5 مرحله نصب سقف شیروانی با ورق گالوانیزه

زمان مطالعه: 5 دقیقه

نصب سقف شیروانی، یکی از مراحل مهم و حساس در پروژه‌های ساختمانی به‌حساب می‌آید. اجرای این قسمت از سازه و مراحل آن یکی از فرایندهایی است که باید با دقت و توسط نیروی متخصص اجرا شود. در این مقاله قصد داریم 5 مرحله مهم اجرای سقف با ورق گالوانیزه را شرح دهیم. این محصول در ساخت ورق شیروانی برای سقف‌های شیبدار استفاده می‌شود، در برابر باران، رطوبت و خوردگی بسیار مقاوم است و کاربردهای زیادی در ساخت ویلا، بام منازل، ساخت سوله، سر‌در و دیگر مکان‌ها دارد. به‌علاوه، استفاده از آنها بسیار اقتصادی و به‌صرفه است. با این مطلب کاربردی از اصفهان آهن همراه باشید.

فایل صوتی این مطلب

فایل ویدئویی این مطلب

ورق گالوانیزه در چه نوع سقفی استفاده می‌شود؟

این محصول در ساخت ورق برای تولید سقف‌‌های شیروانی به‌کار برده می‌شود. با توجه به این موضوع در سال‌های اخیر این محصولات، مشتریان زیادی دارند و برای برآورد هزینه‌های ساخت و‌ساز، ابتدا قیمت ورق گالوانیزه را محاسبه می‌کنند. این نوع محصول، به دلیل مقرون‌به‌صرفه بودن در میان مجریان ساخت‌و‌ساز معروف و محبوب هستند. از طرف دیگر آنها، استحکام و مقاومت بالایی در برابر رطوبت و تغییرات دما دارند و در مناطق بارانی این محصولات برای ساخت سقف‌های شیروانی کاربرد فراوانی دارند.

5 مرحله نصب سقف شیروانی با ورق گالوانیزه

نصب سقف شیروانی فلزی نیاز به تخصص و تجربه در این زمینه دارد؛ قبل از هرکاری شما باید با چگونگی آهن‌کشی آشنایی داشته باشید. اجرای شیروانی با گالوانیزه فرایندی 5 مرحله‌ای است که در ادامه، این مراحل به‌ترتیب شرح داده می‌شوند.

نصب سقف شیروانی

مرحله اول- در اولین مرحله ورق شیروانی را به‌صورت طولی برش می‌دهند. برای برش دادن این محصولات از قیچی‌های مخصوص، دستگاه فرز و اره گردبر استفاده می‌شود. سرعت برش هر کدام از این تجهیزات متفاوت است. مثلا دستگاه فرز نسبت به اره، سرعت برش بیشتری دارد و کار با آن راحت‌تر است. دقت کنید که بعد از استفاده از دستگاه فرز لبه‌های برش را رنگ بزنید تا از زنگ‌زدگی پیش‌گیری شود. در میان هر سه دستگاه گفته‌شده، قیچی سرعت پایین‌تری دارد. البته اگر از لحاظ ایمنی موضوع را بررسی کنیم، استفاده از قیچی مخصوص برای برش دادن ورق، ایمن‌تر است. نکته قابل توجه اینکه، اگر قصد استفاده از اره گردبر را دارید، به‌کار‌بردن تیغه فلزی باعث نتیجه بهتری می‌شود.

مرحله اول نصب سقف شیروانی

 مرحله دوم– در مرحله بعدی که مرحله دوم از فرایند نصب محسوب می‌شود، با به‌کار‌گیری مته، لبه ورق‌های شیروانی را سوراخ می‌کنند. مته‌ای که در این پروسه استفاده می‌کنید باید دارای سر‌مته 5 میلی‌متری باشد؛ فرد نصب کننده باید بتواند با این مته از لبه به میزان 4.20-3.15 سانتی‌متر فاصله ایجاد کند. برخی از ورق‌ها خود دارای سوراخ هستند؛ ولی در صورتی که سوراخی موجود نباشد، باید آنها را با توجه به دستورالعمل بالا سوراخ کرد.

مرحله دوم نصب سقف شیروانی

مرحله سوم– در ادامه باید ورق‌ها، به‌شکل افقی روی خرپاها یا شاه‌تیرها قرار بگیرند و نصب آنها به آهستگی شروع شود. در این مرحله بهتر است حتما برای جلوگیری از نفوذ باد و باران، انتهای آنها با نوار پلاستیکی یا چوبی بسته شود.

مرحله سوم نصب سقف شیروانی

مرحله چهارم– در این مرحله نوبت به محکم کردن این قطعات با استفاده از پیچ‌ها می‌رسد. برای این‌کار معمولا از پیچ‌های 10*5.2 سانتی‌متری و واشرهای پلی‌کربنات استفاده می‌کنند. محکم کردن آنها باید تا زمان پوشانده شدن کامل سقف ادامه یابد. در ادامه، ورق بعدی را به اندازه 5.5 سانتی‌متر روی قطعه کنار آن هم‌پوشانی (overlap) کنید.

مرحله چهارم نصب سقف شیروانی

مرحله پنجم– بعد از اینکه مراحل بالا را برای یکی از قسمت‌ها انجام دادید، مجددا آنها را برای بخش بعدی هم به‌کار ببرید. اگر دو طرف سقف شما شیبدار است، باید همین مراحل برای طرف دیگر هم انجام شده و کلاهکی را روی قسمت مشترک قرار دهید.

مرحله پنجم نصب سقف شیروانی

دلایل استفاده از ورق گالوانیزه در سقف شیروانی

 به‌دلیل این‌که محصولات فوق مقاومت زیادی در مقابل زنگ‌زدگی و خوردگی دارند، از آنها برای ساخت ورق شیروانی استفاده می‌شود. برای ساخت ورق‌های گالوانیزه، فولادها را در حوضچه‌های مذاب روی می‌گذارند و لایه‌ای فلز روی آنها را می‌پوشاند. مقاومت به‌وجود‌آمده در این پروسه به حدی است که عمر مفید سقف را حدودا تا 30 سال بالا می‌برد. علاوه‌بر موارد گفته‌شده، دلیل دیگر استفاده از این محصولات، وزن کم آنها، ظاهر زیبا و تنوع رنگی بالا است.

نکات نصب سقف شیبدار با ورق گالوانیزه

در مورد نحوه اجرای این بخش از سازه، بهتر است علاوه‌بر فرایند بالا چند نکته زیر را نیز در نظر داشته باشید:

  1. اولین نکته دقت در انتخاب جنس قطعه مصرفی (پی وی سی، فایبرگلاس یا فلزی) است.
  2. اگر هزینه‌ها برای شما مهم هستند، از پی وی سی استفاده کنید چرا که نسبت به نوع فلزی مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند.
  3. در کنار مقرون‌به‌صرفه بودن پی وی سی به این نکته مهم دقت کنید که عیب بزرگ آن بی دوامی آن است؛ چراکه در وزش بادهای شدید ممکن است از جا کنده شود.
  4. ورق فلزی در مناطق بارانی دوام و استحکام بسیار بالایی دارد و در برابر پوسیدگی مقاوم است. از مزیت‌های دیگر آن به غیرقابل‌احتراق بودنش می‌توان اشاره کرد.

سقف‌های شیروانی موارد استفاده زیادی در مناطق بارانی، در ساخت ویلاها، سردرها، سوله، کارگاه، ورزشگاه و دیگر مکان‌ها دارند. برای ساخت سطوح شیبدار از ورق شیروانی استفاده می‌شود که خود از ورق گالوانیزه تولید می‌شوند. در این مقاله به نصب سقف شیروانی و 5 مرحله مهم اجرای سقف شیبدار پرداختیم و نکات مهمی که در اجرای این قسمت از سازه باید رعایت شوند را بررسی کردیم. امیدواریم از این مطلب کاربردی لذت برده باشید. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

سایز اکثر ورق‌های شیروانی چند است؟

بیشتر این ورق‌ها در سایز 9.8 متر (در 32 فوت) هستند.

مزیت ورق شیروانی پی وی سی (PVC) چیست؟

شفافیت این محصول، نقطه‌قوت آن است که باعث تابش نور در طول روز می‌شود.

بادوام‌ترین ورق شیروانی چیست؟

ورق فلزی مستحکم‌ترین نوع شناخته می‌شود که طول عمر آن تقریبا 100 سال است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.