هزینه ساخت آپارتمان در سال 1403

زمان مطالعه: 11 دقیقه

با توجه به افزایش جمعیت شهرها، آپارتمان نشینی توسعه زیادی داشته است. بسیاری از مردم خانه های ویلایی خود را تخریب می کنند و به شکل سازه های مرتفع و چند واحدی بازسازی می کنند. به همین دلیل، بسیاری دوست دارند تا هزینه ساخت آپارتمان را بدانند.

بر همین اساس، سازمان نظام مهندسی هر سال نرخ های جدید ساخت آپارتمان را متناسب با جدیدترین قیمت تیرآهن، میلگرد و مصالح مصرفی و مجوزهای لازم اعلام می کند. البته گاهی نقدهایی به این نرخ ها وارد می شود. برخی معتقدند که قیمت های اعلامی سازمان نظام مهندسی چندان به واقعیت نزدیک نیست. به هر حال، در این مطلب، قصد داریم هزینه ساخت آپارتمان را متناسب با نرخ های واقعی بازار در نیمه دوم سال 1402 بررسی کنیم. اگر به چنین اطلاعاتی نیاز دارید، تا پایان همراه ما باشید.

فایل ویدئویی

هزینه ساخت هر مترمربع ساختمان

بررسی هزینه ساخت هر مترمربع از ساختمان، به دلیل نوسان قیمت در بازار مقاطع فولادی، کار ساده و راحتی نیست؛ چرا که هر روز یا در طول هفته به طور معمول شاهد نوسانات قیمت هستیم. بر اساس قیمت های موجود در بازار، هزینه ساخت آپارتمان های 2 طبقه، سه تا پنج طبقه، 6 و هفت طبقه، هشت تا 12 طبقه، 13 تا 15 طبقه و 16 طبقه و بالاتر به شرح زیر است:

  • ساختمان ‌های دوطبقه : متری ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان
  • ساختمان ‌های ۳ تا ۵ طبقه : متری ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان
  • ساختمان‌ های ۶ و ۷ طبقه : متری ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
  • ساختمان‌ های ۸ و ۱۲ طبقه : متری ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان
  • ساختمان ‌های ۱۳ تا ۱۵ طبقه : متری ۱۷ میلیون و ۷۱۷ هزار تومان
  • ساختمان‌ های ۱۶ طبقه به بالا : متری ۱۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان

این نکته را در نظر داشته باشید که ارقام اعلام شده، حدودی هستند و نمی ‌توان هزینه‌ ها را به‌طور دقیق برآورد کرد. لازم به ذکر است که نرخ های اعلامی، بدون در نظر گرفتن هزینه زمین است. این نرخ ها در حالی برآورد شده که طبق اعلام سازمان نظام مهندسی در تابستان 1402، هزینه ساخت خانه 2 طبقه، متری 5.3 میلیون تومان اعلام شده بود. همچنین برای خانه های 3 تا 5 طبقه و 6 و هفت طبقه به ترتیب نرخ های 6.2 و 7.1 میلیون تومان اعلام شد.

هزینه های ساخت آپارتمان در سال 1403

عوامل تأثیرگذار بر هزینه ساخت آپارتمان

عوامل مختلفی در قیمت نهایی ساخت آپارتمان تاثیرگذار هستند. قیمت آهن آلات مصرفی یکی از مهم‌ ترین دلایلی است که هزینه نهایی پروژه را تحت تاثیر قرار می دهد. برای مثال می‌توان به قیمت هر شاخه میلگرد و سایر محصولات فولادی مورد استفاده، قیمت زمین، قیمت تمام‌شده اسکلت، هزینه اخذ پروانه ساخت، تعداد طبقات و… اشاره کرد.

هزینه اخذ پروانه ساخت؛ طولانی ترین مرحله ساخت و ساز

این مرحله از فرایند ساخت و ساز، طولانی و هزینه ‌بر است. اما در هر صورت، مهم‌ ترین موردی است که باید انجام شود تا بتوانید برآورد دقیقی از هزینه‌ ها داشته ‌باشید. برای اخذ پروانه ساخت، باید مدارک خود را مانند سند مالکیت، کارت شناسایی مالک زمین و فیش پرداخت عوارض به شهرداری منطقه موردنظر برده شود. تمام این موارد توسط بازرس مورد بررسی قرار می گیرد.

در صورت تایید بازرس، باید مهندس پروژه و طراح ساختمان استخدام کنید. پس از اینکه مهندس ناظر نقشه ساختمان را تکمیل کرد، آن را به همراه برگه تعهد محاسبات، تعهد کارفرما و… به شهرداری تحویل دهید تا بتوانید پروانه ساخت را دریافت کنید.

قیمت زمین

یکی از مهم ترین عواملی که موجب افزایش هزینه های ساخت و ساز می شود، قیمت زمین است. این هزینه، تا حدود زیادی به محل قرارگیری زمین و دسترسی آن بستگی دارد. اما کسانی که قصد بازسازی ملک و تبدیل آن به آپارتمان های چند واحدی را دارند، به طور قابل توجهی هزینه های کمتری را پرداخت خواهند کرد.

هزینه مصالح ساختمانی

با توجه به متراژ ساختمان و همچنین تعداد واحدهای آن، شما به مصالح ساختمانی مختلفی نیاز دارید. امروزه قیمت آهن‌، دارای نوسانات زیادی است؛ به ‌همین دلیل باید از قیمت روز مقاطع مطلع باشید تا بتوانید در بهترین زمان ممکن خرید خود را انجام دهید.

علاوه بر مقاطع فولادی، سیمان و گچ نیز از مصالح ضروری برای ساخت آپارتمان شمرده می‌شوند. حدودا هزینه سیمان مصرفی به ازای هر متر مربع بین ۸۶ هزار تا ۲۱۷ هزار تومان و هزینه گچ مصرفی حدودی بین ۶۴ هزار تا ۷۷ هزار تومان است. از این مصالح در مراحل مختلف از جمله سفت کاری، نازک کاری، ساخت تاسیسات و… استفاده می شود.

علاوه بر سیمان و گچ، میلگرد، تیرآهن و ورق فولادی و ورق روغنی نیز در ساخت بنا استفاده می شود. مقدار میلگرد مصرفی ساختمان بر اساس تعداد طبقات و نوع سازه تغییر می کند. به طور کلی، مقدار میلگرد مصرفی ساختمان های بتنی برای هر متر مربع، حدود 35 تا 45 کیلوگرم است. این مقدار در سازه های فولادی به 45 تا 55 کیلوگرم می رسد. با اطلاع از این موارد و همچنین قیمت روز مقاطع فولادی، می توانید برآوردی از هزینه اسکلت بتنی یا فلزی داشته باشید.

نکته بعد، مقدار تیرآهن مصرفی ساختمان است. بر این اساس، در هر متر مربع سازه اسکلت فولادی به حدود 40 تا 70 کیلوگرم تیر نیاز است. اما برای ساخت یک سازه با اسکلت بتنی، تیرآهن مورد نیاز به 35 تا 60 کیلوگرم در هر متر مربع کاهش می یابد.

مورد دیگری که در سازه ها استفاده می شود، ورق فولادی است. از ورق بیشتر برای مقاوم سازی بخش های مختلف و همچنین به کارگیری روش های معماری نوین (سازه هایی با وزن کمتر اما مقاومت بیشتر) استفاده می شود. بنابراین، انواع ورق مصرفی و مقدار آن ساختمان به عواملی همچون پلان معماری سازه، تعداد طبقات و … بستگی دارد.

مقدار میلگرد مصرفی هر متر آپارتمان

کاملا آشکار است که میلگرد به دلیل، استحکامی که به ساختمان می بخشد. یکی از مصالح پر کاربرد ساختمانی به حساب می آید. مقدار میلگرد مصرفی در ساختمان به عوامل مختلفی مثل آرماتور بندی ساختمان وابسته است. نوع اسکلت، سطح زیر بنا و کاربرد آپارتمان از عواملی است که میزان میلگرد مصرفی را تعیین می کند. میزان میلگرد مصرفی در ساختمان به عوامل مختلفی مثل نوع اسکلت ساختمان، تعداد طبقات ساختمان، شرایط جغرافیایی، ارتفاع ساختمان و.. بستگی دارد.

مهندس های فعال در این حوزه با استفاده از نرم افزارهای مهندسی میزان میلگرد مصرفی در سازه را محاسبه می کنند. این نرم افزارها با استفاده از اطلاعات ساختمان، می توانند میزان میلگرد مصرفی ساختمان را محاسبه کنند. برخی افراد با استفاده از جداول مربوط می توانند، عوامل مختلفی مثل نوع اسکلت، ارتفاع ساختمان و تعداد طبقات میزان میلگرد مصرفی را مشخص کنند.

مقدار تیرآهن مصرفی هر متر آپارتمان

از تیر آهن در ساخت اسکلت فلزی و اسکلت بتنی استفاده می کنند. در ساختمان هایی که تعداد طبقات بیشتری دارند از تیرآهن بیشتری نیز استفاده می کنند. میزان تیر آهن مصرفی به عوامل مختلفی وابسته است و تاثیر زیادی در تعیین قیمت ساختمان دارد.

میزان تیرآهن مصرفی را به دو روش دستی و نزم افزاری محاسبه می کنند. در روش دستی ابتدا بار مرده ساختمان و در مرحله بعد بار زنده وارد شده به ساختمان را حساب کرده و سپس میزان  باری که ممکن است زلزله به ساختمان وارد کند را محاسبه شده و بر اساس مقاومتی که تیر آهن دارد، میزان تیر آهن مصرفی را محاسبه می کنند.

مقدار پروفیل مصرفی هر متر آپارتمان

قبل از ساخت سازه می توان یک تخمین کلی از مصالح مصرفی ساختمان زد. قبل از محاسبه پروفیل مصرفی، نوع اسکلت سازه، زیر بنای آپارتمان، نوع کاربری آپارتمان و.. نیز اشاره کرد. در صورت وجود نقشه می توان قبل از ساختت میزان پروفیل را محاسبه کرد.

محاسبه دقیق پروفیل مصرفی به عوامل متعددی مثل نوع کاربرد ساختمان، مقدار زیربنا و… بستگی دارد و باید توسط مهندس های فعال در این زمینه، محاسبه شود. ارقام بدست آمده، برای تخمین تقریبی مقدار پروفیل مورد نیاز ارائه شده‌اند. برای انتخاب نوع و ضخامت مناسب انواع پروفیل‌ مثل قوطی پروفیل و… باید به نظر مهندس ساختمان و همچنین آیین‌ نامه ‌های مربوطه توجه کرد.

The cost of building an apartment in the second half of 1403

هزینه آرماتوربندی سازه

هزینه آرماتور بندی که برای سازه در نظر گرفته می‌شود به عواملی مانند وزن میلگرد، نحوه بتن ریزی، هزینه کارگران، دستمزد کارگران و.. بستگی دارد. پس از محاسبه مقدار میلگرد مصرفی ساختمان و اطلاع از قیمت روز آن، می‌ توانید برآوردی از هزینه آرماتور بندی داشته باشید.

تعداد طبقات سازه

عامل دیگری که نقش مهمی در هزینه نهایی ساخت آپارتمان دارد، تعداد طبقات سازه است. به هر اندازه که تعداد سقف های ساختمان بیشتر باشند، تاثیر طبقات روی هزینه ساخت خانه به ازای هر متر مربع افزایش خواهد یافت. اگر تعداد طبقات سازه زیاد باشد و به‌ نوعی، قصد ساخت سازه‌ ای مرتفع را دارید، لازم است که امکانات بیشتری مانند پمپ آب قوی، آسانسورهای خاص، روشنایی بهینه، تهویه و… را برای آن در نظر بگیرید.

همچنین با افزایش تعداد طبقات، پلان معماری هم تغییر می کند. در نتیجه، اقدامات و مصالح لازم برای مقاوم سازی آپارتمان تغییر می کند. تمام این موارد، به طور مستقیم روی هزینه تمام شده بنا تاثیر می گذارد.

قیمت تمام‌ شده اسکلت ساختمان

روند افزایش قیمت آهن‌ آلات در طی سال‌ های اخیر، از دلایلی است که باعث شده تا بسیاری از سازندگان به ‌دلیل کاهش مصرف مقاطع فولادی، به فکر ساخت سازه‌‌ های بتنی باشند. البته زمان ساخت سازه بتنی از سازه فولادی بیشتر است و بازگشت سرمایه در چنین پروژه‌ هایی دیرتر اتفاق می‌ افتاد. در مجموع، دستمزد سازه بتنی در سال ۱۴۰۲ به صورت تقریبی به شرح زیر است:

  • اجرای سقف و ستون بتن آرمه با احتساب هزینه دستمزد و مصالح به کارگرفته‌ شده، ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان یا ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.
  • اجرای سفت‌ کاری ساختمان با برآورد دستمزد نیروها و هزینه مصالح، ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان یا ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.
  • اجرای نازک‌ کاری با احتساب مصالح و دستمزدها فعالیت های انجام‌شده، از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

هزینه اجرای مراحل نازک‌ کاری و سفت‌ کاری در سازه بتنی، با سازه فلزی تفاوت چندانی ندارد؛ اما اجرای هر متر مربع از سقف و ستون فلزی هزینه بیشتری را در پی دارد. این کار چیزی در حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار یا ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تخمین زده شده است.

محاسبه هزینه ساخت خانه دوبلکس

هزینه ساخت خانه دوبلکس به عواملی مثل متراژ خانه، نوع مصالح استفاده شده و امکانات ساختمان مثل روف گاردن، استخر و.. بستگی دارد. برای ساخت خانه های ویلایی می توان از فرمول زیر استفاده کنیم. گفتنی است که این فرمول، هزینه را به صورت حدودی حساب می کند.

هزینه ساخت = متراژ * قیمت هر متر مربع

برای درک بهتر از یک مثال استفاده می کنیم. برای ساخت یک خانه دوبلکس 500 متری را در نظر بگیریم، اگر هزینه ساخت هر متر 10 میلیون تومان باشد. هزینه حدودی 5000000000 ملیارد است.

5000000000=500×10000000

محاسبه هزینه ساخت ساختمان  در هر مرحله

برای ساخت یک سازه چند مرحله داریم. اولین مرحله گود برداری است که به عوامل متختلفی مثل به نوع خاک، عمق گود برداری، حجم خاکبرداری بستگی دارد. هزینه گود برداری از طریق فرمول قابل محاسبه است.

هزینه = قیمت خاکبرداری * حجم خاکبرداری

مرحله دوم پی سازی است که به نوع پی، حجم مصالح و نوع عمق متفاوت است.

برآورد هزینه ساخت ساختمان

ساخت یک سازه از مراحل مختلف تشکیل شده. مرحله اول خاکبرداری و گود برداریست. در مرحله دوم پی سازی انجام می شود. در مرحله سوم اسکلت بندی ساختمان را پیاده سازی کرده و در مرحله چهارم به سفت کاری ساختمان می رسیم.

هر کدام از این عوامل تاثیر مستقیمی در هزینه ها ایجاد می کند. خاک برداری به سه عامل مهم بستگی دارد. این عوامل شامل نوع خاک، عمق گودبرداری و حجم خاکبرداریست. در پی سازی عواملی مثل نوع و عمق پی و حجم مصالح مصرفی مورد بررسی قرار می گیرند.

هزینه اسکلت بندی ساختمان به نوع و وزن اسکلت و حجم مصالح مصرفی وابسته است. مرحله چهارم، سفت کاری است که در این مرحله نوع و ضخامت دیوار ها و حجم مصالح مختلف بستگی دارد.

محاسبه هزینه خاص بر اساس متراژ

فرمول محاسبه متراژ که هزینه کل را بر متراژ ساختمان تقسیم می کنندبه عواملی مثل موقعیت جغرافیایی، نوع زمین و اسکلت، کیفیت مصالح و کیفیت ساخت بستگی دارد.

طبقه بندی الگوهای رایج ساختمان سازی در کشور

الگو های رایج ساختمان سازی به عوامل مختلفی تقسیم می شوند. برای برسی این موارد ابندا مصالح ساختمانی را مورد بررسی قرار می دهیم. آجر و بتن و فولاد و.. از عواملی هستند که در ساختمان سازی ممورد استفاده قرار می گیرند.

روش های ساخت، متفاوت اند. ساخت ساختمان ها به دو روش سنتی و مدرن انجام می شود. در روش مدن از مصالح پیش ساخته استفاده می شود. اما در روش سنتی از نیروی انسانی برای ساختن اجزای مختلف استفاده می کنند. که هر کدام از این روش ها مزایا و معایب خاص خودشان را دارند.

کاربرد ساختمان عامل موثری در انتخاب نوع مصالح به حساب می آید. به طور مثال ساختمان های تجاری و صنعتی پر رفت و آمدند و علاوه بر بار وارد بر ساختمان باید بتوانند وزن اشخاص و وزن وسایلی که در آن قرار می گیرند را حفظ کنند.

برای ساخت سازه ها می توان از آجر که رایج ترین استفاده کرد. بتن نیز جز مصالح پر مصرف جهان است که مقاومت بالایی دارد. امروزه از روش های ساخت جدید مثل ساختمان های سبز، پیش ساخته و ساختمان های هوشمند اشاره می کنند.

جدول تقسیم بندی الگوهای رایج ساختمان سازی در بخش مسکن شهری

عناصر باربربلوک سیمانیآجر و چوبآجر و آهناسکلت چوبی
سقفچوبی سبکتیرچه بلوکچوبی سبکچوبی سبک شیبدارتیرچه و بلوکسقف
اجزای جداکنندهآجرآجربلوک سیمانیآجربلوک سیمانیاجزای جداکننده
تعداد طبقات1  و 2 طبقه1  و 2 طبقه1  و 2 طبقه1  و 2 طبقه1  و 2 طبقهتعداد طبقات
عناصر باربراسکلت بتنیاسکلت فلزی
سقفدال بتنیتیرچه و بلوکطاق ضربیتیرچه و بلوک
اجزای جداکنندهبلوک سفالیآجربلوک سفالیآجربلوک سفالیآجر
تعداد طبقات9 طبقه به بالا3 و 4 طبقه5 تا 9 طبقه1  و 2 طبقه5 طبقه به بالا1 تا 4 طبقه

هزینه ساخت خانه یک طبقه و بالاتر در سال 1402

هزینه ساخت سازه بر اساس نوع اسکلت، مصالح، زیربنا و موقعیت مکانی تعیین می شوند. قبل از احداث سازه با در نظر گرفتن طبقاتی که قصد آن را دارید، می توان تا حدودی هزینه مورد نظر را محاسبه کرد.

به طور مثال در ساختمان های 1 و 2 طبقه هزینه ساخت هر متر مربه 6 میلیون تومان است و به همین ترتیب هزیته ساخت به ازای هر طبقه 2 تا 3 میلیون افزایش پیدا می کند. این در حالی است که هزینه ساخت 16 طبقه یا بالا تر نزدیک 12 میلیون برآورد می شود.

علاوه بر این عوامل هزینه های جانبی مثل دستمزد کارگران و عوارض شهرداری، نظام مهندسی و.. نیز وجود دارند که بر مقدار این هزینه ها می افزایند.

مصرف انواع مصالح ساختمانی در الگوهای متفاوت ساختمانی به ازای هر متر مربع زیربنای کل

مصالح موردمصرفواحدآجر و آهنآجر و چوببلوک سیمانیاسکلت چوبی
تیرچه بلوک بتنیطاق ضربیچوبی سبکتیرچه بلوک بتنیچوبی سبکچوبی سبک شیبدار
آجرآجرآجربلوک سیمانیبلوک سیمانیبلوک سیمانی
1 و 2 طبقه1 و 2 طبقه1 و 2 طبقه1 و 2 طبقه1 و 2 طبقه1 و 2 طبقه
سیمانکیلوگرم217/330174/300163/300217/330163/30086/830
آجرقالب337/580389/580337/580
آجر سفالی مجوفقالب
بلوک سفالی سقفیقالب7/8607/860
شنمترمکعب0/5660/4500/4300/5660/4300/326
ماسهمترمکعب0/5460/4800/4630/5460/4630/400
گچکیلوگرم64/81077/39064/81064/81064/81064/810
میلگردکیلوگرم31/95026/70026/70031/95026/7006/870
تیرآهنکیلوگرم14/900
ورق آهنیکیلوگرم4/700
نبشی آهنیکیلوگرم3/200
پروفیل در و پنجرهکیلوگرم2/9062/9062/9062/9062/9062/906
چارچوب در از ورقکیلوگرم0/9930/9930/9930/9930/9930/993
کاشی دیوارمترمربع0/4530/4530/4530/4530/4530/453
سرامیک کفمترمربع0/2160/2160/2160/2160/2160/216
موزاییک سیمانیمترمربع0/7360/7360/7360/7360/7360/736
شیشهمترمربع0/1580/1580/1580/1580/1580/158
قیرکیلوگرم8/0338/0336/5758/0338/0336/575
چتاییمترمربع3/4103/4100/5203/4103/4100/520
در چوبیمترمربع0/0990/0990/0990/0990/0990/099
رنگ روغنیکیلوگرم0/1410/1410/1410/1410/1410/141
رنگ پلاستیککیلوگرم0/5580/5580/5580/5580/5580/558
ضدزنگکیلوگرم0/0400/0400/0400/0400/0400/040
رابیتسمترمربع
لولای آهنیعدد0/2200/2200/2200/2200/2200/220
دستگیره قفل درعدد0/0550/0550/0550/0550/0550/055
دستگیره پنجرهعدد0/1080/1080/1080/1080/1080/108
الکترودکیلوگرم0/1140/8200/1140/1140/1140/114
بلوک سیمانیقالب26/98026/98026/980
ورق گالوانیزه سقفمترمربع1/453

مصالح موردمصرفواحداسکلت بتنیاسکلت فلزی 
تیرچه بلوک بتنیتیرچه و بلوک بتنیطاق ضربی 
آجرآجر سفالیآجرآجر سفالیآجرآجر
3 و 4 طبقه5 طبقه به بالا1 تا 4 طبقه5 طبقه به بالا1 و 2 طبقه3 و 4 طبقه
سیمانکیلوگرم136/540148/500131/550114/650136/600117/710
آجرقالب267/50042/100267/50042/100319/280319/280
آجر سفالی مجوفقالب46/65046/650
بلوک سفالی سقفیقالب7/8607/8607/8607/860
شنمترمکعب0/2820/5260/2470/4060/1840/146
ماسهمترمکعب0/3460/4220/3910/3260/4020/327
گچکیلوگرم45/73047/44045/73047/44077/39077/390
میلگردکیلوگرم40/21044/55017/6509/3108/6978/830
تیرآهنکیلوگرم36/50034/95048/49045/420
ورق آهنیکیلوگرم9/27012/0408/7906/981
نبشی آهنیکیلوگرم0/7080/7086/1405/0307/5706/011
پروفیل در و پنجرهکیلوگرم3/4903/6903/4903/6903/4903/490
چارچوب در از ورقکیلوگرم1/2501/2501/2501/2501/3181/250
کاشی دیوارمترمربع0/5590/5120/5590/5120/4530/559
سرامیک کفمترمربع0/1400/1300/1400/1300/2160/140
موزاییک سیمانیمترمربع0/9510/7920/9510/7921/1800/951
شیشهمترمربع0/1360/1320/1360/1320/1580/136
قیرکیلوگرم4/7003/4934/7003/4939/9504/700
عایقمترمربع2/3691/8692/3101/4802/3101/980
در چوبیمترمربع0/1580/1580/1580/1580/1410/158
رنگ روغنیکیلوگرم0/4600/4250/4600/4250/3760/460
رنگ پلاستیککیلوگرم0/2130/1890/2130/1890/2910/213
ضدزنگکیلوگرم0/0340/0220/2730/2420/3530/323
رابیتسمترمربع0/0940/0970/0940/0970/0940/094
لولای آهنیعدد0/2680/2680/2680/2680/2440/268
دستگیره و قفل درعدد0/0720/0720/0720/0720/0680/072
دستگیره پنجرهعدد0/0490/0490/0490/0490/0490/049
الکترودکیلوگرم0/0730/0731/2491/2491/6301/489
بلوک سیمانیقالب
ورق گالوانیزه سقفمترمربع

هزینه‌ های پیش‌ بینی‌ نشده

علاوه بر موارد ذکر شده، عوامل دیگری نیز می‌ توانند در هزینه ساخت آپارتمان تاثیرگذار باشند. برخی از هزینه‌ های پیش‌ بینی ‌نشده عبارتند از اجرای کانکس، دستمزد پرسنل، داربست و … گاهی در محاسبات به چشم نمی آید. در صورتی که با در نظر گرفتن تمام این موارد، می توان برآورد دقیق تری از هزینه های ساخت و ساز داشت و بودجه لازم را بهتر مدیریت کرد.

قیمت ساخت آپارتمان

تحلیل بازار مسکن

تا حدودی به وضعیت این بازار هم بستگی دارد. معمولا زمانی که رونق در این بازار وجود دارد، تقاضا برای محصولات فولادی افزایش می یابد. این موضوع، می تواند موجب افزایش هزینه ساخت مسکن شود. اما در طرف مقابل، برخی از هزینه های ساخت و ساز تعدیل می شود.
اما اگر بخواهیم تحلیلی از وضعیت فعلی بازار مسکن داشته باشیم، می توان شرایط آن را در یک کلمه خلاصه کرد؛ رکود. این روزها کمتر کسی پیدا می شود که به ساخت و ساز یا بازسازی سازه اقدام کند. این موضوع، روی سایر بازارها همچون صنعت فولاد هم اثر گذاشته و تقاضا در این بازار را هم به شدت کاهش داده است. نتیجه تمام این اتفاقات، این است که هزینه ساخت آپارتمان از صرفه اقتصادی خارج شده تا شرایط بیش از پیش پیچیده شود.
به طور کلی، هزینه ساخت آپارتمان به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله این موارد، می توان به مقدار میلگرد مصرفی ساختمان، هزینه اسکلت بتنی یا فولادی، تعداد طبقات و مجوزهای لازم اشاره کرد. البته شاید به این نتیجه برسید که خرید ساختمان بهترین گزینه برای شما باشد . به همین خاطر بهتر است سری هم به سامانه کاربردی کلید بزنید در این مطلب، تلاش کردیم تا بر اساس نرخ های اعلامی در نیمه دوم سال 1402، هزینه ساخت مسکن را بررسی کنیم. امیدواریم نکات ذکر شده، برای شما مفید باشد.
چه عواملی در ساخت هزینه آپارتمان تاثیرگذار هستند؟
عوامل مختلفی مانند قیمت زمین، تعداد طبقات سازه، هزینه آرماتوربندی، هزینه پروانه ساخت و بسیاری از موارد دیگر در هزینه ساخت آپارتمان تاثیر دارند.
ساده‌ ترین روش محاسبه هزینه ساختمان چیست؟
ساده‌ترین روش برای برآورد هزینه این است که متراژ محاسبه شده ساختمان را در هزینه متوسط به ازای هر متر مربع ساختمان ضرب کنید تا هزینه حدودی ساخت ساختمان به دست آید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

30 نظرات
  1. سامان می گوید

    با سلام و سپاس از اطلاعات مفیدتون
    خواستم بپرسم ساختمانی یک طبقه با متراژ ۱۸۰ متر (کل زمین) در شهر اراک میشه تخمین زد چقدر هزینه تخریب و ساخت ۴ طبقه رو در سال ۱۴۰۳داره و اینکه ۴ واحد رو چند درصد زمین رو مجوز ساخت میدن.یعنی واحدها چند متری میشن
    ممنون

    1. اکبری می گوید

      شهرداری ها۶۲درصد از مساحت زمین رو بشما مجوز میدن که البته در طبقات اول به بعد یک متر وبیست میتونید تاج بزنید ودر مجموع اگر میخاین ساخت براتون توجیه داشته باشه اگر زمینتون ارزشمنده باید پیشروی در ساخت بیشتر ازمجوزتون داشته باشین

  2. شهرام می گوید

    سلام میخاستم طبقه سوم ساختمانی با زیر بنای 270متررابسازم اگه میشه لطف کنین ببینم چقدر هزینه داره البته طبقه یک و دو ساخته شده است

    1. اصفهان آهن می گوید

      سلام روزتون بخیر
      محاسبه هزینه ساخت ساختمان بستگی به عوامل بسیاری داره که با توجه به تغییرات قیمتی که داریم هر روزه تجربه می کنیم؛ نمیشه قیمت دقیق داد.

    2. مهندس ناظر می گوید

      نزدیک دو تومن هزینه داره براتون

  3. مصطفی می گوید

    سلام دیوار کشی خانه با چه مصالحی بهتره؟ هم از نظر هزینه وهم استحکام وعایق بودن

    1. اصفهان آهن می گوید

      سلام
      حیاط آجر با زبره، دیوار داخلی خانه با سفال و دیواره خارجی با سفار یا هلبکس خوبه

  4. سعید اعلایی می گوید

    سلام و ممنون از مقاله خوبتون،
    ببخشید من توی مجله یه مطلبی خوندم، نوشته بود ساختمان های ۱ یا ۲ طبقه حدودا ۶ تا ۷ میلیون تومان بر مترمربع هزینه ساختشون هست، خواستم بدونم چقدر این عدد درست هستش؟

    1. اصفهان آهن می گوید

      سلام و روزتون بخیر
      این عدد احتمالا مربوط به سال های گذشته است.

  5. حامد می گوید

    سلام طبقه سوم با 84متر زیر بنا میخواستم بسازم صفر تا صد چقدر هزینه داره اعم از صفر کاری و نازک کاری مصالح و کارگر و بنا به عهده پیمانکار به نوعی منظور من کلیدی هست

  6. معصومه‌ می گوید

    سلام‌،یه‌نفربه‌من بگه برای ساخت یک خانه دوبله یاسین پارکینگ بالا خونه با سازه های بتنیومیلگرد متراژ صد مت هست حسب کنه چقر پول لازم هست البته زمین دارم زمن رو حساب نکنید فقط زودتر بگید

    1. اصفهان آهن می گوید

      سلام
      سوال شما خیلی کلیه میشه اطلاعات بیشتری بدید

    2. معمار می گوید

      سلام حدود یک میلیارد و صد بستگی به نوع ساخت و مصالح و بزرگی یا کوچکی حیاط

  7. امین اسلامی می گوید

    این قیمتا مربوط به کی میشه؟ با تغییر قیمت دلار و اینا، عوض نشده؟

    1. اصفهان آهن می گوید

      سلام دوست عزیز
      این قیمت ها مربوط به نیمه اول سال 1402 هست ما سعی داریم به روز ترین قیمت ها را خدمت شما ارائه کنیم اما همونطور که می دونید این قیمت ها تغییرات زیادی داشته

  8. رضا نعمتی می گوید

    سلام
    میخواستم بدونم این هزینه ساختی که اعلام کردین برای هرمتر مربع آپارتمان خالص که میشه فروخت در نظر گرفته شده یا متر مربع کلی ناخالص با مشاعات هستش.مثلا با پارکینگو راهپله 2000 متر بنا داریم باید 2000 مترو در هزینه اعلامی شما ضرب کنیم به عنوان هزینه ساخت یا 1700 متر بنای خالص رو.

    1. اصفهان آهن می گوید

      سلام و احترام
      در اولین قدم در نظر داشته باشید این قیمت ها تغییراتی داشته اند اما ما سعی کردیم مقاله را به روز نگه داریم!
      همچنین این هزینه ها همان چیزی هستند که دولت به آن اشاره کرده + نظر کلی بازار پس مشاعات کمتر پرداخته شده.

    2. ابراهیم لشکری می گوید

      تمام ساختمان رو باید حساب کنید
      از جمله راه پله، پارکینک، ورودی و غیره

  9. صادق رضوانی می گوید

    داداش به نظر من کلا تو فکر ساخت و ساز نباش با این اوضاع الان صرفه نداره غزه از اون ور مسئول خودمون از این ور

  10. علی احمدی می گوید

    مقاله جالبی بود. من خودم هم قصد دارم یک آپارتمان در اصفهان بسازم و از این مطالب بهره زیادی بردم. به نظرم اگر بازار مسکن رویایی شود، اصفهان یکی از بهترین شهرها برای سرمایه گذاری است. ممنون از اینکه این مقاله را به اشتراک گذاشتید.

    1. اصفهان آهن می گوید

      سلام
      با توجه به تغییرات و تصمیمات شاید بشه به بازار مسکن امیدوار شد البته اگه اجازه بدن!

    2. ارش می گوید

      با توجه به بحران کم آبی و فرونشست و منطقه کویری … قطعا اصفهان میتونه جزو بدترین انتخاب ها باشه !!

  11. mahsa rahnamaei می گوید

    سلام ممنون از اطلاعات بسیار خوبی که دادین، فقط می خواستم بدونم که چطور میشه این هزینه های ساختمان سازی رو کاهش داد؟ اگه راهکاری داره ممنون میشم کمکم کنید

    1. اصفهان آهن می گوید

      سلام!
      راهکارهای بسیاری برای کاهش هزینه ساخت خانه وجود داره اما مهم اینه که این راهکارها ایمن باشند. برای مثال میشه از تعداد کمتر میلگرد در سازه استفاده کرد؛ اما این کار ایمنی سازه رو به خطر میندازه. بهترین راه تهیه مصالح از کارخانه های نزدیک تر و بنگاه های قابل اعتماد هست.

  12. رسول می گوید

    آخه زمین تو هر شهری حتی هر منطقه ای متفاوته پس بهتره هزینه هر متر ساختمان بدون محاسبه ی قیمت زمین رو محاسبه کنید

    1. fardin jafari می گوید

      سلام
      عزیزانی که قصد ساخت واحد دارن اگه می‌خواین قیمت ساخت کم بشه روز اول شروع کار با یک اکیپ ساختمانی که از عهده هر کاری برمیان باید قرار داد بنویسید و این اکیپ در حال حاضر برادران افغانی هستن که دستمزدشون خیلی پایینه و کارشون هم درسته و سریع هم کار و جمع میکنن صفر تا صد .

  13. رسول می گوید

    سلام این هزینه برای هر متر ایا زمین هم حساب شده یا فقط مصالح و دستمزد بنا و کارگر اینا هست. اگه زمین حساب شده بدون محاسبه قیمت زمین، هر متر ساخت ساختمان چقدر هزینه خواهد داشت؟

    1. esfahanahanAdmin می گوید

      درود دوست عزیز
      با توجه به تفاوت قیمت زمین در مناطق مختلف این قیمت در این محاسبات لحاظ نشده است.

  14. مسلم می گوید

    مطالب فوق پر از اصطلاحات و واژه های غلط است،،،،مثلا در چندجا بجای پروانه ساختمان از پروانه کسب نام برده شده است که تکرار اشتباه به معنای اشتباه تایپی و لفظی نمیتواند باشد و در بند آخر مطالب قسمت سخن اخر،فرمول براورد هزینه ساخت و ساز ضرب کردن زیربنا در قیمت هر متر مربع صحیح است که از واژه (ابعاد) بجای متراژ استفاده شده است،پس به بقیه مطالب نمیتوان تکیه کرد.

    1. اکبری می گوید

      شما به بزرگی خودتون اشتباهات رو ببخشین
      کسیکه سازنده باشه میفهمه کسب با ساخت متفاوته