راهنمای خرید میلگرد؛ آسوده خاطر خرید کنید

زمان مطالعه: 8 دقیقه

اگر قصد ساخت یک واحد مسکونی یا شخصی را دارید یا به عنوان یک مهندس برای اجرای پروژه‌ های ساختمانی فعالیت می‌ کنید، لازم است در مورد خرید میلگرد اطلاعاتی داشته باشید. از همین رو، ما در این مقاله می‌ خواهیم به طور مفصل در مورد راهنمای خرید میلگرد صحبت کنیم تا بتوانید یک خرید مطمئن و حرفه‌ای داشته باشید.

قیمت، پارامتر مهم و تعیین کننده‌ ای در زمان خرید کالاست؛ این قضیه در مورد میلگرد هم صدق می کند. بعد از مطالعه این مطلب که در مورد راهنمای خرید میلگرد است؛ توصیه می کنیم در مورد قیمت روز میلگرد نیز تحقیق کنید تا خرید اقتصادی و مقرون به صرفه ای داشته باشید.

فایل صوتی

فایل ویدئویی

video
play-rounded-fill

نکات مهم راهنمای خرید میلگرد؛ قبل از خرید

از آنجایی که تهیه این محصول در هر حجم و اندازه‌ ای، جزء کالاهای گران‌ قیمت محسوب می‌ شود، بهتر است قبل از اقدام به خرید، اطلاعاتی در مورد ویژگی ها و خصوصیات آن داشته باشید.
مشاوران مطمئن و کارآزموده می‌ توانند به شما برای یک خرید آگاهانه کمک زیادی کنند تا از بروز ضررهای مالی و زمانی جلوگیری شود.

1. انتخاب نوع و ابعاد

مشخصات فنی میلگرد مورد نیاز جهت استفاده در پروژه های ساختمانی را، مهندسین پروژه تعیین می‌ کنند. اگر شما در این زمینه اطلاعاتی کافی داشته باشید و با اصطلاحات و نکات مهم در زمان خرید میلگرد آشنا باشید، می‌ توانید خرید مطمئن‌ تر و ساده‌ تری را تجربه کنید. اصطلاحات پرکاربرد در این بخش عبارت‌اند از:

میلگرد آجدار، ساده و کلاف

به طور کلی در ایران وقتی نام میلگرد به تنهایی بیان می‌ شود، منظور میلگرد آجدار است. چرا که این محصول در اکثر مراحل ساخت کاربرد دارد. در بعضی از مواقع با توجه به شرایط و نوع ساخت و ساز، ممکن است نام میلگرد ساده (حرارتی) و همچنین کلاف را شنیده باشید. میلگرد ساده همان طور که از اسم آن مشخص است، به محصولی گفته می‌ شود که بر روی سطح آن هیچ آج یا فرو رفتگی وجود ندارد.

میلگرد آجدار، میلگرد ساده، میلگرد کلاف

میلگرد A2 و A3 و A4

میلگردها انواع مختلفی دارند و یکی از نکات مهم در مورد راهنمای خرید میلگرد این است که شما بتوانید انواع گریدهای این محصول را بشناسید. اصطلاح A2، A3 و A4 مربوط به نوع (گرید) میلگرد آجدار است و در اصل تعیین کننده نوع آج روی میلگرد محسوب می شود. در تصویر زیر تفاوت این سه نوع محصول نمایش داده شده است.

بیان این نکته خالی از لطف نیست که نامگذاری گریدها بر اساس یک استاندارد روسی صورت گرفته است. معادل این نامگذاری بر اساس استاندارد ملی ایران به شکل 340، 400 و 500 است که به ترتیب به گریدهای A2، A3 و A4 گفته می شود.

سایزهای میلگرد

بدون شک تا به حال در زمان خرید میلگرد، متوجه شده‌ اید که بعد از نام میلگرد یک عدد بیان می‌ شود. این اصلاح رایج در بازار مربوط به قطر آن است که به آن “سایز میلگرد هم گفته می‌ شود. کارخانه‌ های تولید میلگرد در کشور سایز های گوناگونی را از 8 تا 40 میلی متر تولید می‌ کنند.

ممکن است که یک کارخانه صرفا همه سایز ها را تولید کند و کارخانه دیگری، یک رنج محدودی از این بازه را تولید کند. میلگرد 8، سایز16، سایز 18 تا سایز 40، از متداول‌ ترین سایزهای این محصول است.

خرید میلگرد

به طور کلی هر شاخه میلگرد در طول 12 متری به بازار عرضه می‌ شود. اما ممکن است شما بخواهید میلگردی با طول 3 تا 11.7 متر که اصطلاحا به آن  گفته می‌ شود، خریداری کنید.میلگردهای نرمال به دلیل برش در خط تولید، از سایز استاندارد (12cm) کوتاه‌ تر هستند و در ابعاد مختلفی به فروش می‌ رسند.

2. محاسبه وزن میلگرد

زمانی که شما تصمیم به خرید میلگرد دارید و مهندسین پروژه لیست خرید به شما ارائه می‌ دهند. در اکثر مواقع مقدار میلگرد مورد نیاز به صورت شاخه‌ ای به شما اعلام می‌ شود، اما برای محاسبه هزینه ارسال به محاسبه وزن میلگرد نیاز دارید.

برای خرید آسان آرماتور، در تمامی فرآیندها ماشین حساب وزن میلگرد سایت اصفهان آهن در دسترس شماست.

3. تصمیم‌ گیری برای خرید از بنگاه، کارخانه و یا شرکت‌ های بازرگانی

به طور کلی در ایران سه روش برای خرید میلگرد وجود دارد:

  • خرید از کارخانه تولیدکننده
  • خرید از بنگاه
  • خرید از شرکت‌ های بازرگانی

خرید از کارخانه

این روش مناسب مشتریانی است که حجم خرید بیش از یک تریلی (معادل یک ظرفیت برابر 24 تن) دارند و به دلیل حجم بالای خرید، به دنبال پایین‌ ترین قیمت میلگرد هستند.

با وجود اینکه خرید مستقیم از کارخانه مقرون به صرفه به نظر می‌ رسد، اما به خاطر مواردی مثل عدم عرضه روزانه، مسافت بیشتر در زمان ارسال، مشکلات ارسال و پیگیری سفارش، محدودیت در حداقل میزان خرید، عدم عرضه مستقیم به مصرف کننده نهایی در برخی از کارخانه ها و… بسیاری از افراد در زمان خرید این گزینه را بررسی نمی‌ کنند.

خرید از بنگاه

بنگاه‌ های فروش آهن آلات برای مشتریان با حجم خرید کم، گزینه مناسبی هستند. این نوع خرید مزیت های زیادی برای مشتریان دارد که عبارتند از:

  • شما محدودیتی در حداقل میزان خرید ندارید و می‌توانید یک شاخه میلگرد و حتی تعداد بیشتر را خریداری کنید.
  • مزیت دیگر خرید از بنگاه دسترسی ساده و ارسال با هزینه کمتر است. (شما می‌توانید از نزدیک‌ترین بنگاه به محل ساخت و ساز خودتان، به راحتی میلگرد خریداری کنید.)

از معایب خرید از بنگاه نیز می‌ توان به محدودیت در خرید با حجم زیاد، قیمت خرید نسبت به کارخانه و محدودیت در انبار داری اشاره کرد.

خرید از شرکت های بازرگانی

شرکت‌ های بازرگانی همچون اصفهان آهن جایگاه ویژه‌ ای در چرخه خرید و فروش میلگرد دارند. بدین صورت که هم فروش با حجم کم را انجام می‌ دهند و هم امکان خرید میلگرد از کارخانه‌ هایی که امکان عرضه مستقیم محصولات به مصرف کنندگان نهایی را ندارند برای مشتریان فراهم می‌ کنند. برخی از شرکت‌ های بازرگانی، علاوه بر امکانات روتین بنگاه‌ های فروش آهن آلات، شرایط ویژه‌ا ی را نیز برای مشتریان فراهم می‌ کنند.

به عنوان مثال شرکت اصفهان آهن مواردی همچون مشاوره خرید ضمانت بازگشت کالا در صورت مغایرت با فاکتور، فروش با فاکتور رسمی برای شرکت‌ها و سازمان‌ها و اشخاص حقیقی،ارسال سریع سفارش، امکان مقایسه قیمت‌هاو… را به مشتری ارائه می‌ دهند.

علاوه بر این، با ارائه تخفیف‌ های دوره‌ ای و پیشنهاد‌های فروش ویژه و قیمت‌ های رقابتی، قیمت تمام شده محصول را به نسبت بنگاه‌ ها کاهش می‌ دهد.

در زمان خرید میلگرد باید به چه نکاتی توجه کرد؟

در بخش اول راهنمای خرید میلگرد در مورد پیش نیازهای خرید صحبت کردیم. در ادامه می‌ خواهیم بگوییم که در زمان خرید میلگرد باید به چه مواردی دقت کنید تا خرید مطمئن و آسوده‌ ای داشته باشید.

1. آگاهی کامل نسبت به پیش نیاز های خرید

به یاد داشته باشید که خریدی مطمئن، از روی آگاهی اتفاق می افتد. بنابراین این مسئله اهمیت زیادی دارد که شما قبل از خرید میلگرد، حتما پیش نیازها را مطالعه کنید و حتما بر آن‌ ها تسلط کافی داشته باشید.

2. کیفیت میلگرد

علامت اختصاری میلگرد کویر کاشان
میلگرد کویر کاشان

اکثر کارخانه‌ های تولید میلگرد کشور طبق استاندارد ملی ایران اقدام به تولید میلگرد می‌ کنند. اما در این میان، بعضی از کارخانه‌ ها، به دلیل تفاوت در فرآیند تولید و یا شمش فولاد مصرفی، ممکن است کیفیت محصول نهایی‌ شان با سایر کارخانه‌ ها متفاوت باشد. نکته: در حال حاضر باکیفیت‌ترین میلگرد بازار ایران در کارخانه ذوب آهن اصفهان تولید می‌ شود.

3. سبک یا سنگین بودن میلگرد

با توجه به کیفیت و کاربرد میلگرد مورد استفاده در سازه، در بازار آهن آلات کشور میلگردها به دو دسته سبک و سنگین تقسیم می‌ شوند. اما هر کدام از این میلگردها چه خصوصیاتی دارند؟ میلگرد سبک، به گروهی از میلگردها اطلاق می‌ شود که وزن آن ها از وزن استاندارد پایین‌ تر بوده و کیفیت پایین تری هم نسبت به حد استاندارد دارند.

کارخانه های فولاد سیرجان حدید، ظفر بناب و راد همدان از عمده تولید کنندگان میلگرد سبک در بازار کشور هستند. البته میلگرد راد همدان از کیفیت بالاتری برخوردار است.

میلگرد سنگین در اصل همان میلگردهای استاندارد هستند که چون جزو دسته بندی میلگردهای سبک قرار نمی‌ گیرند، به این نام مشهور شده اند. میلگردی که اکثر کارخانه‌ ها تولید می‌ کنند، در این دسته قرار دارد. اما بد نیست بدانید که در بازار از میلگرد ذوب آهن اصفهان به عنوان سنگین‌ ترین میلگرد بازار یاد می‌ شود و حتی قیمت میلگرد ذوب آهن نسبت به سایر تولیدکنندگان بیشتر است.

نکته حائز اهمیت این است که به دلیل صنعتی بودن فرایند تولید، هر کارخانه تُلُرانس وزنی مشخصی را برای تولید محصولات خود ارائه می‌ کند.

4. بُعد مسافت

حمل و نقل سفارش از درب بنگاه یا کارخانه تا محل مورد نظر شما، بخش مهمی از فرایند خرید شما را تشکیل می‌ دهند. زیرا بسته به نوع سفارش هزینه قابل توجهی به این موضوع اختصاص داده می‌ شود.

خرید میلگرد

همانطور که در بخش خرید از بنگاه و کارخانه هم گفتیم، در زمان سفارش حتما این مورد را در نظر بگیرید یا از کارشناسان فروش مشورت بگیرید تا مناسب‌ ترین گزینه به شما پیشنهاد داده شود.

چگونه می‌ توان اصالت میلگرد خریداری شده را تشخیص داد؟

پس از توضیحاتی در مورد راهنمای خرید میلگرد، این نکته را بگوییم که اکثر کارخانه‌های تولید میلگرد در کشور نام اختصاری را که مختص به خودشان است بر روی بدنه میلگرد به صورت برجسته حک می‌کنند. با وجود این نام اختصاری به راحتی می‌توان از اصالت کالا اطمینان پیدا کرد. لازم به ذکر است در شرکت اصفهان آهن امکانی با نام گارانتی اصالت کالا وجود دارد که درصورت مغایرت سفارش دریافتی با فاکتور به صورت رایگان مرسوله را مرجوع کرده و مجددا سفارش را بدون هیچ هزینه اضافه‌ای برای شما ارسال می‌کند.

پس از خرید میلگرد به چه نکاتی توجه کنیم؟

پس از خرید میلگرد و رسیدن میلگردها به محل تخلیه، نکاتی را باید در نظر داشته باشید که با چک کردن آن‌ ها سفارش را تحویل بگیرید و پس از تحویل گیری نکاتی را رعایت کنید که بر حفظ کیفیت و عمر مفید میلگرد تاثیر گذار است.

1. تطابق میلگرد دریافتی با فاکتور

اگر از مجموعه‌ های معتبر و به نام فروش آهن آلات کشور، مانند شرکت اصفهان آهن آپادانا خرید کرده باشید از بابت اصالت میلگرد خریداری شده می‌ توانید آسوده‌ خاطر باشید. اما جهت اطمینان کامل از تطابق میلگرد دریافتی با فاکتور باید قبل از تخلیه میلگردها این مورد را بررسی کنید تا در صورت عدم تطابق، سفارش را مرجوع کنید.

2. جداسازی بر اساس اندازه

برای یک پروژه معمولا چند نوع میلگرد باید خریداری کنید و سفارش به صورت یکجا تحویل داده می‌ شود. به همین دلیل برای دسترسی ساده‌ تر در زمان استفاده بهتر است که در زمان تخلیه، میلگردها را بر اساس اندازه‌ شان از هم جدا کنید.

برای این منظور کافیست بر اساس سایز میلگرد و با توجه به زمان مورد استفاده، مکان هایی را مشخص کنید و میلگردها را در آنجا تخلیه کنید. با این کار علاوه بر اشتباه از نیروی انسانی، می توانید از اتلاف زمان هم به میزان قابل توجهی جلوگیری کنید.

3. حفظ و نگهداری میلگردها

راهنمای خرید میلگرد

از آنجایی که جنس اکثر میلگردها از فولاد است و آلیاژ ضد زنگ ندارد، در مجاورت با رطوبت و آب دچار زنگ زدگی می‌ شوند. به همین دلیل محل و شرایط نگهداری از میلگردها بسیار مهم و حائز اهمیت است. موارد زیر می‌ توانند از آسیب دیدن میلگرد در زمان نگهداری جلوگیری کنند:

  • محل قرارگیری میلگردها حتی المقدور مسقف و به دور از تابش مستقیم نور خورشید باشد.
  • قبل از تخلیه میلگردها، حتما محل مناسبی برای آن‌ ها در نظر بگیرید. بهتر است مکان مورد نظر به گونه ای باشد که  10 تا 15 سانتیمتر از سطح زمین فاصله داشته باشد.
  • به یاد داشته باشید که خاک، گچ و … باعث جذب رطوبت می‌ شود. پس سعی کنید از تماس میلگرد با این موارد جلوگیری کنید.
  • در صورت آلوده شدن میلگرد به خاک، گچ و… سطح آن‌ را حتما پاکسازی کنید.
  • از خیس شدن میلگردها خودداری کرده و در محیط مرطوب آن‌ ها را نگهداری نکنید.

امیدواریم توانسته باشیم در راهنمای خرید میلگرد شما را برای داشتن خریدی مطمئن و آگاهانه یاری کنیم. در صورتی که سوالی در مورد نحوه خرید میلگرد دارید، با ما و همراهان همیشگی مجله این سایت در میان بگذارید.

قبل از خرید میلگرد لازم است به چه نکاتی توجه کنیم؟

انتخاب نوع و ابعاد میلگرد و همچنین محاسبه وزن میلگردی که قرار است خریداری کنید، از مهمترین موارد قبل از خرید این محصول هستند.

راهنمای خرید میلگرد به طور کلی شامل چه مواردی است؟

راهنمای خرید میلگرد به طور کلی بیانگر مواردی است که باید قبل، حین و حتی بعد از خرید میلگرد در نظر داشته باشید تا بتوانید یک خرید بهینه را تجربه کنید.

چگونه می‌ توان اصالت میلگرد خریداری شده را تشخیص داد؟

اکثر کارخانه‌ های تولید میلگرد در کشور نام اختصاری را که مختص به خودشان است بر روی بدنه میلگرد به صورت برجسته حک می‌ کنند. با وجود این نام اختصاری به راحتی می‌ توان از اصالت کالا اطمینان پیدا کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 نظرات
  1. علیرضا جاوید می گوید

    سلام ممنون از مقاله خوبتون، ببخشید من خونده بودم که کارخونه میلگرد میانه خیلی تنوع محصولات بیشتری داره ولی کیفیت شاهین بناب بهتره، خواستم بدونم تائید میکنید این موضوع رو؟ کدومشون بهتره؟؟

  2. کامیار دریاکناری می گوید

    سلام، ممنون از اطلاعات خوبتون واقعا اطلاعات دست اول و کاربردی منتشر میکنید👍👍
    من یه سوال هم داشتم، خواستم ببینم فروش اعتبار میلگرد یعنی چی؟

  3. زهرا رضوی می گوید

    سلام، وقتتون بخیر
    عذرخواهی میکنم تفاوت خرید از esfahanahan و آهن آنلاین و آهن اسپات چیه؟ یعنی فقط قیمت تفاوت میکنه یا تفاوت دیگه ای هم داره؟
    قیمت شما کمتر بود گفتم بپرسم
    ممنون

    1. esfahanahanAdmin می گوید

      درود دوست عزیز
      ما همواره در تلاش هستیم تا قیمت کف بازار را داشته باشیم. آهن انلاین نیز از همکاران خوب ما شمرده می شود. از دیگر مزیت های خرید از ما مرکزیت و نزدیکی ما به تولید کنندگان است.

Hide picture