نحوه تشخیص تیرآهن ذوب آهن اصفهان

زمان مطالعه: 4 دقیقه

تیرآهن‌‎ها انواع مختلفی دارند و در کارخانه‌های متفاوتی در کشور ما تولید و روانه‌ی بازار فولاد می‌شوند. تیرآهن ذوب آهن، یکی از تیرآهن‌های باکیفیت در بازار فولاد است که طرفداران زیادی دارد. اما می‌دانید نحوه تشخیص تیرآهن ذوب آهن چگونه است؟ در این مقاله می‌خواهیم در مورد این موضوع صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

فایل صوتی این مطلب

تشخیص تیرآهن ذوب آهن اصفهان

چرا تیرآهن اصفهان یا همان تیرآهن ذوبی از محبوبیت بالایی برخوردار است و در هنگام خرید از کجا متوجه شویم خرید درستی را انجام داده ایم تا ضمن خرید محصول با کیفیت در هزینه‌های مصرفی صرفه جویی کرده باشیم؟ شرکت ذوب آهن اصفهان نخستین و بزرگ ترین شرکت فولادی در کشور است که از نظر تنوع در محصولات تولیدی رتبه اول در کشور را به خود اختصاص داده است و به همین دلیل هم بررسی قیمت تیرآهن ذوب آهن برای افراد به‌صورت روزانه اهمیت زیادی دارد و علاوه بر این حتی تشخیص تیرآهن ذوب آهن، اهمیت زیادی دارد.

تولید انواع مقاطع فولادی ساختمانی و صنعتی و از جمله تیرآهن از تولیدات این مجموعه به شمار می‌آید. تیرآهن‌های تولیدی این کارخانه با نام تیرآهن‌های ذوبی در بازار نیز شناخته می شوند.

شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت انواع تیرآهن، به صورت روزانه، روند قیمت‌ها را بررسی کنید و در صورت نیاز به مشاوره برای خرید با کارشناسان ما در تماس باشید.

 تشخیص تیرآهن ذوب آهن اصفهان

در هنگام خرید، توجه به ویژگی‌های تولید تیرآهن از جمله مشخصات فیزیکی مانند ابعاد، اندازه، مقدار ایستایی، ترکیب شیمیایی و خواص مکانیکی می‌تواند به شما در خرید و انتخاب تیرآهن مناسب کمک کند.

1. درج برند تجاری بر روی محصول

یکی از راه‌های تشخیص تیرآهن ذوب آهن، علامت تجاری درج شده روی آن است. در مرحله اول توجه به برند تجاری ثبت شده بر روی محصول می‌تواند به شما در انتخاب درست کمک کند. دقت نمایید که برند تجاری «ESCO» مخفف ESFAHAN STEEL COMPANY بر روی بال‌های تیرآهن و در هر فاصله دو متری بر روی محصول حک شده است که محصولات کارخانه ذوب آهن را از دیگر کارخانه‌ها جدا می‌کند.

مارک SECO ضمن ضرورت استاندارد، تضمین کیفیت، بنابر درخواست مصرف‌کنندگان و شناسایی از محصولات تقلبی در بازار بر روی تمامی محصولات این کارخانه درج می شود.

2. توجه به استانداردهای تولید تیرآهن

یکی از روش‌های تشخیص تیرآهن ذوب آهن، توجه به استانداردهای تولید آن است. بر اساس استانداردهای تولید تیرآهن، تیرآهن‌ها به دو دسته کلی تیرآهن IPE و INP تقسیم بندی می‌شوند. کارخانه ذوب آهن با استفاده از استاندارد مربوط به کشور ایران و کشورهای اروپایی IPE، تیرآهن‌هایی با بال‌های نازک و یکنواخت تولید می‌کند.

این در حالی است که استاندارد INP مربوط به کشورهای روسیه و چین است. در استاندارد IPE که از محبوبیت بالایی در ایران برخوردار است، با نگاه کردن از هر دو سر تیرآهن متوجه خواهید شد که ضخامت بال‌ها در ابتدا و انتها کاملا یکنواخت و با یکدیگر برابر است. برخلاف استاندارد INP که ضخامت بال‌ها در ابتدا نازک و در انتها ضخیم می‌باشد.

3. وزن و قیمت این محصول

توجه به وزن تیرآهن‌های تولیدی بر اساس وزن استاندارد و مطابق با جدول وزن تیرآهن می‌تواند یکی از راه‌های تشخیص تیرآهن ذوب آهن باشد که از این رو موجب شده است تا محصولات این کارخانه قیمت بالاتری نسبت به دیگر کارخانه‌ها داشته باشد.

مشابه محصولات ذوب آهن اصفهان توسط دیگر کارخانه‌ها داخلی (یزد و فایکو و یا ناب) و خارجی (ترکیه یا کره) با وزن مشابه اما قیمت ارزان‌تر در بازار تولید و عرضه شده است که می‌توان گفت نسبت به محصولات ذوب آهن از کیفیت پایینی برخوردار می‌باشند و در پروژه‌های مهندسی سازه کاربرد خاصی نخواهند داشت. تیرآهن‌های تولید شده در ذوب آهن در ابعاد 14 تا 30 تولید و به بازار فرستاده می شود که بر مقدار وزن نهایی آن تاثیر مستقیم دارد.

انواع تیرآهن تولیدشده ذوب آهن اصفهان
انواع تیرآهن تولیدشده ذوب آهن اصفهان

تیرآهن‌های تولیدی ذوب آهن در سه نوع به نام نیم بال‌پهن موازی (IPE)، بال‌پهن موازی (IPB) و بال‌باریک شیب‌دار (IPN) تولید می‌شود.

  • تیرآهن نیم بال‌پهن موازی (IPE): 

این تیرآهن از پرمصرف‌ترین نوع تیرآهن است که در ایران با نام تیرآهن معمولی شناخته می‌شود. شکل ظاهری آن شبیه I انگلیسی است و مطابق با استانداردهای اروپایی و با ضخامت یکسان در قسمت بال‌های ابتدا و انتها تولید می‌شود. این محصول در مقادیر درصدی متفاوت از موادی مانند کربن، سیلیسیم، منگنز، فسفر، گوگرد و نیتروژن تشکیل شده است.

  • تیرآهن بال‌پهن موازی (IPB): 

این نوع از تیرآهن از طریق نورد گرم با افزایش طول بال‌ها نسبت به نوع IPE شبیه حرف انگلیسی H تولید می‌شود. تیرآهن IPB بسته به عرض آن در دو نوع سبک L و سنگین V تولید می‌گردد. IPBL نشانه تیرآهن با مقطع سبک و IPBV نشانه تیرآهن با مقطع سنگین است. این محصول می‌تواند با توجه به سایز، وزن، مقدار ایستایی و درصد آلیاژ به کار رفته در آن در انواع مختلف تولید شود.

  • تیرآهن بال‌باریک شیب‌دار (IPN): 

این نوع از تیرآهن با یک شیب ملایم تولید می‌شود به نحوی که با نگاه کردن به آن مشاهده می‌کنید هر چه از جان تیر دورتر می‌شویم از ضخامت بال‌ها کاسته و نازک‌تر می‌شود. به طوری که اگر در امتداد تیرآهن بایستید مشاهده خواهید کرد در ابتدا بال‌ها دارای ضخامت بوده و با دورشدن از جان تیرآهن ضخامت رو به کاهش است. این محصول بر اساس استانداردهای چین و روسیه تولید می‌شود.

در این مقاله در مورد تشخیص تیرآهن ذوب آهن اصفهان صحبت شد. پیشنهاد می‌شود به دلیل وجود تیرآهن‌های تقلبی موجود در بازار، صرفه جویی در وقت و هزینه‌ها برای اطمینان از خرید مناسب، محصول را از آهن‌فروشی‌های معتبر خریداری نمایید.

تشخیص تیرآهن ذوب آهن چگونه است؟

این محصول را می‌توان از علامت اختصاری، استاندارد تولید شده برای آن و همچنین وزن و قیمت این محصول متوجه شد.

ابعاد تیرآهن‌های تولید شده در ذوب آهن چگونه است؟

تیرآهن‌های تولید شده در ذوب آهن در ابعاد 14 تا 30 تولید و به بازار فرستاده می شود که بر مقدار وزن نهایی آن تاثیر مستقیم دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.