جوشکاری ورق گالوانیزه و نکات ضروری آن

زمان مطالعه: 5 دقیقه

جوشکاری ورق گالوانیزه تقریبا با همان ترکیب روش جوشکاری ورق‌های فولادی انجام می‌پذیرد. همان فرآیند با ایجاد تغییرات در پارامترهایی مانند ولتاژ، آمپر، سرعت، حرکت و … برای جوشکاری ورق‌های گالوانیزه نیز استفاده می‌شود. به همین دلیل قیمت ورق گالوانیزه یکی از پارامترهای تاثیرگذار در فاکتور نهایی شمرده شده است. در این مقاله قصد داریم به جوشکاری ورق گالوانیزه و نکات ضروری آن بپردازیم. اگر شما نیز قصد جوشکاری ورق گالوانیزه را دارید با ما همراه باشید.

جوشکاری ورق گالوانیزه

با وجود اینکه ورق گالوانیزه جز خانواده ورق‌های فولادی است؛ اما به دلیل دارا بودن پوشش روی الزامات متفاوتی را برای انجام جوشکاری طلب می‌کند. تفاوت جوشکاری این محصول با سایر ورق‌ها در دمای تبخیر پایین پوشش روی است. روی در حدود ۴۲۰ درجه سانتی‌گراد ذوب شده و در دمای ۹۰۷ سانتی‌گراد به بخار تبدیل می‌شود. از سویی دیگر فولاد در درجه حرارت ۱۵۳۸ درجه ذوب و دارای دمای قوس جوشکاری ۸۰۰۰ تا ۱۱۰۰۰ است. درواقع روی در نزدیکی محل جوش بخار می‌شود. این مسئله شامل دو پیامد اساسی نظیر افزایش دود در جوشکاری به دلیل وجود روی، از بین رفتن پوشش محافظ (زیرا روی در نزدیکی خط جوش بر اثر حرارت قوس می‌سوزد) می‌شود.

در نتیجه باید راهکاری مناسب را برای جوشکاری ورق گالوانیزه در نظر بگیریم. انجام این کار از طریق انتخاب روش جوشکاری مناسب، انتخاب نوع الکترود مصرفی، تمیزکاری سطحی قبل از جوشکاری، توجه به ضخامت ورق و … میسر می‌شود.

آماده سازی محل جوشکاری

بر اساس استاندارد‌های موجود، جوشکاری باید در محلی که روی وجود ندارد انجام پذیرد. در نتیجه برای جوشکاری اجزای سازه‌ای گالوانیزه، باید حداقل پوشش روی ۱ تا ۴ اینچی را برای هر دو طرف ناحیه جوش در نظر گرفته و در هر دو سمت کار برداشته شود. از سری راهکارهایی که برای انجام این کار توصیه شده می‌توان به سنگ زنی پشت، سوزاندن و به اطراف راندن روی ذوب شده از ناحیه جوش اشاره کرد.

ترمیم پوشش در ناحیه ی جوش

فرآیند جوشکاری بر روی سطوح گالوانیزه به پوشش موجود برروی خط جوش و نواحی مجاور آن اسیب می‌رساند. برای ترمیم این نواحی از استاندارد ASTM A780 استفاده می‌شود. می‌توان برای طراحی در نواحی آسیب دیده از اسپری یا رنگ‌های حاوی ذرات روی استفاده کرد.

استفاده از فلز جایگزین

به نظر شما آیا می‌توان برای جلوگیری از مشکلاتی نظیر خوردگی از الکترودهایی مانند فولاد زنگ نزن استفاده کرد؟ فولاد کربنی گالوانیزه یا بدون پوشش را با استفاده از الکترودهای فولاد زنگ نزن به آسانی می‌توان به فولاد زنگ نزن جوش داد. این محصولات در برابر روی و فولاد کربنی نقش کاتدی را ایفا می‌کنند. این بدان معناست که در حضور رطوبت، روی و فولاد کربنی مجاور فلز جوش، برای محافظت از فولاد زنگ نزن خورده می‌شوند.

مشکلات جوشکاری ورق گالوانیزه

در جوشکاری موارد خاصی وجود دارد که ممکن است جوشکارها هنگام کار با آنها روبه‌رو شوند. این موارد می‌توانند در تمام حالت‌ها یعنی از نقطه جوش ورق گالوانیزه تا جوشکاری کامل آن‌ها پدیدار شود. در صورت عدم رعایت نکات فنی ممکن است مشکلاتی برای جوش ورق‌ها ایجاد شود. از جمله این مشکلات می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

خوردگی 

برای جلوگیری از این اتفاق، قبل از شروع هرکاری باید پوشش گالوانیزه در منطقه جوشکاری پاکسازی شود. بعد از به پایان رسیدن جوشکاری ورق مجددا گالوانیزه شود. دقت کنید اگر بین پاکسازی پوشش ورق و جوشکاری آن فاصله بیوفتد، ممکن است فولاد زیرین تحت تاثیر جو یا سایر موارد دیگر اکسید شود، زنگ بزند و یا دچار خوردگی شود.

خوردگی ورق گالوانیزه

وجود پوشش روی

یکی از چالش‌ها در مورد جوشکاری ورق گالوانیزه، پوشش روی موجود در آنها است. این ماده از جنبه‌های مختلفی کار را با مشکل روبه‌رو می‌‎کند. برای مثال نفوذ مذاب جوش را دشوار می‌کند. این امر باعث ایجاد عیب فقدان ذوب می‌شود.

دستورالعمل جوشکاری ورق های گالوانیزه

به منظور انجام هرچه بهتر فرآیند جوشکاری برای انواع ورق‌های گالوانیزه، رعایت برخی نکات و مراحل ضروری است. از مهم‌ترین نکات این کار می‌توان به تهیه وسایل جوشکاری (دستگاه جوش ورق گالوانیزه، لباس کار، عینک، دستکش و ماسک)؛ آماده‌سازی الکترود مناسب جوشکاری انواع ورق گالوانیزه، قراردادن قطعه‌های ورق در محل مناسب و ثابت نگه داشتن آنها برای انجام عملیات، انجام جوشکاری مطابق استانداردهای موجود و سنگ زنی نهایی به منظور حذف پاشش مذاب از روی ورق اشاره کرد.

روش‌ های جوشکاری ورق گالوانیزه

روش‌های مختلفی برای جوشکاری این ورق‌ها وجود دارد که با توجه به نیاز و شرایط کار، بهترین روش انتخاب می‌شود. در ادامه به بررسی انواع روش‌های جوشکاری ورق‌های گالوانیزه در صنعت اشاره خواهیم کرد.

جوشکاری قوس با الکترود پوشش دار

روش جوشکاری قوسی با الکترود پوشش‌دار که به SMAW معروف است، یک تکنیک بسیار متداول جوشکاری در صنعت محسوب شده و آن را تحت عنوان جوشکاری برق نیز می‌شناسند. حرکت الکترود به سمت عقب و جلو در این روش به تبخیر پوشش روی، جلوگیری از تخلخل و ترک کمک شایانی می‌کند.

جوشکاری مقاومتی

این روش جوشکاری، اغلب برای ورق‌هایی با ضخامت کمتر از ۵ میلی‌متر انجام می‌پذیرد. همچنین در صورتی که ضخامت پوشش زیر ۴۳ میکرون باشد این روش ترجیح داده می‌شود. جوشکاری مقاومتی به دلیل وارد کردن کمترین میزان آسیب به ورق‌های گالوانیزه، یکی از روش‌های مقرون به صرفه محسوب می‌شود.

جوشکاری با اشعه لیزر

در این روش اگر هنگام جوش، قطعات به درستی در کنار یکدیگر قرار نگیرند باعث به وجود آمدن بریدگی در کناره‌ی جوش می‌شوند. برای صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها لازم است تا درز جوش به خوبی کنترل شده و لبه قطعات به‌طور کامل در کنار یکدیگر جفت باشند. روش جوشکاری با اشعه لیزر نسبت به سایر دستگاه‌های سنتی بسیار گران‌تر است. همچنین لازم به ذکر است که این راهکار دارای محدودیت عمق نیز هست.

الکترود جوشکاری ورق گالوانیزه

درواقع الکترود یک سیم فلزی رسانا است که پوششی را در اطراف خود دارد. این پوشش‌های می‌توانند از جنس‌هایی نظیر قلیایی، رتیلی، سلولزی و رتیلی با پودر آهن باشند. جنس سیم فلزی به‌کار رفته در این محصول باید با قطعه‌ای که در جوشکاری مورد استفاده قرار می‌گیرد متناسب باشد. در نتیجه باید از الکترودی که شباهت ساختاری بسیاری به این نوع ورق دارد استفاده شود. برای مهم ترین الکترودها می‌توان از الکترود‌های ۶۰۱۰، ۶۰۱۱، ۷۰۱۴ و ۷۰۱۸ نام برد. 

الکترودهای جوشکاری

جوشکاری ورق گالوانیزه تقریبا با همان ترکیب روش جوشکاری ورق‌های فولادی انجام می‌پذیرد. با وجود اینکه ورق گالوانیزه جز خانواده ورق‌های فولادی است؛ اما به دلیل دارا بودن پوشش روی الزامات متفاوتی را برای انجام جوشکاری طلب می‌کند. بر اساس استاندارد‌های موجود، جوشکاری باید در محلی که روی وجود ندارد انجام پذیرد. در نتیجه برای جوشکاری اجزای سازه‌ای گالوانیزه، باید حداقل پوشش روی ۱ تا ۴ اینچ برای هر دو طرف ناحیه جوش در نظر گرفته شده و در هر دو سمت کار برداشته شود. از سری راهکارهایی که برای انجام این کار توصیه شده می‌توان به سنگ زنی پشت، سوزاندن و به اطراف راندن روی ذوب شده از ناحیه جوش اشاره کرد. همچنین روش‌های مختلفی برای جوشکاری این ورق ها وجود دارند که با توجه به نیاز و شرایط کار، بهترین روش انتخاب می‌شود. یکی از راه های دیگر جوشکاری مقاطع فولادی نوع آرگون است اما عوارضی را در بردارد و شما میتوانید با مراجعه به مقاله عوارض جوشکاری آرگون را مطالعه نمایید.

مهم‌ترین مشکل در جوشکاری انواع ورق گالوانیزه چیست؟

وجود پوشش روی که در صورت عدم حذف قبل از جوشکاری، مشکلاتی از قبیل عدم نفوذ مناسب جوش، ایجاد تخلخل و ترک را همراه خود دارد.

برای جوشکاری ورق گالوانیزه چند روش وجود دارد؟

برای جوشکاری این ورق‌ها روش‌های قوسی همچون GMAW، SMAW و روش مقاومتی قابل استفاده هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.