چه میلگردی بخریم؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

شاید شما روزانه با تعداد بی‌شماری ساختمان‌های نیمه‌ساز برخورد کرده و فلزاتی که سر از بتن‌ها بیرون آورده‌اند را دیده باشید. بله، این فلزات با سطح مقطع دایره شکل را میلگرد می‌نامند. انتخاب نادرست در خرید میلگردها موجب می‌شود تا پروژه ساخت‌وساز با مشکل برخورد نماید و شاید خسارات جبران‌ناپذیری را وارد کند.

انواع میلگرد، کاربردهای میلگرد، مقاومت آن و استانداردهای موجود برای میلگردها مواردی هستند که برای داشتن یک خرید آگاهانه میلگرد ضروری و لازم است. برای پاسخ به این سؤال که چه میلگردی بخریم تا انتها همراه ما باشید.

فایل صوتی این مطلب

انواع میلگرد

نوع میلگرد
نوع میلگرد

نوع میلگرد و اندازه موردنظر برای یک پروژه را مهندسین پروژه تعیین و مشخص می‌کنند. اگر شما به‌عنوان یک کارشناس خرید با تمامی ویژگی‌های و اصطلاحات میلگرد آشنا باشید می‌توانید با انتخاب بهترین میلگرد یک ساخت‌وساز ایمن و مطمئن را داشته باشید.

میلگردها همان طور که گفته شد بر اساس استانداردها تولید می‌شوند.

انواع آن بر اساس استاندارد قدیمی با نام های میلگرد A2، A3، A4 و A1 شناخته می شوند و بر اساس استانداردهای جدید با نام های میلگرد ساده، آج‌دار (مارپیچی، جناقی و یا مرکب ) تولید و به بازار عرضه می شوند.

میلگرد آجدار

یکی از مقاوم‌ترین انواع میلگرد، میلگرد آجدار است. میلگرد آج‌دار در اکثر مراحل ساخت برای مقاوم سازی ساختمان استفاده می‌شود به نحوی که بتن به کمک آج‌ها به میلگرد چسبیده می‌شود.

در اکثر سازه های بلند مانند برج‌های مرتفع مسکونی، تجاری، مراکز تفریحی و … که نیاز به مقاوم‌سازی دارند از میلگرد آج‌دار استفاده می‌شود.

میلگرد ساده

میلگرد ساده
میلگرد ساده

همان‌طور که از اسم این میلگرد مشخص است، سطح صاف و بدون‌آج‌ دارد و از پُرکاربردترین نوع میلگرد در بخش‌های مختلف صنعت به شمار می‌آید. از جمله موارد استفاده میلگرد ساده در صنعت ساختمان‌سازی برای ساخت نمای داخلی و بیرونی است که بر اساس استاندارد ISIRI 3132 ساخته می‌شود.

انواع میلگرد A3، A4 و A2

این میلگردها در واقع در دسته‌بندی میلگردهای آج‌دار قرار می‌گیرند و نوع آج بر روی میلگرد را مشخص می‌کنند که بر اساس یک استاندارد قدیمی و برگرفته از روسیه و استاندارد ملی ایران است.

میلگرد A2 برای آج 340، میلگرد A3 برای آج 400 و میلگرد A4 برای میلگرد 500 استفاده می‌شود.

چه میلگردی بخریم؛ مهم‌ترین نکات قبل از خرید میلگرد

چه میلگردی بخریم
چه میلگردی بخریم

مهم‌ترین ویژگی‌هایی که می‌توانید برای خرید یک میلگرد مناسب در نظر بگیرید، دقت به وزن، سایز، قیمت و نوع بسته‌بندی میلگرد است که باید قبل از سفارش و خرید به آن توجه کرد.

وزن میلگرد

اولین و کلیدی‌ترین نکته در هنگام خرید میلگرد توجه به استاندارد بودن وزن میلگرد است. با استفاده از جدول اشتال میلگرد به راحتی با اندازه‌گیری دقیق طول و وزن میلگرد و تطابق در جدول اشتال از استاندارد بودن آن اطمینان حاصل کرده تا خرید مطمئنی داشته باشید.

قیمت میلگرد

اگر می پرسید میلگرد شاخه ای چند؛ باید بر اساس مواد مورداستفاده در ساخت میلگرد، اندازه، طول، ویژگی‌ها، نوع کاربرد و هم‌چنین نوسانات بازار بررسی ها را انجام دهید.

بهتر است قبل از خرید میلگرد با توجه به میزان مقاومت و نوع کاربری میلگرد طبق آخرین قیمت‌های به‌روز یک خرید مطمئن و به‌صرفه داشته باشید.

اندازه میلگردها

آیا می‌دانستید اندازه و سایز میلگردها بر اساس نوع کاربری و حتی کشور مورداستفاده تعیین می‌شود؟ این اندازه به صورت یک عدد و بر اساس قطر میلگرد مشخص می‌شود.

در کارخانه‌های ایران، میلگردها در اندازه‌های 8 تا 40 میلی‌متری تولید می‌شود و برای اندازه‌های با قطر بیشتر باید به صورت سفارشی درخواست تولید داده شود.

اندازه طولی میلگردها معمولا 12 متر است که برای میلگردهای با قطر کمتر از 10 به صورت کلاف پیچ هم تولید و به بازار عرضه می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود قبل از خرید ابتدا بر اساس پروژه خود نوع کاربری و موارد مصرفی میلگرد را مشخص نمایید تا در هنگام انتخاب و خرید دچار مشکل نشوید.

نوع بسته‌بندی میلگرد

شاید با اصطلاح “بندیل” آشنا باشید. بله درست است، بسته‌بندی میلگردها به صورت شاخه ای و کلاف پیچ شده را بندیل گویند. رعایت موارد ایمنی، دقت و تمرکز بالا در این مرحله از وارد شدن خسارت و آسیب به میلگردها ممانعت می کند.

بسته‌بندی مناسب و دقیق که از میلگردها محافظت نماید یک مولفه مهم در هنگام خرید به شمار می‌آید.

کارخانه تولید میلگرد

علاوه بر تمامی موارد ذکرشده، هنگام خرید میلگرد، توجه به کارخانه تولیدکننده آن نیز می‌تواند کمک شایانی در صرف هزینه‌ها و هم‌چنین ایجاد یک سازه یا پروژه با کیفیت بالا به شما کمک نماید.

در این مقاله سعی بر این شد تا برای انتخاب و خرید میلگرد مناسب و به‌صرفه اطلاعاتی در اختیار شما قرار داده شود.

برای خرید میلگرد توجه به یک سری نکات از جمله نوع میلگرد، سایز، قیمت، وزن، استاندارد بودن و کارخانه تولیدکننده و … می‌تواند علاوه بر صرفه‌جویی در وقت و هزینه به شما در ساخت یک پروژه با کیفیت کمک نماید. علاوه بر این، رعایت اصول در حین خرید و نکات نگهداری و کاربرد درست و دقیق میلگردها پس از خرید نیز باید مورد توجه قرار داده شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.