مقایسه انواع لوله های فولادی

زمان مطالعه: 6 دقیقه

لوله‌ها کاربردهای زیادی در زندگی ما دارند و دارای انواع مختلفی هستند. لوله‌های فولادی، معمولاً با توجه به جنس، کاربرد و ویژگی در صنایع مختلفی قابل استفاده هستند. در این مقاله می‌خواهیم به مقایسه انواع لوله های فولادی بپردازیم. برای این که به طور کامل با کاربرد و ویژگی‌های انواع لوله آشنا شوید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

برای شناخت بیشتر لوله‌ها، می‌توانید روی لینک زیر کلیک کنید:

«لوله چیست و انواع آن»

مقایسه انواع لوله های فولادی

در ادامه به مقایسه انواع لوله‌ های فولادی می‌پردازیم:

لوله گالوانیزه

لوله-گالوانیزه
لوله-گالوانیزه

لوله‌ی گالوانیزه یکی از انواع لوله‌های فولادی است که با فلز روی پوشش داده می‌شود. در واقع، پوشش گالوانیزه باعث می‌شود که این لوله، مقاومت خوبی در برابر خوردگی و آسیب‌های احتمالی داشته باشد.

لوله‌های گالوانیزه، معمولاً دو نوع آهنی و فولادی دارند و مهم‌ترین تفاوت این دو، سبُک ‌و برّاق‌بودن لوله‌ی گالوانیزه‌ی فولادی نسبت به نوع آهنی آن است. همچنین باید توجه داشت که لوله‌ی گالوانیزه‌ی فولادی نسبت به لوله‌ی گالوانیزه‌ی آهنی در برابر اسیدها مقاومت کمتری دارد.

لوله‌های گالوانیزه، مقاومت کمی دارند و در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی، مقاوم هستند. این لوله، طول عمر بالا و قابلیت بازیافت و استفاده‌ی مجدد نیز دارد. از لوله‌ی گالوانیزه به عنوان لوله‌های آبرسان در ساختمان‌سازی استفاده می‌شود.

لوله مانیسمان

لوله-مانیسمان
لوله-مانیسمان

لوله‌های مانیسمان با نام لوله‌های بدون درز شناخته می‌شوند. این لوله به دلیل مقاومت و استحکام بالا، در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد و بر اساس ضخامت، به رده‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. لوله‌ی مانیسمان رده‌ 40 و همچنین لوله‌ی مانیسمان رده 80 از متدوال‌ترین انواع این لوله‌ها هستند. لوله‌ی مانیسمان بر اساس استانداردهای آلیاژی به روش‌های مختلفی تولید می‌شود.

برای کارهای ساختمانی، استفاده از لوله‌ی مانیسمان رده 40 نسبت به نوع رده 80، رایج‌تر است. به دلیل مقاومت بالای لوله‌ی مانیسمان رده 40، از آن در خطوط آتش‌نشانی و یا برج‌ها استفاده می‎‌شود.

این در حالی است که لوله‌ی مانیسمان رده 80، قطر، ضخامت و وزن بیشتری دارد؛ پس در نتیجه از استحکام و مقاومت بیشتری برخوردار است. در پروژه‌هایی که فشار و دمای بالا وجود دارد، استفاده از لوله‌ی رده 80 مناسب‌تر است. همچنین برای پروژه‌هایی که در فضای آزاد انجام می‌شوند، از لوله‌ی رده 80 استفاده می‌شود.

مشاهده کنید: قیمت لوله مانیسمان

لوله مبلی

لوله-مبلی
لوله-مبلی

لوله‌ی مبلی که با نام لوله‌‌ی روغنی هم شناخته می‌شود؛ یکی از انواع لوله‌های فولادی پُرکاربرد است که وزن کمی دارد. دلیل نام‌گذاری این نوع لوله با عنوان «لوله‌ی مبلی»، توانایی زیاد در تحمل وزن‌های بالا است که در ساخت پایه‌ی مبلمان و وسایل خانگی از آن استفاده می‌شود.

این نوع لوله‌ها ویژگی‌های زیادی دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به استقامت کششی اشاره کرد. علاوه بر این، انعطاف‌پذیری بالا، قابلیت جوش‌کاری، سطح برّاق و شفاف و همچنین استحکام و مقاومت در برابر خوردگی در مناطق مرطوب، از دیگر ویژگی‌های لوله‌ی مبلی است.

کارخانه‌های متعددی در زمینه‌ی تولید لوله‌ی مبلی فعالیت دارند. یکی از این کارخانه‌ها، مجتمع خاور صنعت هما است که در ادامه در مورد آن صحبت می‌کنیم. لوله‌های فولادی، با توجه به ویژگی و کاربردهای مختلفی که دارند در صنایع متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ اطلاع از کاربرد، ویژگی و مزایای هر کدام از این لوله‌ها، به افراد فعال در حوزه‌ی آهن‌آلات کمک می‌کند که شناخت بهتری از لوله‌ها داشته و بتوانند با خیال راحت خرید کنند.

لوله گازی

لوله-گازی
لوله-گازی

لوله‌ی گازی فولادی، نوعی لوله‌ی فولادی است که برای انتقال و جا‌به‌جایی گازها از آن استفاده می‌شود. در ساخت لوله‌ی گازی، از ورق‌های گالوانیزه استفاده می‌کنند؛ چرا که مقاومت لوله را در برابر انواع خوردگی‌ها و رطوبت‌های احتمالی افزایش می‌دهند.

لوله‌های گازی فولادی در سه جنس مس، برنج و پُلی‌اتیلن تولید می‌شوند؛ به همین خاطر از لوله‌های گازی فولادی، معمولاً در پروژه‌های بزرگ گازی، به وُفور استفاده می‌شود. این لوله‌ها به دو دسته‌ی لوله‌ی گازی روکار و توکار تقسیم می‌شوند.

لوله‌های گازی روکار برای اجرا و راه‌اندازی انشعابات درون ساختمان و یا لوله‌‌کشی درون‌شهری استفاده می‌‌شود. لوله‌ی گازی روکار نسبت به لوله‌ی گازی توکار، قیمت کمتری دارد.

این در حالی است که لوله‌ی گازی توکار، استحکام و مقاومت بالاتری نسبت به خوردگی و یا حتی فرسودگی دارد. برای انتقال گاز از یک شهر به شهر دیگر، از لوله‌ی گازی توکار استفاده می‌شود.

قیمت لوله‌ی گازی روکار و لوله‌ی گازی توکار با توجه به کاربرد و ویژگی‌های آن‌ها، متفاوت است؛ برای دسترسی به قیمت به‌روز این محصولات می‌توانید روی لینک زیر کلیک کنید:

«قیمت لوله گازی روکار»

«قیت لوله گازی توکار»

لوله جدار چاه

لوله-جدار-چاه
لوله-جدار-چاه

لوله‌ی جدار چاه، یکی از انواع لوله‌های فلزی است که در دیواره‌ی چاه قرار می‌گیرد. این لوله برای کاربردها و منافع زیادی درون چاه نصب می‌شود. با قرارگیری این لوله در دیواره‌ی چاه، پمپاژ آب یا استخراج منابع زیرزمینی مانند نفت و گاز، بسیار ساده می‌شود.

لوله‌ی جدار چاه، کاربردها و منافع زیادی دارند. مهم‌ترین کاربرد این لوله، جلوگیری از تخریب چاه است. این نوع لوله‌ها در برابر رطوبت و زنگ زدگی، مقاومت بالایی دارند.

عمر نسبتاً طولانی، وزن مطلوب، قیمت مناسب و مقاومت در برابر سایش از مهم‌ترین ویژگی‌‎های لوله‌ی جدار چاه هستند.

مشاهده کنید: قیمت لوله جدار چاه

لوله اسپیرال

لوله-اسپیرال
لوله-اسپیرال

لوله‌ی اسپیرال، نوعی از لوله‌های فولادی است که جهت مصارف آبرسانی و گازرسانی در استانداردهای مشخص تولید می‌شوند. فضای داخلی لوله‌ی اسپیرال، صاف و یکدست است و همین موضوع باعث می‌شود تا زیان ناشی از اصطکاک، کاهش پیدا کند.

این لوله در سایزهای 5 تا 120 اینچ به صورت رول‌شده، موجود است. از مهم‌ترین مزایای لوله‌ی اسپیرال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سطح صاف و یکنواخت
  • خواص مکانیکی بالا
  • منساب‌تر از سایر لوله‌ها در صورت نیاز به خم‌کاری حین نصب
  • به‌صرفه‌بودن از نظر اقتصادی
  • استحکام در برابر شکست و ترک
  • شکل‌پذیری زیاد

مشاهده کنید: قیمت لوله اسپیرال

لوله داربستی

لوله داربستی
لوله داربستی

لوله‌ی داربستی، یک لوله‌ی فلزی است که با سایر لوله‌های فولادی تفاوت زیادی دارد. از این لوله، بیشتر به عنوان نگه‌دارنده‌ی سازه و ساختمان استفاده می‌شود.

داربست‌ها به طور کلی، سازه‌های فلزی هستند که هنگام ساخت‌و‌ساز برای دسترسی به نقاط دشوار ساختمان، مورد استفاده قرار می‌گیرد. لوله‌های داربستی در دو نوع سبُک و سنگین هستند که در شرایط متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

لوله‌ی داربستی، دارای قطر خارجی ۴۸٫۳ میلی‌متر و ضخامت دیواره‌ی ۳٫۲ میلی‌متر و طول ۶ متر است. هدف از داربست و کابرد آن, فراهم‌کردن یک بستر مناسب برای انجام کارهای ساختمانی است.

مشاهده کنید: قیمت لوله داربستی

لوله صنعتی

لوله صنعتی
لوله صنعتی

لوله‌ی صنعتی، لوله‌ای از جنس فولاد کربن است که مصارف صنعتی و ساختمانی زیادی دارد. از این نوع لوله‌ها، معمولاً در کارخانه‌ها، صنایع پتروشیمی، انتقال سیالات، پل‌های فلزی و همچنین انتقال نفت و گاز استفاده می‌شود.

این نوع لوله‌ها از تنوع بالایی برخوردار هستند و در نتیجه، کاربردهای مختلفی نیز دارند. جوش‌پذیری عالی، ضخامت بالا، قیمت مناسب و همچنین بدون درز‌ بودن این محصول، آن را به یک محصول پُرکاربرد تبدیل کرده است.

این نوع لوله‌ها با استفاده از ورق‌های فولادی به یکدیگر جوش داده می‌شوند. ضخامت لوله‌ی صنعتی در مقایسه با دیگر لوله‌ها بالاست و برای انتقال نفت و گاز  در مسافت‌های طولانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مشاهده کنید: قیمت لوله صنعتی

در این مطلب، به مقایسه‌ی انواع لوله‌های فولادی پرداختیم. همان طور که اشاره شد، هر کدام از این لوله‌های فولادی با هم تفاوتهای اساسی دارند و به نوعی دارای کاربردهای مختلفی هستند. در بخش ارسال نظرات، سوالات و تجربیات خود را با ما و سایر همراهان اصفهان آهن در میان بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.