کاربردهای تیرآهن 12 چیست؟

زمان مطالعه: 3 دقیقه

برخی از سایزهای تیرآهن، در ساختمان‌سازی، بیشترین کاربرد دارند که یکی از این‌ها، تیرآهن سایز 12 است. در این مقاله می‌خواهیم در مورد این نوع تیرآهن، استانداردهای به‌کاررفته و ویژگی‌های آن صحبت کنیم. پس پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای اطلاع از قیمت تیرآهن امروز می‌توانید به سایت اصفهان آهن مراجعه کنید.

کاربردهای تیرآهن 12

تیرآهن 12 در مقایسه با سایر انواع دیگر، از وزن سبک‌ترین برخوردار است، پس می‌توان نتیجه گرفت که مقاومت کمتری هم دارد. استفاده از این محصول در سازه به‌عنوان پوشش سقفی یا ایجاد ستون متداول است. البته این نکته را هم اضافه کنیم که این موضوع کاملاً بستگی به حجم و سنگینی سازه موردنظر دارد.

به‌عنوان‌مثال: اگر قرار است که سازه موردنظر، یک مجتمع تجاری بزرگ و سنگین باشد، بهترین کار این است که از تیرآهنی که سنگین‌تر باشد و وزن بیشتری داشته باشد، استفاده کنید.

تیرآهن 12

تیرآهن 12، در ارتفاع استاندارد 80 تا 600 میلی‌متر تولید می‌شوند و عمده استفاده از این محصول، همان‌طور که گفته شد، در ستون‌ها، خرپا، پل‌های لانه‌زنبوری و… است. از دیگر کاربردهای تیرآهن 12 می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • ساخت ستون با توجه به حجم و سنگینی سازه
  • برای پوشش‌دهی سقف‌ها
  • قابل استفاده برای پل‌های لانه‌زنبوری

مشخصات وزن و میزان استحکام تیرآهن 12

تیرآهن ۱۲، یک محصول استاندارد IPE است و با وزن ۱۲۵ کیلوگرم هست که همان‌طور که گفته شد، سبک‌ترین تیرآهن موجود در بازار است. وزن این محصول و مقاومت متوسط آن باعث شده است که بتوان از آن در قسمت‌های ظریف‌تر یک سازه مانند سقف یا ستون‌های داخلی استفاده کرد.

تیرآهن 12، در اندازه‌های 12 متری برش می‌خورد و در بازار فولاد فروخته می‌‎شود. به‌طورکلی، همانند میلگرد، روی تیرآهن، علامت اختصاری درج‌شده است که می‌تواند نشانگر مشخصات و ویژگی‌های این محصول باشد. در بازار فولاد، معمولاً تیرآهن 12 را به‌صورت شاخه‌ای می‌فروشند.

تیرآهن‌های IPE، متداول‌ترین تیرآهن‌هایی هستند که در کشور ما، استفاده می‌شوند. یکنواخت بودن بال‌های دو سر ابتدا و انتهای این مدل از تیرآهن باعث شده است که استفاده از آن در ساختمان‌سازی رواج داشته باشد و در میان مصرف‌کنندگان هم از محبوبیت قابل‌توجهی برخوردار باشد.

تیرآهن 12

میزان ضخامت این محصول که با شماره‌گذاری مشخص می‌شود، باعث شده که یکی از تیرآهن‌های پرکاربرد در صنعت ساختمان‌سازی باشد. به‌طورکلی می‌توان گفت که میزان استحکام و مقاومت تیرآهن 12 با توجه به سایز و ضخامت آن در اکثر سازه‌ها قابل کاربرد است. استفاده از آن در بخش‌های ظریف سازه باعث شده است که در ساخت یک ساختمان، ضروری می‌باشد.

چه عواملی بر قیمت تیرآهن 12 تاثیرگذارند؟

به‌طورکلی، قیمت مقاطع فولادی دستخوش تغییرات زیادی است و معمولاً روند قیمت‌ها در طول روز و یا هفته با تغییراتی همراه است. نوسانات نرخ و ارز، شرایط سیاسی و اقتصادی و بسیاری از عوامل دیگر در قیمت تیرآهن 12 تأثیرگذار هستند.

البته این نکته را هم اضافه کنیم که تیرآهن 12 در کارخانه‌های متعددی تولید می‌شود و هر کارخانه هم یک وزن خاصی برای محصولاتش در نظر می‌گیرد. بنابراین وزن خالص و کارخانه تولیدکننده هم در قیمت نهایی این محصول تأثیرگذار هستند. در میان تمامی کارخانه‌های تولیدکننده، تیرآهن سایز 12 ذوب آهن، یکی از باکیفیت‌ترین و بادوام‌ترین تیرآهن‌های موجود در بازار است که شما می‌توانید برای پروژه‌های خود خریداری کنید.

همان‌طور که گفته شد، استفاده از تیرآهن سایز 12 به دلیل اینکه وزن کمتری دارد، در سازه‌های کوچک‌تر رایج است. مقاومت این محصول نسبت به سایر سایزهای تیرآهن، کمتر است و به همین دلیل هم معمولاً پیشنهاد می‌شود در بخش‌های ظریف سازه از آن استفاده کنند. تیرآهن 12 را می‌توانید از کارخانه‌های مختلفی خریداری کنید؛ اما بهترین و باکیفیت‌ترین این محصول در کارخانه ذوب آهن اصفهان تولید می‌شود.

مهمترین کاربردهای تیرآهن 12 چیست؟

از تیرآهن 12 برای پوشش سقف‌ها، ایجاد ستون و همچنین بخش‌های ظریف یک سازه استفاده می‌شود.

لزوم استفاده از تیرآهن 12 چیست؟

استفاده ازاین محصول در بخش‌های ظریف سازه باعث شده است که در ساخت یک ساختمان، ضروری می‌باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.