تفاوت‌ فولاد نورد گرم و نورد سرد در چیست؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

مشتریان اغلب از ما دربارهٔ تفاوت‌ فولاد نورد گرم و نورد سرد می‌پرسند. یک‌سری تفاوت‌های اساسی بین محصول خروجی این دو نوع نورد وجود دارد.به طور کلی تفاوت‌های بین این دو نوع به روش نورد آن‌ها بر می‌گردد و به مشخصات محصول ارتباطی ندارد. پردازش فولاد نورد گرم شامل نوردکاری فلز در دمای بالا می‌شود، درحالی‌که آغاز فرآیند تولید فولاد نورد سرد بعد از اتمام نورد گرم انجام می‌گیرد. در ادامه با ما همراه باشید تا علاوه بر بیان تفاوت‌ فولاد نورد گرم و نورد سرد به موارد استفاده هر کدام از این دو نوع فولاد بپردازیم.

تفاوت‌ فولاد نورد گرم و نورد سرد:

ما به طور مفصل در دو مطلب قبلی «ورق نورد سرد چیست و ورق سیاه چیست؟» درمورد فرآیند تولید این دو نوع ورق فولادی و کاربرد آن‌ها توضیح دادیم. اما از آنجایی که این دو فرآیند نورد فقط مختص ورق‌های فولادی نمی‌شود و برای تولید سایر مقاطع فولادی همچون نبشی، ناودانی و… مورد استفاده قرار می‌گیرند، لازم است تا تفاوت فولاد نورد گرم و نورد سرد را به خوبی بدانیم تا در هنگام خرید آهن آلات نسبت به کاربرد آن‌ها آگاهی کامل داشته باشیم.

فولاد نورد گرم

تفاوت‌ فولاد نورد گرم و نورد سرد
فولاد نورد گرم

نوردکاری گرم، یک فرآیند دستگاه پرداخت است که شامل نوردکاری فولاد در دمای بسیار بالا (معمولاً در دمایی بالاتر از 925 سانتی گراد)، حتی بالاتر از دمای تبلور مجدد فولاد، است. زمانی که فولاد در دمایی بالاتر از دمای تبلور مجدد خود قرار می‌گیرد، شکل دهی به آن بسیار آسان می‌شود.

از آنجایی که فولاد نورد گرم معمولاً بدون هیچ‌گونه تأخیر در فرآیند پرداخت تولید می‌شود، به گرمای مجدد نیاز ندارد و از این رو ارزان‌تر از فولاد نورد سرد است. زمانی که فولاد سرد می‌شود، منقبض می‌شود و از این رو، در مقایسه با محصول نهایی فولاد نورد سرد، کنترل کمتری نسبت به‌اندازه و شکل آن وجود دارد.

موارد استفاده فولاد نورد گرم:

محصولات نورد گرم مثل میله‌های فولادی نورد گرم در جوشکاری و مشاغل فنی برای ساخت مواردی همچون میله‌های راه آهن و میله‌های I شکل استفاده می‌شود. فولاد نورد گرم در شرایطی استفاده می‌شود که تلورانس و شکل‌های کاملاً دقیق مورد نیاز نباشد. علاوه بر این از فولاد نورد گرم، در تولید لوله‌ها، پروفیل‌ها و بسیاری دیگر از مقاطع فولادی کاربرد دارد.

فولاد نورد سرد

تفاوت‌ فولاد نورد گرم و نورد سرد
فولاد نورد سرد

فولاد نورد سرد اساساً همان فولاد نورد گرم است که فرآیند پرداخت طولانی‌تری را پشت سر گذاشته است. در این فرآیند، فولاد سرد شده خروجی نورد گرم، طی یک فرآیندی در دمای محیط نورد کاری می‌شود. این کار باعث تولید فولادی با تلورانس ابعادی دقیق و کیفیت سطحی بهترمی شود. واژهٔ انگلیسی “Cold rolled”یا همان “نورد سرد” به‌اشتباه برای تمام محصولاتی که یکی از مراحل آن‌ها نورد سرد است، استفاده می‌شود.

درحالی‌که نام صحیح برای این گروه محصولات Rolling یا همان نوردکاری (غلتک کاری) است که بخشی از یک فرآیند بزرگ‌تر است.

به‌عنوان مثال زمانی که از محصولات میلگردی صحبت می‌کنیم، از عبارت “پرداخت‌کاری سرد” استفاده می‌کنیم که شامل کشش سرد، نورد چرخشی، سمباده زنی پولیش کاری (صیقل دهی) می‌شود. این فرایند منجر به ایجاد نقاط تسلیم بالاتر شده و چهار مزیت با خود به همراه دارد:

  • کشش سرد موجب افزایش نقطه تسلیم و توان کششی محصول می‌شود و همین موضوع باعث می‌شود که به عملیات حرارتی نیازی نباشد.
  • نورد چرخشی موجب برطرف کردن عیب‌های سطحی می‌شود.
  • سمباده زنی موجب کاهش اندازه اصلی محدودهٔ تلورانس می‌شود.
  • پولیش کاری موجب بهبود پوشش سطحی می‌شود.

تمام محصولات نورد سرد دارای پوشش سطحی بهتری هستند و در مقایسه با محصولات نورد گرم، تلورانس، متحدالمرکزیت و استقامت بهتری دارند. معمولاً کار با میله‌های نورد سرد نسبت به نورد گرم سخت‌تر است، چراکه میله‌های نورد سرد حاوی کربن بیشتری هستند.

با این حال، این موضوع در مورد ورق نورد سرد و نورد گرم صدق نمی‌کند. در این دو محصول، محصول نورد سرد حاوی کربن کمتری است و معمولاً تاب‌کاری می‌شود که آن را نسبت به ورق نورد گرم، نرم‌تر می‌کند.

موارد استفاده فولاد نورد سرد:

در هر پروژه‌ای که تلورانس، کیفیت سطحی، متحدالمرکز بودن و استقامت مهم است، از این نوع فولاد استفاده می‌شود. امیدواریم که این مطلب در شفاف سازی تفاوت‌ فولاد نورد گرم و نورد سرد برای شما راه گشا بوده باشد و دید مناسبی در مورد این تولیدات صنعتی به شما داده باشد.

تهیه و خرید ورق سیاه و ورق روغنی:

در این مطلب در مورد تفاوت فولاد نورد گرم و نورد سرد صحبت شد. شما می‌توانید برای خرید انواع ورق نورد گرم یا همان ورق سیاه و ورق نورد سرد یا همان ورق روغنی و سایر محصولاتی که با این ورق ها تولید می‌شوند، با شرکت اصفهان آهن در تماس باشید.

شرکت بازرگانی اصفهان آهن از سال 1378 با دیدگاهی متفاوت در صنعت آهن و فولاد کشور فعال است و ارائه محصولات و به دلیل ارائه خدمات و محصولات با کیفیت، به‌عنوان یک منبع مطمئن، قابل اتکا و برتر در این عرصه شناخته شده است.

این مجموعه با فراهم نمودن بستری جدید و متفاوت در زمینهٔ خرید و فروش در حوزه آهن آلات به صورت آنلاین و کسب رضایت مشتری به همکاری و تعامل مستمر و بلند مدت با مشتریان می‌اندیشد. در این راستا شرکت بازرگانی اصفهان آهن موفق به دریافت استانداردهای بین‌المللی از جمله گواهینامه‌های، مدیریت کیفیت ISO9001 و رضایت‌مندی و بررسی شکایات مشتریان ISO10002 گردیده است.

پس بدانید، اگر در حوزه فعالیت خود نیاز به خرید یا فروش انواع محصولات فولادی وجود دارد، ما همراهی مطمئن برای شما هستیم.

منبع metalsupermarkets
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 نظرات
  1. علی اکبر رضوی می گوید

    سلام روز شما بخیر. کدام نوع فولاد برای برشکاری قطعات کوچک و ساده بهتر است؟

    1. اصفهان آهن می گوید

      سلام روز شما هم بخیر
      فولاد اگر با کربن کم باشه انعطاف پذیری بیشتری دارد. اما کربن بیشتر برابر با شکنندگی شماست. با توجه به این موضوع و کاربری که مدنظر دارید می توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

  2. امید می گوید

    سلام و خسته نباشید.کدوم فولاد واسه حکاکی لیزری مناسب تر هستش؟

    1. مهندس عمران می گوید

      سلام با توجه به تجربه ای که من دارم، فولاد ضدزنگ مناسبه.
      در کل، فولاد ضد زنگ بهترین گزینه برای حکاکی لیزریه. این فولاد مقاومت بالایی در برابر خوردگی و زنگ زدگی داره. و چون هدایت حرارتیش بالاست حکاکی لیزری رو سریع تر انجام میده.