نورد میلگرد چیست و چگونه انجام می‌شود؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

اگر در صنعت فولاد فعالیت داشته باشید، بدون شک با اصطلاح نورد آشنا هستید. نورد فرآیندی است که برای شکل‌دهی میلگردها در نظر گرفته می‌‎شود و در آن فولاد با عبور از غلتک‌های سرد یا گرم، تغییر شکل می‌دهد و به محصول نهایی تبدیل می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم به‌صورت کامل در مورد نورد میلگرد صحبت کنیم. اگر می‌خواهید در این باره چیزی بدانید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

منظور از نورد سرد و گرم چیست؟

در فرآیند نورد، زمانی که میلگردها از میان رول‌ها عبور می‌کنند، تغییری در ساختار میلگرد ایجاد می‌شود. عملیات نورد در حالت کلی به دو دسته «نورد گرم» و «نورد سرد» تقسیم می‌شود.

نورد سرد و گرم

عملیات نورد برای شکل‌دهی به میلگرد و بسیاری از فلزات دیگر است که در برخی از موارد، باید به‌صورت نورد سرد باشد و برخی موارد دیگر، نورد گرم.

نورد گرم

برای نورد گرم، باید فولاد در دمای کنترل‌شده قرار بگیرد تا تمامی نواحی آن گرم شود و به‌آسانی از غلتک‌ها عبور کند تا بتواند به شکل نهایی دربیاید. در نورد گرم، دمای میلگرد نسبت به دمای تبلور بیشتر است و این باعث می‌شود که شکل‌پذیری فولاد بیشتر باشد. مراحل نورد گرم به‌صورت زیر است:

  • در مراحل اولیه، شمش‌های فولادی در دستگاه نورد ریخته می‌شوند.
  • ایجاد گرما باعث می‌شود که میلگرد به شکل خاصی ایجاد شود.
  • برای یک تایم مشخصی، میلگرد تولید شده در همان دما باقی می‌ماند.
  • در آخر، قطعه رول شده سرد و منقبض می‌شود.

به‌طورکلی، هرکدام از روش‌های نورد، معایب و مزایای خاص خود را دارند. برای کاربردهایی که ابعاد اهمیت داشته باشد، نمی‌توان از فرآیند نورد گرم استفاده کرد؛ چون اندازه‌گیری ابعاد دقیق در این فرآیند امکان‌پذیر نیست!

کاربردهای نورد گرم

از میلگردهای نورد گرم برای جوشکاری، عملیات ساخت‌وساز و ساخت ریل استفاده می‌شود. حتی جالب است بدانید که تیرآهن‌ها طبق عملیات نورد گرم تولید و روانه‌ی بازار فولاد می‌شود. فولاد نورد گرم نسبت به فولاد نورد سرد ارزان‌تر است و از آن می‌توان در برنامه‌هایی استفاده کرد که ابعاد دقیق موردنیاز نیست، مانند:

  • ریل راه‌آهن
  • تیرآهن‌های I شکل
  • ورق‎‌های فولادی
  • تجهیزات کشاورزی
  • ساختمان‌های فلزی
  • مُهر زنی
  • و…

نورد سرد

از نورد سرد برای تولید میلگردها و ورق فولادی استفاده می‌شود. در این فرآیند، پردازش بیشتری روی میلگرد انجام می‌شود و باعث می‌شود که کیفیت سطحی میلگرد افزایش پیدا می‌کند. در نورد سرد، دمای میلگرد باید کمتر از دمای تبلور باشد، اما میلگرد تولید شده هم شکل ظاهری زیبا و هم مقاومت بالاتری دارد.

کاربردهای نورد سرد

در پاسخ به این سوال که چرا از نورد سرد استفاده می‌شود، باید بگوییم که این کار باعث افزایش استحکام تسلیم و سختی فلز می‌شود. فولاد نورد سرد در کاربردهایی استفاده می‌شود که بحث زیبایی و بصری مهم باشد؛ مانند:

  •  لوازم‌خانگی
  • مبلمان فلزی
  • اجزای ساختاری هوافضا
  • ساخت برخی از قطعات خودرو

تفاوت نورد سرد و گرم

فولاد نورد سرد با ویژگی‌های سطحی بهتر از فولاد نورد گرم است و اغلب برای کاربردهای دقیق‌ فنی یا مواردی که زیبایی‌شناسی مهم است، استفاده می‌شود. اما به دلیل پردازش اضافی روی آن، قیمت بالاتری دارد.

ازنظر مشخصات فیزیکی، فولادهای نورد سرد معمولاً سخت‌تر و قوی‌تر از فولادهای نورد گرم هستند.

نورد میلگرد

تفاوت نورد گرم و سرد را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

نورد سردنورد گرم
دمای میلگرد موردنظر، کمتر از دمای تبلور مجدد است.

دمای میلگرد موردنظر، بیشتر از دمای تبلور مجدد است.

در نورد سرد شعاع رول کوچک‌تر است.

در نورد گرم شعاع رول بزرگ‌تر است.
کاهش سطح مقطع با این روش امکان‌پذیر نیست.کاهش شدید سطح مقطع ممکن است.
در این روش، محدودیتی برای ابعاد میلگرد وجود ندارد.نمی‌توان به‌صورت دقیق ابعاد میلگرد را مشخص کرد.

نورد میلگرد به چه صورت انجام می‌شود؟

دستگاه نورد از غلتک‌هایی تشکیل‌شده که حرکت دورانی انجام می‌دهند و شمش را هدایت می‌کنند تا به فولاد موردنظر تبدیل شود. این فرآیند باید توسط افراد ماهر و آموزش‌دیده انجام شود؛ چرا که دقت و نظم مراحل نورد مهم است و نباید مراحل جابه‌جا شوند.

برای انجام نورد میلگرد، به ترتیب مراحل زیر انجام می‌شود:

  1. ریخته‌‎گری پیوسته شمش فولادی
  2. نورد گرم
  3. کوره پیش گرم‌کن
  4. نورد اولیه تختال
  5. میز انتقال
  6. نورد پایانی
  7. اسید شویی
  8. نورد سرد
  9. عملیات حرارتی
  10. نورد پوسته‌ای

با توجه به کاربردهای مختلف شما می‌توانید از میلگرد نورد گرم و نورد سرد استفاده کنید. اطلاع از تفاوت هر کدام از این روش‌های نورد، می‌تواند در هزینه‌های اقتصادی پروژه مورد نظر به شما کمک کند. به‌عنوان‌مثال، برای کاربردهایی که بحث ظاهری مهم است، می‌توان از میلگردهایی استفاده کرد که با فرآیند نورد سرد ساخته می‌شوند. حتی با بررسی قیمت هر کدام هم می‌توانید متوجه شوید که طبق فرآیند نورد گرم ساخته شده‌اند یا نورد سرد! قیمت آنلاین میلگرد که با فرآیند نورد گرم ساخته شده باشد، کمتر است.

نظر شما در این زمینه چیست؟ اگر نظر یا انتقادی دارید، در بخش ارسال نظرات، برای ما و همراهان ما ارسال کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.