معرفی انواع شمش فولادی برای تولید میلگرد

زمان مطالعه: 6 دقیقه

شمش فولادی که اساس و پایه تولید بسیاری از مقاطع فولادی است؛ انواع مختلفی دارد که از آن‌ها می‌توان به بیلت، اسلب و بلوم اشاره کرد. شمش به دلیل اینکه در تولید دیگر مقاطع فولادی نقش دارد، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و قیمت آن بر قیمت دیگر مقاطع نیز تاثیرگذار می‌باشد. میلگردهای فولادی با شمش تولید می‌شوند. اما می‌دانید که برای تولید آن‌ها از چه نوع شمشی استفاده می‌شود. در این مطلب شما را با انواع شمش فولادی برای تولید میلگرد آشنا خواهیم کرد.

فایل صوتی

اهمیت شمش در تولید محصولات فولادی

شما تا چه حد با مراحل تولید مقاطع فولادی نظیر میلگرد آشنا هستید؟ حتما می‌دانید که از سنگ آهن استخراج شده از معدن نمی‌توان به صورت مستقیم در تولید مقاطع فولادی استفاده کرد.

پس این سنگ آهن‌ها چه موقع و پس از چه مراحلی مثلا برای تولید میلگرد آماده می‌شوند؟ در مرحله اول باید این منابع خالص سازی شوند و این کار نیز کار آسانی نیست و روند مخصوص خود را دارد.

اهمیت شمش در تولید محصولات فولادی

فولاد خام در حالت خالص نمی‌تواند مفید باشد و باید با عملیات خاصی به حالت شمش در آید. در کوره‌های مخصوص این سنگ‌ها مذاب می‌شوند و به یک محصول میانی به نام شمش می‌رسیم.

ما برای تولید میلگرد و دیگر مقاطع فولادی از شمش فولادی استفاده می‌کنیم؛ به همین دلیل بررسی روند قیمت شمش فولاد همیشه برای افراد فعال در حوزه فولاد اهمیت زیادی داشته است.

شمش فولادی و روش‌های تولید آن

یکی از مقاطع فولادی مستحکم و پرکاربرد شمش فولادی است که با استفاده از روش ریخته گری تولید می‌شود. این محصول معمولاً در خط تولید سایر مقاطع قرار گرفته و کارکنان شرکت‌های مختلف با استفاده از شمش فولادی مقاطع مختلفی تولید می‌کنند.

شمش فولادی معمولاً در قطعه‌های مستطیل شکل بوده و سطح مقطع آن‌ها به علت قالب گیری دستی، آسان بودن حمل و نقل ذوزنقه شکل بوده و تقریبا طول‌های مشخصی برای این محصولات تعیین می‌شود.شمش‌های فولادی به روش‌های مختلفی تولید می‌شوند که خاصیت هر یک از آن‌ها متفاوت بوده و در تولید مقاطع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تکنولوژی‌های ساخت مقاطع فولادی مختلف که پس از به دست آمدن فولاد خام به کار گرفته می‌شوند، تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. اما مسئله در فناوری تولید فولاد خام است که راه‌های مختلف و متفاوتی وجود دارد.

از روش‌های تولید شمش فولادی می‌توان به کوره بلند، کوره قوس الکتریکی و روش کوره القایی اشاره کرد. هر سه روش در بسیاری از کارخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما در جهان، روش کوره بلند رایج‌تر است. این در حالی است که در کشور ایران روش قوس الکتریکی توجیه‌پذیرتر از بقیه روش‌ها است و اغلب شمش‌ها به این روش در کشور ساخته می‌شوند.

انواع شمش برای تولید میلگرد

فرآیند تولید این محصول به شرح زیر است:

  1. در این روش آهن قراضه‌ها با استفاده از سبدهای مخصوص، به داخل کوره هدایت می شوند تا ذوب شوند. همزمان با ذوب این مواد مواد افزودنی دیگری مانند آهک، کک، بنتونیت و … به مواد مذاب اضافه می‌شوند.
  2. در ادامه با دمش اکسیژن و همگن سازی فولاد مذاب به دست می‌آید و  از طریق پاتیل‌های حمل مذاب به واحد ریخته گری انتقال می‌یابند.
  3. در واحد ریخته گری نیز از ظروفی به نام تاندیش استفاده می‌شود تا مواد مذاب در داخل قالب‌های خود قرار بگیرند.
  4. در نهایت با پاشش آب سعی در خنک کردن محصول دارند تا شمش جامد به دست آید. برش شمش‌ها در مرحله آخر انجام می‌شود و در نهایت شمش‌های فولادی آماده می‌گردند.

انواع شمش فولادی

شمش فولادی که یکی از کاربردی‌ترین شمش‌های موجود در بازار است و انواع گوناگونی دارد که در این بخش از مقاله قصد داریم هر یک از آن‌ها را به صورت مختصر شرح دهیم.

 بیلت

‏بیلت یکی از انواع شمش فولادی به حساب می‌آید که کاربرد زیادی داشته و از استحکام بسیار بالایی برخوردار است. برای توضیح ساده و روان بیلت می‌توان گفت، اگر شمش به صورت مستقیم از تولید ccm به مصرف نورد برسد، آن را بیلت می‌نامند. توجه کنید که برخی مواقع ممکن است بیلت را با نام شمشال مشاهده کنید.

تنها تفاوت جزئی این دو مقطع فولادی، بیشتر بودن طول شمشال در مقایسه با بیلت است. همچنین سطح شمشال در اغلب مواقع به صورت دایره یا مربع شکل است. شمش بیلت معمولاً در تولید میلگرد‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 اسلب

یکی از انواع شمش فولادی، شمش اسلب است که همانند بیلت مقاومت بسیار زیادی از خود نشان می‌دهد. این شمش فولادی دارای سطح مقطع مستطیل شکل بوده و به همین سبب تفاوت ظاهری زیادی با سایر شمش‌ها دارد.

در اغلب مواقع این شمش با طول ۱۲ متر، ارزش ۱.۲۵ متر و ضخامت ۲۳۰ میلیمتر در بازار یافت می‌شود. برخی افراد این محصول را با نام تختال می‌شناسند. اغلب این نوع شمش‌ها از جنس فولاد کربنی می‌باشد اما ناگفته نماند که برخی از آن‌ها ممکن است از فولاد زنگ نزن نیز تولید شوند. عمده کاربرد شمش اسلب در تولید و ساخت ورق‌های فولادی است.

 بلوم

شمش بلوم یکی دیگر از انواع شمش‌های فولادی بوده و آخرین مورد از انواع شمش فولادی است. این محصول در انواع مختلفی با کمک فرایند نورد تولید و روانه بازار می‌شود. یعنی شمش بلوم ابتدا در سایزهای بزرگ تولید شده و سپس با طی کردن از فرایند نورد به قطعه‌های کوچکتری تبدیل می‌شوند.

تنها تفاوت شمش بلوم با شمش بیلت این است که عرض بلوم کمی بیشتر از بیلت است. اصلی‌ترین کاربرد شمش بلوم در ساخت انواع ریل، سپری، قوطی آهن، تیر آهن، نبشی و غیره است. ناگفته نماند که این روزها شمش بلوم با نام شمش فابریک نیز شناخته می‌شود.

انواع شمش فولادی برای تولید میلگرد

از شمش‌های خاصی در تولید میلگرد استفاده می‌شود و به همین دلیل تولید این شمش‌های فولادی در کشور رواج دارد‌ به طور کلی شمش‌هایی که در روش کوره قوس الکتریکی به دست می‌آیند برای تولید میلگرد مناسب هستند.

توجه داشته باشید که سایز شمش در تولید انواع میلگرد چندان حائز اهمیت نیست ولی در عوض میزان کربن اضافه شده به شمش بسیار حائز اهمیت است.

کربن در شمش جایگاه بسیار مهمی دارد و نسبت به کربن اضافه شده، میلگردهای مختلفی تولید می‌شود. در تولید میلگردهای سایز ۱۴ تا ۴۰، از شمش‌های با کربن ۳۰ تا ۳۵ درصد استفاده می‌کنند. حتماً می‌دانید که در سایزهای پایین میلگرد کشش و نرمی حائز اهمیت بوده و به همین دلیل باید کربن کمتری استفاده شود‌.

انواع شمش برای تولید میلگرد

در پاسخ به این سوال که انواع شمش فولادی برای تولید میلگرد چیست، باید بگوییم که بسیاری از کارخانه‌ها با توجه به خط نورد خود از شمش ۱۵۰ برای تولید میلگرد استفاده می‌کنند، این درحالی است که شمش ۱۵۰ و ۱۲۵ و یا ۱۳۰ تفاوتی با یکدیگر ندارند.

کارخانه‌هایی که مدرن‌تر هستند از شمش ۱۲۵،  برای تولید میلگرد بهره می‌برند. به این ترتیب متوجه می شوید که از بلوم نیز برای تولید میلگرد می‌توان استفاده کرد.

استفاده از انواع شمش به تکنولوژی خط نورد کارخانه بستگی دارد و در بسیاری از کارخانه‌های مدرن از هردو شمش استفاده می‌کنند.  برای تولید میلگردهای ریز می‌توان از شمش ۱۲۰ و ۱۳۰ نیز استفاده کرد. طراحی خط تولید برخی کارخانه‌ها به شکلی است که حتی از شمش ۱۵۰ نیز می‌توان در تولید سایز ۸ و ۱۰ و یا حتی میلگرد کلاف استفاده نمود.

از شمش به اصطلاح بلوم در تولید میلگردهای صنعتی استفاده می‌شود. برای سایزهای مختلف میلگرد از شمش 3SP یا st44-2 بار کربن حداکثر ۲۲، در بسیاری از کارخانه‌های داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بهتر است بدانید که از شمش 5SP به منظور تولید میلگردها تا سایز ۲۵ استفاده می‌شود.

انواع شمش برای تولید میلگرد با سایز ۲۵ به بالا، گرید Gr60 است. شمش‌های با گرید 5sp Rst34 1006 1008 در تولید میلگرد کلاف استفاده می‌شود.

در این مطلب در مورد انواع شمش برای تولید میلگرد صحبت کردیم. انواع شمش فولادی مثل بیلت، اسلب و بلوم تولید می‌شود که از هر کدام محصولات فولادی مختلفی تولید می‌گردد. نسبت کربن اضافه شده به شمش از اهمیت زیادی برخوردار بوده و تعیین می‌کند که در کدام میلگردها از آن‌ها استفاده شود.

از چه شمش‌هایی برای تولید میلگرد استفاده می‌شود؟

در تولید میلگردهای سایز ۱۴ تا ۴۰، از شمش‌های با کربن ۳۰ تا ۳۵ درصد استفاده می‌کنند.در سایزهای پایین میلگرد کشش و نرمی حائز اهمیت بوده و به همین دلیل باید کربن کمتری استفاده شود‌.

در کارخانه‌های مدرن با تجهیزات پیشرفته، چه نوع شمشی برای تولید میلگرد استفاده می‌شود؟

کارخانه‌هایی که مدرن‌تر هستند از شمش ۱۲۵،  برای تولید میلگرد استفاده می‌کنند.

برای تولید میلگردهایی با ابعاد کوچک، کدام شمش مناسب‌تر است؟

برای تولید میلگردهای ریز می‌توان از شمش ۱۲۰ و ۱۳۰ نیز استفاده کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.