مزایا و معایب انواع قوطی پروفیل

زمان مطالعه: 7 دقیقه

قوطی پروفیل یکی از پرکاربردترین و مهم‌ ترین مصالح فلزی است که در صنایع مختلفی از آنها استفاده می‌ شود. هرکدام از این مصالح با توجه به جنس، ویژگی و کاربردهایی که دارند برای صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌ گیرند. مهم‌ ترین صنعتی که از این مصالح فلزی استفاده می‌ کند، صنایع ساختمان‌ سازی و ماشین‌ سازی است. در ادامه با ما همراه باشید تا با مزایا و معایب انواع قوطی پروفیل به طور کامل آشنا شوید.

فایل صوتی

روش‌ های تولید قوطی پروفیل

از نظر لغوی پروفیل، به معنای یک مقطع ثابت در طول مشخص و معین است. قوطی پروفیل (Profile) به تجهیزاتی گفته می‌ شود که در ساخت لوله، پنجره، در یا نمای داخلی ساختمان استفاده می شود.

به خصوص پروفیل آلومینیومی که در ساختمان‌ سازی، برای ساخت قاب پنجره‌ ها مورد استفاده قرار می‌ گیرد. تولید پروفیل به روش‌ های مختلفی صورت می‌ گیرد و دو نوع مستقیم و غیر مستقیم دارد که هرکدام ویژگی‌، مزیا و عیوب خود را دارد.

تولید مستقیم

تولید پروفیل با روش مستقیم، کیفیت بالایی دارد؛ به همین دلیل، مهندسین و متخصصین به این گونه پروفیل‌ ها توجه بیشتری دارند. در این روش، نوار به صورت مستقیم از بین قالب‌ های بالا و پایین عبور می‌ کند. سپس با انجام برخی محاسبات، به تدریج پروفیل شکل می‌ گیرد.

در این روش استهلاک قالب‌ ها بیشتر می‌ شود و به علت گوشه‌ های تیز، اختلاف قطر نقاط مختلف قالب‌ ها و سرعت خطی متفاوت است. تولید پروفیل با این روش، به ماشین‌ کاری و عملیات حرارتی با دقت بسیار زیاد نیاز دارد.

تولید غیر مستقیم

در تولید پروفیل به روش غیر مستقیم می‌ بینیم که قسمت اولیه‌ ماشین به طرق‌ مختلف (شکل‌ دهی لبه‌ ای، مرکزی یا از طریق شعاع)، نوار را به لوله تبدیل می‌ کند. بعد از آن در قسمت سایزینگ، لوله به شکل مد نظر تبدیل شده و یا پس از برش لوله، عمل تغییر شکل آن توسط دستگاه‌ های دیگر انجام می‌ شود.

از مزایای تولید به روش غیر مستقیم، سرعت بالای تولید آن نسبت به روش مستقیم است. به دلیل این که فاصله‌ هوایی بین اینداکتور و لوله، حداقل میزان ممکن بوده و قطر انتخابی می‌ تواند در بالاترین اندازه‌ خود باشد؛ بنابراین می‌ توان از بیشترین توان دستگاه جوش استفاده کرد.

دلیل دیگر سهولت و سرعت بالای تولید پروفیل با روش غیر مستقیم، این است که قالب‌ ها به شکل منحنی هستند و تولید با دستگاه، آسان‌ تر می شود. البته حین عملیات حرارتی، به دلیل گوشه‌ های تیز، امکان شکست کمتر خواهد شد.

اما منحنی‌ بودن، همانطور که مزیت محسوب می‌ شود، معایبی هم دارد. در پروفیل با روش غیر مستقیم، گوشه‌ ها گردتر است، اندازه‌‌ اضلاع و خط جوش و انحنای سطحی با دقت کمتری ساخته می‌ شود و باعث افت کیفیت نسبت به پروفیلی خواهند شد که با روش مستقیم تولید می‌ شود.

روش های تولید قوطی پروفیل

انواع قوطی پروفیل

پروفیل‌ ها از لحاظ کاربرد به دو دسته‌ ساختمانی و صنعتی تقسیم شده که هرکدام نیز انواع گوناگونی دارند. در ادامه با آنها بیشتر آشنا می‌ شویم.

پروفیل‌ ساختمانی

پروفیل‌ های ساختمانی به آن دسته از مقاطعی گفته می‌‌ شود که در صنعت ساختمان‌ سازی کاربرد دارند. یکی از مصارف پروفیل‌ های ساختمانی، درب و پنجره‌ های آلومینیومی است که در زندگی روزمره با آنها سر و کار داریم و تقریباً جایگزین قوطی پروفیل آهنی شده‌ اند.

به طور کلی اگر قوطی مربع و مستطیل در مقاطع کوچک باشند، از آن به عنوان نرده‌ فلزی درب و پنجره و اطراف راه‌ پله استفاده می‌شود، مانند پروفیل آلومینیوم شیاردار. همچنین از پروفیل با مقاطع بزرگ‌ تر، در ساخت اسکلت فلزی ساختمان بهره می‌ برند.

پروفیل ساختمانی، خود شامل سه دسته به نام های پروفیل نورد گرم، نورد سرد و مرکب است.

  • پروفیل نورد گرم، از نورد گرم شمش فولادی ساخته شده و به شکل قوطی است.
  • پروفیل نورد سرد با شکل‌‎ دهی ورق‌ های فولادی از طریق خم‌ کردن و پرس‌ ایجاد شده و ناودانی‌ شکل است. از این پروفیل‌ ها برای کارهای سبک ساختمانی، مثل ساخت ناودانی‌ ها، تیرهای تکیه‌ گاهی و سقف کاذب استفاده می‌ شود.
  • پروفیل‌ مرکب هم همانطور که از اسمش پیداست، به پروفیلی گفته می‌ شود که از اتصال چند پروفیل گرم و سرد ایجاد شده باشد.

پروفیل صنعتی

پروفیل‌ های صنعتی یا همان پروفیل سنگین نیز محصولاتی هستند که با وزن کم و مقاومت بالا در صنایع مختلفی همچون خودروسازی، صنایع نظامی و… به عنوان قطعات، مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

انواع-قوطی-پروفیل
انواع-قوطی-پروفیل

از لحاظ شکل و ابعاد نیز، پروفیل‌ ها دسته‌ بندی متفاوتی دارند. می‌ توانیم آنها را از لحاظ اندازه و سایز به دو دسته‌ پروفیل باز و بسته تقسیم‌ بندی کنیم که هرکدام خصوصیات و کاربرد متفاوتی دارند.

پروفیل بسته

پروفیل‌ های بسته شامل لوله و قوطی، درب و پنجره‌ ساختمانی، درب‌ های کرکره‌ برقی و یو‌پی‌وی‌سی (UPVC) می‌ شوند.

پروفیل باز

انواع تیرآهن، تسمه، میلگرد، ناودانی، نبشی و چهارپهلو نیز به دلیل شکل ظاهریشان، جزء پروفیل‌ های باز محسوب می‌ شوند.

پروفیل کامپوزیتی

وقتی ساختمان‌ سازی در شرایط آب و هوایی مرطوب انجام می‌ شود و احتمال خوردگی در مصالح بالا می‌ رود، استفاده از پروفیل کامپوزیتی انتخاب عاقلانه تری است.

دلیل اصلی استفاده از این پروفیل‌ ها، جلوگیری از پدیده‌ خوردگی و افزایش عمر سازه در برابر ارتعاشات است. در ایران نیز استفاده از پروفیل‌ های کامپوزیتی، بسیار رایج است.

پروفیل آلومینیومی

از پروفیل آلومینیومی در ساختمان‌ سازی به عنوان در، قاب پنجره و… استفاده می‌ شود. همچنین در سایر صنایع، به خصوص ماشین‌ سازی از پروفیل آلومینیومی به عنوان قطعات مختلف صنعتی استفاده می‌ کنند.

پروفیل گالوانیزه

پروفیل گالوانیزه هم بیشتر در صنعت ساختمان‌ سازی و مقاوم‌سازی هرچه بیشتر در و پنجره‌‌ های یو‌ پی‌ وی‌ سی کاربرد دارد.

بنابراین، استفاده از آن را در برج‌ ها و ساختمان‌ های مرتفع می‌ توان دید که در مقابل فشارهای جوی مقاومت می‌ کند و استحکام درب و پنجره‌ ها را بالا می‌ برد. مزیت دیگر پروفیل گالوانیزه، جلوگیری از مشکل هرز‌شدن پیچ‌ ها و افتادگی بازشوهای در و پنجره‌ است.

کاربرد-پروفیل
کاربرد-پروفیل

کاربرد انواع پروفیل

استفاده از قوطی‌ های پروفیل‌، محدود به صنعت خودروسازی و ساختمان‌ سازی نیست بلکه با توجه به خصوصیات و شکل ظاهریشان، موارد استفاده‌ متفاوتی دارند:

  • پروفیل‌ های مربع و مستطیل با سطح مقطع بزرگ که به «ستونی» معروف هستند، برای ساختن شاسی‌ های تریلر و نفت‌ کش‌ ها مورد استفاده قرار می‌ گیرند.
  • پروفیل‌ هایی با سطح مقطع  Z، برای مصارف سقفی، مخصوصاً سقف سوله‌ ها استفاده می‌ شوند.
  • پروفیل‌ های نبشی و ناودانی را در ساخت انواع قالب‌ های فلزی ماشین آلات می‌ توان استفاده کرد.
  • از پروفیل‌ های مستطیلی‌ شکل برای ساخت برخی لوازم پزشکی، مانند تخت‌ های بیمارستانی، تجهیزات حمل‌ و‌ نقل بیمار و تجهیزات آزمایشگاهی بیمارستانی استفاده می‌ شود.
  • از پروفیل‌ های مربعی و مستطیلی برای ساخت بسیاری از لوازم خانگی فلزی، مانند تخت خواب، انواع پایه‌ مبل، جالباسی، قفسه و غیره استفاده می‌ شود.
  • پروفیل‌ های قوطی مستطیل، در ساخت حفاظ برای اطراف پارک‌ ها، دانشگاه‌، مراکز نظامی، اطراف بانک‌ ها، مناطق مسکونی، تابلوهای راهنمایی و رانندگی و تبلیغاتی کوچک و بزرگ برون شهری، درون شهری، بین جاده‌ ای و ساخت لوازم ورزشی استفاده می‌ شود.

مزایا و معایب انواع قوطی پروفیل

در ادامه، مزایا و معایب انواع قوطی پروفیل را اعم از قوطی مبلی، گالوانیزه، آلومینیومی، آبرو، سی، کامپوزیتی و زد را بررسی می‌ کنیم.

قوطی مبلی

یکی از انواع پروفیل‌ ها با ضخامت کمتر از دو میلی متر، قوطی مبلی یا همان پروفیل سبک نام دارد.

وزن، قطر و ضخامت قوطی پروفیل سبک باعث شده تا در مواردی که نیاز به استفاده از پروفیل‌ های سبک و ضخامت کم، احساس می‌ شود، از این محصول فولادی استفاده کنند.

اگر به دنبال خاصیت جوش‌ پذیری و فرم‌ پذیری عالی هستید، پیشنهاد می‌ کنیم از قوطی مبلی استفاده کنید. این قوطی‌‌ ها قابلیت آبکاری خوبی نیز دارند.

اما ضخامت کم، از معایب قوطی پروفیل نیز به حساب می‌ آید. در مکان‌ هایی که نیاز به مقاومت و استحکام بالایی هست و فشار وارده بر مصالح فلزی زیاد است، استفاده از این نوع پروفیل‌ ها به هیچ وجه توصیه نمی‌ شود.

قوطی گالوانیزه

قوطی‌ های گالوانیزه، نوعی روکش دارند و کارآیی بهتری از خود ارائه می دهند. مهم‌ ترین ویژگی این پروفیل‌ ها، خاصیت زنگ‌ زدگی است که گاهی مواقع مزیت محسوب می شود.

استفاده از این محصول در شرایط خاص آب و هوایی مانند شمال کشور توصیه نمی‌ شود، مگر این که از پوشش گالوانیزه‌ گرم استفاده کرده باشید.

پروفیل آلومینیومی

در بحث جلوگیری از زلزله و بالابردن مقاومت ساختمان، به خصوص درب و پنجره‌ ها، از پروفیل آلومینیومی استفاده می‌ شود؛ چرا که در شرایط سخت آب و هوایی و هنگام وقوع لرزش‌ های حاصل از زلزله، مقاومت بالایی از خود نشان می‌ دهد.

علاوه بر مقاومت بالا، در بهینه‌ سازی مصرف انرژی هم نقش زیادی دارند. همچنین، به علت رنگ روشن و سفیدشان، نمای جذاب و ویژه‌ ای به ساختمان می‌ دهند.

پروفیل آبرو

از دیگر پروفیل‌های پرکاربرد می‌ توان به پروفیل آبرو یا همان گاتر شیروانی اشاره کرد. این نوع پروفیل، برای ساخت شیروانی‌ ها و سقف‌ های شیبدار استفاده می‌ شود که باران و برف را به سمت پایین هدایت می‌ کند.

اما نقطه ضعف این پروفیل‌ ها محدودیت استفاده از آن در مناطق خاص آب و هوایی است. اگر در شرایط و مناطق مخصوص از این پروفیل‌ ها استفاده نشود، موجب ضرر و بروز مشکل و هزینه‌ های زیادی خواهد شد.

پروفیل سی

سهولت نصب مصالح، همیشه نقطه قوت و مزیت پروفیل سی محسوب می‌ شود. بنابراین، اگر به دنبال نصب آسان و کم‌ هزینه هستید، پیشنهاد ما استفاده از این محصول است که برای پوشش دیوار، سقف و اتصال ستون‌ هایی که فاصله‌ زیادی با هم دارند، مناسب است. نکته‌ مثبت دیگر این نوع قوطی پروفیل، مقاومت آن در برابر خوردگی است.

این محصولات، اگر آبکاری گالوانیزه شده باشند، در جایی که رطوبت هوا زیاد باشد، زنگ نمی‌ زنند؛ در غیر این صورت، دچار خوردگی شده و از طول عمرشان کم می‌ شود.

پروفیل کامپوزیتی

از دیگر مزایایی که پیمانکاران به دنبال آن هستند، سبکی وزن نهایی بنا و ساختمان است که این مشکل را پروفیل‌ های کامپوزیتی به دلیل جنس و نوع ساختار به راحتی حل می‌ کنند.

از مهم‌ ترین معایب این نوع پروفیل، می‌ توان به شکنندگی بالای آن اشاره کرد.

پروفیل زد

یکی از جالب‌ ترین مزایای پروفیل زد، این است که در اشکال مختلفی تولید می‌ شود و این امکان را به مصرف‌ کنندگان داده تا در هر قسمت از سازه، به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کنند.

این نوع پروفیل، اگر گالوانیزه شده باشد، طول عمر بیشتری داشته و کمتر دچار زنگ‌زدگی می‌ شود.

مزایا و معایب انواع قوطی پروفیل
مزایا و معایب انواع قوطی پروفیل

در این مقاله سعی کردیم به طور کلی در مورد مزایا و معایب انواع قوطی پروفیل صحبت کنیم. استفاده از این مصالح فلزی، امروزه بسیار رواج پیدا کرده و بقای بسیاری از صنایع مختلف، مثل ماشین‌ سازی، خودروسازی و حتی صنایع نظامی به استفاده از این پروفیل‌ ها وابسته است. اگر سوالی در این زمینه دارید، می‌ توانید در بخش نظرات با ما مطرح کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.