هزینه راه‌‌اندازی کارخانه میلگرد چقدر است؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

برای احداث هر کارخانه، برآورد هزینه، مهم‌ترین اقدامی است که باید انجام دهید تا مشخص شود که تأسیس آن کارخانه از نظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه‌است یا خیر؟ هزینه راه‌اندازی کارخانه میلگرد را می‌توان بر اساس پارامترهای مختلفی مشخص کرد. در این مقاله می‌خواهیم در مورد هزینه تاسیس کارخانه میلگرد صحبت کنیم. اگر می‌خواهید در این مورد چیزی بدانید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این متن با ما همراه باشید.

سرمایه لازم برای تولید میلگرد چقدر است؟

بالا رفتن قیمت آهن‌آلات، به‌خصوص قیمت هر شاخه میلگرد در سال‌های اخیر، باعث‌شده‌است تا بسیاری از افرادی که سرمایه لازم را دارند، برای راه‌اندازی خط تولید میلگرد وسوسه شوند. قطعا این را می‌دانید که برای راه‌اندازی هر کسب‌وکاری، نیاز به یک سرمایه اولیه است و کارخانه تولید این محصول هم از این قاعده مستثنی نیست!

تاسیس کارخانه میلگرد

میزان سرمایه اولیه برای تولید این محصول، به تعداد و نوع ماشین‌آلات، هدف‌گذاری شما برای حجم تولید سالانه، موارد کاربرد این محصول و بسیاری از پارامترهای دیگر وابسته است و نمی‌توان در مورد این موضوع به‌طور دقیق صحبت کرد.

نورد میلگرد عاملی تاثیرگذار بر هزینه راه اندازی

برای این کار، به دستگاه‌ها و ماشین‌آلات مختلفی نیاز دارید. میلگردها را می‌توان به دو صورت نورد گرم و همچنین تولید از ضایعات و آهن اسفنجی ساخت که هرکدام از این دو روش، به ابزارها و تجهیزات خاصی نیاز دارند.

برای نورد گرم، باید فولاد در دمای کنترل‌شده قرار بگیرد تا تمامی نواحی آن گرم شود و به‌آسانی از غلتک‌ها عبور کند تا بتواند به شکل نهایی دربیاید. در نورد گرم، دمای میلگرد نسبت به دمای تبلور بیشتر است و این باعث می‌شود که شکل‌پذیری فولاد بیشتر باشد.

در نورد سرد، پردازش بیشتری روی میلگرد انجام می‌شود و باعث می‌شود که کیفیت سطحی میلگرد افزایش پیدا می‌کند. در نورد سرد، دمای میلگرد باید کمتر از دمای تبلور باشد، اما میلگرد تولید شده هم شکل ظاهری زیبا و هم مقاومت بالاتری دارد. اگر می‌خواهید در مورد این موضوع بدانید، می‌توانید مقاله «نورد میلگرد چیست» را در سایت بخوانید.

ترمکس یکی دیگر از روش‌های تولید میلگرد است که از نظر هزینه مقرون‌به‌صرفه است. اگر شما بخواهید یک کارخانه با هزینه مقرون‌به‌صرفه تاسیس کنید، می‌توانید برای تولید محصولات خود از روش ترمکس استفاده کنید.

دریافت مجوزهای لازم

دریافت مجوز راه‌اندازی از وزارت صمت، مجوز استاندارد ملی ایران، مجوزهایی مانند انشعاب آب، برق و گاز و بسیاری از موارد دیگر، قبل از راه‌اندازی کارخانه میلگرد، مهم و ضروری هستند.

برای دریافت مجوز استاندارد ملی ایران، باید یک نمونه از محصول خود را جهت انجام تست‌های لازم به این سازمان ارسال کنید.

عوامل تاثیرگذار در هزینه راه‌ اندازی کارخانه میلگرد

قبل از هر چیز، این را بگوییم که بحث در مورد هزینه ‌راه‌ اندازی کارخانه میلگرد، فرسایشی است و نمی‌توان به‌صورت دقیق و قابل‌استناد در مورد آن صحبت کرد؛ اما به‌طورکلی، در هزینه‌ راه‌اندازی کارخانه این محصول، عوامل مختلفی دخیل هستند که در ادامه در مورد آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

مشخص‌کردن محدوده کارخانه و مساحت زمین

مشخص‌کردن محدوده کارخانه و مساحت زمین موردنیاز برای تولید این محصول، یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید مدنظر داشته‌باشید. طی فرآیند تولید میلگرد، به ماشین‌کاری‌ ریخته‌گری، پرس‌کاری متالوژی و بسیاری از دستگاه‌های مختلف نیاز دارید؛ به همین دلیل، باید مکانی را انتخاب کنید که جوابگوی نیازهای شما باشد.

نوع محصول موردنظر برای تولید

کارخانه1

برخی از میلگردهای تولیدشده در بازار، ویژگی‌های مکانیکی خاصی دارند و لازم است فرآیندهای بیشتری روی محصول انجام شود تا مقاومت بالایی داشته‌باشند؛ بنابراین شما باید نوع میلگرد تولیدشده را تعیین کنید.

موارد کاربرد محصول

شما باید مشخص کنید که میلگردهای تولیدشده در این کارخانه برای چه کاربردهایی مناسب هستند؛ چرا که به‌طور کلی این محصولات، ازنظر نوع آلیاژ به‌کاررفته، سطح مقطع، فرآیند تولید و همچنین نوع آج، متفاوت هستند.

بررسی میزان واردات میلگرد به کشور

یکی از نکات مهمی که باید در برآورد هزینه تاسیس کارخانه این محصول به آن توجه داشته‌باشید، بررسی میزان واردات میلگرد به کشور است. باید برآورد کنید که آلیاژ اولیه‌ای که برای تولید این محصول استفاده می‌شود، از ایران است یا اینکه از کشورهای دیگر وارد می‌شود.

تجهیزات و ابزارهای موردنیاز

شما برای تاسیس یک کارخانه میلگرد، به تجهیزات و ابزارهای خاصی نیازمند هستید که عبارتند از:

  • کوره پیشگرم: برای پخت شمش‌ها
  • رول‌های کوره: برای انتقال شمش جهت نورد به طرف رافینگ
  • رافینگ: جهت نورد و کاهش ابعاد شمش و افزایش طول آن
  • رول‌های رافینگ: برای انتقال مواد به طرف استند
  • قیچی سرزن
  • استند: شامل موتور گیربکس، گاردان-غلطک‎های مونتاژ شده و گاید‌های ورودی و خروجی
  • قیچی متراژ: برش میلگرد در طول‌های معین
  • شانه‌های بسته‌بندی: جهت خنک‌کاری  و آماده‌سازی برای بسته‌بندی محصول

هزینه‌های نیروی کار

برای تولید میلگرد، به نیروی کار زیادی نیاز دارید که حقوق آن‌ها با توجه به کاری که انجام می‌دهند، متفاوت است. این نیروها شامل اشخاصی می‌شوند که در قسمت تولید، کنترل کیفی، جابه‌جایی و… فعالیت دارند. دامنه حقوق این افراد نیز با توجه ‌به کاری که انجام می‌دهند، ممکن است متفاوت باشد.

غیر از برآورد هزینه نیروی کار، هزینه بسته‌بندی آن نسبتا بالاست و معمولا برای این کار از بندیل میلگرد استفاده می‌شود؛ به همین دلیل، کارخانه‌ها باید برای بسته‌بندی، بندیل هم خریداری کنند.

از دیگر عوامل تاثیرگذار بر هزینه راه‌ اندازی کارخانه میلگرد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تجهیزات آزمایش کنترل کیفیت میلگرد
  • هزینه مصالح موردنیاز
  • هزینه انبارداری و حمل‌ونقل
  • و…

علاوه بر همه‌ی این موارد گفته‌شده، باید ببینید که قصد تولید برای بازار داخل را دارید یا اینکه می‌خواهید میلگردهای تولیدشده را به کشورهای دیگر صادر کنید.

بهتر است برای مسائلی مانند ضخامت محصول، سطح مقطع آن، آلیاژ استفاده‌شده در این محصول، استاندارد به‌کاررفته و فرآیند تولید، از همان ابتدای کار تصمیم بگیرید.

میزان سود تولید میلگرد

سود تولید میلگرد، با توجه به تقاضایی که برای تولید محصول وجود دارد، برآورد می‌شود. این مقدار سود، معمولا با توجه به تعداد ماشین‌آلات، تعداد نیروی انسانی، حجم تولید، شناخت بازار هدف و … بستگی دارد. بااین‌حال، طبق برآوردهایی که انجام‌‌داده‌اند، سود تولید میلگرد تقریبا 28 تا 36درصد برآورد شده‌است.

هزینه راه‌‌اندازی کارخانه میلگرد

به هراندازه که مساحت کارخانه شما بیشتر باشد و نیروی کار بیشتری استخدام کرده‌باشید، قطعاً باید مواد خام اولیه زیادتر و همچنین دستگاه‌های بیشتری بخرید؛ در این صورت، سرعت تولید محصول بالاتر خواهد رفت و شما می‌توانید محصول بیشتری تولید و روانه‌ی بازار فولاد کنید؛ درنتیجه، سود بیشتری هم خواهید داشت.

اگر برای انجام این کار، سرمایه زیادی ندارید، نگران نباشید. شما می‌توانید برای شروع، تجهیزات و مواد اولیه ضروری را تهیه کنید و کارتان را راه بیندازید. درنهایت چند سال بعد، می‌توانید کارگاه‌تان را به یک کارخانه بزرگ تبدیل کنید.

همان‌طور که در این مقاله گفته‌شد، هزینه راه‌ اندازی کارخانه میلگرد به عوامل مختلفی مانند هزینه مصالح، هزینه انبارداری، موارد کاربرد این محصول، مبلغی که برای دستگاه و تجهیزات کنار گذاشته می‌شود و بسیاری از موارد دیگر، بستگی دارد. بنابراین نمی‌توان برای این منظور، مبلغ خاصی را در نظر گرفت.

بهتر است از این موارد گفته‌شده، یک لیست تهیه کنید و همه هزینه‌ها را بنویسید تا بتوانید یک برآورد دقیق از هزینه تاسیس کارخانه میلگرد داشته‌باشید. نظر شما در این زمینه چیست؟ اگر تجربه انجام این کار را دارید، در بخش ارسال نظرات، تجربیات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

هزینه راه‌ اندازی کارخانه میلگرد چقدر است؟

برای برآورد این هزینه، باید پارامترهای مهمی مانند نوع تجهیزات، تعداد نیروی انسانی، نوع محصول تولیدشده، مشخص کردن مساحت زمین و بسیاری از پارامترهای دیگر را مدنظر قرار دهید.

آیا تولید میلگرد می‌تواند توجیه اقتصادی داشته باشد؟

امروزه استفاده از میلگرد برای ساختمان‌سازی ضروری است؛ بنابراین با توجه به گسترش روزافزون پروژه‌های ساخت‌وساز، تولید این محصول می‌تواند کسب‌وکاری پررونق باشد.

حجم تولید میلگرد تا چه اندازه هزینه تاسیس کارخانه میلگرد را بالا می‌برد؟

طبیعی است که با افزایش حجم تولید، شما به زمین بزرگ‌تر، تجهیزات بیشتر و هزینه‌های حمل‎‌ونقل بالاتری، نیازمند هستید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 نظرات
  1. مینا کیمرادی می گوید

    سلام ممنون بابت مقاله بسیار خوبیتون الان میرم یه کارخونه میلگرد بزنم🤣🤞

  2. نادر طاهری می گوید

    ای کاش برای هر بخش، یه قیمت حدودی می دادین. این چیزایی که گفتین خیلی کلیه.

    1. اصفهان آهن می گوید

      سلام دوست عزیز
      متاسفانه نادر جان ما در ایران زندگی می کنیم و قیمت ها تغییرات زیادی دارن از طرف دیگه راه اندازی کارخانه بسته به مکانی که شما می خواین این کار انجام بدید هزینه متفاوتی داره. از این رو نمیشه قیمت ذکر کرد