نحوه جوشکاری تیرآهن و اصول آن

زمان مطالعه: 5 دقیقه

به عملیات ذوب کردن و جوش دادن دو قطعه فلز (تیرآهن)، به منظور اتصال دائمی و تولید قطعات جدید ساختمان سازی، نحوه جوشکاری تیرآهن و اصول آن می‌ گویند. در واقع برای انجام این عملیات ابتدا قسمتی از انتهای دو تیرآهن در دمای بسیار بالا ذوب شده، سپس به یکدیگر متصل یا لحیم می‌ شوند. برای جوش دادن دو قطعه تیرآهن، از روش های متنوعی مانند تی آی جی (TIG)، ام آی جی (MIG) و استیک (Stick) استفاده می‌ شود؛ بسته به نوع تیرآهن و سرعت کار روش های اتصال نیز متفاوت هستند.

یکی از مهم‌ ترین مصالح و قطعات فلزی مورد استفاده در ساختمان سازی، به کارگیری تیرآهن در اسکلت‌ بندی سازه است که به روش‌ های مختلفی متصل و جایگذاری می‌ شود. بسته به حجم پروژه و نوع سازه، تیرآهن مصرفی نیز متفاوت است؛ بنابراین باید گاهی چندین تیرآهن را به یکدیگر متصل کرده و مجموعه‌ ای از آن ها تولید کرد. ما در این مقاله قصد داریم به توضیح جوش دادن دو یا چند قطعه تیرآهن به یکدیگر و استانداردهای آن بپردازیم.

فایل صوتی

فایل ویدئویی

نحوه جوشکاری تیرآهن چگونه است؟

برای اسکلت بندی پروژه های عظیم ساختمانی، به مجموعه‌ ای مستحکم و مقاوم از چندین تیرآهن بلند احتیاج داریم، که توسط عملیات جوشکاری تولید می‌ شوند. البته از این عملیات علاوه بر متصل کردن دو قطعه تیرآهن، در بازسازی قطعات شکسته و دارای پوسیدگی نیز می توان استفاده کرد.

اگر در مراحل اجرایی جوش دادن دو قطعه تیرآهن، نکات اصولی توسط فرد متخصص (جوشکار) رعایت نشود، قطعا عواقب خطرناکی همچون شکستگی و ریزش سازه را به دنبال دارد. قبل از شروع جوشکاری، بهتر است نوع قطعه، میزان استحکام و مقاومت تیرآهن را بشناسید.

روش های جوشکاری تیرآهن

انتخاب روش جوشکاری مناسب برای اتصال تیرآهن‌ ها به عواملی همچون نوع فلز، کیفیت، مقاومت و استحکام آن بستگی دارد؛ که توسط فرد جوشکار تعیین می‌ شود. به طور کلی سه روش برای جوش دادن تیرآهن وجود دارد که عبارتند از جوشکاری GMAW، GTAW و SMAW.

روش های جوشکاری تیرآهن

جوشکاری قوس فلزی گازی یا GMAW

این روش سریع‌ ترین و بهترین راه برای جوش دادن دو قطعه تیرآهن به یکدیگر است، زیرا دارای نوعی حباب محافظ بوده و به منبع مستقیم انرژی نیاز دارد. نام دیگر این روش به اختصار MIG است.

جوشکاری قوسی گاز تنگستن یا GTAW

یکی از زمان‌ بر‌ترین روش‌ های جوش دادن تیرآهن، جوشکاری GTAW است که برای اتصال نیز دقت بسیار بالایی لازم دارد. به همین دلیل از این روش در صنعت هوا و فضا، کشتی سازی و ساخت دوچرخه استفاده می‌ شود. نام دیگر این متد، TIG است.

جوشکاری قوس الکتریکی یا SMAW

جوشکاری قوس فلزی، قدیمی‌ ترین روش اتصال قطعات تیرآهن به یکدیگر است که به صورت دستی در شرایطی که خلاء نباشد، انجام می‌ شود. یکی از بهترین مزایای استفاده از این روش، هزینه کم و تجهیزات ارزان قیمت آن است. این روش برای فلزاتی مانند فولاد و مس به کار می رود.

علاوه بر روش‌ های بالا، متدهای دیگری برای جوش دادن تیرآهن وجود دارد که به آن آموزش جوشکاری آهن آلات می گویند.

مراحل انجام جوشکاری تیرآهن

برای شروع عملیات جوش دادن تیرآهن، لازم است نکاتی را در نظر بگیرید و مراحل آن را به ترتیب انجام دهید. این مراحل شامل ایمنی قبل از شروع کار، انتخاب فلز مناسب، تعیین روش جوشکاری متناسب با نوع فلز و آماده سازی دستگاه جوش هستند.

  1. در مرحله اول، بهتر است نکات ایمنی را در نظر گرفته و شرایط مناسب را مهیا کنید. استفاده از ماسک مخصوص جوشکاری، دستکش و کفش ایمنی (ضد حرارت) اهمیت زیادی دارد.
  2. سپس فلز مناسب تیرآهن برای جوش دادن را پیدا کنید زیرا فولاد نرم، آلومینیوم، فولاد آستنیتی و فریتی بهترین فلزات جوشکاری هستند اما انتخاب آن به شما بستگی دارد.
  3. فرد جوشکار که دارای تخصص‌ های لازم و کافی است، روش جوشکاری را متناسب با نوع تیرآهن و محل پروژه انتخاب نماید. هم چنین انتخاب گاز مناسب برای محافظت در برابر خوردگی تیرآهن، برعهده این فرد است.
  4. در مرحله آخر، قبل از روشن کردن دستگاه جوش، حتما به اطراف دستگاه نگاه کنید که هیچ‌گونه مواد اشتعال‌ زا وجود نداشته باشد. هم چنین به تهویه مناسب محیط دقت نمایید، که تنفس افراد دچار مشکل نشود.

رعایت نکات گفته شده نه تنها موجب جوشکاری باکیفیت‌ تر قطعات می‌ شود، بلکه در حفظ ایمنی و استحکام بیشتر سازه نیز تاثیرگذار است. فراموش نکنید که حذف هر کدام از این مراحل، موجب به خطر انداختن جان صدها نفر می‌ شود.

مراحل انجام جوشکاری تیرآهن

گازهای محافظ در جوشکاری تیرآهن

انتخاب گازهای محافظ، یکی از مهم‌ ترین مراحل جوشکاری تیرآهن است. این گازها  از بخش جوشکاری شده در برابر اکسید شدن محافظت کرده و کیفیت جوش را افزایش می‌ دهند.

رایج‌ ترین گازهای مورد استفاده در فرایند جوشکاری هیدروژن، اکسیژن، نیتروژن و کربن دی اکسید هستند. رعایت مقدار مصرفی این گازها در عملیات جوشکاری بسیار مهم بوده و کم یا زیاد شدن آن اثرات نامطلوبی به دنبال دارد.

گاهی افراد متخصص در حیطه جوشکاری تیرآهن، لازم می‌ دانند که گازهای محافظ را ترکیب کرده و اثربخشی آن را افزایش دهند. در این موارد، آرگون به عنوان گاز پایه انتخاب شده و کربن دی اکسید، اکسیژن، هلیوم، هیدروژن و سایر مواد به آن اضافه می‌ شوند.

نکته بسیار مهمی که در هنگام استفاده از گازهای محافظ باید در نظر گرفته شود، انجام کار در محیط بسته به دور از وزش باد است. ذوب کردن و جوش دادن دو قطعه فلز (تیرآهن)، به منظور اتصال دائمی و تولید قطعات محکم‌ تر، جوشکاری تیرآهن نام دارد.

برای انجام این عملیات از سه روش کلی به نام‌های TIG، MIG و Stick استفاده می‌ شود که کیفیت و سرعت آنها با یکدیگر متفاوت است. ریزش سازه و شکستگی نقاط جوش داده شده از خطرناک‌ ترین مواردی است که به علت رعایت نکردن نکات ایمنی در مراحل اجرایی جوشکاری اتفاق می‌ افتد.

بنابراین بهتر است این کار را به فرد متخصص و باتجربه بسپارید، که مراحل آن را به ترتیب و اصولی انجام دهند.

نحوه جوشکاری ستون

ستون، وظیفه تحمل بارهای سازه را بر عهده دارد. بنابراین مقاوم سازی و استحکام آن بسیار مهم است. هر چه این ستون ها از مواد مقاوم مانند تیرآهن ساخته شوند، مستحکم تر هستند. برای جوشکاری ستون به دستگاه جوشکاری، الکترود، ماسک جوشکاری، دستکاری، کلاه ایمنی، عینک محافظ، لباس کار، اتصالات و… نیاز داریم.

مراحل جوش کاری ستون هیچ تفاوتی با مراحل گفته شده ندارد. اصول این نوع جوشکاری عبارتند از:

  • به تناسب سرعت جوشکاری و ضخامت قطعات توجه کنید
  • عمق جوش به حدی باشد که بارهای وارده را تحمل کند
  • جوشکاری را به صورت یکنواخت و بدون ترک خوردن انجام دهید
  • نکات ایمنی را حین انجام کار رعایت کنید.

سریع‌ترین روش جوشکاری اهن چیست؟

روش MIG یا قوس فلزی گازی، سریع ترین متد برای جوشکاری تیرآهن است.

تجهیزات ایمنی مناسب برای انجام عملیات جوشکاری تیرآهن چیست؟

این تجهیزات کلاه مقاوم، دستکش بلند، عینک محافظ چشم، ماسک مخصوص جوشکاری، لباس ایمنی و ضد حرارت هستند.

اطلاعاتی که فرد جوشکار قبل از شروع کار باید بداند چیست؟

مراحل جوشکاری، مزایا و معایب استفاده از هر روش مهم‌ ترین اطلاعات موردنیاز فرد است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.