مهمترین تفاوت مس، برنج و برنز که شاید ندانید

زمان مطالعه: 6 دقیقه

مس، برنج و برنز که به عنوان «فلزات قرمز» شناخته می شوند، ممکن است در نگاه اول یکسان به نظر برسند؛ اما در واقع کاملا با هم متفاوتند. بسیاری از افراد با شکل ظاهری این فلزات و همچنین کاربرد و ویژگی‌ آنها آشنایی ندارند. در این مقاله می خواهیم در مورد تفاوت مس، برنج و برنز صحبت کنیم تا بتوانید این فلزات را به راحتی از یکدیگر تشخیص دهید.

تفاوت مس، برنج و برنز

مس، به علت هدایت الکتریکی و حرارتی بالا، شکل پذیری مناسب و مقاومت خوبی که در برابر خوردگی دارد، برای طیف وسیعی از محصولات استفاده می‌ شود. به دلیل مقاومت بالای مس در برابر خوردگی، از آن برای ساخت لوله‌ ها و اتصالات استفاده می‌ کنند. فلز برنج به دلیل شباهتش به طلا، معمولا در مصارف تزئینی و همچنین به خاطر دوام بالا، در ساخت آلات موسیقی استفاده می شود. اما برنز چه رنگی است؟

برنج و برنز در رنگ و شکل ظاهری، با یکدیگر متفاوتند. برنز، به رنگ تیره تر و قهوه ای مایل به قرمز شناخته می شود. تشخیص تفاوت بین برنز و برنج به دلیل حضور حلقه های کمرنگ در سطح برنز، ساده است. در ادامه به صورت مفصل در مورد ویژگی و کاربرد هر کدام از فلزات توضیح می دهیم. برای برخی از افراد، شناسایی فلزات قرمز (برنج، برنز و مس) ممکن است کمی گمراه کننده باشد؛ هر کدام از این فلزات، کاربردهای متفاوتی دارند و در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند.

مس، این فلز قدیمی را بهتر بشناسیم!

با توجه به ویژگی هایی که گفته شد، مس به راحتی قابل لحیم کاری است و می توان با انواع روش های گازی، قوس الکتریکی و مقاومتی، آن را جوشکاری کرد. به علاوه، مس را می توان به هر بافت و جلای دلخواهی پرداخت و صاف کرد.

بسته به مقدار ناخالصی، درجات مختلفی از آلیاژهای مس وجود دارند. به طور خاص، در مصارفی که به رسانایی و چکش خواری بالا نیاز است، از درجات مس بدون اکسیژن استفاده می شود.

یکی از مهم ترین ویژگی های مس، توانایی مقابله با باکتری هاست. پس از آزمایش های گسترده ضد میکروبی، متخصصان زیست شناسی دریافتند که 355 نوع مختلف از آلیاژهای مس، توانستند 99.9% از باکتری ها را طی 2 ساعت، از بین ببرند.

کاربرد‌های مس

مس، از جمله اولین فلزات کشف شده توسط انسان است. یونانی ها و رومی ها، این فلز را به صورت ابزار یا وسایل تزیینی استفاده می کردند. شواهد تاریخی که از گذشته تاکنون وجود داشته‌، کاربرد مس را در استریل کردن زخم ها و تصفیه آب آشامیدنی نشان می دهد.

امروزه این فلز به علت توانایی بالای آن در انتقال برق، بیشتر در مصارف الکتریکی، مثل سیم‌ کشی ها استفاده می شود. البته امروزه نیز از محصولات مسی، برای تولید کالاهای روزمره همچون وسایل آشپزخانه استفاده می شود.

مس و کاربردهای آن

برنج، ترکیبی از آلیاژ مس و روی

برنج، اساسا آلیاژی از مس به همراه مقداری روی است. انواع مختلف برنج، حاوی مقادیر متفاوتی از روی و سایر عناصر اضافی هستند. این آلیاژ، طیف وسیعی از خصوصیات و تنوع های رنگی را ایجاد می کند. افزایش مقادیر روی، باعث افزایش مقاومت و چکش خواری برنج می شود. رنگ ورق برنج، بسته به مقدار روی اضافه شده، می تواند از قرمز تا زرد متفاوت باشد. مسئله بعدی، در مورد قیمت این آلیاژ است. در پاسخ به این سوال که مس گران تر است یا برنج؟ باید گفت که برنز ارزش بیشتری نسبت به برنج دارد. بخش دیگری از خصوصیات و ویژگی های این محصول عبارتند از:

  • اگر مقدار روی موجود در برنج از 32% تا 39% باشد، قابلیت های گرم کاری برنج افزایش می یابد؛ اما قابلیت های سردکاری محدود خواهد شد.
  • اگر برنج حاوی بیش از 39% روی باشد (مثل آلیاژ مونتز)، این فلز مقاومت بالا و چکش خواری پایین تری در دمای اتاق خواهد داشت.

برنج قلع‌ دار

این آلیاژ حاوی مس، روی و قلع است. قلع به منظور جلوگیری از روی زدایی (شست و شوی روی از آلیاژهای برنج) به این گروه اضافه می شود. این آلیاژها عموما برای ساخت اتصالات، سخت افزارهای دریایی، قطعات دستگاه پیچ و محصولات مکانیکی مقاوم در برابر خوردگی استفاده می شوند.

فلز برنج و مشخصات آن

برنز، کاربردها و مشخصات

برنز، آلیاژی است که عمدتا از مس و سایر عناصر اضافی تشکیل می شود. در بیشتر موارد، عنصر اضافه شده قلع است؛ اما آرسنیک، فسفر، منگنز، آلومینیوم و سیلیکون نیز برای ایجاد خواص گوناگون به این فلز افزوده می شوند.

از برنز در ساخت مجسمه ها، آلات موسیقی، مدال های مسابقات مختلف و در مصارف صنعتی که اصطکاک پایین فلز، یک مزیت محسوب می شود، مانند بوش ها و یاتاقان ها استفاده می شود.

برنز فسفر

این آلیاژ به طور معمول، دارای محتوای قلع بین 0.5% تا 1.0% و محتوای فسفر بین 0.01% تا 0.35% است. این آلیاژها به سختی، سفتی، ضریب اصطکاک پایین، مقاومت بالا در برابر خستگی و دانه های ریز شناخته می شوند.

قلع موجود در این آلیاژها باعث افزایش مقاومت در برابر خوردگی و مقاومت کششی می شوند و فسفر موجود در این آلیاژها، باعث افزایش مقاومت در برابر سایش و سختی خواهد شد.

از کاربردهای معمول این گروه از آلیاژها می توان به استفاده در محصولات الکتریکی، دمنده ها، فنرها، واشرها و تجهیزات مقاوم در برابر خوردگی اشاره کرد.

برنز آلومینیوم

این گروه از آلیاژها، دارای مقادیری آلومینیوم بین 6 تا 12%، آهن (در بیشترین حالت) 6% و نیکل (در بیشترین حالت) 6% هستند. ترکیب این عناصر باعث افزایش استحکام و مقاومت در برابر خوردگی و سایش می شود. این گروه، معمولا در ساخت سخت افزارهای دریایی، بلبرینگ های غلافی و پمپ ها استفاده می شوند.

برنز سیلیکون

این نوع از آلیاژها به طور معمول، حاوی 20% روی و 6% سیلیکون هستند. برنج قرمز، استحکام و مقاومت بالاتری در برابر خوردگی دارد و به طور گسترده در ساق‌ های سوپاپ استفاده می شود. برنز قرمز، بسیار شبیه به برنج قرمز است اما غلظت روی کم‌ تری دارد. این آلیاژ، بیشتر در ساخت اجزای پمپ ها و والوها استفاده می شود.

برنج نیکل

این دسته از آلیاژهای مسی، نیکل و روی هستند. نیکل موجود در این آلیاژ، ظاهری نقره‌ گون به آن می بخشد. این ماده، دارای استحکام متوسط و مقاومت نسبتا خوبی در برابر خوردگی است. از این ماده، معمولا برای ساخت آلات موسیقی، تجهیزات غذایی و آشامیدنی، تجهیزات نوری و سایر مصارف استفاده می شود که فاکتور ظاهر در آن ها نقش کلیدی دارد.

نیکل مس (کوپرونیکل)

در این آلیاژ، محتوای نیکل، چیزی در حدود 2 تا 30% است. مقاومت در برابر خوردگی و پایداری حرارتی این آلیاژ، بسیار بالاست. همچنین، این آلیاژ تحمل بسیار بالایی در برابر ترک‌ ناشی از خوردگی در محیط های مرطوب دارد. محتوای بالای نیکل در این ماده، باعث بهبود مقاومت در برابر خوردگی و مقاومت در برابر رسوبات بیولوژیکی آب دریا می شود. این ماده، معمولا در ساخت محصولات الکترونیکی، تجهیزات دریایی، والوها،  پمپ ها و بدنه کشتی استفاده می‌ شود.

برنز

کدام گران‌ تر است؟ برنج، برنز یا مس؟

با توجه به مطالبی که بیان شد، مس و آلیاژهای آن می توانند در کاربردهای مشابهی استفاده شوند. بنابراین برای خریداران چنین سوالاتی پیش می آید که: تفاوت قیمت مس و برنز چه قدر است؟ قیمت آهن آلات به عوامل مختلفی بستگی دارد.

اگرچه قیمت درجات مختلف برنج، برنز و مس متفاوت است، اما به طور کلی، بین این سه فلز، مس بیشترین قیمت را دارد. هر سه فلز، حاوی مس هستند، اما درصد مس موجود در برنج و برنز، به مراتب کمتر از مس خالص است و همین امر، قیمت برنج و برنز را کاهش می دهد.

همچنین برنز، معمولا گران تر از برنج است که بخشی از این موضوع، مربوط به هزینه فرآیندهای لازم برای تولید برنز است.

در این مطلب به تفاوت میان مس، برنج و برنز اشاره داشتیم. همانطور که گفته شد، این فلزات شاید از نظر شکل ظاهری، شباهت کمی به یکدیگر داشته باشند؛ اما در واقع در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. بهتر است بدانید که قیمت، وزن و رنگ هر کدام از این فلزات، مهمترین پارامترهایی هستند که آنها را از هم متمایز می کند. به عنوان مثال، برنز از برنج سنگین تر است و قیمت آلیاژ برنز از آلیاژ برنج بیشتر است.

در پایان، اگر سوالی در این زمینه دارید، در بخش ارسال نظرات، مطرح کنید؛ ما در اولین فرصت به سوالات شما پاسخ خواهیم داد.

آلیاژ برنز حاوی چه عناصری است؟

اصلی ترین فلزاتی که در این آلیاژ وجود دارد، مس و قلع هستند.

برنج از چه عناصری ساخته می شود؟

این آلیاژ از ترکیب مس و روی ایجاد می شود

از نظر قیمتی، تفاوت مس، برنز و برنج چیست؟

در بین این ترکیبات، مس گران ترین و برنج ارزان ترین فلز است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

7 نظرات
  1. حسین می گوید

    متشکرم

  2. Ali.sh می گوید

    مچکر و سپاس گذاریم..از یک سو برای منی ک از نظر تحصیلی سطح پایینی دارم بسیار اموزنده و مفید بود و از طرف دیگر بسیار خوشحالم ک در سرزمینمان تکنیک های شیمی و ترکیبات فلزی انجام میگیرد ک ب خودی خود باعث افتخار است..ب امید پیشرفت روز افزون

  3. محمدرضا. غ می گوید

    عالی وبسیار آموزنده. ممنونم

  4. مونا می گوید

    سلام ممنون از توضیحاتتون
    من ی سری محصولات تزیینی می خوام بگیرم مثل سماور ذغالی یا شیرینی خوری و … بین برنج و برنز و مس گیر کردم هرجا ی قیمت میدن برنج رو خیلی گرون تر از برنز میدن
    نمیتونم تصمیم بگیرم کدوم ارزشمندتره

  5. رامین می گوید

    سلام
    استاد الان برنج که شامل روی و مس هست پس اگر سماور زغالی درست کنیم اگه فلز برنج استفاده کنیم چرا قلع کردن نمیخواد؟
    ضمنا واقعا ما موندیم سماور برنج مفیده یا مس؟
    اگه فرقی ندارن آیا برای مس که میگن به خاطر وجود مس اگه زیاد مصرف بشه ضرر داره خوب خود برنج هم که مس داره،
    بالاخره کدوم رو انتخاب کنیم

    1. esfahanahanAdmin می گوید

      درود دوست عزیز
      سماور ذغالی ربطی به جنسش نداره. مس و برنج خواص بسیار و مشابهی دارن و تفاوت آنها در قیمتشان است.

  6. علی بیات چقاسیاهی می گوید

    سلام خسته نباشید
    متریال فسفر برنز اگر برای ساخت بوش استفاده شود داری تخلخل میباشد اگر بوش را آغشته به روغن کنیم وداخل بوش هوا با فشار بزنیم ازبدنه بوش هوا و روغن درز پیدا می‌کند ممنون از اینکه وقت میگذارید