نقطه ذوب فلزات

زمان مطالعه: 4 دقیقه

به طور کلی تمام فلزات، مقاومت‌ بسیار زیادی در برابر فشارهای شدید و حرارت بالا دارند. تحمل بار سنگین، ضربات متعدد، محیط های حرارتی و… از جمله خواص و قابلیت های بسیاری از فلزات به خصوص فولاد هستند. کوره‌ها، ماشین‌های احتراقی، موتورهای جت، نازل‌های قابل اشتعال و سیستم‌های تخلیه، همواره در معرض دماهای بالا قرار دارند که این امر می‌تواند به ذوب شدن انواع خاصی از فلزات منجر شود.

زمانی که موضوع انتخاب یک فلز برای مصارف با دمای بالا پیش می آید، نقاط حرارتی گوناگونی باید مورد بررسی قرار گیرند که یکی از مهم ترین آنها دمای ذوب فلز است. در این دانشنامه از اصفهان آهن قصد داریم به بررسی دمای ذوب فلزات و نقطه جوش هر کدام بپردازیم.

منظور از نقطه ذوب فلز چیست؟

دما یا درجه ذوب فلزات، دمایی است که در آن، فلز از حالت جامد به حالت مایع تغییر پیدا می کند. در دمای ذوب، فرم جامد و مایع فلز در حالت تعادل هستند و به یک نسبت مشخص تبدیل می شوند. تا زمانی که حرارت به فلز اعمال ‌شود، دمای آن تا رسیدن به نقطه‌ ذوب نیز افزایش پیدا می کند.

حرارت دهی بیشتر به فلز، موجب تبدیل فرم جامد به مایع می شود. فراموش نکنید که این تغییر حالت به هیچ عنوان موجب تغییر در ترکیبات و ساختار شیمیایی آن نخواهد شد؛ بلکه تنها فرم فیزیکی فلز را تغییر می دهد.

انتخاب فلز مناسب، همانقدر که به ویژگی‌های مکانیکی آن بستگی دارد، به ظرافت‌های ظاهری نیز وابسته است. به همین علت، فلزات برای رسیدن به ظاهر مطلوب باید پرداخت شوند. روش‌های فراوانی برای پرداخت فلزات وجود دارد، اما قبل از انتخاب روش مناسب، باید ملاحظات خاصی را در نظر گرفت.

نقطه‌ ذوب فلزات

اهمیت دمای ذوب فلزات

ممکن است برای شما هم این سوال پیش بیاید که چرا توجه به دمای ذوب فلزات مهم است؟ طی فرآیندهای مرتبط با فلز، به دلیل تفاوت در ترکیبات و ساختار هر کدام، توجه به دمای لازم برای ذوب شدن بسیار مهم است.

فرض کنید زمانی که دمای ذوب فلز مس 1084 درجه سانتی گراد است، شما تا دمای 1700 درجه آن را حرارت دهید! مسلما این حرارت بسیار بالا موجب از بین رفتن فلز مس خواهد شد. از مهم ترین دلایل دانستن دمای ذوب فلزات، می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

اهمیت دمای ذوب فلزات

 از‌هم‌گسیختگی اجزای فلز هنگام رسیدن به دمای ذوب

زمانی که فلز به دمای ذوب خود ‌رسید، دیگر قادر نخواهد بود هدف خود را در سیستم به انجام رساند. برای مثال اگر ترکیبات موثر در عملکرد یک کوره، شروع به ذوب شدن کنند، این کوره دیگر قادر نخواهد بود که مانند گذشته به عملکرد خود ادامه دهد. اگر نازل سوخت یک موتور جت ذوب شود، روزنه های موتور مسدود می ‌شوند و این موضوع، باعث از کار افتادن موتور خواهد شد. با توجه به این اصل که گسیختگی در فلزات قبل از ذوب شدن رخ می دهد، توجه به تاثیر هر دما در این روند بسیار حائز اهمیت است.

شکل پذیری فلزات در حالت مایع

فلزات در حالت مایع به بیشترین حد شکل ‌پذیری خود می رسند. در واقع به همین دلیل فلزات را برای اهداف صنعتی متفاوت، به دمای ذوب می ‌رسانند. برای انجام فرآیندهای گُدازگری، جوش کاری ذوبی و ریخته گری فلزات باید در حالت مایع باشند.

انجام عملیات حرارتی موجب تغییر خواص الکتریکی، مغناطیسی و ساختاری فلزات می شود. همان طور که فلزات کاربرد متفاوتی دارند، محیط های متنوع نیز، ویژگی ‌های مختلفی می‌طلبند. عملیات حرارتی فلزات با در نظر گرفتن دمای ذوب و جوش آنها انجام می شود؛ بنابراین باید بدانید که بیشترین دمای کاری مش های فلزی چقدر است.

نقطه‌ ذوب فلزات رایج

نام فلزدمای ذوب فلز
مس(1084°C (1983°F
طلا(1063°C (1945°F
اینکونل(1390-1425°C (2540-2600°F
چدن(1204°C (2200°F
سرب(328°C (622°F
مولیبدن(2620°C (4748°F
نیکل(1453°C (2647°F
پلاتین(1770°C (3218°F
نقره(961°C (1762°F
فولاد کربنی(1425-1540°C (2597-2800°F
فولاد ضد زنگ(1375 – 1530°C (2500-2785°F
تیتانیوم(1670°C (3038°F
تنگستن(3400°C (6152°F
روی(420°C (787°F
آلومینیوم(660°C (1220°F
برنج(930°C (1710°F
آلومینیوم برنز(1027-1038°C (1881-1900°F
کروم(1860°C (3380°

نقطه‌ ذوب فلزات رایج

با توجه به مطالب گفته شده، کسب اطلاع از نقطه ذوب فلزات در انجام فرایندهای صنعتی نکته مهم و بسیار حائز اهمیت است. برای مثال، یک مشعل جوشکاری باید بتواند حرارت تولید‌ شده از قوس الکتریکی را تحمل کند و تجهیزات ریخته گری مثل قالب ها باید دمای ذوب بالاتری نسبت به فلز تحت فرآیند ریخته ‌گری داشته باشند.

آلیاژهای فلزی از چندین عنصر ساخته شده اند؛ بنابراین دمای ذوب آلیاژ به صورت دامنه ‌ای از دماهای مختلف با ترکیبات متنوع است.

منظور از نقطه ذوب فلزات چیست؟

منظور دمایی است که در آن فلز، شروع به تغییر شکل از حالت جامد به حالت مایع می کند.

چه عواملی در نقطه ذوب فلزات تاثیرگذارند؟

ترکیبات شیمیایی می‌توانند نقطه ذوب فلزات را افزایش یا کاهش دهد. همچنین ساختار متالوژیکی در افزایش و کاهش نقطه ذوب موثر است.

چرا نقطه ذوب فلزات اهمیت دارد؟

موفقیت عملیات ذوب و قالب گیری بستگی به انتخاب دمای مناسب دارد؛ بنا براین دمای ذوب فلزات اهمیت بسیار زیادی دارد.

منبع metalsupermarkets
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

12 نظرات
  1. Parsa می گوید

    ببخشید اگه میشه برای ایمیل من جواب سوالمو ارسال کنید
    معلم ما توی کلاس ی جاخالی داده که من نتونستم بنویسمش نوشته
    دمای ذوب و جوش فلزات معمولا….میباشدتا اونجایی من فهمیدم بالا 1000 درجه اگر غیر از اسن است لطفا برای ایمیلم جواب درست را ارسال نمایید
    با تشکر از شما کار کنان گرامی

  2. علی می گوید

    سلام خسته نباشید.
    من سالهاست یک سنگ فلز دارم از بیابان تو روستامون پیدا کردم نصبت به اندازش خیلی وزنش سنگینه آهنربا اصلاً جذب نمیشه الکتریسیته رو به راحتی عبور میده و انگار حالت نرم و چکش‌خواره روش تیره هست ولی با نوک چاقو خراش میدم جای خش رنگ نقره ای روشن درمیاد. فقط هر فلزی که هست خالصه اصلاً ناخالصی نداره انگار مثلاً یه تیکه نیم کیلویی نقره خالص باشه یا شایدم از خانواده پلاتین و رودیوم.
    میشه نظر شما اساتید رو بدونم که چه فلزی می‌تونه باشه؟

    1. چراغی می گوید

      سلام
      با توجه به نرمی و رنگ و حالتهایی که توصیف کردید ، من احتمال زیاد میدم که (( سرب )) باشه

      برای مطمعن شدنتون میتونید بالای قطب یه باطری ماشین رو با چاقو خراش بدید و میزان نرمی و رنگ و … اونا با مال خودتون مقایسه کنید

    2. چراغی می گوید

      سلام
      انسانهای اولیه رو ولشون کن
      انسانهای الان رو بچسب که دماهای ذوب فلزاتی روکه بیش از ۳۰۰۰ درجه سانتیگراد هم نقطه ذوبشونه رو پیدا کردن و ساختن و استفاده کردن ازشون ، ولی هر نوی وسایل اندازه گیری دماهای بالای ۱۵۰۰ درجه رو که میخوای ، پیدا نمیکنی !!!!!

  3. ایرج لطفی می گوید

    سلام دوستان ، بنده به تازگی سوالی برایم مطرح شده و آن این است که انسان های اولیه چگونه و با چه روشی فلزاتی نظیر مس که نقطه ذوب 1080درجه را دارد ذوب نموده و اشیاء مورد لزوم خود را می ساختند؟

    1. علی می گوید

      انسان های اولیه ک از سنگ سلاح میساختن
      تا قبل از کشف اتش فلزات استفاده ای نداشتن

      1. عارف می گوید

        سلام نقطه ذوب سیم لاستیک چند هست کسی می دونه و چه دستگاهی گرفت

        1. اصفهان آهن می گوید

          سلام حالتون خوبه؟
          معمولا 80 تا 70 درجه سانتیگراد است و از دستگاه های متفاوتی استفاده میشه اطلاعات بیشتری لازمه تا بهتون بگم دقیقا کدوم دستگاه گزینه بهتریه

  4. محمدزاده می گوید

    اگه میشه پاسخ بدین
    واقعا برام مهمه

  5. محمدزاده می گوید

    سلام لطفا بفرمایید مفتولی جوش برنج که در بازار هست ایا برنج خالص هستند یا نه .
    چون در تست من دمای ذوب آنها از نقره کمی بیشتره !

  6. احمدرضا می گوید

    با سلام
    برای ذوب برنج از چه فلزی بعنوان ظرف نگهدارنه مذاب استفاده کنیم

    1. چراغی می گوید

      سلام
      معمولاً از بوته های سرامیکی استفاده میشه ولی اگه اسرار به استفاده از فلز دارید ، هر فلزی که دمای ذوب بالاتری نسبت به نقطه ذوب فلز مد نظرتون داره رو میتونید استفاده کنید . ( بهتره حداقل ۲۰۰ درجه نقطه ذوبش بالاتر باشه )