8 مورد از بهترین کارخانه های تولید تیرآهن در ایران

زمان مطالعه: 8 دقیقه

تیرآهن از محصولات راهبردی صنعت فولاد کشور است. برای تولید آن، استانداردهای مختلفی وجود دارد تا در نهایت، سبد متنوعی از انواع تیر ایجاد گردد. در این مطلب، به معرفی بهترین کارخانه‎ های تولید تیرآهن و اطلاعات تماس هر یک می پردازیم.

اگر قصد خرید تیرآهن را دارید، می توانید از بین گزینه های ذکر شده، محصول مورد نظر را خریداری کنید. البته این نکته را در نظر داشته باشید که قبل از خرید، قیمت تیرآهن را چک کنید. برای این کار، می توانید از سایت یا کانال اصفهان آهن کمک بگیرید.

فایل صوتی

نکات لازم قبل از خرید تیرآهن

قبل از انتخاب تیرآهن بر اساس پروژه‌ مورد نظر، لازم است از کارخانه‌ تولید کننده و قیمت نهایی این محصول، مطلع شوید. به دلیل نوسانات زیاد، بهتر است قبل از خرید هر کدام از انواع محصولات فولادی، با کارشناسان فروش اصفهان آهن تماس بگیرید؛ همچنین دقت داشته باشید، که حتما از مراکز معتبر فروش آهن‌ آلات نسبت به خرید اقدام کنید.

خرید تیرآهن از کارخانه، به صورت وزنی و کیلوگرم است ولی در بازار به صورت شاخه‌ ای نیز قابل خریداری است. قبل از خرید، باید از کارشناس فروش مربوطه، پیش‌ فاکتور دریافت کنید. همچنین قبل از پرداخت مبلغ نهایی، باید تاییدیه‌ خود را به کارشناسان فروش ما ارسال کنید. پس از دریافت محصول مورد نظر، حتما آن را از لحاظ ظاهر و سایر ویژگی‌ ها بررسی نمایید.

اگر محصول ارسال‌ شده، فاقد علامت یا دچار زنگ‌ زدگی بود (منظور زرد شدن محصول به دلیل رطوبت هوا یا بارندگی نیست)، باید نسبت به مرجوع کردن کالا اقدام کنید.

انواع تیرآهن در ساختمان سازی

به‌ طور کلی، تیرآهن از دو قسمت بال و جان تشکیل شده که بخش اصلی یا میانی آن را جان و لبه‌ را بال می‌ گویند. همانطور که گفتیم، وظیفه‌ اصلی این نوع فولاد در ساختمان، تحمل و انتقال بارهای وارد شده بر ساختمان است. به همین دلیل، دو نوع تیرآهن برای صنعت ساختمان‌ سازی وجود دارد؛ تیرآهن هاش و معمولی که هرکدام در بخش‌ های مختلف ساختمان استفاده می‌ شوند.

نکته‌ی مهمی که در مورد این محصول فولادی وجود دارد، این است که پس از پایان ساخت ساختمان‌هایی که دارای اسکلت فلزی هستند، امکان توسعه‌ی آن در مراحل دیگر وجود دارد.

مورد بعدی این که در ساخت سازه‌های فولادی و فلزی، پروفیل‌های آهنی نسبت به مقاطع سازه‌های بتُنی، فضای کمتری اشغال می‌کنند و از این نظر، دارای صرفه‌ی اقتصادی هستند.

این محصول فولادی، دارای سه نوع است. در ادامه به صورت جداگانه به توضیح این سه نوع تیرآهن می‌ پردازیم.

تیرآهن IPE

IPE از نظر شکل ظاهری شبیه به حرف «I» لاتین است و به آن، تیرآهن معمولی نیز می‌ گویند. تولید این نوع تیرآهن از استاندارد اروپا پیروی می‌ کند و بال آن، ضخامتی ثابت دارد. در ایران، استفاده از این نوع محصول برای طراحی و ساخت خانه‌ ها مرسوم است و به همین دلیل، استانداردها و بال‌ های ابتدایی و انتهایی آن یکسان طراحی می‌ شود.

تیرآهن INP

این نوع پروفیل فولادی نیز شبیه به حرف «I» انگلیسی است و در ایران توسط کارخانه‌ ذوب آهن و بر اساس استاندارد روسیه و چین تولید می‌ شود. تفاوت این دو پروفیل در ضخامت بال‌ هایشان است؛ در پروفیل IPE، هرچه بال از جان آن فاصله می‌ گیرد، ضخامت کاهش می‌ یابد.

 H یا بال پهن

همانطور که ابتدا گفتیم، تیرآهن شبیه به حرف H و یا I لاتین است. هنگامی که بال و جان آن با یکدیگر برابر باشد، به آن تیرآهن H یا بال‌ پهن می‌ گویند. هر کدام از این 3 مدل، بر اساس استاندار خاصی تولید می‌ شوند که مهم‌ ترین این استانداردها، مربوط به اروپاست و در ایران نیز مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

  • تیرآهن بال‌ پهن سنگین HEB
  • تیرآهن بال‌ پهن سبک HEA
  • تیرآهن سنگین TPB

تیرآهن‌ های بال‌ پهن سنگین، به طور معمول دارای ضخامت بیشتری نسبت به نوع بال‌ پهن سبک آن هستند. اینگونه تیرآهن‌ ها در سایزهای مختلفی از 10 تا 1000 تولید شده و به بازار، روانه می‌ شوند.

برای مثال سایز 10 سبک این مقطع فولادی دارای 200 کیلوگرم وزن است و نوع سنگین آن، 240 کیلو وزن دارد. همچنین، سایز 90 نوع سبک، 3 تن و 200 کیلوگرم و نوع سنگین آن، 3 تن و 550 کیلوگرم وزن دارد.

تیرآهن لانه زنبوری

دلیل اینکه به این نوع تیرآهن، لانه‌ زنبوری گفته می‌ شود وجود حفره‌ های خالی 6 ضلعی روی آن بوده که از دور، شبیه به لانه‌ زنبور است. طرح تیرآهن لانه‌ زنبوری روی جان این تیرآهن، باعث ایجاد مقاومت در برابر لنگر خمشی می‌ شود. همچنین، قابلیت عبور لوله‌ های برق و تسیسات از این نوع تیرآهن وجود دارد که از مزیت‌ های آن به حساب می‌ آید. حفره‌ های موجود در این مقطع فولادی سبب کاهش وزن نیز می‌ شود که از نظر اقتصادی آن را برای خریدار و مصرف‌ کننده، مقرون به صرفه‌ تر می‌ کند.

بهترین کارخانه های تولید تیرآهن در ایران کدام‌ اند؟

کارخانه‌ های زیادی در زمینه تولید تیرآهن فعالیت دارند. هر یک از این تولیدکنندگان محصولاتی با کیفیت با ویژگی‌ های مختلف را تولید و روانه‌ بازار می‌ کنند. در ادامه به معرفی بهترین کارخانه‌ های تولید‌ تیرآهن می‌ پردازیم.

1. شرکت ذوب آهن اصفهان

کارخانه‌ ذوب آهن اصفهان از قدیمی ترین تولیدکنندگان تیرآهن است و به‌ نوعی، از بهترین کارخانه های تولید تیرآهن در ایران محسوب می شود. فعالان حوزه فولاد یا صنایع مختلفی مثل ساختمان سازی کیفیت این محصول را تایید می‌ کنند و از مصرف کنندگان تیرآهن تولیدی این مجموعه هستند.

محصولات تولیدی کارخانه تیرآهن اصفهان به دلیل استفاده از استانداردهای بین المللی و رعایت اصول جدول اشتال، از بهترین تیرهای بازار است و مشتریان زیادی دارد. به همین دلیل قیمت تیرآهن ذوب آهن برای بسیاری از افراد فعال در حوزه آهن مهم است.

شرکت ذوب آهن اصفهان تولید تیرآهن را در انواع مختلفی همچون IPN با استاندارد تولید DIN 1025-1، تیرآهن های نوع بال پهن موازی با استاندارد ISIRI 14484 و تیرآهن های بال نیم پهن موازی بر اساس استاندارد DIN 1025-5 انجام می دهد.

این کارخانه آهن، تیرآهن‌ هایی با سایزهای 14،12، 16، 18، 20 ،22، 24، 27 و 30 را تولید می‌ کند. انواع تیرآهن تولیدی ذوب آهن اصفهان، سبد محصولات این شرکت را به یکی از کامل ترین نمونه ها در ایران تبدیل کرده است. حتی محصولات این شرکت به کشورهای مختلف در اروپا، آسیا و آفریقا صادر می شود. این شرکت در 45 کیلومتری جنوب غربی اصفهان و در نزدیکی زرین‌ شهر واقع شده است.

بهترین کارخانه های تولید تیرآهن

2. کارخانه جهان فولاد غرب (کرمانشاه)

کارخانه‌ جهان فولاد غرب در سال 1387 در 35 کیلومتری جاده هرسین کرمانشاه تاسیس شد. هدف کارخانه‌ جهان فولاد غرب، تولید تیرآهن، نبشی و ناودانی با ظرفیت 300 هزار تن در سال است. تیرآهن این کارخانه در دو نوع نیم‌ پهن و عریض تولید و به بازار عرضه می‌شود.

محصولات نیم‌ پهن جهان فولاد غرب در سایز 80 تا 200 میلی متر و طول استاندارد 8 تا 18 متر موجود است. ضمنا تیرهای عریض این شرکت در سایز 100 تا 1000 میلی متر تولید می شوند. این محصول در پروژه های عمرانی عظیم کاربرد دارد. با توجه به کیفیت محصولات جهان فولاد غرب، نام آن در لیست بهترین کارخانه های تولید تیرآهن قرار می گیرد.

کارخانه جهان فولاد غرب

3. تیرآهن پروفیل صنعت ماهان

پروفیل صنعت ماهان در نزدیک تهران و در جاده خاوران واقع شده است. ابتدای فعالیت آن، به سال 1389 بر می گردد. با توجه به محل قرارگیری این واحد تولیدی در نزدیک پایتخت، می تواند گزینه خوبی برای خرید تیرآهن باشد. علاوه بر تیر، انواع لوله، پروفیل و نبشی هم از دیگر تولیدات این کارخانه است.

این شرکت تیرآهن IPE را با استانداردهای ملی و بین المللی و در سایزهای پرفروش 14، 16 و 18 عرضه می کند. پس می تواند یکی از بهترین کارخانه های تولید تیرآهن باشد.

4. تیرآهن ظفر بناب

مجتمع ظفر بناب یکی از مجهزترین شرکت‌ ها در زمینه تولید انواع مقاطع فولادی است. این واحد صنعتی از سال 86 به بهره‌ برداری رسید. تیرآهن ظفر بناب در دو نوع IPE و INP و در سایزهای 12 تا 27 تولید و روانه‌ بازار می‌ گردد. وزن سایز 14 این محصول، برای هر شاخه‌ 12 متری، 155 کیلوگرم است. این مسئله، نشان دهنده رعایت استانداردهای مختلف در تولید محصول توسط این کارخانه است.

این شرکت در ابتدا برای تولید میلگرد بنا شد؛ اما در طرح توسعه آن، محصولات دیگری همچون تیرآهن نیز به سبد محصولات آن اضافه شد. تیرآهن تولیدی این کارخانه علاوه بر تامین بخشی از نیاز داخل، به کشورهای مختلف نیز صادر می گردد.

5. شرکت فولاد خوزستان

شرکت فولاد خوزستان بعد از ذوب آهن، در رده‌ دوم بزرگ ترین تولید‌کنندگان فولاد خام کشور به حساب می‌ آید. این کارخانه در نزدیکی شهر اهواز قرار دارد و به تولید تیرآهن 14 و 16 اهواز و محصولات مشابه اقدام می کند.

کارخانه فولاد خوزستان

6. کارخانه آریان فولاد

شرکت نورد آریان فولاد یکی دیگر از بهترین کارخانه های تولید تیرآهن است که در شهرستان بوئین زهرا قرار دارد و در سال 1385 تاسیس گردید. این شرکت علاوه بر تولید میلگرد، نبشی و ناودانی، در زمینه‌ تولید تیرآهن هم فعالیت دارد. تیر تولیدی آریان فولاد با استاندارد DIN 1025-5 ساخته و عرضه می شود.

با توجه به نزدیکی آریان فولاد به پایتخت، خرید از این شرکت می تواند برای صنایع فعالی در منطقه مرکزی کشور گزینه خوبی باشد.

7. کارخانه کوثر اهواز

خط تولید تیرآهن این کارخانه در سال 1351 راه‌ اندازی شد و انواع محصولات  این کارخانه شامل موارد زیر است:

  •  بال‌نیم‌ پهن موازی
  • بال‌نیم‌ پهن موازی نیمه‌ سبک
  • بال‌ موازی (IPE) با اندازه‌ بال ۱۲۰ و ۱۴۰ میلی‌ متری و جان ۱۲ متری
  • بال‌ باریک شیب‌ دار (INP) با اندازه‌ بال ۱۲۰ تا ۲۰۰ میلی‌متری و جان ۶، ۹ و ۱۲ متری

این شرکت کیفیت محصولات تولیدی خود را از لحاظ ترکیبات مکانیکی و شیمیایی کنترل می کند و از تولیدکنندگان اختصاصی تیرهای INP و IPE در سایزهای 14، 16 و 20 است. بنابراین می توان نام آن را در لیست بهترین کارخانه های تولید تیرآهن قرار داد.

کارخانه کوثر اهواز

8. فایکو

کارخانه فولاد البرز ایرانیان یا فایکو در نزدیک شهر ساری و در استان مازندران واقع شده است. این شرکت، مقاطع فولادی مختلف را بر اساس استانداردهای ملی و بین المللی تولید و عرضه می کند. به همین دلیل، محصولات آن از کیفیت بالایی برخوردار است. بنابراین می توان فایکو را به عنوان یکی از بهترین کارخانه های تولید تیرآهن شناخت.

این کارخانه در سال 1393 تاسیس شد. تیرآهن تولیدی فایکو در انواع INP و IPE بوده و در سایزهای مختلفی همچون 14، 16 و 20 به بازار عرضه می شود.

بهترین تیرآهن در بازار ایران

تا اینجا در مورد بهترین سایزهای تیرآهن در ساختمان سازی صحبت کردیم، بهتر است این را بگوییم که بهترین تیرآهن در ساختمان سازی از نظر نوع هم می‌تواند دسته‌بندی شود. بهترین تیرآهن در بازار ایران، تیرآهن IPE ذوب آهن اصفهان است که وزن آن مطابق جدول اشتال است و علت گران‌بودن آن نیز، همین است.

تیرآهن تولیدی این کارخانه از کیفیت مرغوبی برخوردار است و به همین دلیل بین مصرف‌کنندگان، طرفداران خاص خود را دارد. البته، محصولات کارخانه‌ی یزد، ناب، آرین و فایکو از نظر وزنی سبک هستند و از سایر محصولات، ارزان‌تر هستند.

نماد ESCO بر روی بال این محصول، به عنوان نشانه‌ی اصلی تیرآهن ذوب آهن اصفهان است که آن را از سایر کارخانه‌های تولیدکننده متمایز می‌کند و صد البته قیمت تیرآهن ذوب آهن نسبت به محصولات مشابه، بیشتر است. تیرآهن ذوب آهن اصفهان وزن زیادی دارد و این هم از جمله موضوعاتی است که هنگام خرید تیرآهن باید به آن توجه داشته باشید.

تیرآهن، مقطعی فولادی به شکل H و I انگلیسی است که دارای جان و بال است. این مقطع فولادی سنگین به دلیل عبور از مرحله‌ی نورد گرم، در برابر بُرش، بسیار مقاوم می‌شود. البته برای نگهداری و حافظت از آن می‌بایست هزینه‌های بسیاری صرف کرد؛ چرا که در برابر خوردگی، مقاوم نیست.

در این مطلب در مورد بهترین کارخانه های تولید تیرآهن در ایران صحبت کردیم. اگر شما قصد خرید از هر یک از شرکت های تولیدی را دارید، می توانید پس از بررسی قیمت روز هر محصول، آن را از سایت اصفهان آهن خریداری کنید. برای ثبت سفارش، کافی است با ما تماس بگیرید یا از طریق خرید آنلاین، محصول مورد نظر را تهیه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

9 نظرات
  1. katlin mora می گوید

    Friends, who bought from these factories for Slovenia? Which one is better in terms of quality?

  2. جواد غلامی می گوید

    چطور میتونم وزن هر شاخه تیر ذوبی رو ببینم؟

    1. اصفهان آهن می گوید

      در قسمت جدول وزن تیرآهن می تونید همه این موارد مشاهده کنید.

  3. mahsa rahnamaei می گوید

    کارخونه های شاهین بناب و فایکو و جهان فولاد غرب هم محصولات بسیار باکیفیتی دارن، به نظرم به این مطلب اطلاعاتشونو اضافه کنید تا کامل تر بشه

  4. علی معامله گر میلگرد در بورس کالا می گوید

    ممنون که شماره تماس کارخانه های تولید تیر آهن رو اینجا گذاشتید دنبال ادرس و شماره تلفن شرکت ذوب اهن بودم که تونسم بجورم

    1. رضا بهرامی می گوید

      دوست عزیز کجا شماره تلفن گذاشتن که من نمیبینم؟!🙄

  5. هادی جوانمرد می گوید

    به نظرم با توجه به عرضه، ظفربناب باید بیارید جایگاه های بالاتر اجهاف نکنید حداقل

    1. mahsa rahnamaei می گوید

      بیشترین عرضه تیرآهن در بورس کالا در سال 1401 مربوط به کارخانه ذوب آهن اصفهان بوده که در مجموع 1.4 میلیون تن تیرآهن در بورس کالا عرضه کرده و سهم 28 درصدی از کل عرضه تیرآهن در بورس کالا را به خود اختصاص داده است.
      لطفا اطلاعات غلط ندهید دوست عزیز

  6. علی احمدی می گوید

    مقاله جالبی بود. من خودم یکی از کارگران شرکت ذوب آهن هستم و می تونم بگم که ذوب اهن یکی از پیشروان صنعت تیرآهن در ایران است.این کارخونه با استفاده از تکنولوژی های نوین و مواد اولیه با کیفیت، تیرآهن های با کیفیت و محبوبی را تولید می کند.همچنین به حفظ محیط زیست و ایمنی کارگران خود اهمیت می دهد. من به عنوان یک کارگر ذوب اهن، افتخار می کنم که در این شرکت فعالیت می کنم.