نمودار قیمت میلگرد از سال 98 تا 1402

زمان مطالعه: 5 دقیقه

عوامل متعددی وجود دارند که قیمت لحظه ای میلگرد را طی سال‌ های مختلف تعیین می کنند. این مقاطع فولادی به صورت گسترده در سازه‌ های مختلفی به کار گرفته می‌ شوند. همین موضوع اهمیت بررسی بهای میلگرد را اثبات می‌ کند. در این مقاله قصد داریم نوسانات و نمودار قیمت میلگرد از سال 98 تا 1402 را مورد بررسی قرار دهیم.

اهمیت نمودار قیمت میلگرد و تاثیر آن بر ساخت و ساز

ساختمان‌ ها از قطعات فولادی متفاوتی ساخته می‌ شوند که هر کدام تفاوت‌ های گسترده‌ ای با یکدیگر دارند. نرخ هر کدام از آنها با دیگری متفاوت است. در این بین میلگرد یکی از اصلی‌ ترین مقاطع فولادی است که بدون آن ساخت و ساز ممکن نخواهد بود. قیمت میلگرد از سال 90 تا به امروز نوسانات بسیاری را تجربه کرده است. 

به یاد داشته باشید ساختمان‌ های مختلف به محصولات متفاوتی نیاز دارند. میلگردهای مختلف نیز در کارخانه‌ های متفاوتی تولید می‌ شوند. بنابراین بهتر است نوسانات قیمت روز میلگرد را به صورت لحظه‌ ای، ماهیانه و سالیانه بررسی کنید.

نوسانات قیمت میلگرد ۱۲ ذوب آهن

این محصول یکی از مقاطع فولادی پر کاربرد در ایران است، که کارخانه آن (ذوب آهن) در سال 1346 تاسیس شد. میلگرد 12 یکی از اصلی‌ ترین محصولاتی است که در این کارخانه تولید می‌ شود. بررسی‌ ها نشان می‌ دهد که بهای محصولات این کارخانه در ابتدا ۱300 تومان بود. اما نوسانات بسیاری که بهای این مقطع تجربه کرده، قیمت آن را به حدود 32 هزار تومان در اسفند 1401 رسانده است.

بین سال‌ های 91 تا 1400 این مقطع فولادی جهش زیادی را تجربه نکرد و روندی نسبتا ثابت داشت. البته که در ثبات کامل هم نبود. به طور کلی می‌ توان گفت این محصول نسبت به دیگر سایزهای میلگردی که در این کارخانه تولید می‌ شود، ثبات بیشتری داشته است. دلیل اصلی آن نیز عرضه و تقاضایی است که بر بازار این مقطع تاثیر می گذارد.

در فاصله سال های 1400 تا 1402، شاهد شدیدترین نوسانات قیمتی بودیم که مسلما به دلایل سیاسی و اقتصادی مانند تورم ها، تحریم ها، مشکلات تامین مواد اولیه و کمبود بودجه اتفاق افتاد. همانطور که در نمودار زیر می بینید قله قیمت 5 ساله میلگرد، مربوط به سال 1401 با نرخ بی سابقه 35,100 است.

نمودار قیمت میلگرد 12

تغییرات قیمت میلگرد ۱۴ ذوب آهن

یکی از قدیمی‌ ترین و اصیل‌ ترین کارخانه‌ های فولاد ایران که توسط محمدرضا پهلوی ساخته شد، مجموعه ذوب آهن اصفهان است. این کارخانه مقاطع متفاوتی را به بازار ارائه می‌ دهد و میلگرد 14 تنها یکی از آن هاست. بهای این مقطع به طور معمول با نرخ دلار تعیین می‌ شود. همین موضوع نوسانات بالای قیمت میلگرد 14 را توجیه می‌ کند.

همانطور که در نمودار زیر مشاهده می کنید روند 5 ساله قیمت این محصول شیب صعودی داشته که گاهی این افزایش قیمت، با جهش زیادی همراه بوده است. در سال 98 و قبل تر از شیب قیمت این نوع میلگرد مانند مقاطع فولادی دیگر، روند نسبتا ثابتی داشت. اما به محضو شروع سال 99 تاکنون، شاهد فراز و نشیب های بسیار زیادی هستیم که پیش بینی قیمت آن را در آینده با مشکل مواجه می کند. البته این مشکل را می توان از طریق دنبال کردن تحلیل هفتگی اصفهان آهن، برطرف کرد.

نمودار قیمت میلگرد 14

تغییرات قیمت میلگرد ۱۶ ذوب آهن

تغییرات قیمت این محصول نیز به طور تقریبی همانند سایز ۱۴ آن بود. بررسی‌ ها نشان می‌ دهد نوسانات سیاسی و اقتصادی بسیاری روی نرخ این محصول تاثیر گذار بوده است. اما اصلی‌ ترین موضوعی که قیمت میلگرد 16 را تحت تاثیر قرار داده، نوسانات بهای ارزهای بین المللی به خصوص دلار است.

کمترین بهایی که این محصول از سال ۹1 تاکنون به خود دیده، ۴۳۳ تومان بود. اما بیشترین نرخ این مقطع مربوط به اسفند سال 1401 است که بهای آن به 31,000 رسید. همین موضوع اهمیت اطلاع از نوسانات قیمت این مقاطع را بسیار بیشتر کرده است. از سوی دیگر با داشتن تحلیلی دقیق می‌ توانید تغییرات قیمت میلگرد 16 ذوب آهن را پیش بینی کنید.

نمودار قیمت میلگرد 16

نوسانات قیمت میلگرد ۱۸ ذوب آهن

دلار و وضعیت سیاسی کشور اصلی‌ ترین دلیل نوسانات تمام نمودارهایی است که در این مقاله مشاهده می‌ کنید. برای مثال در سال 98 و زمانی که سازمان اوپک، تغییرات و سیاست‌ هایی به نفع ایران در پیش گرفت؛ بهای مقاطع فولادی نیز کاهش محسوسی را تجربه کردند. 

فتح قله قیمت این سایز از میلگرد مربوط به زمانی است که دلار نیز در قله به سر می‌ برد. کانال ۶۰ هزار تومان بهایی بود که هیچکس تصور نمی‌ کرد دلار به آن برسد. همین جهش قیمت موجبات رسیدن به نرخ 31 هزار تومان را برای میلگرد ۱۸ فراهم کرد. البته با بررسی نمودار قیمت میلگرد ۱۸ می‌ توان دریافت در روزهای آتی احتمال افزایش بهای این محصول همچنان وجود دارد.

نمودار قیمت میلگرد 18

هنگام بررسی بهای مقاطع فولادی، عرضه و تقاضا یکی از اصلی‌ ترین نکاتی است که کارشناسان باید به آن توجه داشته باشند. در کوتاه مدت شاید بتوان دلار را اصلی‌ ترین دلیل تغییرات در بهای محصولات فولادی دانست. با این حال در بلند مدت، این عرضه و تقاضاست که بازار را به دست می‌ گیرد.

در بررسی نمودار قیمت میلگردهای مختلف که در اصفهان آهن به فروش می‌ رسند؛ به خوبی می‌ توان این نکته را مشاهده کرد. البته تاثیر فعالیت‌ های اقتصادی و سیاسی دولت را نیز نمی‌ توان نادیده گرفت. نظر شما چیست؟ آیا در سال آینده می‌ توان انتظار کاهش نرخ را داشت؟ نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را زیر همین صفحه با کارشناسان ما در میان بگذارید.

اصلی ترین تغییرات قیمت میلگرد از سال 90 به بعد مربوط به چه زمانی است؟

اسفند ماه 1401 شاهد تغییرات گسترده ای در بهای این مقطع فولادی بودیم. آن هم به دلیل وابستگی بسیاری است که بهای این محصول به دلار دارد.

چرا نمودار قیمت میلگردهای 12، 14، 16، 18 و 20 از سال 90 تا امروز تا این اندازه شبیه به هم است؟

بهای دلار شاید در کوتاه مدت اصلی ترین دلیل تغییرات قیمت مقاطع فولادی باشد؛ اما در بلند مدت این عرضه و تقاضاست که تعیین کننده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.