ورق st52؛ انواع،کاربرد و ویژگی آن

زمان مطالعه: 4 دقیقه

ورق فولادی که از بیلت یا تختال تولید می‌شود، در ساخت قوطی و پروفیل و انواع لوله‌ها به‌کار بُرده می‌شوند. ورق فولادی با دو شیوه‌ی نورد گرم و سرد تولید می‌شود. ورق‌های نورد گرم که ورق سیاه نیز نام دارند، دارای درجات و مقاومت‌های متفاوتی هستند. یکی از انواع ورق‌های سیاه که ورق ST52 نام دارد، در این مقاله به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته است؛ پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

ورق کم کربن چیست؟

ورق ST-52

ورق کم‌کربن یا ورقی که از نورد گرم خارج می‌شود، به ورق سیاه نیز شهرت دارد؛ به این دلیل که پس از خروج از نورد گرم، رنگ آن تغییر کرده و کدر می‌شود. میزان کربن پایین موجود در این فولاد، سبب استحکام، مقاومت بالا و شکل‌پذیری آن شده است.

ورق ST52

این نوع ورق در دسته بندی ورق آلیاژی قرار می‌گیرد که در بازار آهن آلات به «ورق صنعتی یا فولاد منگنز کم کربن» شهرت دارد. همان طور که می‌دانید، یکی از مهم‌ترین مسائلی که در صنعت ساختمان‌سازی قابل توجه است، استحکام است. در واقع از ارکان مهم ساختمان‌سازی، به‌کارگیری مواد و مصالح با کیفیت و با ویژگی‌های بسیار بالا است.

ویژگی های ورق ST52

ورق ST52 در مقایسه با ورقِ معروف و پُرکاربرد ST37، به خاطر داشتن عناصر سیلیسیُم و منگنز، از ارتجاع و استحکام بیشتری برخوردار است. از آن جا که ورق ST52 از فرآیند نوردگرم حاصل می‌شود، دارای خاصیت جوش‌پذیری و یا جوش‌کاری بالا است. همچنین، تنش تسلیمی معادل 355 نیوتن بر میلی‌متر مربع و مقاومت کششی مطلوبی به اندازه‌ی 490 تا 630 نیوتن بر میلی‌متر مربع دارد.

ورق فولادی از خصوصیات قابل توجه دیگری، مانند مقاومت در برابر پیچش، خمش، تحمل وزن و قابلیت ارتجاعی بهره‌مند است. به همین منظور از این ورق در امور زیربنایی مختلف در صنایع مهم، استفاده می‌شود.

ورق‌ها در صنعت و ساختمان‌سازی، بسیار پُرکاربرد هستند. در همین راستا ورق‌ها را از آلیاژهای متنوع و گوناگونی تولید می‌کنند. از آنجا که ورق‌ ST52 از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است، در صنایع خودروسازی از آن به وُفور استفاده می‌شود.

کاربرد ورق ST52 

ورق-ST52

ورق رول ST52 به دلیل جوش‌پذیری مناسب، در صنایع متفاوتی کاربرد دارد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لوله‌کشی یا ساخت خطوط لوله‌ی انتقال
  • ساخت مخازن تحت فشار
  • ساخت‌و‌سازهای عمرانی
  • مهندسی سازه‌های زیرزمینی
  • سازه‌های پل
  • سازه‌های دریایی
  • ساخت انواع کانتینر
  • ساخت خودرو و ماشین‌سازی
  • ساخت جرثقیل‌ها
  • اجزای پلت فرم‌ها
  • تجهیزات بالابر
  • توربین‌های بادی

شما همراهان‌گرامی می‌توانید جهت دریافت قیمت‌های به‌روز ورق سیاه، به لینک زیر مراجعه کنید:
«قیمت ورق‌ سیاه»

انواع ورق ST-52

ورق ST52، انواع متفاوتی دارد که در این قسمت به بیان آن‌ها می‌پردازیم.

  • رایج‌ترین گرِید این محصول، ST52-3 است که ترکیبات شیمیایی این آلیاژ به صورت تقریبی کمتر از 0.22 درصد کربن، 0.55 درصد سیلیسیم، کمتر از 1.6درصد منگنز، کمتر از 0.025 درصد فسفر، کمتر از 0.025 سولفور، 0.05 درصد وانادیم، 0.03 درصد نیوبیم و 0.03 تیتانیوم با آهن است.
  • ورق کربن استیل ST52، معمولاً در ضخامت‌های 8 تا 150 میلی‌متر، عرض‌های 1100 تا 4500 میلی‌متر و طول‌های 2500 تا 24000 میلی‌متر عرضه می شوند که عموماً در ایران، صرف صنایع مخزن‌سازی و ساختمانی می‌گردند.
  • ورق رول ST52 در اصل، یک فولاد با آلیاژ کم و با استحکام بالا است که می‌تواند با سایر فولادهای قابل جوش‌کاری، جوش بخورد. این صفحات فولادی، مطابق با تقاضا و نیاز مشتری در اشکال و اندازه‌های مختلفی موجود است. لازم است بدانید که این ورق در دمای بسیار پایین نیز کارایی دارد.

تفاوت ورق سیاه ST37 و ST52

ورق‌های ST37 در ساختمان‌سازی کاربرد فراوانی دارند؛ چرا که از جوش‌پذیری و خواص مکانیکی مناسبی برخوردارند. البته در بسیاری از موارد، به جای استفاده از این ورق، از همان ورق ST52 استفاده می‌شود.

قیمت ورق ST37، تفاوت چندانی با ورق ST52 ندارد. از آنجایی که ورق ST52 نسبت به ورق ST37، میزان کربن و عناصر آلیاژی کمتری دارد،  معمولاً مقاوم‌تر بوده و انعطاف‌پذیری کمتری هم دارد که همین امر، سبب کاهش وزن فولاد مصرفی ساختمان می‌شود.

مزایای استفاده از منگنز درST52

استفاده از منگنز، خشک‌شدن بحرانی را کاهش می‌دهد که این مسئله، سبب افزایش استحکام فولاد می‌شود. با افزودن منگنز به هر مقطع فولادی، خاصیت جوش‌کاری و آهنگری آن افزایش می‌یابد.

مزایای استفاده از سیلسیم در ST52

استفاده از سیلیسیم در فولاد، باعث بهبود استحکام و همچنین، افزایش مقاومت سایشی فولاد خواهد شد. باید توجه داشت که افزایش بیش از اندازه‌ی این آلیاژ، سبب کاهش شکل‌پذیری می‌شود.

اکسیژن و گوگورد زدایی از ST52

ورق-ST52

همان طور که پیش از این گفتیم، افزودن کربن به آهن، باعث افزایش استحکام و جوش‌پذیری آن می‌شود و برعکس، افزایش اکسیژن در آهن، موجب تُردی و شکنندگی بالای آن خواهد شد؛ از این رو برای کاهش این تُردی از عملیات اکسیژن‌زُدایی استفاده می‌شود.

فولادها پس از اکسیژن‌زدایی، به سه دسته‌ی کلی تقسیم‌ می‌شوند:

  • فولاد کاملاً آرام
  • فولاد نیمه‌آرام
  • فولاد ناآرام

اکسیژن موجود در فولاد کاملاً آرام را به میزان قابل توجهی کاهش داده‌اند. میزان اکسیژن در فولاد نیمه آرام، متوسط است و در فولاد ناآرام، مقادیر زیادی از اکسیژن وجود دارد.

استفاده از گوگرد در فولاد نیز، خاصیت تُردی و شکنندگی به آن می‌بخشد که برای حذف این ویژگی، میزان گوگرد را کاهش می‌دهند. عملیات گوگوردزُدایی از آهن به این صورت است که کاربید کلسیم و یا سیلیسید کلسیم به آهن مذاب و یا فولاد، اضافه می‌شود.

سخن پایانی

همان‌ طور که در این مقاله گفتیم، ورق ST52 دارای مزایایی از جمله مقاومت بالا است که در ساختمان‌سازی، کاربرد زیادی دارد. ورق فولاد سیاه و یا ورق صنعتی ST52، بین مهندسین و پیمان‌کاران پروژه‌های عمرانی، بسیار محبوب است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.