1394 این کارخانه، به عنوان تنها تولیدکننده‌ ورق گالوالوم در ایران به بهره‌ برداری رسید.

شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری

این کارخانه یکی از زیرمجموعه‌ های فولاد مبارکه است که در سال 1389 مورد بهره‌ برداری قرار گرفت. در زمینه‌ تولید ورق گالوانیزه جهت استفاده در صنعت خودروسازی، شرکت ورق خودروی شهرکرد یکی از بهترین شرکت‌ هاست.

ورق‌ های گالوانیزه‌ تولید‌شده در این کارخانه، با نام ورق گالوانیزه‌ خودروی شهرکرد نیز شناخته می‌ شوند.

در این مقاله سعی کردیم بهترین کارخانه های تولید ورق در ایران را معرفی کنیم. بهتر است بدانید که هریک از این کارخانه‌ ها در تولید بعضی از انواع ورق شناخته شده‌ اند و در واقع کیفیت تولید آن‌ها نسبت به کارخانه‌ های دیگر، بیشتر است.

در کشور ما تولید کنندگان بسیاری به تولید و ساخت ورق‌ های فولادی مشغول هستند که از جمله بهترین تولید کنندگان می‌ توان به فولاد مبارکه اصفهان، ذوب آهن اصفهان، اکسین اهواز و فولاد خوزستان اشاره کرد.

عمده کاربرد ورق‌ های فولادی در چه صنایعی است؟

ورق‌ های فولادی در صنایع مختلف برای ساخت قطعات، سازه‌ ها و ماشین آلات استفاده می‌ شوند.

بهترین تولیدکنندگان ورق فولادی در ایران کدام‌اند؟

از بهترین تولید کنندگان می‌ توان به فولاد مبارکه اصفهان، ذوب آهن اصفهان، اکسین اهواز و فولاد خوزستان اشاره کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.