کامل ترین تحلیل از هزینه ساخت خانه و آپارتمان در سال 1403

زمان مطالعه: 10 دقیقه

با توجه به افزایش جمعیت شهرها، آپارتمان نشینی توسعه زیادی داشته است. بسیاری از مردم، خانه های ویلایی خود را تخریب می کنند و به شکل سازه های مرتفع و چند واحدی بازسازی می کنند. به همین دلیل، بسیاری دوست دارند تا هزینه ساخت خانه و آپارتمان را بدانند.

بر همین اساس، سازمان نظام مهندسی هر سال نرخ های جدید ساخت آپارتمان را متناسب با جدیدترین قیمت تیرآهن، میلگرد و مصالح مصرفی و مجوزهای لازم اعلام می کند. البته گاهی نقدهایی به این نرخ ها وارد می شود. برخی معتقدند که تعرفه سازمان نظام مهندسی برای ساخت آپارتمان چندان به واقعیت نزدیک نیست.

به هر حال، در این مطلب، قصد داریم هزینه ساخت خانه و آپارتمان را متناسب با نرخ های واقعی بازار در سال 1403 در چند دسته بندی مهم بررسی کنیم. پس اگر شما هم به چنین اطلاعاتی نیاز دارید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.اصفهان آهن

هزینه ساخت هر مترمربع ساختمان

بررسی هزینه ساخت هر مترمربع از ساختمان، به دلیل نوسان قیمت در بازار مقاطع فولادی، کار ساده و راحتی نیست؛ چرا که هر روز یا در طول هفته به طور معمول شاهد نوسانات قیمت هستیم. بر اساس قیمت های موجود در بازار، هزینه ساخت خانه و آپارتمان به شرح زیر است:

  • ساختمان ‌های دوطبقه : متری 11 تا 12 میلیون تومان
  • ساختمان ‌های ۳ تا ۵ طبقه : متری 11 تا 13 میلیون تومان
  • ساختمان‌ های ۶ و ۷ طبقه : متری 13 تا 14 میلیون تومان
  • ساختمان‌ های ۸ و ۱۲ طبقه : متری 15 تا 16 میلیون تومان
  • ساختمان ‌های ۱۳ تا ۱۵ طبقه : متری 17 تا 18 میلیون تومان
  • ساختمان‌ های ۱۶ طبقه به بالا : متری 18 میلیون به بالا

این نکته را در نظر داشته باشید که ارقام اعلام شده، حدودی هستند و نمی ‌توان هزینه‌ ها را به‌طور دقیق برآورد کرد. لازم به ذکر است که نرخ های اعلامی، بدون در نظر گرفتن هزینه زمین است. این نرخ ها در حالی برآورد شده که طبق اعلام سازمان نظام مهندسی در سال 1403، هزینه ساخت خانه 2 طبقه، متری 10 میلیون تومان اعلام شده است. همچنین برای خانه های 3 تا 5 طبقه و 6 و هفت طبقه به ترتیب نرخ های 12 و 14میلیون تومان اعلام شد.

خرید میلگرد به قیمت کارخانه

جدول هزینه ساخت و ساز برای هر متر مربع بنا در گروههای ساختمانی چهارگانه در ابتدای سال ۱۴۰۳ (بر اساس قانون نظام مهندسی کشور) به شرح زیر است:

ردیفگروه ساختمانیهزینه ساخت هر متر مربع سال ۱۴۰۳ (ریال)
11 تا 2 طبقه107,000,000
23 تا 5 طبقه125,000,000
36 تا 7 طبقه142,000,000
48 تا 10 طبقه155,000,000
511 تا 12 طبقه168,000,000
613 تا 15 طبقه186,000,000
716 طبقه به بالا199,000,000

بررسی کامل هزینه ساخت خانه؛ از خرید زمین تا ساخت و ساز

عوامل مختلفی در هزینه ساخت خانه تاثیرگذار هستند. قیمت آهن آلات مصرفی یکی از مهم‌ ترین دلایلی است که هزینه نهایی پروژه را تحت تاثیر قرار می دهد. برای مثال می‌توان به قیمت هر شاخه میلگرد و سایر محصولات فولادی مورد استفاده، قیمت زمین، قیمت تمام‌شده اسکلت، هزینه اخذ پروانه ساخت، تعداد طبقات و… اشاره کرد.

قیمت زمین در تهران و شهرستان

یکی از مهم ترین عواملی که موجب افزایش هزینه ساخت خانه می شود، قیمت زمین است. این هزینه، تا حدود زیادی به محل قرارگیری زمین و دسترسی آن به مراکز مهم بستگی دارد. اما کسانی که قصد بازسازی ملک و تبدیل آن به آپارتمان های چند واحدی را دارند، به طور قابل توجهی هزینه های کمتری را پرداخت خواهند کرد. قیمت زمین در شهرهای بزرگ مانند تهران، اصفهان، مشهد و شیراز به مراتب بیشتر از سایر شهرستان هاست.

هزینه ساخت خانه و آپارتمان

دریافت جواز ساخت و مدارک مورد نیاز آن

این مرحله از فرایند ساخت و ساز، طولانی و هزینه ‌بر است. اما در هر صورت، مهم‌ ترین موردی است که باید انجام شود تا بتوانید برآورد دقیقی از هزینه‌ ها داشته ‌باشید. برای اخذ پروانه ساخت، باید مدارک خود را مانند سند مالکیت، کارت شناسایی مالک زمین و فیش پرداخت عوارض به شهرداری منطقه موردنظر برده شود. تمام این موارد توسط بازرس مورد بررسی قرار می گیرد.

در صورت تایید بازرس، باید مهندس پروژه و طراح ساختمان استخدام کنید. پس از اینکه مهندس ناظر نقشه ساختمان را تکمیل کرد، آن را به همراه برگه تعهد محاسبات، تعهد کارفرما و… به شهرداری تحویل دهید تا بتوانید پروانه ساخت را دریافت کنید.

فرمول محاسبه هزینه جواز ساخت یک مجتمع مسکونی به صورت زیر است:

ضریب ✕ قیمت منطقه‌ ای ✕ (مساحت کل زیربنا ✕ زیربنای درخواستی/تعداد کل واحد‌های مسکونی ✕ 100)

هزینه خاکبرداری و گودبرداری ساختمان

خاک برداری یا گودبرداری، یکی از مهم ترین مراحل ساخت و ساز است که با ماشین آلات مختلفی انجام می شود. طبیعی است که هرچه حجم کار بیشتر باشد، هزینه کرایه ماشین آلات (لودر یا بیل مکانیکی)بیشتر و قیمت خاکبرداری و گودبرداری بالاتر و در نتیجه، هزینه ساخت خانه می‌ رود. در این بین اقدامات دیگری که مرتبط با این عملیات هستند باید انجام شوند؛ بنابراین خاکبرداری و گودبرداری، به طور متوسط با هزینه ای بین 10 تا 90 میلیون انجام می شوند.

خرید تیرآهن به قیمت کارخانه
فهرست خدمات مرتبط با خاکبرداری و گودبرداریهزینه خاک برداری و گودبرداری ۱۴۰۳
هزینه خاکبرداری یا گودبرداری با بیل مکانیکی با پیکور12.000.000 تا 15.000.000 تومان هر 8 ساعت
هزینه خاکبرداری یا گودبرداری با بیل مکانیکی با پاکت8.000.000  تا 10.000.000 تومان هر 8 ساعت
هزینه خاکبرداری یا گودبرداری با لودر14.000.000 تا 15.000.000 تومان هر 8 ساعت
هزینه کامیون کمپرسی 6 چرخ550.000  تا 650.000 تومان هر ساعت
هزینه کامیون کمپرسی 10 چرخ830.000 تا 850.0000 تومان هر ساعت
ایاب و ذهاب بیل مکانیکی یا لودر (زیر 30 سرویس)5.000.000 تومان

هزینه آرماتوربندی

هزینه آرماتور بندی که برای سازه در نظر گرفته می‌شود به عواملی مانند وزن میلگرد، نحوه بتن ریزی، هزینه کارگران، دستمزد کارگران و.. بستگی دارد. پس از محاسبه مقدار میلگرد مصرفی ساختمان و اطلاع از قیمت روز آن، می‌ توانید برآوردی از هزینه آرماتور بندی داشته باشید.

کاملا آشکار است که میلگرد به دلیل، استحکامی که به ساختمان می بخشد. یکی از مصالح پر کاربرد ساختمانی به حساب می آید. مقدار میلگرد مصرفی در ساختمان به عوامل مختلفی مثل آرماتور بندی ساختمان وابسته است. نوع اسکلت، سطح زیر بنا و کاربرد آپارتمان از عواملی است که میزان میلگرد مصرفی را تعیین می کند. میزان میلگرد مصرفی در ساختمان به عوامل مختلفی مثل نوع اسکلت ساختمان، تعداد طبقات ساختمان، شرایط جغرافیایی، ارتفاع ساختمان و.. بستگی دارد.

مهندس های فعال در این حوزه با استفاده از نرم افزارهای مهندسی میزان میلگرد مصرفی در سازه را محاسبه می کنند. این نرم افزارها با استفاده از اطلاعات ساختمان، می توانند میزان میلگرد مصرفی ساختمان را محاسبه کنند. برخی افراد با استفاده از جداول مربوط می توانند، عوامل مختلفی مثل نوع اسکلت، ارتفاع ساختمان و تعداد طبقات میزان میلگرد مصرفی را مشخص کنند.

جزئیات دقیق آرماتوربندی و هزینه های حدودی آن به صورت زیر است:

فهرست خدمات مرتبط با آرماتوربندیهزینه آرماتوربندی 1403
آرماتوربندی با میلگرد تا سایز 186 تا 8 هزار تومان به ازای هر یک کیلوگرم
آرماتوربندی با میلگرد سایز بالاتر از 184 تا 8 هزار تومان به ازای هر یک کیلوگرم
دستمزد سرکارگر آرماتوربندی1 تا 1.5 میلیون تومان روزانه
دستمزد کارگر سیم بر آرماتوربندی650 تا 950 هزار تومان روزانه

هزینه بتن ریزی و ساخت فونداسیون

زیرسازی و بتن ریزی ساختمان نیز، یکی دیگر از مراحل اصلی و هزینه بر ساختمان سازی است که موجب استحکام نهایی سازه می شود. هزینه های مرتبط با بتن ریزی ساختمان عبارتند از:

  • کرایه بیل مکانیکی برای خاک برداری: روزانه در حدود 7 میلیون تومان
  • تخلیه نخاله‌ها و خاک از محل پروژه: به‌ ازای هر پارت کامیون حدود 1 میلیون تومان
  • اجرای بتن مگر: به‌ ازای هر متر مربع برابر 65 هزار تومان
  • قالب‌ بندی چوبی به‌ ازای هر متر مربع برابر 200 هزار تومان، قالب بندی فلزی به ازای هر مترمربع برابر 400 هزار
  • شروع بتن ریزی: به‌ ازای هر متر مربع در حدود 70 تا 80 هزار تومان
  • عمل آوری یا کیورینگ بتن: حدود 50 هزار تومان در هر مترمربع

هزینه سفت کاری ساختمان

سفت کاری ساختمان شامل تمام مراحلی است که باعث برپا شدن سازه و ایجاد اسکلت اصلی آن می شود. این مراحل شامل گودبرداری و خاک برداری، پی ریزی، ایجاد اسکلت بتنی یا فلزی بنا، احداث تیرها و سقف سازه، تیغه چینی و احداث دیوارها می شود. هزینه سفت کاری ساختمان به ازای هر مترمربع از 5میلیون تا 8 میلیون تومان متغیر است.

هزینه نازک کاری ساختمان

پس از انجام مراحل سفت کاری ساختمان، نوبت به زیباسازی ظاهری آن می رسد. در واقع نازک کاری، آخرین مراحل ساخت یک ساختمان است و برای زیبایی بخشیدن به فضای داخلی و خارجی ساختمان انجام می شود. این عملیات شامل ایزوگام ، کاشی و سرامیک ، گچ رویه ، نقاشی ، نما ، کاغذ دیواری ، پارکت و هستند.

تعیین قیمت دقیق و کلی، برای مجموعه این عملیات امکان پذیر نیست. مثلا اگر نمای دیوار راه پله را با گچ، سفیدکاری کنید،هر متر حدودا 360 هزار تومان هزینه دارد؛ اما اگر برای همین نمای راه پله از سنگ تراورتن استفاده کنید، هزینه هر متر گاهی اوقات حتی تا بیش از یک میلیون تومان نیز می‌ شود. شما می توانید هزینه نازک کاری ساختمان را، از 5 میلیون تومان به بالا در نظر بگیرید.

تمام هزینه های ساخت ساختمان

هزینه ساخت و ساز بر اساس مقدار مصالح مصرفی

با توجه به متراژ ساختمان و همچنین تعداد واحدهای آن، شما به مصالح ساختمانی مختلفی نیاز دارید. امروزه قیمت آهن‌، دارای نوسانات زیادی است؛ به ‌همین دلیل باید از قیمت روز مقاطع مطلع باشید تا بتوانید در بهترین زمان ممکن خرید خود را انجام دهید.

علاوه بر مقاطع فولادی، سیمان و گچ نیز از مصالح ضروری برای ساخت آپارتمان شمرده می‌شوند. حدودا هزینه سیمان مصرفی به ازای هر متر مربع بین 100 هزار تا 280 هزار تومان و هزینه گچ مصرفی حدودی بین 90 هزار تا 110 هزار تومان است. از این مصالح در مراحل مختلف از جمله سفت کاری، نازک کاری، ساخت تاسیسات و… استفاده می شود.

علاوه بر سیمان و گچ، میلگرد، تیرآهن و ورق فولادی و ورق روغنی نیز در ساخت بنا استفاده می شود. مقدار میلگرد مصرفی ساختمان بر اساس تعداد طبقات و نوع سازه تغییر می کند. به طور کلی، مقدار میلگرد مصرفی ساختمان های بتنی برای هر متر مربع، حدود 35 تا 45 کیلوگرم است. این مقدار در سازه های فولادی به 45 تا 55 کیلوگرم می رسد. با اطلاع از این موارد و همچنین قیمت روز مقاطع فولادی، می توانید برآوردی از هزینه اسکلت بتنی یا فلزی داشته باشید.

نکته بعد، مقدار تیرآهن مصرفی ساختمان است. بر این اساس، در هر متر مربع سازه اسکلت فولادی به حدود 40 تا 70 کیلوگرم تیر نیاز است. اما برای ساخت یک سازه با اسکلت بتنی، تیرآهن مورد نیاز به 35 تا 60 کیلوگرم در هر متر مربع کاهش می یابد.

مورد دیگری که در سازه ها استفاده می شود، ورق فولادی است. از ورق بیشتر برای مقاوم سازی بخش های مختلف و همچنین به کارگیری روش های معماری نوین (سازه هایی با وزن کمتر اما مقاومت بیشتر) استفاده می شود. بنابراین، انواع ورق مصرفی و مقدار آن ساختمان به عواملی همچون پلان معماری سازه، تعداد طبقات و … بستگی دارد.

از تیر آهن در ساخت اسکلت فلزی و اسکلت بتنی استفاده می کنند. در ساختمان هایی که تعداد طبقات بیشتری دارند از تیرآهن بیشتری نیز استفاده می کنند. میزان تیر آهن مصرفی به عوامل مختلفی وابسته است و تاثیر زیادی در تعیین قیمت ساختمان دارد.

میزان تیرآهن مصرفی را به دو روش دستی و نزم افزاری محاسبه می کنند. در روش دستی ابتدا بار مرده ساختمان و در مرحله بعد بار زنده وارد شده به ساختمان را حساب کرده و سپس میزان  باری که ممکن است زلزله به ساختمان وارد کند را محاسبه شده و بر اساس مقاومتی که تیر آهن دارد، میزان تیر آهن مصرفی را محاسبه می کنند.

قبل از ساخت سازه می توان یک تخمین کلی از مصالح مصرفی ساختمان زد. قبل از محاسبه پروفیل مصرفی، نوع اسکلت سازه، زیر بنای آپارتمان، نوع کاربری آپارتمان و.. نیز اشاره کرد. در صورت وجود نقشه می توان قبل از ساختت میزان پروفیل را محاسبه کرد.

محاسبه دقیق پروفیل مصرفی به عوامل متعددی مثل نوع کاربرد ساختمان، مقدار زیربنا و… بستگی دارد و باید توسط مهندس های فعال در این زمینه، محاسبه شود. ارقام بدست آمده، برای تخمین تقریبی مقدار پروفیل مورد نیاز ارائه شده‌اند. برای انتخاب نوع و ضخامت مناسب انواع پروفیل‌ مثل قوطی پروفیل و… باید به نظر مهندس ساختمان و همچنین آیین‌ نامه ‌های مربوطه توجه کرد.

The cost of building an apartment in the second half of 1403

محاسبه هزینه ساخت خانه دوبلکس

هزینه ساخت خانه دوبلکس به عواملی مثل متراژ خانه، نوع مصالح استفاده شده و امکانات ساختمان مثل روف گاردن، استخر و.. بستگی دارد. برای ساخت خانه های ویلایی می توان از فرمول زیر استفاده کنیم. گفتنی است که این فرمول، هزینه را به صورت حدودی حساب می کند.

هزینه ساخت خانه = متراژ * قیمت هر متر مربع

برای درک بهتر از یک مثال استفاده می کنیم. برای ساخت یک خانه دوبلکس 500 متری را در نظر بگیریم، اگر هزینه ساخت خانه برای هر متر 10 میلیون تومان باشد، هزینه حدودی 5.000.000.000 میلیارد است.

5.000.000.000=500×10.000.000

هزینه های خاص و پیش بینی نشده در ساخت و ساز

علاوه بر موارد ذکر شده، عوامل دیگری نیز می‌ توانند در هزینه ساخت خانه و آپارتمان تاثیرگذار باشند. برخی از هزینه‌ های پیش‌ بینی ‌نشده عبارتند از اجرای کانکس، دستمزد پرسنل، داربست و… که گاهی در محاسبات به چشم نمی آید. در صورتی که با در نظر گرفتن تمام این موارد، می توان برآورد دقیق تری از هزینه های ساخت و ساز داشت و بودجه لازم را بهتر مدیریت کرد.

الگوهای رایج ساختمان سازی در کشور

الگو های رایج ساختمان سازی به عوامل مختلفی تقسیم می شوند. برای برسی این موارد ابندا مصالح ساختمانی را مورد بررسی قرار می دهیم. آجر و بتن و فولاد و.. از عواملی هستند که در ساختمان سازی ممورد استفاده قرار می گیرند.

روش های ساخت، متفاوت اند. ساخت ساختمان ها به دو روش سنتی و مدرن انجام می شود. در روش مدن از مصالح پیش ساخته استفاده می شود. اما در روش سنتی از نیروی انسانی برای ساختن اجزای مختلف استفاده می کنند. که هر کدام از این روش ها مزایا و معایب خاص خودشان را دارند.

کاربرد ساختمان عامل موثری در انتخاب نوع مصالح به حساب می آید. به طور مثال ساختمان های تجاری و صنعتی پر رفت و آمدند و علاوه بر بار وارد بر ساختمان باید بتوانند وزن اشخاص و وزن وسایلی که در آن قرار می گیرند را حفظ کنند.

برای ساخت سازه ها می توان از آجر که رایج ترین استفاده کرد. بتن نیز جز مصالح پر مصرف جهان است که مقاومت بالایی دارد. امروزه از روش های ساخت جدید مثل ساختمان های سبز، پیش ساخته و ساختمان های هوشمند اشاره می کنند.

جدول تقسیم بندی الگوهای رایج ساختمان سازی در بخش مسکن شهری

عناصر باربربلوک سیمانیآجر و چوبآجر و آهناسکلت چوبی
سقفچوبی سبکتیرچه بلوکچوبی سبکچوبی سبک شیبدارتیرچه و بلوکسقف
اجزای جداکنندهآجرآجربلوک سیمانیآجربلوک سیمانیاجزای جداکننده
تعداد طبقات1  و 2 طبقه1  و 2 طبقه1  و 2 طبقه1  و 2 طبقه1  و 2 طبقهتعداد طبقات
عناصر باربراسکلت بتنیاسکلت فلزی
سقفدال بتنیتیرچه و بلوکطاق ضربیتیرچه و بلوک
اجزای جداکنندهبلوک سفالیآجربلوک سفالیآجربلوک سفالیآجر
تعداد طبقات9 طبقه به بالا3 و 4 طبقه5 تا 9 طبقه1  و 2 طبقه5 طبقه به بالا1 تا 4 طبقه
قیمت ساخت آپارتمان

به طور کلی، هزینه ساخت خانه و آپارتمان به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله این موارد، می توان به مقدار میلگرد مصرفی ساختمان، هزینه اسکلت بتنی یا فولادی، تعداد طبقات و مجوزهای لازم اشاره کرد. البته شاید به این نتیجه برسید که خرید ساختمان بهترین گزینه برای شما باشد . به همین خاطر بهتر است سری هم به سامانه کاربردی کلید بزنید در این مطلب، تلاش کردیم تا بر اساس نرخ های اعلامی در نیمه دوم سال 1402، هزینه ساخت مسکن را بررسی کنیم. امیدواریم نکات ذکر شده، برای شما مفید باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

37 نظرات
  1. محمدعلی می گوید

    سلام خسته نباشید
    یه زمین 250 متری که بخوان داخلش یه پنج طبقه بسازن حدودا چند باید هزینه کرد

  2. پیروز می گوید

    سلام… یک ساختمان فرسوده با زمین به مساحت 100 متر رو میشه بدون پیلوت از همکف فقط یک طبقه ساخت؟ اگه میشه هزینه اش حدوداً چقدر میشه؟ ممنون

  3. آیهان می گوید

    سلام بر شما عزیزان

    بنده میخوام ۳ طبقه با یک پارکینگ به مساحت ۲۰۰ متر یعنی ۲۰ در ۱۰ احداث کنیم بر اساس ۶۰ درصد یعنی ۱۲۰ متر مفید

    عزیزان به نظر شما هزینه ساخت چقدر خواهد بود ؟

    1. سراجی می گوید

      سلام 120 در 4 طبقه میشه 480 مترمربع زیربنا
      هزینه ساخت تا پایان کار با احتساب پروانه کلا میشه حدود شش میلیارد.

  4. قاسمی می گوید

    چرا شهر مجلسی کسی نیس نظارت کنه اجاره بالا رفته ویلایی بالا رفته زمین بالا رفته اپارتمان سه ساله قیمت همونه

  5. عرفان می گوید

    سلام من در شهرستان اردبیل میخوام 3 طبقه با پارکینگ بزنم مساحت زمین 200 متر یعنی 20 در هست هزینه چقدر میشه؟

  6. سامان می گوید

    با سلام و سپاس از اطلاعات مفیدتون
    خواستم بپرسم ساختمانی یک طبقه با متراژ ۱۸۰ متر (کل زمین) در شهر اراک میشه تخمین زد چقدر هزینه تخریب و ساخت ۴ طبقه رو در سال ۱۴۰۳داره و اینکه ۴ واحد رو چند درصد زمین رو مجوز ساخت میدن.یعنی واحدها چند متری میشن
    ممنون

    1. اکبری می گوید

      شهرداری ها۶۲درصد از مساحت زمین رو بشما مجوز میدن که البته در طبقات اول به بعد یک متر وبیست میتونید تاج بزنید ودر مجموع اگر میخاین ساخت براتون توجیه داشته باشه اگر زمینتون ارزشمنده باید پیشروی در ساخت بیشتر ازمجوزتون داشته باشین

    2. سارا مدرسی می گوید

      سلام میخواستم هزینه ی ساخت طبقه ی دوم یک ساختمان را به صورت سبک سازی بدانم

  7. شهرام می گوید

    سلام میخاستم طبقه سوم ساختمانی با زیر بنای 270متررابسازم اگه میشه لطف کنین ببینم چقدر هزینه داره البته طبقه یک و دو ساخته شده است

    1. اصفهان آهن می گوید

      سلام روزتون بخیر
      محاسبه هزینه ساخت ساختمان بستگی به عوامل بسیاری داره که با توجه به تغییرات قیمتی که داریم هر روزه تجربه می کنیم؛ نمیشه قیمت دقیق داد.

    2. مهندس ناظر می گوید

      نزدیک دو تومن هزینه داره براتون

  8. مصطفی می گوید

    سلام دیوار کشی خانه با چه مصالحی بهتره؟ هم از نظر هزینه وهم استحکام وعایق بودن

    1. اصفهان آهن می گوید

      سلام
      حیاط آجر با زبره، دیوار داخلی خانه با سفال و دیواره خارجی با سفار یا هلبکس خوبه

  9. سعید اعلایی می گوید

    سلام و ممنون از مقاله خوبتون،
    ببخشید من توی مجله یه مطلبی خوندم، نوشته بود ساختمان های ۱ یا ۲ طبقه حدودا ۶ تا ۷ میلیون تومان بر مترمربع هزینه ساختشون هست، خواستم بدونم چقدر این عدد درست هستش؟

    1. اصفهان آهن می گوید

      سلام و روزتون بخیر
      این عدد احتمالا مربوط به سال های گذشته است.

  10. حامد می گوید

    سلام طبقه سوم با 84متر زیر بنا میخواستم بسازم صفر تا صد چقدر هزینه داره اعم از صفر کاری و نازک کاری مصالح و کارگر و بنا به عهده پیمانکار به نوعی منظور من کلیدی هست

  11. معصومه‌ می گوید

    سلام‌،یه‌نفربه‌من بگه برای ساخت یک خانه دوبله یاسین پارکینگ بالا خونه با سازه های بتنیومیلگرد متراژ صد مت هست حسب کنه چقر پول لازم هست البته زمین دارم زمن رو حساب نکنید فقط زودتر بگید

    1. اصفهان آهن می گوید

      سلام
      سوال شما خیلی کلیه میشه اطلاعات بیشتری بدید

    2. معمار می گوید

      سلام حدود یک میلیارد و صد بستگی به نوع ساخت و مصالح و بزرگی یا کوچکی حیاط

  12. امین اسلامی می گوید

    این قیمتا مربوط به کی میشه؟ با تغییر قیمت دلار و اینا، عوض نشده؟

    1. اصفهان آهن می گوید

      سلام دوست عزیز
      این قیمت ها مربوط به نیمه اول سال 1402 هست ما سعی داریم به روز ترین قیمت ها را خدمت شما ارائه کنیم اما همونطور که می دونید این قیمت ها تغییرات زیادی داشته

  13. رضا نعمتی می گوید

    سلام
    میخواستم بدونم این هزینه ساختی که اعلام کردین برای هرمتر مربع آپارتمان خالص که میشه فروخت در نظر گرفته شده یا متر مربع کلی ناخالص با مشاعات هستش.مثلا با پارکینگو راهپله 2000 متر بنا داریم باید 2000 مترو در هزینه اعلامی شما ضرب کنیم به عنوان هزینه ساخت یا 1700 متر بنای خالص رو.

    1. اصفهان آهن می گوید

      سلام و احترام
      در اولین قدم در نظر داشته باشید این قیمت ها تغییراتی داشته اند اما ما سعی کردیم مقاله را به روز نگه داریم!
      همچنین این هزینه ها همان چیزی هستند که دولت به آن اشاره کرده + نظر کلی بازار پس مشاعات کمتر پرداخته شده.

    2. ابراهیم لشکری می گوید

      تمام ساختمان رو باید حساب کنید
      از جمله راه پله، پارکینک، ورودی و غیره

  14. صادق رضوانی می گوید

    داداش به نظر من کلا تو فکر ساخت و ساز نباش با این اوضاع الان صرفه نداره غزه از اون ور مسئول خودمون از این ور

  15. علی احمدی می گوید

    مقاله جالبی بود. من خودم هم قصد دارم یک آپارتمان در اصفهان بسازم و از این مطالب بهره زیادی بردم. به نظرم اگر بازار مسکن رویایی شود، اصفهان یکی از بهترین شهرها برای سرمایه گذاری است. ممنون از اینکه این مقاله را به اشتراک گذاشتید.

    1. اصفهان آهن می گوید

      سلام
      با توجه به تغییرات و تصمیمات شاید بشه به بازار مسکن امیدوار شد البته اگه اجازه بدن!

    2. ارش می گوید

      با توجه به بحران کم آبی و فرونشست و منطقه کویری … قطعا اصفهان میتونه جزو بدترین انتخاب ها باشه !!

  16. mahsa rahnamaei می گوید

    سلام ممنون از اطلاعات بسیار خوبی که دادین، فقط می خواستم بدونم که چطور میشه این هزینه های ساختمان سازی رو کاهش داد؟ اگه راهکاری داره ممنون میشم کمکم کنید

    1. اصفهان آهن می گوید

      سلام!
      راهکارهای بسیاری برای کاهش هزینه ساخت خانه وجود داره اما مهم اینه که این راهکارها ایمن باشند. برای مثال میشه از تعداد کمتر میلگرد در سازه استفاده کرد؛ اما این کار ایمنی سازه رو به خطر میندازه. بهترین راه تهیه مصالح از کارخانه های نزدیک تر و بنگاه های قابل اعتماد هست.

  17. رسول می گوید

    آخه زمین تو هر شهری حتی هر منطقه ای متفاوته پس بهتره هزینه هر متر ساختمان بدون محاسبه ی قیمت زمین رو محاسبه کنید

    1. fardin jafari می گوید

      سلام
      عزیزانی که قصد ساخت واحد دارن اگه می‌خواین قیمت ساخت کم بشه روز اول شروع کار با یک اکیپ ساختمانی که از عهده هر کاری برمیان باید قرار داد بنویسید و این اکیپ در حال حاضر برادران افغانی هستن که دستمزدشون خیلی پایینه و کارشون هم درسته و سریع هم کار و جمع میکنن صفر تا صد .

  18. رسول می گوید

    سلام این هزینه برای هر متر ایا زمین هم حساب شده یا فقط مصالح و دستمزد بنا و کارگر اینا هست. اگه زمین حساب شده بدون محاسبه قیمت زمین، هر متر ساخت ساختمان چقدر هزینه خواهد داشت؟

    1. esfahanahanAdmin می گوید

      درود دوست عزیز
      با توجه به تفاوت قیمت زمین در مناطق مختلف این قیمت در این محاسبات لحاظ نشده است.

  19. مسلم می گوید

    مطالب فوق پر از اصطلاحات و واژه های غلط است،،،،مثلا در چندجا بجای پروانه ساختمان از پروانه کسب نام برده شده است که تکرار اشتباه به معنای اشتباه تایپی و لفظی نمیتواند باشد و در بند آخر مطالب قسمت سخن اخر،فرمول براورد هزینه ساخت و ساز ضرب کردن زیربنا در قیمت هر متر مربع صحیح است که از واژه (ابعاد) بجای متراژ استفاده شده است،پس به بقیه مطالب نمیتوان تکیه کرد.

    1. اکبری می گوید

      شما به بزرگی خودتون اشتباهات رو ببخشین
      کسیکه سازنده باشه میفهمه کسب با ساخت متفاوته