ورق دامپا چیست؟ بررسی انواع دامپا و کاربرد هر کدام

زمان مطالعه: 5 دقیقه

دامپا محصولی است که شاید کمتر کسی آن را بشناسد؛ اما احتمالا بسیاری از ما نمونه‌هایی از آن را در سازه‌های اطرافمان دیده‌ایم. در ادامه به بررسی این محصول کاربردی و مقرون‌به‌صرفه خواهیم پرداخت.

فایل صوتی این مطلب

فایل ویدئویی این مطلب

ورق دامپا چیست؟

ورق دامپا که با نام لمبه هم شناخته می‌شود، نام محصولی پرکاربرد است که به علت مقاومت و زیبایی آن، برای پوشاندن دیوارها، سقف‌های کاذب و شیروانی، پوشش دیواره کانکس‌ها و همچنین اجرای سقف پارکینگ‌ها، تراس، آلاچیق، تالارها، سینماها، هتل و بانک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول بر‌اساس نوع سازه و همچنین کاربردی که دارد، به 2 صورت جوشی یا پرچی به سازه متصل می‌شود.

دامپا چیست

همان‌طور که بیان شد، ورق دامپا به علت مقاومت و زیبایی کاربردهای فراوانی دارد و در پروژه‌های زیادی از آن استفاده‌ می‌شود؛ به‌همین‌دلیل استعلام قیمت ورق فولادی قبل از شروع کار از الزامات پروژه است.

مزایای ورق دامپا

کاربردهای این ورق در بخش پیش به‌طور خلاصه توضیح داده‌شد، در این بخش به اصلی‌ترین مزایای آن می‌پردازیم:

  • وزن سبک
  • عایق مناسب در برابر رطوبت
  • مقاوم در برابر زلزله
  • عایق مناسب در برابر صدا
  • غیر قابل اشتعال
  • نصب سریع و آسان
  • با دوام و دارای عمر طولانی
  • قابل شستشو و رنگ‌آمیزی
  • حمل‌و‌نقل آسان
  • انعطاف‌پذیری مناسب
  • مقرون‌به‌صرفه
مزایای دامپا

تمام این ویژگی‌ها، این نوع ورق را به محصولی کاربردی و مقرون‌به‌صرفه تبدیل کرده است، اما برای آن که بهترین انتخاب را در زمان خرید ورق دامپا داشته باشید، نیاز است تا انواع آن و کاربردهای مختلف هرکدام را بشناسید؛ در این صورت شما معامله‌ای کاملا موفق خواهید داشت!

انواع ورق دامپا

ورق‌های دامپا به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند:

  • فلزی
  • پلاستیکی
  • موج‌دار یا راه‌راه

ورق دامپای فلزی

ورق‌های فلزی عمدتا از آلومینیوم یا فولاد ساخته می‌شوند و دارای روکشی از جنس روی هستند؛ همچنین برای افزایش مقاومت در برابر زنگ‌زدگی، لایه دیگری از جنس اسید کروماتیک هم اضافه می‌شود تا دوام این نوع دوچندان شود.

این ورق‌ها دارای مقاومت و طول عمر بالایی هستند. معمولا مواد سازنده این محصولات، بازیافتی است؛ بنابراین با محیط زیست سازگاری دارند.  یکی دیگر از نکات مثبت این نوع عایق بودن در برابر صداهایی مانند آوای برخورد قطرات باران است. نکته منفی در ارتباط با این محصول، قیمت بالای آن است که البته دوام بالا و عمر طولانی، تاثیر این نکته منفی را کم‌رنگ‌تر می‌کند.

ورق دامپای پلاستیکی

دامپای پلاستیکی نسبت به نوع قبلی از دوام کمتری برخوردار است و البته قیمت پایین‌تری هم دارد. هر چه کیفیت مواد به کار رفته در ورق‌های پلاستیکی بهتر باشد، بر قیمت آن افزوده می‌شود. این محصول قابل تمیز کردن بوده و نصب آسانی دارد. در مقابل، به علت نداشتن زیبایی بصری کافی و همچنین عایق نبودن در برابر صدای قطرات باران، معمولا برای اماکن غیرمسکونی استفاده می‌شود.

ورق دامپای راه راه یا موج‌دار

این نوع ورق هم‌جنس دامپای فلزی بوده و همان‌طور که از نامش بر می‌آید، ساختاری راه راه دارد؛ این نوع طراحی، باعث افزایش یک‌پارچگی سقف می‌شود که پایدارتر و با دوام‌تر است. ورق‌های دامپای راه راه خود به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند:

  • ورق فولادی گالوانیزه: این ‌نوع محصولات، کربنی هستند و با روی پوشش داده‌ شده‌اند که از طریق فرآیند غوطه‌وری مداوم و گرم شدن تولید می‌شوند؛ این محصول را می‌توان به‌ صورت ساده یا رنگ‌آمیزی‌شده استفاده کرد.
  • ورق ‌های رنگ ‌شده پلی ‌استر: از این نوع، به دلیل طول عمر متوسط ​​آن ، بیشتر برای سازه‌های کشاورزی استفاده می‌شود. اگرچه این ورق، گزینه ارزان‌تری است، اما باید هر پنج یا ده سال یک ‌بار تعمیر یا تعویض شود. نصب و نگهداری آن نیز باید با دقت انجام شود؛ زیرا مستعد خراش است.
  • پی ‌وی ‌سی پلاستیزول:محصولی است که با رنگ پرایمر متمایز شده‌ و سپس PVC روی آن قرار می‌گیرد. ورق‌های روکش پلاستیکی پی ‌وی‌ سی دوام بالایی دارند و به‌راحتی خراش نمی‌بینند. این محصولات می‌توانند تا 30 سال کارایی خود را حفظ کنند؛ همچنین در برابر آب‌ و هوا مقاوم هستند و وزن کمی دارند.
  • قیر: ورق دامپا راه‌‌راه ساخته ‌شده از قیر، ضد‌آب است؛ ضمنا ماندگاری و دوام بالایی نیز دارد.

کاربرد ورق دامپا

ورق دامپای فلزی، بیشتر برای گاراژها، سوله‌‌های حیاط ‌خلوت، ساختمان باغ‌ها، روکش‌های خانگی، سقف‌های صنعتی و بسیاری موارد دیگر استفاده می‌شوند. ورق دامپای پلاستیکی بیشتر برای ساختمان‌هایی که به استحکام کمتری نیاز دارند و همچنین سازه‌های موقت استفاده می‌شوند. گلخانه، باغ، ساختمان بیرونی و گاراژ از جمله مواردی هستند که این محصول در آنها به کار می‌رود.

ورق دامپای راه راه به دلیل دوام و پایداری آن (در مقایسه با انواع مسطح) به ‌طور گسترده و برای اهداف مختلف از جمله گاراژها، سوله‌ها، کانکس‌ها، ایوان‌ها و دیگر موارد ایده‌‌آل است. نمونه‌ای از کاربردهای ورق دامپا را می‌توان در سقف‌های کاذب مشاهده کرد.

انواع سقف کاذب ساخته‌شده با دامپا

سقف کاذب دامپا

سقف کاذب دامپا ساده
سقف‌های کاذب دامپا ساده با عرض 10 و 20 سانتی‌متر و طول حداکثر 6 متر تولید می‌شوند. معمولا از این نوع سقف کاذب برای مکان‌هایی استفاده می‌شود که نیاز به عایق صدا ندارند.

سقف کاذب دامپا سوراخ‌دار
سقف‌های کاذب دامپا سوراخ‌دار از ورق‌های آلومینیومی پانچی با عرض 10 و 20 سانتی‌متر تولید می‌شوند و روی آن‌ها سوراخ‌های یک و دو میلی‌متری تعبیه شده‌است. وجود لایه‌ای از کاغذ سیاه رنگ در پشت این سوراخ‌ها، خاصیت آکوستیک بودن صوت را در این سقف‌ها ایجاد می‌کند.

نحوه اجرای سقف کاذب دامپا

درگام اول، ابتدا تراز سقف را مشخص می‌کنیم. سپس ناودانی پوشاننده از جنس آلومینیوم یا استیل را روی لبه دیوار نصب می‌کنیم. لبه ورق‌های دامپا در این ناودان قفل و بست شده و برای اتصال آن به سازه از تسمه‌های آویز و U پانل‌ها استفاده می‌شود. تعداد آویزها و فاصله U پانل‌ها از یکدیگر با توجه به طول پانل‌های دامپا، وزن سازه و تجهیزاتی که روی سقف کاذب قرار خواهند گرفت، تعیین می‌شوند.

در این نوشته راجع‌به ورق دامپا، کاربردها و انواع آن صحبت کردیم. امیدواریم از این مطلب کاربردی اطلاعات مفیدی را کسب کرده‌باشید. در پایان از شما خوانندگان محترم می‌خواهیم تا تجربیات خود را در زمینه خرید و استفاده از ورق‌های دامپا بیان کنید.

انواع ورق دامپا را نام ببرید؟

این ورق‌ها در سه نوع فلزی، پلاستیکی و راه راه یا موج‌دار موجود هستند.

سقف دامپا کاذب ساده چگونه ساخته می‌شود؟

سقف‌های کاذب دامپا ساده در عرض 10 و 20 سانتی‌متر و طول حداکثر 6 متر ساخته می‌شوند.

مزایای ورق دامپا چیست؟

این ورق دارای مزایایی همچون وزن سبک، عایق مناسب در برابر رطوبت، مقاوم در برابر زلزله، عایق مناسب در برابر صدا، غیر قابل اشتعال، نصب سریع و آسان، با دوام و دارای عمر طولانی هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.