نمودار قیمت شمش فولادی از سال 93 تا 1402

زمان مطالعه: 3 دقیقه

برخلاف بسیاری از محصولات فولادی که در بازه زمانی ۱۰ ساله جهش های شدیدی داشته اند، نمودار قیمت شمش فقط در سال های اخیر این حالت را تجربه کرده است. این موضوع دلایل مختلفی دارد. در ادامه این مقاله تحلیلی به بررسی این موضوع می پردازیم.

همچنین اگر قصد خرید این محصول را دارید، می توانید پس از مشاهده قیمت شمش، خرید خود را از سایت اصفهان آهن و به صورت آنلاین انجام دهید.

بررسی نمودار قیمت شمش فولادی

برای بررسی نمودار قیمت شمش، می توان از سه بازه زمانی در سال های ۹۳ تا تیر ۹۷، مرداد ۹۷ تا خرداد ۹۹ و از تیرماه ۹۹ تاکنون استفاده کرد. در ادامه ما هم بررسی خود را در همین ۳ بازه زمانی انجام می دهیم. نکته مهم اینکه در این فرایند، تمرکز ما روی محصول شمش فولادی ۱۲۵*۱۲۵ از نوع 5SP است و آن را ملاک بررسی قرار می دهیم.

روند قیمت شمش در سال 93 تا تیر 97

در ابتدای این بازه زمانی، نرخی که برای شمش فولادی اعلام شده بود، چیزی حدود ۱۳۰۰ تا ۱۷۰۰ تومان بود.

طی یک روند افزایش ملایم که تا اواسط سال ۹۷ هم ادامه داشت، قیمت نسبت به ابتدای بازه مورد بررسی (سال ۹۳) تقریبا دو برابر شد. در نمودار قیمت شمش نرخ ۳۲۰۰ تومان هم در تیرماه سال ۱۳۹۷ دیده می شود. اما نوسانات شدید قیمت از مرداد این سال شروع شد و هرزگاهی شاهد صعودی سریع قیمت در مدتی کوتاه بودیم.

نمودار قیمت شمش فولادی از سال 93

تغییرات نرخ شمش از مرداد 97 تا خرداد 99

با گذر از بازه نسبتا آرام قبل، به یک دوره دو ساله می رسیم که دو قله قیمتی جدید در آن به ثبت رسید.

مورد اول، در مرداد ۹۷ بود که قیمت شمش به حدود ۴۵۰۰ تومان رسید. این بالاترین قیمت تا آن زمان بود. بعد از رسیدن به قله قیمتی، نرخ شمش کمی آرام شد و تا سقف قیمتی بعد به نوسانات آرام خود ادامه داد.

اما در اواخر سال ۹۸ سقف قیمتی تازه ای ثبت شد. در اسفند این سال نرخ شمش فولادی به حدود ۶۱۰۰ تومان رسید. بعد از این مورد هعم قیمت به ثبات رسید؛ روندی که تا خرداد ۹۹ ادامه داشت.

نمودار قیمت شمش فولادی

نمودار قیمت شمش از مرداد 99 تاکنون

در این بازه زمانی قیمت شمش بارها قله های جدیدی را ثبت کرد. اگر نگاهی به نمودار قیمت شمش بیندازیم، متوجه خواهیم شد که قیمت از حدود ۹ هزار تومان به بیش از ۲۳ هزار تومان رسیده است. البته بالاترین قیمتی که شمش به خود دید، در اسفند ۱۴۰۱ به ثبت رسید. طبق داده ها، قیمت محصول در این زمان به بیش از ۲۴ هزار تومان رسید.

نمودار قیمت شمش فولادی تا سال 1402

عوامل تاثیر گذار بر قیمت شمش فولادی در ایران

از جمله عواملی که بر قیمت شمش اثر دارند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قیمت سنگ آهن
  • بهای ضایعات فولادی
  • عرضه و تقاضا
  • بازار دلار
  • نوسانات سیاسی و اقتصادی داخلی و بین المللی
  • مناسبات بین کشورها

در این بین اهمیت نوسانات ارزهای بین المللی به خصوص دلار را نباید نادیده گرفت. دلار اصلی ترین عامل افت و خیزهای قیمت مقاطع فولادی در ایران است. اما بررسی نوسانات این محصولات نشان می دهد تاثیر ارزهای بین المللی کوتاه مدت است و در بلند مدت، این عرضه و تقاضا است که بازار مقاطع مختلف را تحت تاثیر قرار می دهد.

به طورکلی، در سال های اخیر به دلیل نوسانات شدید در قیمت دلار، افزایش بهای جهانی فولاد و… نرخ بسیاری از مقاطع افزایش چشمگیری داشته است. شمش فولادی هم از این جریان مستثنی نبوده و رشد چند برابری را تجربه کرده است. این موضوع در نمودار قیمت شمش به وضوح دیده می شود.

در هر صورت، اگر قصد خرید این محصول را دارید، می توانید قیمت محصول را در سایت اصفهان آهن مشاهده کنید؛ سپس از طریق ثبت سفارش آنلاین یا تلفنی خرید خود را تکمیل کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.