سقف کاذب و معرفی انواع آن

زمان مطالعه: 6 دقیقه

یکی از نکات برجسته در طراحی‌های داخلی مدرن، استفاده از سقف کاذب است. اما شاید برای شما این سوال مطرح شود که مفهوم سازه فوق چیست؟ این ساختار، در اصل پوششی است که با استفاده از آن سقف یا تاسیسات موجود در زیر آن را پنهان می‌کنند اما در کنار این کاربرد، تاثیر بسیار زیادی نیز در زیباسازی فضا و همچنین کاهش مصرف انرژی دارد. انواع سقف کاذب با متریال‌های مختلف در طراحی‌های امروزی و برای فضاهای متفاوت طراحی و اجرا می‌شوند. در این نوشته قصد داریم ضمن معرفی کامل این سازه و انواع آن به‌طور مفصل، به بررسی نوع ساخته شده با رابیتس و میلگرد بپردازیم که یکی از پرکاربردترین و پرطرفدارترین سازه‌های مدرن است. در ادامه با ما همراه باشید.

سقف کاذب چیست؟

همان‌طور که در ابتدای مقاله گفته شد، سقف کاذب پوششی ظاهری است که زیبایی و جلوه فوق‌العاده‌ای به دکوراسیون داخلی می‌دهد. یکی از مزیت‌های این نوع سازه، امکان اضافه کردن آن بعد از اتمام ساخت است.
علاوه‌بر امکان پیاده‌سازی این قسمت در زمان ساخت، کارخانه‌های زیادی این محصول را به‌صورت آماده و قابل‌نصب تولید می‌کنند و شما به‌راحتی می‌توانید هر نوع از آن را با توجه به نیاز و کاربرد خود خریداری کنید.

سقف کاذب چیست

این سقف از ترکیب موادی همچون شیشه، گچ، فایبرگلاس، میلگرد، پلاستیک، نبشی و … ساخته می‌شود و برای اجرای آن‌ها باید حتما زیرسازی مناسب انجام شده باشد. وصل کردن این سازه‌ها به سقف اصلی با استفاده از آویز انجام می‌شود. اما این آویز از چه جنسی است؟ جنس و ضخامت آویز اتصال دهنده با توجه به وزن تعیین می‌شود. توجه داشته باشید که قیمت این محصول به نوسانات قیمت آنلاین میلگرد و دیگر مواد ضروری برای ساخت آن بستگی دارد.

انواع سقف کاذب

این سازه در انواع بسیار متنوعی همچون سقف ساده، رابیتس، کناف، دامپا، کشسان، ترکیبی، آکوستیک، آلومینیوم، پی وی سی، تصویردار، گریلیوم، شیشه‌ای، صنعتی، ضد آب و ضد حرارت طراحی و اجرا می‌شود. در ادامه، چند نمونه پر طرفدار این سازه‌ها را بررسی می‌کنیم.

رابیتس

یکی از قدیمی‌ترین انواع این سقف، رابیتس است که کاربرد زیادی در دکوراسیون داخلی دارد. در نوشته‌های قبلی راجع‌به این موضوع که رابیتس چیست، به‌طور مفصل صحبت کردیم. این سازه مشابه با کناف است اما نصب و اجرای آن به شیوه متفاوتی انجام می‌شود. مدت زمان لازم برای اجرای رابیتس نه خیلی کوتاه و نه چندان طولانی است.

سقف کاذب رابیتس

کناف

یکی از پرکاربردترین انواع سازه‌ها، کناف است و طرفداران زیادی دارد. کناف نخستین بار توسط شرکتی آلمانی به همین نام تولید شد و در دو نوع مشبک و طرح‌دار ساخته می‌شود.

چوبی

این نوع سقف از جنس چوب است و به‌دلیل القای حس گرما، نقش ویژه‌ای در طراحی دکوراسیون دارد. نورپردازی این سازه، زیبایی آن را دوچندان می‌کند و از لحاظ جذب صدا، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و مقاومت در برابر رطوبت نیز بسیار کاربردی است.

آلومینیومی

سقف آلومینیومی نوعی دیگر از این سازه‌ها است که سطحی یکپارچه دارد و هزینه نهایی تولید آن به قیمت ورق گالوانیزه بستگی دارد. این سازه، مقاومت بالایی در برابر تغییرات دمایی و ضربه دارد و برای عایق‌سازی آن از پشم شیشه استفاده می‌کنند.

شیشه‌ای

سقف شیشه‌ای یکی از مدل‌های جدیدتر و پرکاربرد در طراحی دکوراسیون مدرن است که بیشتر در فضاهایی استفاده می‌شود که با کمبود نور مواجه هستند.

آکوستیک

سقف آکوستیک از بهترین سازه‌های عایق صدا به‌شمار می‌آید و به همین دلیل طرفداران زیادی دارد. نصب این سازه بسیار آسان است و نور را به‌راحتی از خود عبور می‌دهد.

ورق آکوستیک

پی وی سی

pvc مشبک با ابعاد گوناگون و به‌صورت شبکه‌ای تولید می‌شود. تنوع بالای این سقف‌ها و امکان نورپردازی‌های متنوع از مزیت‌های آن محسوب می‌شود. مقاومت این نوع سازه در برابر مایعات و رطوبت، بسیار زیاد است.

در میان انواع سقف‌های بالا، سازه‌های تولید شده با رابیتس و میلگرد از معروف‌ترین‌ها هستند که در بخش‌های بعدی این نوشته به‌طور مفصل راجع به آن صحبت می‌کنیم.

بخش‌های مختلف سقف‌های کاذب

هر سقف کاذب با توجه به نوع و کاربرد آن از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است که عبارتند از:

  • میلگردهای عمودی و افقی
  • رابیتس
  • ورق‌های آکوستیک
  • نبشی
  • چوب‌های تراش
  • گچ‌کاری
  • میلگردهای عمودی و افقی

 قبل از بتن‌ریزی با توجه به جنس سقف اصلی (بتنی، تیرچه بلوک یا تیرآهن) میلگردهایی با سایز 10 تا 12 را به‌طور عمودی با فاصله‌های یک متری نصب می‌کنند. در مرحله بعد، سر میلگردهای نصب شده را خم می‌کنند. میلگردهای افقی نیز در دو ردیف به انتهای میلگردهای عمودی و خودشان وصل می‌شوند. با این کار شبکه‌ای از مستطیل‌هایی با ابعاد یکسان تشکیل می‌شود.

  • رابیتس

قبل از گچ‌کاری، رابیتس نصب می‌شود. این سازه از شبکه فلزی توری شکلی ساخته شده است و به میلگردهای افقی وصل می‌شود. در مورد رابیتس دقت کنید فاصله آن تا سقف زیاد نباشد. نکته دیگر این‌که در صورتی از رابیتس استفاده می‌شود که در قسمت آخر، گچ‌کاری به‌کار رفته باشد.

  • ورق‌های آکوستیک

این ورق‌ها که برای ایزولاسیون و عایق صوتی استفاده می‌شوند، به‌صورت پلاک‌های گچی، چوبی و مقوایی هستند.

  • نبشی

از نبشی برای اتصال دیوار به سقف کاذب استفاده می‌شود.

  • چوب‌های تراش

 قبل از ورق آکوستیک، چوب‌های تراش خورده با ابعاد معینی نصب می‌شوند. از این قسمت وقتی استفاده می‌شود که در قسمت آخر سازه، ورق آکوستیک به‌کار رفته باشد.

  • گچ‌کاری

از قالب‌های گچی یا لایه‌های یونولیتی برای آخرین لایه سقف استفاده می‌شود.

سقف کاذب رابیتس و میلگرد

کاربردی‌ترین و پرطرفدارترین نوع این سازه‌ها، با رابیتس و میلگرد ساخته می‌شود. در سقف رابیتس، به میزان زیادی از میلگردهای عمودی و افقی استفاده می‌شود و درون آن را با گچ پر می‌کنند. دلیل محبوبیت رابیتس، در دسترس بودن مصالح آن به مقدار زیاد و هم‌چنین انعطاف پذیری آن در طراحی‌های مختلف است.

مزایای ساخت سقف کاذب با رابیتس و میلگرد

ساخت این نوع سقف با رابیتس و میلگرد مزایای زیادی دارد که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره شده است:

  • در دسترس بودن مصالح
  • آسان بودن اجرای طرح‌های مختلف برای سلیقه‌های متفاوت
  • وجود نیروی کار ماهر به میزان زیاد
  • مناسب برای اجرای طرح‌های ظریف

معایب ساخت سقف کاذب با رابیتس و میلگرد

البته این سقف‌ها در کنار تمام مزایای خود، معایبی هم دارند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • عایق نبودن در برابر صوت
  • امکان ترک خوردگی و هزینه زیاد
  • وزن سنگین

مراحل ساخت سقف رابیتس

اما رابیتس طی چه مراحلی و با چه ابزاری ساخته می‌شود؟ برای اجرای این سازه از دستگاه و ابزاری مانند انبر آرماتوربندی، قیچی میلگرد بری، دستگاه جوش و شاقول استفاده می‌کنند. ساخت سقف با رابیتس طی چند مرحله زیر انجام می‌شود:

  1. ابتدا میلگردهای آویز را روی سقف اصلی نصب می‌کنند.
  2. با استفاده از تراز لیزری (یا شلنگ تراز) خط تراز را پیاده‌سازی می‌کنند.
  3. میلگردهای اضافی را برش می‌زنند.
  4. نبشی‌های باربر را به میلگردهای آویز جوش ‌می‌دهند.
  5. با وصل کردن میلگردهای فرعی به نبشی‌های باربر، شکل و طرح را مشخص می‌کنند.
  6. با کمک سیم‌های گالوانیزه، توری رابیتس را به میلگردهای فرعی وصل می‌کنند.
  7. توری‌های رابیتس را با استفاده از سیم‌های گالوانیزه به همدیگر متصل می‌کنند.
  8. در این مرحله تراز بودن سازه را کنترل می‌کنند.
  9. حفره‌های توری رابیتس اندود کاری می‌شوند.
  10. نورهای مخفی کار گذاشته می‌شوند.
  11. سقف را گچ‌کاری و طرح نهایی را اجرا می‌کنند.

در این نوشته در مورد این‌که سقف کاذب چیست و اجزای آن صحبت کردیم. از این سازه برای زیبایی هرچه بیشتر نمای داخلی استفاده می‌شود و برای اجرای آن به مصالح و ابزار مناسب و باکیفیتی هم‌چون میلگرد و رابیتس نیاز است. در نتیجه قیمت رابیتس کاری این نوع سازه‌ها به قیمت روز میلگرد وابسته است. یکی از نکات مهمی که باید در اجرای انواع سقف کاذب در نظر بگیرید، انتخاب رابیتس بر اساس متراژ محیط است. امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد. دیدگاه خود را درباره این مقاله در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

چه نکاتی را باید در پیاده سازی سقف کاذب در نظر بگیریم؟

نکته مهم در اجرای این سقف‌ها به کار بردن مصالحی است که وزن اضافه‌ای را به سازه تحمیل نکنند.

رابیتس‌ها بر چه اساسی دسته‌بندی می‌شوند؟

رابیتس‌ها بر اساس وزن و تعداد پل یا ستون طبقه‌بندی می‌شوند و دارای انواع مختلفی همچون رابیتس 9 ستونه سبک، نیمه سنگین  و سنگین هستند.

سقف‌های کاذب از چه موادی ساخته می‌شوند؟

در این سقف‌ها معمولا از ترکیباتی مانند پی وی سی، گچ، فلز، شیشه، کامپوزیت و آلومینیوم استفاده می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.