میلگرد کلاف چیست و چه کاربردهایی دارد؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

میلگرد کلاف، همان‌طور که از اسم آن پیداست، نوع خاصی از محصولات بوده که شکل ظاهری آن‌ها به‌صورت کلاف است. از این محصول به دلیل ویژگی‌هایی که دارد در صنایع مختلف استفاده می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم در مورد این موضوع که میلگرد کلاف چیست؛ ویژگی‌های میلگرد کلاف چیست؛ کار میلگرد کلاف چیست و… شاید شما هم از افرادی باشید که با توجه به نوع کسب‌وکارتان، به شناخت این محصول نیاز مُبرم داشته باشید. بنابراین، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

فایل صوتی

فایل صوتی زیر برای آن دسته از مخاطبین مجموعه اصفهان آهن تهیه‌شده است که فرصت کافی برای مطالعه این مطلب نداشته و یا تمایل دارند در هنگام مطالعه به فایل صوتی مطلب نیز گوش دهند.

میلگرد کلاف چیست؟

میلگرد کلاف، کلاف‌های درهم‌پیچیده‌ای هستند که در سازه‌های صنعتی و ساختمانی کاربردهای بسیار زیادی دارند. نحوه‌ی نگهداری این محصول با نوع ساده آن کاملاً متفاوت است و این موضوع قابل اهمیتی برای سوله‌‌داران است. یک نکته قابل توجه اینجاست که میلگرد کلاف دارای انواع مختلفی است که باید در هنگام خرید به این موضوع دقت داشته باشید.

یک نکته مهم اینجاست که قیمت میلگرد کلاف، بر اساس سایز و همچنین نوع آن تعیین می‌شود؛ به‌همین دلیل، میلگرد کلاف آجدار از نوع ساده آن، قیمت بالاتری دارد.

انواع میلگرد کلاف

این محصولات، به دودسته‌ی ساده و آجدار تقسیم‌بندی می‌شوند و در سایزهای 5.5 تا 16 میلی‌متر تولید و روانه‌ی بازار می‌شوند. دسته‌ای از این محصولات که سایز 5.5 تا 8 میلی‌متر دارند، به‌عنوان مفتول یا وایر شناخته می‌شوند.

میلگرد کلاف چیست

البته ساخت این محصول در کارخانه‌ها تا سایز 12 هم می‌رسد. سفارش میلگرد ساده‌ی کلاف در سایزهای بالاتر، توسط مشتریان هم امکان‌پذیر است.

انواع میلگرد کلاف ساده عبارت‌اند از:

  • سایز 5/5 کلاف ساده RST34
  • سایز 5/6 کلاف ساده RST34
  • سایز 8 کلاف ساده RST34
  • سایز 10 کلاف ساده RST34

قیمت میلگرد کلاف آجدار، در مقایسه با نوع ساده‌ی آن بیشتر است. قیمت این محصول، بر اساس دسته و سایز آن تعیین می‌شود.

کاربرد میلگرد کلاف چیست؟

کاربرد این محصول را باید در ساختمان‌سازی باید به‌خوبی درک کرد تا بتوانید بهترین نوع این محصول را خریداری کنید. به‌غیراز ساختمان‌سازی، از میلگرد در صنایع مختلف هم می‌توان استفاده کرد.

کاربرد این محصول در ساختمان سازی

  • افزایش استحکام سازه‌های بتنی
  •  استحکام دیوارها و ستون‌های آجری
  • استحکام بلوک‌ها
  • افزایش استحکام اتصالات گازی

کاربرد آن در صنعت

  • سیم‌های برق و دکل‌ها
  • قابل‌استفاده در سیم بکسل
  • ساخت پیچ و مهره
  • ساخت صنایع الکترود سازی و جوشکاری
  • قطعات خودرو مانند فنرها و سوپاپ‌ها
  • قابل‌استفاده در ساخت توری‌ها و صافی‌ها
  • تراشکاری

تقسیم‌بندی میلگرد کلاف از لحاظ مقدار کربن

علاوه بر این‌که میلگردهای کلاف در دو نوع ساده و آجدار تقسیم‌بندی می‌شوند، نوع دیگری از دسته‌بندی این محصول را می‌توان برای این نوع محصول در نظر گرفت که بر اساس مقدار کربن موجود در آن هست:

وایر راد کم‌کربن

این محصول، کربن پایینی دارد؛ اما کش پذیری و جوش‌پذیری بالا از ویژگی‌های مثبت آن است.

وایر راد متوسط

این محصول به‌عنوان ماده‌ی اولیه در کارخانه‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد و به شکل مفتول برای ساخت فنر، سیم بکسل، کابل‌های برق و صنایع تایرسازی کاربردهای فراوانی دارد.

وایر راد پرکربن

این محصول از درصد کربن بالایی برخوردار بوده و همین امر باعث کاهش انعطاف‌پذیری و چکش‌خواری آن می‌شود. موارد استفاده از این محصول هم مانند وایر راد متوسط است.

روش تولید کلاف میلگرد به چه صورت است؟

در ادامه این موضوع که میلگرد کلاف چیست؛ حالا باید در این مورد صحبت کنیم که روش تولید این محصول به چه صورت است. همان‌طور  که می‌دانید، شمش، پایه‌ی اولیه‌ی تولید مقاطع فولادی است؛ برای ساخت میلگرد کلاف هم از شمش استفاده می‌شود.

  •  برای ساخت این مقطع فولادی، ابتدا شمش‌های فولادی را در کوره‌های حرارتی با دمای 1000 درجه‌ی سانتی‌گراد قرار می‌دهند، سپس شمس‌ها توسط رول‌های کوره به بخش رافینگ انتقال داده می‌شوند.
  • در نورد گرم، به دلیل پایین‌بودن تنش‌های پلاستیک، شمش‌های برافروخته بعد از این‌که از غلتک عبور داده‌شدند، طی سه مرحله، تغییر شکل داده و قطر آن کم می‌شود.
  • در مراحل آخر، میلگرد به واحد خنک‌کننده منتقل شده و بعد از خنک‌شدن، مراحل کوئل و بسته‌بندی انجام‌شده و درنهایت روانه‌ی بازار می‌شوند.

میلگردهای کلاف به چه صورت نگهداری می‌شوند؟

نگهداری میلگردهای کلاف، شاید از مواردی است که توسط خیلی از مصرف‌کنندگان مقاطع فولادی نادیده گرفته شود. برای انبار کردن آن‌ها، از خرک‌های چوبی استفاده می‌شود. این کار از تماس مستقیم میلگرد با گردوخاک و یا حتی رطوبت، جلوگیری می‌کند. (چراکه عوامل رطوبت‌زا باعث زنگ‌زدگی می‌شوند.)

کاربرد میلگرد کلاف

قبل از استفاده از میلگرد کلاف در پروژه‌ی موردنظر، آن را در کارگاه و به‌وسیله‌ی دستگاه‌های مخصوص از هم باز می‌کنند. یکی از اقدامات اشتباه در حمل‌و‌نقل و انبار کردن میلگردهای کلاف، استفاده از پوشش‌های نایلونی است. بنابراین، اگر می‌خواهید از پوششی برای جلوگیری از زنگ‌زدگی آهن استفاده کنید، می‌توانید از پوشش‌های برزنتی استفاده کنید.

کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد کلاف در ایران

بزرگ‌ترین تولید‌کننده‌ی میلگرد کلاف در ایران، میلگرد کلاف ذوب آهن، نطنز، کاشان و یزد احرامیان است. بیشترین تولید این محصول در کارخانه‌ی ذوب آهن اصفهان است. تمامی این کارخانه‌ها، علاوه بر سفارش‌ها معمولی، سفارش‌ها اختصاصی و ساختمانی را هم می‌پذیرند.

تقریباً تمامی کارخانه‌های مذکور، از یک استاندارد مشخص برای تولید استفاده می‌کنند؛ به‌عنوان‌مثال، کارخانه‌ی ذوب آهن اصفهان از استاندارد کشور روسیه استفاده می‌کند.

میلگردهای کلاف، کاربردهای بسیاری در صنایع مختلف دارند؛ از ساختمان‌سازی گرفته تا ساخت پیچ و مهره و قطعات خودرو که نشان از میزان اهمیت و تقاضای زیاد این محصول دارد.

در این مطلب در مورد این موضوع که میلگرد کلاف چیست صحبت کردیم. در نهایت به کاربرد و ویژگی‌های این محصول اشاره داشتیم . میلگرد کلاف کاربردهای مختلف در صنایع و همچنین ساختمان‌سازی داریم و به همین دلیل قیمت ایم محصول برای بسیاری از افراد حائز اهمیت است.

میلگرد کلاف چیست؟

میلگرد کلاف، کلاف‌های درهم‌پیچیده‌ای هستند که در سازه‌های صنعتی و ساختمانی کاربردهای بسیار زیادی دارند.

کاربردهای میلگرد کلاف چیست؟

از میلگرد کلاف می‌توان در سیم‌های برق و دکل‌ها، در سیم بکسل، ساخت پیچ و مهره و همچنین ساخت صنایع الکترود سازی و جوشکاری استفاده کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.