هنگام خرید ورق گرم و سرد به چه نکاتی باید توجه کرد؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

مقاطع فولادی در انواع گوناگونی تولید می‌شوند. علاوه بر گستردگی سایز و ابعاد، این مقاطع با گریدهای گوناگونی هم عرضه می‌شوند؛ به سبب همین مسئله، فرآیند خرید محصولات فولادی، مخصوصاً انواع ورق، باید با رعایت اصول فنی خاصی دنبال شود. خرید اشتباه، خسارت‌های مالی و اعتباری گوناگونی را متوجه خریدار خواهد کرد. در این مقاله به نکات مهم برای خرید ورق گرم و سرد می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

مقاله‌ی «با انواع ورق فولادی و کاربرد آن‌ها در صنعت و زندگی روزمره آشنا شوید» یک راهنمای جامع در زمینه‌ی شناخت انواع ورق فولادی است.

ورق گرم چیست؟

ورق-گرم
ورق-گرم

ورق گرم، به نوعی از ورق فولادی گفته می‌شود که با روش نورد گرم تولید می‌شود. همان طور که از نام این محصول نیز پیداست، ورق گرم با استفاده از عملیات‌های حرارتی بسیار سنگین تولید می‌شود.

ورق گرم در جریان تولید با حرارت بالا و فرآیند خنک‌سازی، متحمل لکه‌ها و آسیب‌های زیادی می‌شود؛ البته برخی از این لکه‌ها پس از تولید زُدوده می‌شوند اما در مجموع، ظاهر ورق گرم به شکلی مات در می‌آید؛ به سبب همین مسئله، به ورق گرم، «ورق سیاه» نیز می‌گویند.

با دنبال‌کردن لینک «قیمت ورق سیاه»، جدیدترین قیمت‎‌های این محصول در دسترس خواهند بود.

انواع ورق گرم

ورق گرم، بر اساس آلیاژ به‌کاررفته در تولید یا فرآیندهای پس از تولید، به انواع گوناگونی تقسیم می‌شود. هر کدام از این انواع، دارای ویژگی‌های خاصی هستند و کاربرد مخصوصی را دنبال می‌کنند.

به عنوان مثال، ورق گرم بر اساس آلیاژ، به سه ورق ST33، ST37 و ST52 تقسیم می‌شود. علاوه بر این، این ورق‌ها بر اساس مصارف و کاربردها به دو دسته‌ی صنعتی یا معمولی، بخش‌پذیر هستند.

ورق سرد چیست؟

ورق-روغنی
ورق-روغنی

ورق سرد، نوع دیگری از ورق فولادی است که با روش نورد سرد ساخته می‌شود. نورد سرد در مقابل نورد گرم قرار می‌گیرد؛ چرا که ورق‌ها در دمای معمولی (معروف به دمای اتاق؛ بسیار کمتر از دمای تولید ورق‌های گرم) تولید می‌شوند.

فرآیند تولید ورق سرد، به این شکل است که ورق با غلتک‌های بسیار دقیق، فشرده می‌شود تا ضخامت آن کم شده و در نهایت، به مرحله‌ی بُرش‌کاری یا روغن‌کاری روانه شود.

با کلیک روی عبارت «قیمت ورق روغنی» جدول انواع این محصول را به همراه قیمت‌های آپدیت‌شده، بررسی کنید.

انواع ورق سرد

ورق سرد مانند ورق گرم با آلیاژهای فلزی گوناگونی تولید می‌شود که بر همین اساس، به سه دسته‌ی کلی ورق ST12، ST13 و ST14 تقسیم می‌شود.

علت انجام فرآیندهای پس از نورد، افزایش استحکام ورق‌های فولادی و شخصی‌سازی هر کدام برای استفاده‌های صنعتی یا غیر صنعتی است؛ مواردی مانند ورق سرد گالوانیزه، ورق سرد رنگی و ورق سرد روغنی از جمله انواع این دسته از ورق‌ها هستند.

برای این که هر کدام از ورق‌های سرد و گرم را بهتر بشناسید، می‌توانید مطلب تفاوت «ورق سرد و ورق گرم» را در سایت بخوانید.

نکات مهم، هنگام خرید ورق گرم و سرد

انواع ورق‌های گرم یا سرد، بر اساس ویژگی‌ها، ابعاد و سایزهای گوناگونی که دارند، مصارف متفاوتی دارند. برای خرید یکی  از این محصولات فولادی، در مرحله‌ی اول باید نیازسنجی کنید؛ یعنی به این مسئله فکر کنید که برای پیش‌بُرد کار خود، دقیقا به چه نوع از ورق فولادی نیاز دارید؟ در ادامه‌ی این بخش، تلاش می‌کنیم تا مهم‌ترین نکات برای خرید ورق گرم و سرد را بررسی کنیم.

نکته اول: انواع ورق گرم و سرد را به دقت شناسایی کنید

دو روش کلی برای شناخت ورق مورد نیاز، پیش رو دارید؛ روش اول، مشاوره با یک مرجع متخصص است. روش دوم، مطالعه و تحقیق درباره‌ی انواع ورق‌های فولادی و توجه به ویژگی‌ها و کاربردهای ورق فولادی است.

شما باید به خوبی بدانید هر کدام از این نوع ورق‌ها، دقیقاً چه عملکردی دارند و تا چه حدی در برابر رطوبت، مقاوم هستند؛ زمانی‌که انواع ورق گرم و سرد را به خوبی نشناسید، به هیچ عنوان توانایی پیداکردن ورق ایده‌آل خود را نخواهید داشت.

نکته دوم: به گرید و استاندارد محصولات فولادی دقت کنید

استاندارد-و-گرید-ورق-های-فولادی
استاندارد-و-گرید-ورق-های-فولادی

استانداردهای محصولات فولادی، حاوی نکاتی مانند ویژگی‌های شیمیایی، مشخصه‌های مکانیکی، ابعاد، ضخامت‌ها و سایزهای محصولات فولادی هستند. به عنوان مثال، ورق سرد برای ساخت انواع مصالح ساختمانی، مطابق با یک استاندارد خاص تولید می‌شود و از طرف دیگر، برای استفاده‌های کششی، مطابق با استاندارد دیگری تولید می‌شود.

نکته سوم: مشخصات مربوط به سطح ورق را فراموش نکنید

برخی از ورق‌های گرم و سرد به صورت پوشش‌داده‌شده و برخی دیگر به صورت ساده به بازار عرضه می‌شوند. نکته اینجاست که ورق‌های فولادی بدون پوشش، مقاومت نه‌چندان مطلوبی در برابر انواع خوردگی‌ها دارند، به سبب همین مسئله، متخصصان عرصه‌ی فولاد، این ورق‌ها را با روش‌های گوناگونی پوشش‌دهی می‌کنند.

چهار ورقی که در ادامه معرفی می‌کنیم، جزء انواع ورق‌های سرد یا گرم همراه با پوشش هستند:

  • ورق اسیدشویی
  • ورق روغنی
  • ورق گالوانیزه
  • ورق آلوزینک

برای دسترسی به قیمت انواع ورق‌های فولادی، می‌توانید لینک زیر را دنبال کنید:

«قیمت ورق»

نکته چهارم: کیفیت مواد اولیه ورق گرم و سرد

عنصر غالب در ورق‌های فولادی گرم و سرد، آهن و فولاد است؛ این دو عنصر فلزی، معمولاً به وسیله‌ی قراضه‌ها یا سنگ آهن تأمین می‌شوند؛ علاوه بر این، عناصر فلزی دیگری نیز مانند منگنز، روی، مس، فسفر، سیلیسیم و گوگرد در آلیاژ ورق‌های گرم و سرد به کار می‌روند.

در شناسنامه‌ی هر محصول، نکات مهمی درباره‌ی مواد اولیه و کیفیت آن‌ها نوشته شده است؛ پیشنهاد ما به شما این است که هنگام خرید انواع محصولات فلزی، مخصوصاً ورق گرم و سرد، حتما به شناسنامه‌ی محصول و قسمت‌های مربوط به مواد اولیه توجه کنید تا بتوانید بهترین کیفیت موجود را بیابید.

نکته پنجم: کارخانه تولید ورق

کارخانه-تولید-ورق
کارخانه-تولید-ورق

یکی دیگر از مولفه‌های تاثیرگذار بر کیفیت نهایی ورق گرم یا سرد، تولیدکننده آن ورق است. نکته اینجاست که برخی از کارخانه‌های فولادی داخل کشور، از دستگاه‌های پیشرفته‌تری در فرآیند تولید ورق استفاده می‌کنند؛ در نتیجه، محصول کاملا مطابق با استانداردهای جدید به دست می‌آید و رضایت مشتری را هم به همراه خواهد شد.

پس در هنگام خرید ورق‌های گرم و سرد، اطلاعاتی درباره تولیدکننده آن به دست آورید و ترجیحا سری هم به وبسایت رسمی آن کارخانه بزنید.

نکته ششم: تست فنی ورق‌های سرد

این نکته صرفاً هنگام خرید ورق‌های سرد به کار شما خواهد آمد؛ اگر با فرآیند تولید ورق‌های سرد آشنا باشید، به خوبی می‌دانید که در این نورد، ورق‌ها با فشار غلتک‌ها، نازک‌تر می‌شوند و در نهایت، یک ورق با ضخامت کمتر تولید می‌شود.

ممکن است که یک مشتری، درخواست تولید یک ورق سرد در ابعاد خاصی را داشته باشد؛ در چنین موقعیتی، کارخانه باید پس از تولید ورق، فرآیندهایی را که با عنوان «تست فنی» ورق شناخته می‌شود، برای اطمینان مشتری انجام دهد. به طور مثال، تولیدکننده موظف است که ورق سرد تولیدشده را رنگ بزند تا مشتری با دقت سطوح را بررسی کند و به این اطمینان برسد که ورق با سطحی یکسان تولید شده است.

سخن پایانی

ورق‌های گرم و سرد، دو دسته‌ی کلی از ورق‌های فولادی موجود در بازار هستند؛ ورق گرم با نورد گرم و ورق سرد با نورد سرد ساخته می‌شود. هر کدام از این دو ورق، ویژگی‌های فنی، ابعاد، انواع و کاربردهای گوناگونی دارند. مسائل متعددی مانند تست فنی ورق، توجه به سطح رویین ورق و اطلاعات جدول استاندارد آن، به شما هنگام خرید ورق گرم و سرد، کمک می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.