نمودار قیمت تیرآهن از سال 1391 تا 1401

زمان مطالعه: 4 دقیقه

تیرآهن از جمله اصلی‌ترین محصولاتی است که در صنعت ساخت و ساز به کار گرفته می‌شود. البته در هر بخش ساختمان از نوع خاصی از این مقطع استفاده می‌شود که نشان از تنوع گسترده آن دارد. همین موضوع نشان از اهمیت والای برسی نوسانات قیمت این فرآورده فولادی در بازه‌های زمانی متفاوت دارد. در این مقاله قصد داریم به بررسی نمودار قیمت میلگرد از سال ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۱ بپردازیم. با ما همراه باشید.

نوسانات قیمت تیرآهن و تاثیر آن بر صنعت ساختمان

صنعت ساختمان یکی از اصلی‌ترین صنایعی است که در آن از تیرآهن استفاده می‌شود. این محصولات با ویژگی‌ها و سایزهای مختلف در کارخانه‌ها تولید و به بازار عرضه می‌شوند. تیرآهن و دیگر مقاطع فولادی تاثیر به سزایی در بودجه بندی ساخت هر سازه دارند. 

با توجه به تغییرات بسیاری که بهای این مقطع فولادی طی ماه‌های گذشته داشته است؛ بهتراست پیش از هر کاری از نوسانات قیمت این مقطع فولادی اطلاع پیدا کنید. اگر در سال آینده قصد دارید ساختمانی بسازید، با ما در ادامه همراه بمانید.

نوسانات قیمت تیرآهن IPE

همانطور که می‌دانید تیرآهن‌ها انواع متفاوتی دارند. تیرآهن IPE به عنوان محصول نیم پهن شناخته شده که براساس استاندارد اروپا در کارخانه‌های بسیاری تولید می‌شود. این فرآورده در کارخانه‌های مختلف با ابعاد و اندازه‌های گوناگون ساخته و به بازار ارائه می‌شود. از این رو طبیعی است که بهای تمام شده این مقاطع با یکدیگر متفاوت باشد.

بررسی نمودار قیمت تیرآهن ۱۲ ذوب آهن

بهای این محصول فولادی در سال ۱۳۹۴ حدود ۱۵۰۰ تومان بود. این حدود قیمتی تا چند سال بعد نیز ادامه داشت؛ اما طی همین مدت نیز نوسانات مختلفی بر بازار این مقطع فولادی حاکم بود. پایان سال ۱۳۹۹ بود شاهد جهش نسبتا بزرگی در این بازار بودیم. قیمت این مقطع در انتهای سال از ۸۹۰ هزار تومان به ۱۴۵۰ تومان رسید. با این حال اصلی‌ترین جهشی که این مقطع فولادی تجربه کرد، مربوط به اسفندماه امسال است. در این زمان قله قیمت به ۵۸۲۰ تومان رسید و فتح شد.

خرید تیرآهن ۱۲ ذوب آهن اصفهان از طریق روش‌های متفاوتی ممکن است. اگر قصد خرید این محصول را دارید؛ می‌توانید به روزترین قیمت تیرآهن ۱۲ را از اصفهان آهن بخواهید. 

تیرآهن-12

بررسی نمودار قیمت تیرآهن ۱۴ ذوب آهن

در یک برسی کلی می‌توان گفت بهای تیرآهن سایز ۱۴ این کارخانه طی سال‌های گذشته ثباتی نسبی داشته است. اصلی‌ترین جهشی که نمودار قیمت تیرآهن ۱۴ ذوب آهن با آن دست و پنجه نرم می‌کرد؛ مربوط به پایان سال ۱۴۰۰ است که قیمت از ۲۳۵۰ تومان به ۲۴۷۰ تومان رسید. البته این قیمت چندان پایدار نبود و پس از چند هفته، با ورود به ماه جدید به بهای قبلی خود بازگشت. قیمت تیرآهن 14 طی چند ماه گذشته روند افزایشی با شیب کمی را پیش گرفته است.

تیرآهن-14

بررسی نمودار قیمت تیرآهن ۱۶ ذوب آهن

بررسی‌ها نشان می‌دهد بهای این محصول از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۶ تغییرات چندانی نداشته و روی کانال ۲۰۸ تومان ثابت بوده است. با این حال طی سال گذشته و احتمالا سال آینده تغییرات بازار این فرآورده بسیار بوده است. قله قیمت این مقطع فولادی ۸۶۲۰ هزار تومان بوده است که در اسفندماه امسال و بعد از افزایش قیمت دلار آن را فتح کرد.

قیمت تیرآهن 16 شاید در کوتاه مدت تحت تاثیر دلار باشد؛ اما در بلند مدت به وسیله عرضه و تقاضا به حالت تعادل بازمی‌گردد. دقیقا در این زمان است که باید خرید کنید!

تیرآهن 16

بررسی قیمت تیرآهن ۱۸ ذوب آهن

تیرآهن ۱۸ نسبت به دیگر مدل‌ها این روزها شاهد افزایش کاربرد بوده است. ساختمان‌های بلندتر و آپارتمان‌هایی که سراسر شهر سربرآورده‌اند؛ نشان از این موضوع دارند. بهای این فرآورده فولادی از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۶ نوسان به خصوصی نداشت. اما پس از آن بود که رشد این قیمت محصول با شیب نسبتا زیادی شروع شد. قله قیمت آن در انتهای امسال با بهای ۸۳۰۰ تومان فتح شد.

این تیرآهن نسبت به سایر مدل‌هایی که در این مقاله به آن‌ها پرداختیم، از نظر وزن سنگین‌تر و از نظر استقامت عملکرد بهتری از خود نشان داده است. به همین دلیل این فرآورده در سازه‌هایی که نیاز به تحمل وزن بیشتری دارند، به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. شاید یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش بهای این فرآورده، رشد تقاضای آن در بازار است.

تیرآهن 18

مقاطع فولادی در ابعاد و اندازه‌های گوناگون با ساختارهای متفاوت به بازار عرضه می‌شوند. هر کدام از این محصولات در بخش خاصی از سازه به کار گرفته می‌شوند؛ از این رو ویژگی‌های متفاوتی دارند. اما آنچه مهم است؛ تحلیل قیمت هر کدام از این محصولات است که سخاوتمندانه در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. اما اگر به دنبال تحلیل روزانه قیمت مقاطع فولادی هستید؛ کافی است هر شنبه با بخش تحلیل اصفهان آهن در شبکه‌های اجتماعی همراه باشید. ما در این بخش نمودارهای مقاطع فولادی مختلف را به صورت روزانه و دقیق بررسی می‌کنیم.

روند کلی تغییرات بهای تیرآهن طی چند سال اخیر چطور بوده است؟

این مقطع فولادی انواع متفاوتی دارد که هر کدام در سایزهای بسیاری به شما عزیزان عرضه می شوند. روند این تغییرات در هر سایز متفاوت است؛ اما به طور کلی می توان گفت قله قیمت تمام این محصولات در اسفند ماه امسال فتح شده است.

کدام فاکتورها بیشترین تاثیر را در تغییرات نمودار قیمت تیرآهن داشته اند؟

تغییرات بهای دلار در ایران و نوسانات ارز اصلی ترین فاکتوری است که باید برسی شود. از جمله دیگر فاکتورها می توان به تغییرات سیاسی کشور، تحولات بازار بین المللی فولاد و عرضه و تقاضا اشاره کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.