ورق پانچ چیست؛ با ویژگی، کاربرد و انواع این ورق آشنا شوید

زمان مطالعه: 5 دقیقه

ورق‌های فلزی به طور کلی از نورد سرد یا نورد گرم تولید می‌شوند. تولیدکنندگان فولاد، بر اساس نیاز و کاربرد این ورق‌ها تغییراتی در ظاهرشان ایجاد می‌کنند. از جمله ورق‌های همراه با تغییر، ورقی فلزی است که با حفره‌های بسیار زیاد روی سطح، به بازار عرضه می‌شود؛ این ورق که اصطلاحاً «ورق پانچ» نامیده می‌شود، کاربردها، انواع و ویژگی‌های منحصر به فردی دارد. با ما همراه باشید تا اطلاعات مفیدی در باره این موضوع که ورق پانچ چیست به شما ارائه کنیم.

برای آشنایی بیشتر با انواع ورق‌های فولادی، لینک زیر را دنبال کنید:

«با انواع ورق فولادی و کاربرد آن ها در صنعت و زندگی روزمره آشنا شوید»

در مورد ورق پانچ بیشتر بدانیم

ورق پانچ
ورق پانچ

ورق پانچ، نوعی از ورق فلزی است که با حفره‌های بسیار زیاد روی سطح، تولید و عرضه می‌شود. ورق‌های پانچ، معمولاً به صورت دستی یا با دستگاه‌های CNC پانچ می‌شوند؛ نکته اینجاست که ورق پانچ از ورق‌های فلزی معمولی تولید شده و در مراحل پس از نورد، حفره‌گذاری می‌شود. منافذ موجود در سطح این ورق، شکل‌های مربع، دایره، ستاره‌ای و لوزی دارند؛ البته مدل دایره‌ای مشبک ورق پانچ، کاربرد بیشتری دارد.

ورق پانچ چه ویژگی‌هایی دارد؟

سطح رویین ورق پانچ، کاملاً ضد لغزش است و استحکام مطلوبی در برابر انواع خوردگی و اُکسید آهن دارد. سایر ویژگی‌های این ورق، به شرح زیر است:

  • استحکام بی‌نظیر در برابر انواع ضربه و دماهای زیاد
  • فرآیند فیلترینگ و تصفیه‌ی کاملاً اصولی و مطلوب
  • کنترل انواع ارتعاش و هدایت صوتی مناسب

ورق پانچ، متناسب با نحوه‌ی تولید، شکل ظاهری خاص و مشخصه‌های مکانیکی و فنی، ویژگی‌های متعددی دارد. استفاده از ورق‌های پانچ، موجب صرفه‌جویی در مصرف انرژی نیز می‌شود.

انواع ورق پانچ

انواع ورق پانچ
ورق پانچ

در ادامه، رایج‌ترین انواع ورق پانچ را معرفی می‌کنیم:

  • ورق پانچ فولادی

ورق پانچ از ورق‌های فولادی نورد گرم یا سرد تولید می‌شود؛ ورق پانچ سیاه (که با ورق نورد گرم تولید شده است) مقاومت بیشتری در برابر ضربه و دما دارد. این در حالی است که ورق پانچ نورد سرد، خواصی مانند مقاومت در برابر فرسایش و رطوبت دارد.

  • ورق پانچ گالوانیزه

این ورق، جزء ورق‌های فولادی محسوب می‌شود، اما یک تفاوت عمده با سایر ورق‌های فولادی دارد؛ ورق گالوانیزه‌ی فولادی به سبب انجام فرایند گالوانیزاسیون یا «روی‌اندود کردن» روی آن، مقاومت بیشتری در برابر اُکسید آهن یا خوردگی‌های احتمالی محصولات فولادی دارد.

  • ورق پانچ استیل

ورق استیل به فولاد کم‌کربن هم معروف است و ویژگی بسیار برجسته‌ی آن (مانند ورق گالوانیزه) مقاومت در برابر انواع خوردگی است. ورق پانج استیل، بین انواع ورق‌های پانچ، بسیار پُرطرفدار است و در صنایعی مانند پتروشیمی، آب‌رسانی، نیروگاه‌های تولید برق و صنایع دارویی و غذایی استفاده می‌شود.

  • ورق پانچ آجدار

ورق آجدار، نوعی از ورق فولادی است که برآمدگی‌ها و آج‌هایی در سطح ظاهری خود دارد. ورق آجدار، قابلیت ویژه‌ای در ایجاد اصطکاک دارد و این نکته، بسیاری از مشکلات صنعتی و غیر صنعتی را حل می‌کند. از ورق‌های پانچ آجدار در بخش‌هایی مانند راه‌سازی، ساخت پله‌های فرار اضطراری، دستگاه‌های صنعتی و ساخت ماشین‌آلات، زیاد استفاده می‌شود.

  • ورق پانچ روغنی

ورق روغنی، نوعی از ورق فولادی است که با فرآیند نورد سرد ساخته می‌شود. محصولات نورد سرد، تفاوت‌های زیادی با محصولات نورد گرم دارند؛ یکی از این تفاوت‌ها، ویژگی‌های ظاهری است.

ورق روغنی، برخلاف ورق سیاه، ظاهری بسیار صیقلی و برّاق دارد. از ورق پانچ روغنی در صنایع روکار و به منظور زیباسازی محصولات ساخته‌شده از فولاد، استفاده می‌شود.

  • ورق پانچ رنگی

ورق پانچ با فرآیند پوشش‌دهی رنگ الکترواستاتیک در رنگ‌های گوناگونی تولید می‌شود. ورق‌های پانچ رنگی از پایه‌ی ورق‌های گالوانیزه تولید می‌شوند که علاوه بر پوشش روی محافظ، با پوشش رنگ الکترواستاتیک نیز آمیخته می‌شود.

ابعاد ورق پانچ

ورق پانچ، بسته به این که از چه جنسی باشد یا در کدام کارخانه تولید شده باشد، ابعاد گوناگونی خواهد داشت. ابعاد و سایزهای پُرکاربرد این نوع ورق، عبارتند از:

  • ورق پانچ سیاه: به سبب این که از ورق سیاه تولید می‌شود، ضخامت بسیار متنوعی دارد؛ معمولاً از 0.2 تا 200 میلی‌متر متغیر است.
  • ورق پانچ گالوانیزه: این ورق با ضخامت 0.2 تا 8 میلی‌متر ساخته می‌شود.
  • ورق پانچ روغنی: تنوع بسیار کمی دارد؛ در ضخامت‌های 0.5 تا 1.5 میلی‌متر تولید می‌شود.

ورق پانچ چه کاربردهایی دارد؟

کاربرد-ورق-پانچ
کاربرد-ورق-پانچ

ورق پانچ با توجه به ظاهر منحصر به فرد خود، کاربردهای ویژه‌ای هم دارد. مواردی که در ادامه‌ی این بخش بررسی می‌شوند، رایج‌ترین کاربردهای ورق پانچ فولادی هستند:

  • تولید انواع پارتیشن، سقف کاذب، سایبان و پوشش‌های بالایی آسانسور
  • در شهرسازی و زیباسازی شهر، تولید انواع نیمکت پارکی، سطل زباله و دیواره‌های مربوط به ایستگاه آژانس یا اتوبوس
  • ساخت انواع ماشین‌آلات و اتومبیل‌های صنعتی و نیمه‌صنعتی
  • ساخت انواع سانتریفیوژ، فیلتر و خالص‌کننده‌های گاز
  • تولید انواع تجهیزات مربوط به صنایع غذایی، مانند ساخت ماشین‌های خشک‌کننده‌ی حبوبات، سبزیجات و ماشین‌آلات مربوط به دانه‌بندی

خم‌کاری در ورق پانچ فولادی

خم‌کاری در ورق‌ها با اهدافی مانند رسیدن به هندسه‌ی مورد نظر، زیباسازی یا تغییر کاربری انجام می‌شود. ورق پانچ در برخی موارد، پس از خم‌کاری، دچار تغییر ابعاد می‌شود؛ البته فراموش نکنید که تغییر ابعاد در این ورق، نشان‌دهنده‌ی یک خم‌کاری غیر اصولی است.

پیشنهاد متخصصان به تکنسین‌ها این است که ورق پانچ یا سایر ورق‌های فولادی را با دستگاه‌های تخصصی و دانش کافی، خم‌کاری کنید.

دستگاه NC و CNC در تولید ورق پانچ

همان طور که گفته شد، پانچ‌زدن ورق‌های فلزی به دو روش کلی دستی و با دستگاه CNC انجام می‌شود. روش دستی به سبب دقت پایین و کاهش کیفیت ورق، چندان مورد استفاده نیست. اما دو دستگاه NC و CNC، کاربرد گسترده‌ای در ساخت ورق‌های پانچ دارند. سوال اینجاست که این دو دستگاه، چه تفاوتی با یکدیگر دارند.

دستگاه NC، نوعی از دستگاه پانچ‌زن است که به صورت دستی هدایت و کنترل می‌شود، اما دستگاه CNC به وسیله‌ی کامپیوتر و با انتقال کدها و رقم‌های ریاضی به دستگاه پانچ‌زن، فرآیند را تکمیل می‌کند.

اطلاع از قیمت انواع ورق‌های فولادی برای افرادی که در این حوزه فعالیت دارند، امری مهم و ضروری است. به همین منظور، شما می‌توانید برای دسترسی به قیمت روز ورق، از روند کاهش یا افزایش انواع ورق‌‌های فولادی مطلع شوید.

ورق پانچ، نوعی از ورق فلزی است که با حفره‌هایی روی سطح، تولید و عرضه می‌شود. ورق پانچ با توجه به این ویژگی منحصر به فرد، در صنایع گوناگونی مانند مبلمان‌سازی شهری، ساخت انواع سقف و ساخت پله‌های خروج اضطراری، کاربرد گسترده‌ای دارد. ورق پانچ در انواع متنوعی، مانند ورق استیل، ورق گالوانیزه، ورق رنگی و ورق آجدار پانچ، تولید می‌شود.

اطلاع از روند تغییرات قیمت آهن‌آلات به شما کمک می‌کند تا بتوانید از قیمت‌های لحظه‌ای و به‌روز همه‌ی محصولات فولادی اطلاع داشته باشید. به همین منظور برای آگاهی از قیمت آهن، می‌توانید به صفحه‌ی اصلی سایت مراجعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.