با ورق قلع اندود و ویژگی های مهم آن بیشتر آشنا شوید

زمان مطالعه: 5 دقیقه

فلز قلع به دلیل ویژگی هایی که دارد، قابلیت تبدیل شدن به ورق را ندارد. اما اگر به ورق هایی با ویژگی های این عنصر نیاز باشد، باید به استفاده از ورق قلع اندود روی آورد. این محصولات با اضافه شدن قلع یا آلیاژهای آن به سایر ورق های فلزی تولید می شوند.

اما در رابطه با این مقاطع، چند سوال وجود دارد. به عنوان مثال، ویژگی ها و کاربردهای این ورق چیست؟ این محصولات در چه ابعادی تولید می شوند؟ در ادامه این مطلب، قصد داریم تا بدون حرف اضافه، کوتاه ترین پاسخ کامل را به این سوالات ارائه کنیم. همچنین اگر به اطلاع از قیمت ورق نیاز دارید، می توانید سایت یا کانال اصفهان آهن را بررسی کنید.

ورق قلع اندود چیست؟

ورق قلع اندود با عناوین دیگری مانند «تین پلیت» یا «ورق قلع» نیز شناخته می شود. این ورق از جهت ویژگی ها، شباهت زیادی با ورق روی اندود یا گالوانیزه دارد؛ تفاوت آن ها در فلزی است که به عنوان پوشش به ورق اضافه می شود.

قلع با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد خود، خواص گوناگونی را به ورق های فلزی می بخشد؛ تا جایی ‌که بسیاری از مشکلات و معایب ورق های فولادی با پوشش دهی قلع از بین می‌رود. نکته بعد اینکه قلع حتما باید به شیوه آلیاژی در محصولات فلزی به کار رود و امکان ساخت یک ورق، صرفا با استفاده از عنصر قلع وجود ندارد.

ورق قلع اندود و انواع آن

ورق قلع اندود چه ویژگی هایی دارد؟

ورق قلع اندود، قابلیت های چکش خواری، جوش پذیری و خمکاری ورق های فولادی را افزایش می دهد. سایر ویژگی های ورق قلع اندود عبارتند از:

  • ضخامت یکنواخت لایه قلع در سطح ورق
  • پیشگیری از فرسایش زودهنگام مقاطع
  • ظاهر صیقلی، درخشان و زیبا
  • قابلیت رنگ کاری مطلوب
  • بهبود امکان لحیم کاری ورق

اما از نظر ابعاد، ورق قلع اندود به دسته های مختلفی تقسیم می شود. در ادامه مطلب، این موارد را به همراه سایر ویژگی های این مقطع فولادی دقیق تر بررسی می کنیم.

ابعاد ورق قلع اندود

ورق قلع اندود از یک سطح فولادی و یک لایه پوششی چند میکرونی قلع تشکیل می شود. ضخامت لایه قلع موجود بر سطح ورق، به ضخامت ورق اولیه بستگی دارد. ضخامت ورق قلع اندود چیزی حدود 0.13 تا 0.50 میلی متر است. ابعاد و سایز این ورق نیز معمولا به دو شکل فابریک (استاندارد) و سفارشی تولید می شوند.

وزن ورق قلع، متناسب با ضخامت و ابعاد آن، متغیر است. اما به طور کلی، ورق قلع نسبت به سایر ورق های فولادی ضد زنگ، وزن کمتری دارد. ضمنا اگر در پروژه ها و فعالیت های خود به این نوع ورق نیاز دارید، می توانید پس از دریافت مشاوره رایگان از تیم ما، بهترین محصول را برای کار خود انتخاب کنید. برای دریافت مشاوره، کافیست فرم زیر را تکمیل کنید:

free-consultation

    بازه مکانیکی گسترده

    ورق قلع اندود، برخلاف بسیاری از ورق های فولادی دیگر، با مشخصات مکانیکی متنوعی تولید می شود. برای مثال، ورق قلع اندود از جهت پرداخت در پنج حالت متفاوت قابل تولید است.

    ویژگی های ورق قلع اندود

    بازیافت ساده و کاهش آلودگی محیطی

    اگر ورق قلع اندود در طبیعت قرار بگیرد، با کنش و واکنش هایی که به اکسیداسیون معروف است، به چرخه طبیعت باز می گردد. به همین دلیل، متخصصان معتقدند که ورق فولادی قلع اندود، آلودگی کمتری نسبت به سایر انواع ورق فولادی دارد.

    کاربرد ورق قلع اندود

    کاربردهای ورق قلع به ویژگی های فنی، مکانیکی و شیمیایی این محصول وابسته است. برجسته ترین ویژگی ورق قلع، مقاومت در برابر خوردگی و اکسید شدن است. آهن و فولاد، مقاومت کمی در برابر زنگ زدگی دارند. با اضافه شدن فلز قلع، این ضعف تا حدودی جبران می شود. در مجموع، کاربردهای ورق قلع شامل موارد زیر است:

    • اولین و ساده ترین استفاده از ورق قلع، استفاده از آن برای حفاظت از مواد غذایی است؛ مصارفی مانند ساخت قوطی کنسرو یا قوطی روغن جامد از جمله آن هاست.
    • ورق قلع در ساخت انواع قابلمه و ماهیتابه مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ این ورق ها برای پخت و‌ پز کاربرد مطلوبی دارد.
    • از ورق قلع اندود برای ساخت انواع بردها و قطعات الکترونیکی تخصصی استفاده می شود.
    • ورق تین پلیت در ساخت قطعات خاصی از اتومبیل مورد استفاده قرار می‌گیرد و در مجموع، یکی از ورق های فولادی پرکاربرد در صنعت خودروسازی است.
    کاربرد ورق قلع اندود

    انواع ورق قلع

    ورق های فولادی با توجه به آلیاژ به‌کار‌ رفته در ساختارشان یا ویژگی هایی که دارند، به انواع گوناگونی تقسیم می شوند. معروف ترین دسته از ورق قلع، دسته هایی هستند که بر اساس نرمی و سختی تقسیم بندی می شوند. از این نظر، ورق ها به 3 دسته زیر تقسیم می شوند:

    • تمپر 2 با درجه سختی «نرم»
    • تمپر 3 با درجه سختی «معمولی»
    • تمپر 4 با درجه سختی «سخت»

    استانداردهای ورق قلع اندود چه مواردی است؟

    ورق های فولادی بر اساس استاندارد خاصی تولید می شوند. در ادامه این بخش، لیستی از معروف ترین استانداردهای تولید ورق قلع را بررسی می کنیم:

    • مشخص کردن وزن پوشش قلع در انواع ورق، مطابق با استاندارد «الکتروليتيک ASTM A 630-98» صورت می گیرد.
    • ورق های قلع اندود الکترولیتیک که با فرایند نورد تولید شوند، با استاندارد «626/A 626M-98 ASTM» به دست مشتری می رسند.
    • محصولاتی که بر پایه ورق سیاه تولید می شوند، مطابق با استاندارد «ASTM A 623-02» هستند.
    • ورق های قلع ساخته شده بر پایه‌ ورق سیاه با یک پوشش الکترولیتیک کروم، مطابق با استاندارد «ASTM A 657M-98a» تولید می شوند.
    • مقاطعی که برای تولید انواع ملزومات عمومی به کار می روند، بر مبنای استاندارد متریک «ASTM 623M-02» تولید می شوند.
    • تسمه سرد فولادی رول شده با مشخصات فنی و استاندارد «DIN EN114010.96» ساخته می شود.

    گفتنی است که تنظیم کنندگان هر یک از این استانداردها، جزئیات دقیق فنی و شیمیایی ورق را مشخص کرده اند تا تولیدکنندگان ورق به صورت دقیق از آن اطلاع داشته باشند.

    در مجموع، ورق قلع اندود یکی از محصولات صنعت فولاد کشور است که برای مصارف مختلفی استفاده می شود. از تولید ظروف مخصوص نگهداری مواد غذایی تا صنعت خودروسازی، همگی از مشتریان این محصول هستند. در این مطلب، بررسی جامعی از کاربرد، ویژگی ها و استانداردها به کار رفته در این مقطع داشتیم. در پایان، اگر قصد خرید این محصول را دارید، می توانید با تیم فروش اصفهان آهن تماس بگیرید.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.