نمودار قیمت پروفیل زد از سال 93 تا 1402

زمان مطالعه: 3 دقیقه

در سال های اخیر مقاطع فولادی مختلف قیمت های بالا و پایین و نوسانات عجیب و غریبی به خود دیده اند. اگر نگاهی کوتاه به نمودار قیمت پروفیل زد در سایزهای مختلف بیندازید، متوجه رشد قیمت ۱۳ برابری این محصول از سال ۱۳۹۳ می شوید!

با توجه به اهمیتی که این تغییرات قیمتی برای فعالان بازار و خریداران دارد، قصد داریم تا در این تحلیل، نمودار قیمت پروفیل زد از سال ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۲ را بررسی کنیم. لطفا تا پایان همراه ما باشید.

نکته: به دلیل تنوع بالای محصول، در این مطلب سعی می کنیم قیمت پروفیل زد را در سایزهایی بررسی کنیم که فروش و کاربرد بیشتری دارند.

بررسی نمودار قیمت پروفیل زد سایز ۱۸ با ضخامت ۳

این محصول فولادی از کاربردی ترین پروفیل های تولیدشده در صنعت آهن و فولاد کشور است. تحلیل و بررسی نمودار قیمت پروفیل زد سایز ۱۸ را از سال ۱۳۹۳ شروع می کنیم.

این محصول در سال ۹۳ چیزی حدود ۱۹۵۰ تومان قیمت داشت.بعد از آن به مدت ۲ سال، تغییر خاصی در قیمت این پروفیل دیده نشد؛ حتی در بعضی مواقع قیمت پایین آمد و به ۱۵۰۰ تومان نزدیک شد.

اما از سال ۱۳۹۶ جهش ها در نمودار قیمت پروفیل زد شروع شد. در گام اول، قیمت تا بالای ۲۵۰۰ تومان پیش رفت. این افزایش قیمت همچنان ادامه یافت تا در سال ۱۳۹۷ قیمت پروفیل زد سایز ۱۸ با ضخامت ۳ به حدود ۵۵۰۰ تومان رسید؛ یعنی حدود ۴ برابر نسبت به سال ۹۳.

بعد از آن و در سال ۱۳۹۸ قیمت این پروفیل با شیب ملایم افزایش یافت و به حدود ۱۰ هزار تومان هم رسید. اما از سال ۹۹به بعد شیب افزایش قیمت بسیار بیشتر شد و حتی گاهی جهش های ناگهانی قیمت را هم دیدیم. تمام این اتفاقات، باعث رسیدن قیمت این محصول به بالای ۴۰ هزار تومان شد؛ یعنی چیزی نزدیک به ۳۰ برابر آن هم فقط طی ۹ سال!

نمودار قیمت پروفیل زد از سال 1393

بررسی نمودار قیمت پروفیل Z سایز ۲۰ با ضخامت ۳

مقطع کاربردی و پرفروش بعد در بین انواع پروفیل زد، سایز ۲۰ با ضخامت ۳ است. در ادامه، نمودار قیمت پروفیل Z سایز ۲۰ را تحلیل می کنیم. اینجا هم به اعداد جالبی می رسیم!

وقتی نمودار قیمت پروفیل زد در این سایز را ببینید، متوجه شباهت روند قیمتی این مقطع به نمونه قبل می شوید. در واقع می توان یک نتیجه گیری کلی داشت:

سال های ۹۳ تا ۹۵ برای بازار پروفیل ایران زمان بسیار خوبی بود. قیمت مقاطع ثابت بود و مشتریان می توانستند صرف نظر از نوسانات روزانه بازار، خریدهای خود را تکمیل کنند. این بازه زمانی با دوره اول ریاست جمهوری آقای روحانی همزمان بود و بسیاری از فعالان بازار به موضوع برجام و نتایج احتمالی آن خوش بین بودند.

اما با شروع دوره دوم ریاست جمهوری آقای روحانی در سال ۹۶، اتفاقات سیاسی، اقتصادی و حتی امنیتی زیادی رقم خورد. این حوادث باعث شد تا ابتدا با شیب کم و سپس با شتاب بیشتر قیمت ها صعودی شود.

شاید یکی از مهم ترین وقایع آن دوره، خروج آمریکا از برجام در سال ۱۳۹۷ بود. بعد از آن، نوبت به سال شلوغ و تلخ ۹۸ رسید. در آبان این سال بنزین گران شد و به همین دلیل، اعتراضات و ناآرامی هایی شکل گرفت. بعد از آن ترور سردار سلیمانی و حادثه هواپیمای اوکراینی هم رخ داد. همه این ها دست به دست هم دادند تا بازارهای اقتصادی به شدت تکان بخورد.

نمودار قیمت پروفیل زد

در این بازه زمانی، بورس روزهای قرمز زیادی به خود دید و دلار و طلا صعودی بودند. با توجه به افزایش شدید قیمت دلار، قیمت مقاطع فولادی از جمله پروفیل زد هم بالا رفت و به حدود ۱۰ هزار تومان رسید.

این گرانی تا امروز هم ادامه دارد؛ این موضوع در نمودار قیمت پروفیل به وضوح دیده می شود. به طوری که در حال حاضر، این محصول با قیمت حدودی ۴۰ هزار تومان خرید و فروش می شود.

در مجموع، نمودار قیمت پروفیل زد از ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۲ تغییرات بسیاری به خود دیده که اکثرا در جهت صعود و رشد قیمت بوده است. این نوسانات، بسیاری از خریداران را دچار تردید کرده است. اما اگر شما می خواهید در بهترین قیمت ممکن خرید کنید، با کارشناسان اصفهان آهن در تماس باشید. ما قیمت ها را به صورت به روز در سایت و شبکه های اجتماعی اصفهان آهن درج می کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.