مقدار تیرآهن مورد نیاز برای ساختمان یک تا سه طبقه

زمان مطالعه: 5 دقیقه

تیرآهن‌های مصرفی در ساخت‌وساز متناسب با نیاز پروژه و تعداد طبقات سازه متغیراند. اینکه چه‌مقدار تیرآهن برای ساخت ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد جز نکات حائز اهمیت بوده و باید به آن توجه ویژه داشت؛ زیرا این مسئله در هزینه‌های نهایی تاثیر بسزایی دارد. در این مقاله قصد داریم به مقدار تیرآهن مورد نیاز برای ساختمان یک تا سه طبقه بپردازیم، اگر شما نیز قصد ساخت یک سازه را دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

فایل ویدئویی

محاسبه تیرآهن مورد نیاز برای ساختمان

این محصول فولادی در دسته قطعات فولادی پرفروش قرار گرفته و نقش بسیار مهمی را در سازه‌های بتنی و فلزی ایفا می‌کند. تحمل بار وارد شده به سازه، نیروهای خمشی و برشی از جمله وظایف این عضو مهم در سازه هستند. همین امر موجب شده تا در انتخاب نوع و جایگزین آن دقت لازم انجام پذیرد.

مقدار مورد نیاز این محصول بر اساس طرح مورد نظر، باید قبل از اجرایی شدن پروژه تعیین و هزینه‌های آن براورده شود. انجام این کار بر عهده‌ی مهندس معمار است. به‌ کار گیری تیرآهن نامناسب یا انتخاب تعداد نا متناسب می‌تواند آسیب‌های جبرای ناپذیری را به سازه وارد کند.

تیرآهن مورد نیاز برای ساختمان یک طبقه

در ساختمانی یک طبقه معمولا از تیرآهن سایز 12 برای ستون‌های استفاده می‌شود. در صورتی که اگر برای همین ساختمان سایز‌های بالاتری را انتخاب کنیم، هزینه‌های ما بیشتر خواهد شد. برای محاسبه تیرآهن مورد نیاز ساختمان یک طبقه لازم است وزن یکی از تیرآهن‌ها را به دست آورده و در تعداد آن ضرب کنید.

تیرآهن مورد نیاز برای ساختمان دوطبقه

در ساختمانی یک طبقه معمولا از تیرآهن سایز 12 برای ستون‌های استفاده می‌شود. در صورتی که اگر برای همین ساختمان سایز‌های بالاتری را انتخاب کنیم، هزینه‌های ما بیشتر خواهد شد. برای محاسبه تیرآهن مورد نیاز ساختمان یک طبقه لازم است وزن یکی از تیرآهن‌ها را به دست آورده و در تعداد آن ضرب کنید.

تیرآهن مورد نیاز برای ساختمان سه طبقه

ساختمان‌های سه طبقه باید دوام و استحکام بیشتری را تحمل کنند به همین دلیل نوع تیرآهن مورد استفاده در این سازه از نکات حائز اهمیت است. با توجه به در نظر داشتن هر کدام از پارامترهای تاثیرگذار در ساخت سازه امکان تغییر نوع و سایز تیرآهن وجود خواهد داشت.

تیرآهن مورد نیاز برای ساختمان

در نهایت می‌توان گفت تعداد تیرآهن مورد نیاز بر اساس تعداد طبقات ساختمان برآور می‌شود؛ برای انجام این کار مهندس باید به طور دقیق تعداد مقاطع فولادی مورد نیاز برای سازه ، تعداد طبقات و نوع ساختمان تخمین زده و نحوه عملکرد تیرآهن را در سازه به صورت دقیق مشخص ‌کند.

عوامل تاثیرگذار در محاسبه تیرآهن برای ساختمان

در واقع برای مشخص کردن تعداد تیرآهن‌های مورد نیاز برای ساختمان و تعداد طبقات باید نوع سازه (بتنی یا فلزی) مشخص شود. از آنجایی که تیرآهن در سه دسته کلافی، اصلی و فرعی تقسیم ندی می‌شود باید متناسب با نوع سازه و تفکیک به کار برده شوند. اسکلت فلزی به دلیل دارا بودن خاصیت‌هایی مانند استحکام و دوام در ساختمان سازی بیشر مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ البته با توجه به بالا بودن قیمت انواع تیرآهن در بازار استفاده از اسکلت بتنی برای سازه نسبت به سازه فلزی به صرفه‌تر خواهد بود.

تیرآهن مورد نیاز برای ساختمان یک، دو و سه طبقه
تیرآهن مورد نیاز برای ساختمان یک، دو و سه طبقه

شیوه محاسبه تعداد تیرآهن مورد نیاز برای ساختمان

برای محاسبه تعداد تیرآهن یک فرمول مشخص و کلی را نمی‌توان ارائه داد؛ زیرا جز مهم‌ترین پارامترهای تاثیرگذار بر تعداد تیرآهن نوع اسکلت ساختمان (فلزی یا بتنی) است. علاوه بر این نوع، عملکرد تیرآهن و انتظاری که ما از نصب آن در سازه داریم بسیار حادز اهمیت است. به عنوان مثال در یک ساختمان با اسکلت فلزی بدون در نظر گرفتن میلگردهای به کار رفته در سقف ما به ازای هر متر مکعب از ساختمان به 40 الی 70 کیلوگرم تیرآهن نیاز داریم. در اسکلت‌های بتنی به دلیل استفاده کمتر از تیرآهن این مقدار بین 35 تا 60 کیلوگرم به ازای هر مترمکعب تعیین می‌شود.

لازم به ذکر است که در ساختمان‌های بلند یا چند طبقه استفاده از سازه فلزی به دلیل مانگاری و استحکام کاربرد بیشتری دارد. علاوه بر نکات ذکر شده وزن کم اسکلت فلزی موجب کاهش وزن  کل ساختمان می‌شود. همچنین در برابر نیروهای جانبی مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهد.

استفاده از تیرآهن در ساختمان‌های سه طبقه به بالا پس از اجرای مراحل گودبرداری، آرماتوربندی، بتن ریزی و در هنگام ستون گذاری انجام می‌شود. از سویی دیگر در تمامی این مراحل اندازه‌ها باید بر اساس ستون مشخص شده و این اندازه‌ها بر روی تیرآهن پیاده‌سازی شوند. در حالت کلی مهندس طراح سازه تعداد تیرآهن‌های مورد نیاز ساختمان را محاسبه و مشخص می‌کند. این فرد در هنگام تعیین تعداد باید به کیفیت تیرآهن نیز توجه کند زیرا استحکام و دوام سازه را تضمین می‌سازد.

نحوه محاسبه وزن تیرآهن

یکی از عوامل دخیل در مشخص نمودن تعداد تیرآهن مورد نیاز برای ساختمان، محاسبه وزن آن است. در واقع با استفاده از فرمول مشخص برای هر نوع از تیرآهن و با کمک جدول استاندارد اشتال وزن مورد نیاز خود در مورد این محصول را پیدا نمایید. به طور کلی برای هرنوع تیرآهن و محاسبه وزن آن می‌توان از فرمول زیر استفاده کرد.

وزن تیرآهن= اندازه طولی تیرآهن * وزن مخصوص تیرآهن در جدول استاندارد اشتال

کدام سایزهای تیرآهن در ساختمان‌سازی پرکاربردند؟

تیرآهن‌ها در انواع و سایزهای مختلف تولید شده و به بازار عرضه می‌شوند. متقاضیان با توجه به نیاز‌های خود نوع و سایز مورد نظر را خریداری می‌کنند. انواع تیرآهن به اختصار به شرح زیر هستند:

تیرآهن  IPE

این محصول با مقدار یکسانی ضخامت بال و جان تولید می‌شوند. این مقطع فولادی به دلیل دریافت استاندارد ایران جز پرکاربردترین نوع تیرآهن در کشور شمرده می‌شود. در واقع تیرآهن  IPE برای ساختمان‌های چند طبقه بهترین انتخاب هستند.

تیرآهن   INP

این مقطع فولادی بر اساس استاندارد چین و روسیه تولید می‌شود. ویژگی این محصول در نازکی بال‌ها در ابتدای سازه و ضخامت تدریجی رو به افزایش در انتها است. لازم به ذکر است بگوییم تیرآهن  INPدارای یک شیب ملایم در ضخامت بال‌هاست.

تیرآهن IPB

این محصول با نام تیرآهن بال پهن یا هاش نیز در بازار شناخته می‌شود. در این نوع تیرآهن طول بال‌ها نسبت به نوع IPE بیشتر است. این مقطع فولادی در دو نوع سبک‌ و سنگین وزن تولید و در بازار عرضه می‌شوند.

تیرآهن‌ها مانند سایر محصولات دیگر نظیر میلگرد سایزبندی‌های مختلفی دارند. به طور معمول سایز تیرآهن‌ها را می‌توان در دسته بندی کلی از سایز 12 تا 32 تقسیم بندی کرد. هرکدام از این سایزها کاربرد و ویژگی‌های خاص خود را دارند. از پرکاربردترین انواع این محصول می‌توان به سایز‌های 14، 16 و 18 اشاره کرد. به دلیل پرمصرف بودن این محصولات در ساختمان، می‌توان گفت قیمت تیرآهن ۱۴ یکی از عوامل تاثیرگذار در فاکتور نهایی شمرده می‌شود.

تیرآهن‌ها یکی از پرکاربردترین و پر فروش‌ترین محصولات فولادی مورد استفاده در ساخت و ساز به عنوان مصالح است.   دقت در انتخاب تعداد مناسب تیرآهن و نوع آن می‌تواند بر روی هزینه‌های پایانی پروژه تاثیر به سزایی داشته باشد. اولین اقدام برای این کار مشخص نمودن اسکلت بدنی سازه و تعداد طبقات آن است؛ اسکلت فلزی به دلیل استحکام بالایی که دارد بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد اما به دلیل هزینه‌های بالای تیرآهن استفاده از اسکلت بتنی به ‌صرفه‌تر است. بنابراین به این موضوع دقت زیادی داشته باشید. نظر شما در این زمینه چیست؛ اگر تجربه‌‌ای دارید با ما در میان بگذارید.

تیرآهن مورد نیاز برای ساختمان بر چه اساسی تعیین می‌شود؟

تعداد تیرآهن‌های مورد نیاز بر اساس تعداد طبقات ساختمان برآورد می‌شود.

چه عواملی در محاسبه تعداد تیرآهن مورد نیاز برای ساختمان تاثیرگذارند؟

پس از مشخص نمودن تعداد، نوع، اندازه و وزن تیرآهن باید قیمت نهایی تیرآهن را محاسبه نمایید. برای این کار داشتن آمار تعداد و وزن تیرآهن از الزامات است.

معمولا کدام سایزهای تیرآهن در ساخت سازه پرکاربرد هستند؟

به طور معمول تیرآهن 14، 16 و 18 بیشترین کاربرد را در ساختمان سازی دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

7 نظرات
  1. منصور می گوید

    من یک زمین 100متری دارم می‌خوام بدونم با آهن 14چقدر لازم هست

    1. اصفهان آهن می گوید

      سلام دوست عزیز شما قصد دارید چه سازه ای با چه وزنی و چه کاربردی بسازید؟ تمام این نکات مهم هست

  2. جلال کریمی می گوید

    ویدئویی که روی این مطلب گذاشته بودین، بسیارعالی بود. سپاس از شما

    1. اصفهان آهن می گوید

      🙏

  3. شهاب رحمتی می گوید

    کدام مهندس نابغه میاد از تیر آهن 14 برای چهار الی پنج طبقه بنا میزند. من موندم تیرآهن 14 در پنج طبقه چطور تحمل بار ساکنین را خواهد داشت؟ آخه این محاسبه ای است که شما میگید. پی بنا که نگم سازنده برای صرفه جویی تو پولش و سود بیشتر ازش میزنه. کارشناسی هم با پول رد میشه.

    1. اصفهان آهن می گوید

      سلام دوست عزیز
      آنچه در کتاب ها هست با زندگی واقعی کمی متفاوته
      البته بسیاری از ساختمان سازها میان برای صرفه جویی در قیمت میلگرد و کاهش هزینه های ساخت، از اینجور موارد کمتر میزارن!
      در ثانی شما می توانید در طبقات پایین از تیرآهن های محکم تر و در طبقات بالا از تیرآهن های ارزان قیمت تر استفاده کنید.

  4. ولی الله بابایی می گوید

    خیلی عالی تیر اسکلت فلزی خیلی مناسب است