پل عابر پیاده چگونه ساخته می‌شود؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

پل عابر پیاده یکی از پراستفاده‌ترین اجزاء زندگی شهری است که باعث می‌شود رفت‌و‌آمد در خیابان‌های شلوغ به امری راحت برای خیلی از افراد تبدیل شود. پل‌های عابر پیاده معمولا از یک سازه فلزی تشکیل شده‌اند و به همین خاطر ایمنی و استحکام آن‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در این مقاله قصد داریم به نحوه ساخت پل عابر پیاده و مقاطع فولادی به‌کار‌رفته در ساخت آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

فایل صوتی

فایل ویدئویی

مقاطع فولادی پرکاربرد در ساخت پل عابر پیاده

برای ساخت پل عابر پیاده از مقاطع فولادی مختلفی مانند ورق و تیرآهن استفاده می‌شود. هر کدام از این مقاطع دارای خواص اختصاصی خودشان هستند:

پل عابر پیاده
  • تیرآهن: تیرآهن یکی از پرکاربردترین و متنوع‌ترین مقاطع فولادی است که در ساخت پل عابر پیاده به صورت گسترده‌ از آن استفاده می‌شود. وظیفه اصلی تیرآهن، تحمل تنش‌های حاصل از نیروهای برشی و لنگر خمشی است؛ در واقع تیرآهن وظیفه دارد بار وارد شده به سازه را تحمل کرده و انتقال دهد. برای تولید این محصول فولادی از فرآیند نورد گرم استفاده می‌شود؛ البته بسته به نسبت بال و عرض‌ها، تیرآهن در گروه‌های متنوعی قرار می‌گیرد. از این محصول برای تولید ستون‌ها یا خرپاهای پل استفاده می‌شود. تیرآهن از دو بخش بال و جان تشکیل شده‌است. به بخش میانی تیرآهن جان و به لبه‌های آن بال گفته می‌شود. با توجه به حجم بالای استفاده از این مقطع فولادی، یکی از عوامل تعیین‌کننده هزینه نهایی ساخت پل عابر پیاده، قیمت تیر آهن است.
  • ورق فولادی: یکی دیگر از مصالح به‌کار‌رفته در تولید پل عابر پیاده، ورق فولادی است. این ورق هم برای اهداف ساختاری و هم برای اهداف زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای تولید این مقطع فولادی نیز از نورد مسطح استفاده می‌شود. ورق‌های فولادی دارای انواع مختلفی هستند که براساس تکنولوژی ساخت و همچنین آلیاژهای مصرفی دسته‌بندی می‌شوند. برای مثال ورقی که از طریق غلتک در دمای زیاد تولید می‌شود، ورق گرم نام دارد. این نوع ورق دارای مقاومت بسیار بالایی نیز است. همچنین با انجام یک مرحله اسیدشویی روی ورق گرم، ورق سرد تولید می‌شود.
  • لوله فولادی: لوله فولادی هم متریالی است که به‌صورت گسترده از آن برای تولید پل عابر پیاده استفاده می‌شود. این نوع مقطع فولادی دارای دو نوع درزدار و بدون درز است. نوع بدون درز آن قیمت بسیار بالایی دارد و به همین خاطر بیشتر در صنعت نفت و گاز از آن استفاده می‌شود. با این وجود لوله‌های درزدار که از ورق سیاه تولید می‌شوند، قیمت کمتری دارند و به همین خاطر در ساخت پل عابر پیاده به‌صورت گسترده مورد‌استفاده قرار می‌گیرند. لوله‌ای که برای ساخت پل عابر پیاده از آن استفاده می‌شود، قطری بین ۰.۵ تا ۱۶ اینچ دارد و ضخامت آن نیز چیزی بین ۲ تا ۶ میلی‌متر است.
  • قوطی پروفیل: آخرین متریالی که برای تولید پل عابر پیاده از آن به صورت گسترده استفاده می‌شود، قوطی پروفیل است. این مقطع فولادی را تقریبا شبیه به لوله درزدار می‌سازند، با این تفاوت که لبه‌های آن باید زاویه‌دار باشند. پروفیل‌های فولادی نیز دارای انواع مختلفی هستند، اما در ساخت پل عابر پیاده از قوطی پروفیل، قوطی صنعتی یا ستونی بیشتر استفاده می‌شود. قوطی صنعتی، ضخامتی بیش از شش میلی‌متر دارد و طول هر ضلع آن نیز معمولا از ۱۲ سانتی‌متر بیشتر است. این پروفیل در کنار مقاومت بالا، وزن بسیار سبکی دارد و به همین خاطر مورد توجه خیلی از افراد قرار دارد. از قوطی‌هایی با سایز پایین‌تر نیز برای ساخت نرده‌های پل عابر پیاده استفاده می‌شود.

انواع پل عابر پیاده

پل‌های عابر پیاده نیز مانند هر سازه دیگری دارای انواع مختلفی هستند که براساس نوع کاربری و سیستم سازه‌ای که دارند تقسیم‌بندی می‌شوند. در ادامه با برخی از انواع این پل‌ها آشنا خواهیم شد:

پل عابر پیاده ساده

متداول‌ترین نوع پل عابر پیاده، نوع ساده آن است. برای ساخت این نوع پل از سازه‌های خرپایی استفاده می‌کنند؛ دهانه این نوع پل نهایتا ۳۵ متر طول دارد و از لوله‌های فولادی با قطر سه و شش اینچ برای ساخت آن استفاده می‌شود.

پل عابر پیاده قوسی

پل‌های قوسی یکی از قدیمی‌ترین انواع پل هستند و از زمان یونان باستان مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع پل همان‌طور که از اسم آن مشخص است، به شکل نیم‌ دایره ساخته‌شده و در مکان‌هایی از آنها استفاده می‌شود که امکان استفاده از پایه‌های میانی در آنجا وجود ندارد. این نوع طراحی باعث می‌شود که بارهای قائمی که به پل وارد می‌شود به یک نیروی فشاری در امتداد قوس تبدیل شوند.

پل عابر پیاده قوسی

پل عابر پیاده کابلی

در این پل‌ها از کابل برای اتصال پل به عرشه استفاده می‌شود. استفاده از کابل یک روش مقرون به صرفه برای کاهش هزینه‌های تولید است. به این دلیل که کابل علاوه‌بر انعطاف‌پذیری بالا، استحکام و دوام زیادی هم دارد و در عین حال فضای خیلی کمی را اشغال می‌کند. این موضوع باعث می‌شود که سازه سبک باشد؛ همچنین پل‌های کابلی می‌توانند مسافت‌های طولانی‌تری نسبت به پل‌های دیگر را پوشش دهند.

پل عابر پیاده کابلی

در این مطلب انواع پل عابر پیاده و مقاطع فولادی به کار رفته در آنها را مورد بررسی قرار دادیم. در صورتی که در این زمینه سوالی دارید، می‌توانید از طریق قسمت نظرات با ما در ارتباط باشید. کارشناسان اصفهان آهن آماده‌اند به تمامی سوالات شما در این زمینه پاسخ دهند تا بتوانید خریدی امن و مطمئن داشته باشید.

در ساخت پل عابر پیاده از چه نوع مقاطع فولادی استفاده می‌شود؟

از مقاطعی همچون تیرآهن، ورق فولادی، لوله فولادی و قوطی پروفیل در ساخت این پل‌ها استفاده می‌شود.

ویژگی‌های پل عابر پیاده کابلی چیست؟

انعطاف‌پذیری، استحکام و دوام بالا

تیرآهن‌ها چه نقشی در ساخت پل عابر پیاده دارند؟

این مقاطع فولادی وظیفه تحمل تنش‌های حاصل از نیروهای برشی و لنگر خمشی را برعهده دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. الهام می گوید

    باسلام….اگر بخواهیم پلهای عابر پیاده قدیمی و با ستون را به پلهای جدید قوسی یا کابلی تغییر دهیم هر کدام از پلها چه مقدار مولد سازی دارد؟