چگونگی پانچ و سوراخ کاری ورق فلزی

زمان مطالعه: 4 دقیقه

ورق‌های فلزی به‌طور گسترده‌ای در صنعت‌های مختلف استفاده می‌شوند. در برخی صنایع برای استفاده از ورق فلزی ممکن است کارهایی روی آن انجام شود؛ به‌‌عبارت‌‌دیگر، بعضی صنایع نمی‌توانند بدون انجام این فرایندها، از ورق‌های فلزی استفاده کنند. یکی از رایج‌ترین کارهایی که روی قطعات فلزی صورت می‌گیرد، مربوط به سوراخ‌کاری و پانچ ورق فلزی است؛ طی این عملیات، سوراخ یا حفره‌هایی روی قسمت‌های مختلف فلز ایجاد می‌کنند. البته برای انجام این کار به دستگاه‌های مخصوصی نیاز است. ورق‌های پانچ شده کاربردهای زیادی دارند و از آن‌ها در دکل‌های مخابراتی، نیروگاه‌های برق، درهای ساختمان و انبار و … استفاده می‌کنند. دقت داشته باشید که برای تجربه خریدی بهتر لازم است ابتدا قیمت ورق را به‌خوبی بررسی و با دیگر فروشگاه‌ها مقایسه کنید.

فایل صوتی

فایل ویدئویی

پانچ چیست؟

عملیات پانچ در حقیقت جزو ابتکارات نوین به ویژه در صنعت فلزات محسوب می‌شود. به‌کمک وسیله‌ای به نام پانچ می‌توان با دقت و سرعت بالا، حفره‌هایی در ابعاد و اشکال گوناگون روی فلز ایجاد کرد؛ برای انجام این کار از دستگاه متفاوتی استفاده می‌شود. طی این عملیات، قطعات فلزی را از آن بخش‌هایی که سوراخ شده‌اند، جدا می‌کنند.

پانچ و سوراخ کاری ورق فلزی

این قطعات جدا‌شده با توجه به جنس و اندازه‌شان ممکن است دور ریخته یا بازیافت شوند؛ به این عملیات همچنین سوراخ‌کاری ورق نیز گفته می‌شود. یکی از ابزارهای کارآمد که از آن برای پانچ ورقه‌های فلزی استفاده می‌کنند، پانچ هیدرولیک است.

نحوه پانچ ورق فلزی

سوراخ‌کاری ورق‌های فلزی با دو روش تخت و چرخشی به‌وسیله دستگاه پانچ یا پرسی انجام می‌شود. در شیوه تخت، ورق‌ها را به‌صورت عمودی قرار می دهند؛ پس توسط دستگاه نیرویی ایجاد می‌شود که به‌طور ناگهانی به سطح ورق انتقال می‌یابد؛ بعد از آن با توجه به اندازه و فواصل تعیین شده عملیات پانچ انجام می‌شود. ضایعات فلزی ناشی از پانچ ممکن است در برخی موارد مورد استفاده قرار گیرند. در حالت چرخشی، ورق موردنظر روی دو چرخ‌دنده قرار می‌گیرد و سپس با توجه به سفارش مشتری، اندازه سوراخ‌ها و وفواصل بین آن‌ها برای دستگاه تعریف شده و عملیات پانچ صورت می‌گیرد. در ادامه درباره انواع دستگاه پانچ ورق اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

انواع دستگاه پانچ ورق

همان‌طور که گفتیم، برخی از صنایع برای استفاده از یک ورق فلزی، باید تغییراتی را روی آن اعمال کنند؛ یکی از رایج‌ترین تغییرات پانچ است. پانچ به معنی ایجاد حفره‌ها و سوراخ‌هایی در ابعاد و اندازه‌های متفاوت است. این عملیات از طریق دستگاه‌های زیر انجام می‌شود:

  • دستگاه پانچ هیدرولیکی
  • دستگاه پانچ CNC
  • دستگاه پانچ دستی
  • دستگاه پانچ گیوتین ضربه‌ای
دستگاه پانچ ورق فلزی

از‌این‌رو برای پانج ورق‌های فلزی می‌توان از این دستگاه‌ها استفاده کرد. دستگاه‌های پانچ علاوه‌بر ایجاد اشکال ساده مانند دایره، می‌توانند حفره‌های پیچیده‌تری نیز ایجاد کنند؛ علاوه‌بر‌این، با کمک این دستگاه‌ها می‌توان نوارهای کوچک را تا، لبه‌های برش داده شده را پانچ و همچنین دنده مارپیچی ایجاد کرد. در ادامه درباره دوتا از رایج‌ترین دستگاه‌ها معرفی می‌شوند.

دستگاه پانچ دستی

این دستگاه‌ها به دلیل وزن پایین قابل حمل هستند، نیازی به برق ندارند وبه راحتی می‌توان با آنها کار کرد. دستگاه پانچ دستی می‌تواند سطح صافی ایجاد کند و نیاز به تخصص خاصی ندارد. برای کار با این دستگاه، باید حفره‌ای به قطر ۱۰ میلی‌متر ایجاد شود. با کمک این دستگاه می‌توان ماتریس و سمباده سفارشی در ابعاد گوناگون ساخت.

دستگاه پانچ CNC

این دستگاه پانچ، اتوماتیک بوده و امروزه کاربرد بیشتری در مقایسه با مدل دستی دارد. کار کردن با این دستگاه راحت‌تر بوده و مزایای بیشتری به همراه دارد. سوراخ‌هایی که با کمک این دستگاه روی ورق‌ها ایجاد می‌کنند، تمیز بوده و دقت بالایی دارند؛ همچنین از آنجایی که سرعت این دستگاه‌ها بالا است می‌توان حجم زیادی از ورق‌ها را در زمان کم سوراخکاری کرد. علاوه‌براین دستگاه پانچ CNC از تولید ضایعات جلوگیری می‌کند.

ورق فلزی پانچ شده

به ورق فلزی که با کمک دستگاه‌های مخصوص، سوراخ‌هایی در ابعاد و اندازه‌های مختلف روی آن ایجاد شده‌است، ورق فلزی پانچ‌شده می‌گویند. بیشتر این محصولات از جنس فولاد، مس، برنج و آلومینیوم هستند و با توجه به درخواست مشتری در اشکال گوناگون آماده می‌شوند. بیشترین کاربرد این ورق‌ها در ساخت دیوارهای امنیتی، راه‌پله‌ها، انواع صندلی، حصار و دستگیره است.

پرکاربردترین طرح‌ های پانچ ورق

همان‌طور که گفته شد، دستگاه پانچ ورق می‌تواند طرح‌های مختلفی از ساده تا پیچیده ایجاد کند. کارآمدترین و معروف‌ترین این طرح‌ها شامل ورق پانچ گرد، مشبک، مربع و لوزی است.

سوراخ کاری

سوراخ‌کاری در واقع به عملیات گردتراشی در داخل سطوح کار می‌گویند؛ در این عملیات سوراخ‌هایی در طول و ابعاد مختلف ایجاد می‌کنند. برای بالا بردن سرعت سوراخ‌کاری از پانچ استفاده می‌کنند؛ همچنین با کمک پانچ می‌توان دقت کار را نیز بالا برد.

سوراخ کاری ورق فلزی

عملیات سوراخ‌کاری نیز روی فلزات با جنس‌های مختلف انجام و با کمک دو دستگاه دریل و پانچ انجام می‌شود؛ از دریل برای ایجاد سوراخ‌های منظم و گرد بهره می‌گیرند و با کمک آن می‌توان سوراخ‌هایی تا قطر 60 میلی‌متر نیز ایجاد کرد.

پانچ کردن ورق فلزی در واقع نوعی سوراخ‌کاری روی آن است. با کمک دستگاه پانچ می‌توان سوراخ‌هایی در ابعاد و اشکال مختلف و در فواصل منظم روی ورق‌های فلزی ایجاد کرد. عملیات پانچ با کمک دستگاه‌های مختلفی از جمله دستگاه پانچ دستی، CNC  و هیدرولیکی صورت می‌گیرد. این کار را می‌توان روی ورق‌های آلومینیومی، آهنی، برنجی و با کمک دستگاه‌های مخصوص انجام داد. ورق‌های پانچی در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. امیدواریم از این مطلب کاربردی لذت برده باشید. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

ورق پانچ چیست؟

ورق پانچ نوعی ورق فلزی است که روی آن حفره یا سوراخ‌هایی در فواصل مختلف ایجاد می‌کنند. این حفره‌ها با کمک دستگاه‌های مخصوصی ایجاد می‌شوند.

از چه دستگاه‌هایی برای پانچ ورق‌های فلزی استفاده می‌کنند؟

برای پانچ ورق‌های فلزی می‌توان از دستگاه‌های مختلفی استفاده کرد. از رایج‌ترین این دستگاه‌ها می‌توان به دستگاه پانچ دستی، CNC، گیوتین ضربه‌ای و هیدرولیکی اشاره کرد.

ورق‌های فلزی پانچ‌شده در چه جاهایی استفاده می‌شوند؟

از ورق‌های پانچ‌شده در دکل‌های مخابراتی، بخش حفاظ نیروگاه‌های برق، درهای ساختمان، درهای انباری و … استفاده می‌کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.