راهنمای خرید ورق سیاه که باید بدانید

زمان مطالعه: 6 دقیقه

یکی از اساسی ترین تولیدات کارخانه‌ های فولاد کشور، ورق سیاه است.  این محصول فولادی در صنایع مختلفی نظیر تانکر سازی، کشتی سازی، ساختمان سازی و… کاربردهای متنوعی دارد. به‌ همین دلیل، افراد زیادی نسبت به خرید آن اقدام می‌ کنند. در خرید این مقطع فولادی باید اطلاعات کافی داشت و اصول خرید را رعایت نمود. ما در این مطلب سعی می‌ کنیم، اطلاعاتی را به عنوان راهنمای خرید ورق سیاه و هر آنچه باید در این باره بدانید ارائه دهیم.

اگر در بازار آهن‌ آلات فعالیت دارید، بدون شک یکی از دغدغه‌ های اصلی شما اطلاع از قیمت ورق فولاد است؛ به همین منظور می‌ توانید وارد سایت اصفهان آهن شوید و پس از بررسی قیمت‌ ها، سفارش خود را ثبت کنید.

فایل صوتی این مطلب

ورق سیاه و مزایای استفاده از آن

یکی از انواع ورق‌ های فولادی پرکاربرد، ورق سیاه است که به روش نورد گرم تولید می‌شود. از ورق‌ های سیاه در صنایع مختلفی نظیر صنعت ساختمان، خودروسازی و کشتی سازی استفاده می‌شود.

از مزایای این ورق‌ها، می‌توان به کم هزینه بودن روش تولید، استحکام بالا و… اشاره کرد. قیمت ورق سیاه کارخانه‌های مختلف باهم متفاوت است و به نوع مواد اولیه، تکنولوژی به کار رفته، نوع و ابعاد ورق و… بستگی دارد.

این محصول پس از فرآیند ذوب و ترکیب مواد خام، به شکل ورقه‌ هایی با ضخامت مختلف تولید می‌ شود. ویژگی اصلی این نوع ورق، رنگ سیاه آن است که از اکسیداسیون طبیعی واحد‌های فولادی در دمای اتاق و در معرض هوا و رطوبت تولید می شود. ورق سیاه فولادی از آهن و کربن تشکیل شده و معمولاً به عنوان ماده اولیه برای تولید محصولات فولادی دیگر مورد استفاده قرار می‌ گیرد. این محصولات معمولا باید پس از فرآیندهای تمیز کردن، شکل‌ دهی و حرارت‌ دهی اضافی، به شکل نهایی خود در آیند و برای مصارف مختلف از جمله ساخت سازه‌ ها، خودروها، لوازم خانگی و غیره استفاده می‌ شوند.

راهنمای خرید ورق سیاه

راهنمای خرید ورق سیاه قبل از سفارش

برای خرید هر محصولی باید اصول مربوط به آن را رعایت کنید تا خرید مناسبی داشته باشید. بسیاری از افراد، به دلیل نداشتن اطلاعات کافی در خرید آهن آلات، دچار ضرر شده‌ اند. رعایت نکات خرید به خصوص در حوزه آهن آلات بسیار حائز اهمیت است. اگر شما اطلاعات کافی درباره خرید ورق سیاه ندارید، بهتر است راهنمای خرید این مقطع فولادی را به طور کامل مطالعه کنید.

توجه به کارخانه تولید کننده ورق سیاه هنگام خرید

یکی از نکات ضروری در مورد راهنمای خرید ورق سیاه، توجه به کارخانه تولید کننده است. خوشبختانه ورق سیاه از جمله محصولات فولادی است که در کارخانه‌ های داخلی به‌طور عمده تولید می‌ شود. آلیاژ های مختلفی برای تولید ورق سیاه وجود دارد و هر کارخانه یک نوع از آن‌ را برای تولید این محصول انتخاب می‌ کند.

از جمله کارخانه‌ های برتر تولید کننده ورق سیاه در داخل کشور، ورق فولاد مبارکه اصفهان، فولاد کاویان، فولاد اکسین اهواز و مجتمع فولاد گیلان هستند.

توجه به مشخصات فنی ورق سیاه هنگام خرید

مشخصات فنی ورق سیاه یکی از مهم‌ ترین موارد راهنمای خرید این محصول هستند. در گام اول بهتر است استانداردهای تولید ورق سیاه را بشناسید. هر کارخانه در تولید محصولات فولادی از استانداردهای مشخصی استفاده می‌ کند. رایج ترین استاندارد در تولید ورق سیاه در کارخانه‌های داخلی، استاندارد DIN آلمان است. با استفاده از این استاندارد می‌ توان تمام جزئیات محصول فولادی را در جدول اشتال مطالعه کرد.

نکات خرید ورق

سایز، جنس و وزن ورق از دیگر مشخصه‌ های فنی آن است که باید به این موارد نیز هنگام خرید توجه داشته باشید. حتما می‌ دانید که این ورق‌ ها به دو حالت رولی و شیت به بازار عرضه می‌ شوند. ورق سیاه بر حسب وزن به فروش می‌رسد.

عرض استانداردی که برای این محصول تعیین شده ابعاد ۱۰۰۰، ۱۲۵۰، ۱۵۰۰ و ۲۰۰۰ میلی متر است. توصیه می کنیم هنگام خرید به ضخامت ورق نیز توجه کنید. با افزایش ضخامت، وزن ورق نیز افزایش می‌ یابد و به همین ترتیب قیمت تمام شده ورق نیز افزایش خواهد یافت.

ضخامت ورق سیاه رول در حالت استاندارد بین 1.5 تا 15 میلی متر است. در حالی که ضخامت ورق سیاه شیت (فابریک) 3 تا 100 میلی متر است.

توجه به نوع ورق سیاه

از نظر ظاهری این محصولات به دو دسته کویل یا کلافی و همچنین شیت، برگی و یا فابریک تقسیم می‌ شوند. تقسیم بندی مهمی که باید به آن توجه داشت از نظر کاربرد است که ورق سیاه را می‌ توان در دو دسته ورق سیاه صنعتی و معمولی جای داد.

شما باید بدانید که از کدام نوع ورق در چه جایی استفاده کنید. همانطور که مشخص است ورق‌ های صنعتی کاربرد صنعتی نیز دارند. در این محصولات از کربن کمی استفاده می‌ شود تا انعطاف پذیری بالایی پیدا کنند. ورق سیاه معمولی نسبت به نوع صنعتی انعطاف‌ پذیری کمتری دارد و مطابق با استاندارد ST37 تولید می‌ شود.

توجه به قیمت ورق سیاه

مهمترین فاکتوری که در مورد راهنمای خرید ورق سیاه می‌ توان نام برد، تاثیر قیمت است. هر خریداری تمایل دارد که مصالح مورد نیاز خود را با قیمت پایین‌ تری تهیه کند. با توجه به کاربرد وسیع ورق سیاه در صنایع مختلف، افراد زیادی قیمت ورق سیاه را دنبال می‌ کنند. محصولات فولادی به شدت به نوسان نرخ ارز و دلار وابسته هستند. به همین دلیل در طول روز ممکن است نوسانات مختلفی در قیمت مقاطع فولادی مختلف مشاهده شود.

برای اینکه بهترین قیمت خرید ورق سیاه را بدانید، باید همواره با بازار همراه باشید و تحلیل بازار آهن را بلد باشید. میزان عرضه و تقاضا و همچنین قیمت جهانی فولاد از جمله مواردی است که می‌تواند در قیمت ورق سیاه و به طور کلی قیمت انواع آهن آلات موثر باشند.

انتخاب یک مرجع معتبر در خرید ورق سیاه

یکی دیگر از فاکتور های موثر در راهنمای خرید ورق، انتخاب یک مرجع مناسب است. با توجه به شرایط موجود در جامعه شناخت یک مرجع معتبر برای خرید انواع محصولات بسیار ضروری است. شما با تحقیقات مختلف می‌ توانید برترین مراجع خرید و فروش انواع آهن آلات را بشناسید و با آنها همکاری کنید.

از جمله محصولات فولادی پر کاربرد ورق سیاه است که خوشبختانه در کارخانه‌ های داخلی با ظرفیت بالا تولید می‌ شود. این محصول فولادی به روش نورد گرم تولید می شود و در صنایع مختلفی مانند ساخت سلاح‌ های سنگین، خودروسازی، کشتی سازی، ساختمان سازی و… کاربرد دارد. هنگام خرید ورق سیاه باید به کارخانه تولید کننده، مشخصات فنی آن، قیمت ورق سیاه و… توجه داشت.

خدمات مربوط به ورق سیاه فولادی

برای انجام کارهایی مثل برشکاری، خمکاری و یا فرم‌ دهی روی ورق سیاه چند راهکار متفاوت برایتان داریم. یکی از راه‌ ها این است که در زمان خرید ورق، خواسته‌ ها و نیازهای خود را به فروشنده اعلام کنید تا ورق‌ های تهیه شده، به شکل نهایی مورد نظرتان تهیه و تحویل داده شوند.

راه حل دیگر این است که بعد از دریافت، آنها را به کارگاه یا واحدی دیگر منتقل کنید که این خدمات را انجام می‌ دهند. در این حالت، باید به این نکته توجه داشته باشید که ممکن است هزینه‌ های اضافی (مخصوصاً مربوط به حمل و نقل) به عهده شما باشد.

نکاتی که بعد از خرید ورق باید به آن توجه کنید!

بعد از سفارش ورق باید به نکاتی مانند نحوه بارگیری و تخلیه، تسویه نهایی و ویژگی های ظاهری محصول توجه کنید.

نحوه بارگیری ورق فولادی، به نوع آن (رول یا شیت) بستگی دارد. برای بارگیری و تخلیه ورق به صورت شیت، فقط از جرثقیل استفاه می شود. اما برای ورق های رول شده علاوه بر جرثقیل، از لیفتراک و چنگک نیز استفاده می شود.

وزنی که قبل از بارگیری در پیش فاکتور ثبت می شود، حدودی بوده و وزن دقیق آن بعد از بارگیری و تخلیه بار مشخص می شود. بنابراین توجه داشته باشید که تسویه نهایی پس تحویل بار با مشتری تعیین می شود.

پس از تحویل بار، حتما به ویژگی های ظاهری محصول دقت کنید. مطمئن شوید که ورق دچار زنگ زدگی و آسیب نباشد وگرنه در بارگذاری و استفاده به مشکل می خورید. البته اگر مقاطع موردنیاز خود را از مراکز معتبر تهیه کنید قطعا با هیچ مشکلی مواجه نمی شوید.

ورق سیاه را از کدام کارخانه ها بخریم؟

اگر قصد خرید ورق نازک را دارید، بهتر است از کارخانه فولاد مبارکه و سبا اصفهان تهیه کنید. اما اگر به ورق سیاه ضخیم نیاز دارید، قطعا کارخانه فولاد اکسین و کاویان و فولاد مبارک بهترین گزینه ها هستند.

فولاد مبارکه اصفهان این محصولات را به دو صورت رول و شیت در ضخامت 2 تا 15 میلی متر تولید می کند. کارخانه فولاد کاویان نیز ورق را فقط به صورت شیت با ضخامت 15mm به بالا می سازد. ورق کارخانه فولاد اکسین نیز به صورت شیت فابریک با ضخامت 15 میلیمتر به بالا و عرض 2 متر است.

از ورق سیاه در چه صنایعی استفاده می‌ شود؟

از ورق‌ های سیاه در صنایع مختلفی نظیر صنعت ساختمان، خودروسازی و کشتی سازی استفاده می‌ شود.

راهنمای خرید ورق سیاه شامل چه مواردی است؟

توجه به قیمت روز، نوع ورق، مشخصات فنی روی ورق و کارخانه تولیدکننده از نکاتی هستند که در زمان خرید باید به آن‌ ها توجه کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 نظرات
  1. پریناز احمدیار می گوید

    سلام ممنون از اطلاعات کاملتون، من یه مطلبی درباره کاربردهای ورق سیاه میخوندم یه مدلی از ورق سیاه هست (ST37 ) که برای ساختمان سازی استفاده میشه، خواستم بدونم مدل بهتر از اون چه چیزی رو پیشنهاد میدید برای یک ساختمان 15 طبقه
    ممنون میشم اگر راهنمایی بفرمایید 🌹🙏

    1. اصفهان آهن می گوید

      سلام
      برای پاسخ به این سوال باید بدونیم از این محصول در کدوم قسمت ساختمان استفاده می کنید.

  2. ناهید معظم می گوید

    سلام وقتتون بخیر، ببخشید ورق فولادی st52 و st37 به صورت مستقیم توی صنایع کاربرد ندارن و ازشون صرفا برای ساخت ورق استفاده میشه، خواستم بدونم آیا این موضوع درسته؟

    1. اصفهان آهن می گوید

      سلام
      خیر از این محصولات در تولید فرآورده های دیگه صنعتی هم استفاده میشه