نکات مهم در مورد نبشی کشی ساختمان

زمان مطالعه: 5 دقیقه

یکی از مهم‌ ترین و پایه‌ ترین مراحل ساختمان، نبشی‌ کشی است؛ این کار اگر به شیوه درست انجام نشود، احتمال تخریب ساختمان زیاد خواهد بود و قطعا خسارات مالی و جانی جبران‌ ناپذیری را به همراه خواهد داشت. نبشی کشی در اصل، یکی از روش‌ های اجرای وال پست در یک بنا است. در مورد نبشی کشی ساختمان نکات مهمی وجود دارد که در این مطلب از دانشنامه اصفهان آهن به آنها می‌پردازیم. تا انتهای این مطلب همراه ما بمانید.

فایل صوتی

فایل ویدئویی

نبشی کشی چیست؟

ساختمان‌ ها باید همیشه دوام و استحکام کافی داشته باشند. برای جلوگیری از تخریب دیوارهای یک سازه در زمان وزش باد و یا وقوع زلزله، از سازه‌ ای به نام «وال پست» استفاده می‌ شود. هدف اصلی وال پست این است که نیروی وارد شده در زمان باد یا زلزله را از دیوار به فریم‌ ها و از آن به زمین منتقل کند.

وال پست‌ ها انواع مختلفی دارند و شامل کلاف، قوطی و نبشی هستند. نوع نبشی آن رایج‌ تر است و کاربرد بیشتری دارد که اصطلاحا به آن «نبشی‌کشی» گفته می‌ شود.

نبشی‌ ها معمولا به دو صورت 6 و 12 متر در بازار وجود دارند که شاخه 6 متری آن معمولا در صنعت ساخت‌و‌ساز، بیشتر استفاده می شود.

انواع نبشی‌ها

پیش از این، در مقالات قبلی در مورد نبشی‌ ها صحبت کردیم. نبشی‌‌ در اصل، پروفیل‌ هایی شبیه به حرف L انگلیسی است که انواع مختلفی دارد. از انواع نبشی می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نبشی پرسی
  • نبشی فابریک
  • نبشی بال مساوی
  • نبشی بال نامساوی
  • نبشی لقمه‌ای
  • نبشی اسپیرال

نحوه اجرای نبشی کشی ساختمان

نحوه اجرای نبشی کشی ساختمان
نحوه اجرای نبشی کشی ساختمان

اگر دیوار اطراف از نوع ۳D Panel باشد، به دلیل وجود میلگردهایی که اطراف دیوار هستند؛ نیاز به مهارت خاصی نیست! این در حالی است که اگر دیوار آجری باشد، لازم است از نبشی کشی استفاده کنید.

مطابق با آیین‌ نامه، برای دیوارهای خارجی (پیرامونی)، لازم است که حتما نبشی کشی انجام شود و اجرای این کار به طول و ارتفاع تیغه‌ ها بستگی دارد. برای اجرای این فرآیند لازم است که دو عدد نبشی را به کمک میلگرد به ضخامت دیوار بدوزند، سپس کل اجزا را ضد زنگ کرده و توری مرغی می‌ کشند تا دیوارهای غیرسازه‌ ای و تیغه‌ ها را داخل آن مهار می‌ کنند.

نبشی کشی ساختمان به دو روش انجام می‌ شود:

  • در روش اول پیش از انجام بتن‌ ریزی در ستون‌ ها، پلیت‌ هایی تعیین می‌ شود تا برای جوش دادن نبشی‌ از آن‌ ها کمک بگیرد.
  • در روش دوم، نبشی‌ ها را می‌ توان به ستون‌ ها متصل کرد و این کار با استفاده از تفنگ‌ های میخکوب و یا تسمه نبشی‌ ها انجام می‌ شود. پس از آن، میلگردهای عرضی را به میلگردهای طولی جوش داده و میلگردهای طولی را به نبشی‌ ها جوش می‌ دهند.

تقسیم بندی وال پست از نظر نوع مصالح

  • بتن آرمه: مورد استفاده در سازه‌ هایی با مصالح بنایی
  • فلزی: مورد استفاده در ساختمان‌ هایی با اسکلت فلزی که به سه صورت ناودانی، قوطی و نبشی هستند.

تقسیم بندی وال پست از نظر شکل ظاهری

  • وال پست ‌های قائم:  این وال پست برای دهانه‌‌ های بزرگ استفاده می‌ شود؛ از روی تیرآهن طبقه پایین به قسمت زیرین، طبقه بالا در ناحیه دهانه جوش می‌ خورد.
  • وال پست‌های افقی: از وال پست افقی بیشتر در قسمت دیوارها استفاده می‌ شود؛ که به‌ خوبی دیوار را با اسکلت درگیر می‌‌ کند. استفاده از این محصول، باعث افزایش مقاومت سازه می‌ شود.

نبشی کشی ساختمان بتنی

نبشی کشی در سازه بتنی به این صورت است که ابتدا مقدار نبشی مورد نیاز را با توجه به ابعاد و نیروهای وارده، به دقت برآورد می کنند. سپس محصول موردنظر را سفارش داده و برای نصب آن اقدامات لازم انجام می شود. برای این کار ورق های فولادی مورد نظر را به ستون متصل می کنند. سپس نبشی های عمودی به ورق های فولادی جوش داده می شوند و این فرایند با موفقیت به اتمام می رسد.

نبشی کشی ساختمان فولادی

در ساختمان های فولادی که اسکلت فلزی دارند، نبشی کشی کمی آسان تر است؛ زیرا صفحات ستون از قبل درون اسکلت جایگذاری شده اند. فقط کافیست که نبشی های عمودی را به تیرهای افقی بالا و پایین متصل کنید تا عملیات نبشی کشی انجام شود. این اتصال بین نبشی و تیر یا ستون به کمک جوشکاری، تفنگ میخکوب و تسمه فولادی انجام می شود.

نکات مهم در اجرای نبشی کشی ساختمان

نکات مهم در اجرای نبشی کشی ساختمان
نکات مهم در اجرای نبشی کشی ساختمان

رعایت موارد زیر در زمان نبشی‌ کشی ساختمان الزامی است:

1. در ساختمان‌ هایی با اسکلت فلزی، وال پست باید به وسیله مصالحی مانند قوطی، نبشی و ناودانی انجام شود که اگر به وسیله نبشی ساخته شود، در انتقال بار جانبی دیوار نسبت به قوطی فولادی بهتر عمل می‌ کند.

2. اگر وال پست به صورت قائم باشد، لازم است شاخک‌ هایی در نبشی و یا قوطی جوش داده شود؛ طبق آیین نامه این شاخک‌ ها باید در فاصله‌ های یک متر به یک متر توسط میلگرد آجدار نمره 10 باشند.

3. در وال پست افقی با میلگرد نمره 14 و بیشتر در فاصله های 1.5 تا 1 متر به سقف اتصال داده می‌ شوند.

4. مقاطع مورد استفاده برای ساخت وال پست باید از جنس فولاد ضد زنگ باشند.

5. اجرای وال پست قائم بایستی به سازه متصل گردد و چنانچه روی تیغه قرار گیرد لبه پایینی آن را به شکل نبشی دو طرفه به تیر جوش می‌ دهند.

6. اگر طول دیوار از 6 بیشتر و حدود 40 برابر ضخامت دیوار باشد، باید وال پست عمودی انجام شود؛ این در حالی است که چنانچه ارتفاع دیوار بیشتر از 3.5 متر باشد، وال پست افقی قابلیت اجر دارد.

7. اگر وال پست از نوع قائم باشد، ابتدا باید یک عدد پلیت به کف رول بوت کرد و بعد وال پست را روی آن به وسیله دو عدد نبشی جوش داد تا به خوبی جای داده شود.

عوامل موثر بر قیمت نبشی کشی ساختمان

قیمت نبشی همیشه ثابت نیست و بر اساس عواملی مانند سایز، ضخامت و ابعاد آن تعیین می شود. البته برند و کارخانه سازنده نیز مهم است. برای اطلاع از قیمت دقیق نبشی، بهتر است به صورت روزانه وارد سایت های فروش آنلاین آهن آلات شوید. زیرا نرخ این محصول نیز مانند سایر مقاطع فولادی به صورت لحظه ای بارگذاری می شود.

دستمزد نبشی کشی ساختمان چقدر است؟

دستمزد نبشی کشی ساختمان، بر اساس حجم کار و متراژ محیط انجام می شود. در واقع هر چه حجم کار بیشتر باشد، دستمزد نیز افزایش پیدا می کند. آخرین نرخ اعلام شده در سال 1402 نشان می دهد که این دستمزد از متری 50 هزار تومان تا بیش از 1 میلیون تومان متغیر است.

در این مطلب در مورد نبشی کشی ساختمان و رعایت موارد مهم در این فرآیند صحبت شد. نبشی کشی ساختمان باعث افزایش مقاومت سازه در برابر فشار و نیروهای خارجی وارد شده به دیوار می‌ شود. در هنگام اجرای نبشی کشی لازم است، موارد گفته شده را رعایت کنید. حتی کیفیت مقاطع فولادی استفاده شده در وال پست هم از اهمیت زیادی برخوردار است. خرید این مقاطع بهتر است از مراکز آهن معتبر انجام شود. اگر شما در این زمینه تجریه‌ای دارید، در قسمت کامنت با ما در میان بگذارید.

نبشی کشی ساختمان به چه معناست؟

به نصب پروفیل های نبشی در دیوار ساختمان گفته می شود که معمولا از جنس فولاد مقاوم است.

انواع نبشی کشی ساختمان کدامند؟

به دو دسته داخلی (داخل دیوار) و خارجی (خارج دیوار) تقسیم می شوند.

هزینه نبشی کشی ساختمان چقدر است؟

تعیین قیمت دقیق به عواملی مانند متراژ و وسعت کار بستگی دارد که در نهایت 10 الی 20 درصد از هزینه های ساخت و ساز را افزایش می دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.