مش و شبکه میلگرد چیست و چه ویژگی‌ هایی دارد؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

در پروژه‌های بتن ریزی شما با دو گزینه متفاوت برای مسلح کردن میلگرد و شبکه مش مواجه می‌شوید. یکی از مهم‌ترین ویژگی این دو استحکام کششی است؛ زیرا از بروز ترک و شکاف جلوگیری می‌کنند. نکته حائز اهمیت برای شما، انتخاب و به کارگیری این دو گزینه است که با توجه به عوامل مختلفی مانند محلی که قرار است مصالح در آن استفاده شوند، ممکن است کاربردهای متفاوتی داشته باشند. اگر برای شما نیز مش و شبکه میلگرد چیست و ویژگی‌ هایی دارد تبدیل به یک سوال شده است؛ تا انتهای این مقاله با ما بمانید.

فایل صوتی

فایل ویدئویی

میلگرد چیست؟

میلگردها به عنوان میله‌های گرد و تقویت کننده‌ای که از جنس فولاد ساخته شده‌اند، شناخته می‌شوند. این محصول در طی فرآیند نورد گرم تولید می‌شود و همچنین این مقاطع فولادی توانایی بالایی را در برابر نیروهای تنشی از خود نشان داده‌اند. میلگرد از بتن و سایر مصالح دیگر پشتیبانی کرده و برای افزایش مقاومت سازه‌ها گزینه‌های خوبی هستند. موارد ذکر شده باعث شده تا قیمت میلگرد امروز برای افراد فعال در حوزه ساخت‌وساز بسیار حائز اهمیت باشد.

کاربردهای شبکه میلگرد چیست؟

امروزه مش میلگرد به دلیل افزایش مقاومت کششی، مسلح کردن سازه، جلوگیری از ترک خوردن بتن برای کف‌سازی طبقات و… کاربردهای بسیاری در پروژه‌های ساختمانی دارد. برای دیگر کاربردهای متداول این محصول می‌توان از سقف‌های کامپوزیت، دیوار، کف طبقات، پارکینگ، استخر، سازه‌های از پیش ساخته بتنی، ساخت اتوبان و… نام برد.

شبکه میلگرد

مزایای استفاده از شبکه میلگرد

مقاومت بسیار مناسب، حمل، جابه‌جایی راحت، اجرای سریع، مقرون به صرفه بودن نسبت به سایر روش‌ها، وزن کم، جنس محکم و بادوام از جمله مزیت‌های شبکه میلگرد هستند که می‌توان از آنها نام برد.

نحوه اتصال مش و شبکه میلگرد به چه صورت است؟

اتصال میلگردهای طولی و عرضی از جمله نکات مهمی است که در مورد مش و شبکه میلگرد وجود دارد. تعداد میلگردهایی که در شبکه میلگرد در نظر گرفته می‌شود، باید از قبل محاسبه شود و با دقت و نظم در کناره‌ یکدیگر قرار بگیرند. این میلگردها، منطبق با بحث نهم مقررات ملی ساختمان و استاندارد ملی میلگردهای گرم نوردیده ۳۱۳۲ هستند. در شبکه مش میلگرد، در بین میلگردها، یک فضای خالی دیده می‌شود که به اصطلاح چشمه شبکه نامیده می‌شود که می‌تواند به شکل مستطیلی و مربعی باشد. ابعاد در نظر گرفته‌شده برای چشمه شبکه از 8 تا 40 سانتی‌متر است. در هنگام اجرای شبکه میلگرد باید نکاتی را در نظر داشته باشید. این نکات به شرح زیر هستند.

  • در برخی از موارد، از مش گالوانیزه برای افزایش مقاومت در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی استفاده می‌شود.
  • سعی کنید قبل از استفاده، هرگونه آلودگی و مواد چسبنده را از سطوح پاک‌کنید، انجام این کار کمک می‌کند که مانعی برای اتصال میلگرد و بتن نباشد.
  • جوشکاری باید با دقت فراوان و به‌صورت منظم انجام شود.
  • در زمان اجرا باید به شکستگی و خم شدن میلگردها توجه داشته باشید.
  • در زمان ساخت، به میزانی که مفتول کمتر داغ شده و سپس سرد شود، مش مقاوم‌تر خواهد بود.
  • مراقب باشید که از میلگردهای زنگ‌زده استفاده نکنید؛ چراکه از کارایی و قطر میلگرد هنگام زنگ‌زدایی کاسته شده و استفاده از آنها مجاز نیست.
اتصال مش و شبکه میلگرد

مشخصات انواع شبکه های مش

عرض شبکه میلگردی مش از ۱۰۰ تا ۲۵۰ سانتی‌متر و طول آن ۱ الی ۹ متر است. ابعاد چشمه‌های آن به شکل مربع یا مستطیل بوده  و ۸ الی ۴۰ سانتی‌متر است. علاوه بر موارد ذکر شده قطر مفتول‌ها نیز از ۴ الی ۱۲ میلی‌متر بوده و به صورت آجدار و ساده در بازار موجود هستند. شبکه مش در ابعاد ۶ در ۲.۲۰ و همراه با میلگردها سایز ۶، ۸،۱۰ و ۱۲ انجام می‌شود. به همین دلیل در هنگام این عملیات به قیمت میلگرد ۱۲ باید توجه کنید.

مش بندی نسبت به سایر روش‌های دیگر از لحاظ صرفه‌جویی در استفاده از مصالح، وزن مناسب، زمانبری کم، مقاومت زیاد، جوش نقطه‌ای و نظم گره‌های نیرو صرفه اقتصادی دارد. همچنین مش در ساختمان‌سازی کاربردهای بسیاری مانند ساخت انواع سقف‌های کامپوزیت، دیوار، کف سالن، انبار، اتوبان و… دارد.

مزایای شبکه میلگردی مش

اگر برای شما سوال شده که چرا به‌جای استفاده از روش‌های دیگر برای افزایش استحکام از شبکه میلگردی استفاده می‌شود، لازم است تا از مزایای مش بندی یا شبکه میلگرد مش مطلع باشید. این عملیات به دلیل دارا بودن صرفه‌ی اقتصادی نسبت به سایر روش‌های دیگر، مقاومت بالا به دلیل جوش‌های نقطه‌ای، منظم بودن گره‌ها، سرعت بخشیدن به عملیات جای‌گذاری مفتول نسبت به سایر روش‌ها، سهولت در حمل‌و‌نقل و کاهش هزینه‌ی نصب و بهینه بودن در مصرف میلگرد گزینه مناسب برای افزایش استحکام سازه شما شمرده می‌شود.

در پروژه‌های بتن ریزی شما با دو گزینه متفاوت برای مسلح کردن میلگرد و شبکه مش مواجه می‌شوید. یکی از مهم‌ترین ویژگی این دو استحکام کششی است؛ زیرا از بروز ترک و شکاف جلوگیری می‌کنند. میلگردها به عنوان میله‌های گرد و تقویت کننده‌ای که از جنس فولاد ساخته شده‌اند، شناخته می‌شوند و همچنین از بتن و سایر مصالح دیگر پشتیبانی کرده و برای افزایش مقاومت سازه‌ها گزینه‌های خوبی هستند. امروزه مش میلگرد به دلیل افزایش مقاومت کششی، مسلح کردن سازه، جلوگیری از ترک خوردن بتن برای کف‌سازی طبقات و… کاربردهای بسیاری در پروژه‌های ساختمانی دارد. اتصال میلگردهای طولی و عرضی از جمله نکات مهمی است که در مورد مش و شبکه میلگرد وجود دارد. تعداد میلگردهایی که در شبکه میلگرد در نظر گرفته می‌شود، باید از قبل محاسبه شود و با دقت و نظم در کناره‌ یکدیگر قرار بگیرند. نظر شما در مورد این عملیات چیست؟ با ما در میان بگذارید.

شبکه میلگردی مش چه مزایایی دارد؟

این عملیات به دلیل دارا بودن صرفه‌ی اقتصادی نسبت به سایر روش‌های دیگر، مقاومت بالا به دلیل جوش‌های نقطه‌ای، منظم بودن گره‌ها، سرعت بخشیدن به عملیات جای‌گذاری مفتول نسبت به سایر روش‌ها، سهولت در حمل‌و‌نقل و کاهش هزینه‌ی نصب و بهینه بودن در مصرف میلگرد گزینه مناسب برای افزایش استحکام سازه شما شمرده می‌شود.

شبکه میلگرد چه مزایایی دارد؟

مقاومت بسیار مناسب، حمل، جابه‌جایی راحت، اجرای سریع، مقرون به صرفه بودن نسبت به سایر روش‌ها، وزن کم، جنس محکم و بادوام از جمله مزیت‌های شبکه میلگرد هستند که می‌توان از آنها نام برد.

شبکه میلگرد چه کاربردهایی دارد؟

کاربردهای متداول این محصول می‌توان از سقف‌های کامپوزیت، دیوار، کف طبقات، پارکینگ، استخر، سازه‌های از پیش ساخته بتنی، ساخت اتوبان و… نام برد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.