نحوه خم کردن میلگرد

زمان مطالعه: 6 دقیقه

میلگردها در طول مراحل ساخت، می‌توانند به شکل‌های مختلف کاربردهای متفاوت داشته باشد. برای ایجاد تغییر شکل در میلگرد نیاز به خمکاری بدون شکستگی و کاهش مقاوت میلگرد است. برای این کار لازم است تا شما به عنوان یک کارشناس ساخت و ساز با نحوه خم کردن میلگرد آشنا باشید. اما قبل از اجرای این فرآیند رعایت نکات حفاظتی برای پیشگری از آسیب‌ها ضروری است.

فایل صوتی

انواع روش‌های خم‌کردن میلگرد

روش‌های خمکاری میلگرد برای تغییر شکل و فرم‌دهی آن بر اساس مقدار ضخامت و طول قطر میلگرد انتخاب و انجام می‌شود. در این مقاله با روش دستی (استفاده از تجهیزات غیرحرفه‌ای) و ماشینی (استفاده از تجهیزات حرفه‌ای) خم کردن میلگردها آشنا خواهیم شد.

روش اول: خمکاری میلگرد با تجهیزات حرفه‌ای

خم کردن میلگرد
خم کردن میلگرد

در هنگام اجرای فرآیند خمکاری باید به این نکته توجه داشته باشید که با خم شدن فلز به طور طبیعی، مقدار مقاوت آن کاهش می‌یابد. در صورتی که مقدار خم و نحوه خمکاری به طور صحیح و مناسب پروژه مورد نظر انجام شود، می‌توانید آسیب وارد شده را به حداقل برسانید.

رعایت نکات زیر در حین انجام فرآیند خمکاری لازم و ضروری است:

  • رعایت و توجه کردن به درجه و اندازه‌ای که قرار است میلگرد خم شود از نکات حائز اهمیت می‌باشد. میلگردها بر اساس نقشه های ساختمانی طراحی شده بسته به شکل و نوع کاربرد خم می‌شوند. اجرای صحیح فرآیند خمکاری در میزان کارکر پروژه تاثیرگذار است.
  • باز و بسته کردن میلگردها به منظور اجرای مجدد خمکاری بر روی فلز اصلا توصیه نمی‌شود؛ مگر در موارد خاص با اجازه دستگاه و کارشناسان نظارت سازه ای انجام شود که در این حالت باید تمامی میلگردهای مجدد خم‌شده از لحاظ ترک خوردگی بررسی و کنترل شوند.
  • برای داشتن خم‌های ایجاد شده با حداقل مقدار قطر خم داخلی حتما با مدیر پروژه یا مسئول نظارت ساخت و ساز هماهنگ باشید.

استفاده از راه حل‌های ارزان‌قیمت برای خمکاری

استفاده از راه حل های ارزان قیمت و قابل حمل برای خمکاری

استفاده از دستگاه‌های ارزان‌قیمت برای اجرای فرآیند خمکاری با دست می‎‌تواند راه‌حل مناسبی باشد. در این روش با استفاده دستگاه خم‌کن دستی، میلگرد بر روی یک قالب چدنی قرار می‌گیرد و به سمت پایین محکم می‌شود.

پس از آن شما می‌توانید با استفاده از یک اهرم و وارد کردن فشار بر آن با کشیدن قسمت آزاد میله به سمت پایین مقدار خم مورد نظر را ایجاد کنید. از آنجایی که می‌دانیم هیچ ارزانی بی دلیل نیست!

اجرای فرآیند خمکاری میلگرد با این دستگاه مسلتزم صرف زمان بسیار زیادی می‌باشد؛ زیرا در هر مرحله تنها می‌توان یک میلگرد را خمکاری کرد و معمولا قابلیت اجرای زاویه خم تا 90 درجه را دارد.

علاوه بر این تنها قادر است میلگردهای فولادی با قطرهای کوچک را خم نماید، پس لازم است برای میلگردهای با قطر بالاتر از دستگاه‌های پیشرفته‌تر استفاده شود.

ایجاد خم حرفه‌ای و دقیق با دستگاه

ایجاد خم حرفه ای و دقیق با دستگاه

اگر به دنبال ایجاد خم دقیق و همچنین صرفه‌جویی در وقت خود هستید، می‌توانید با استفاده از دستگاه‌های برقی یا بنزینی که بیشترین کاربرد را بین دیگر دستگاه‌ها دارند، این کار را انجام دهید. این دستگاه برای میلگردهای فولادی با قطرهای مختلف قابلیت استفاده دارد. دستگاه خم‌کن برقی همانند ابزار دستی خمکاری میلگرد عمل می‌کند.

قابل حمل بودن این دستگاه، تنظیمات دقیق و سرعت اجرای فرآیند خمکاری می‌تواند از جمله مزایای این دستگاه باشد که بر خلاف گران‌بودن، استفاده از آن را برای کل سازه ضروری می‌کند.

روکش‌کاری میلگردهای خم‌شده

روکش کاری میلگردهای خم شده

طی اجرای فرآیند خمکاری میلگردها و تغییر شکل دادن آن‌ها ممکن است میلگردها پوسته پوسته شوند و روکش های پوششی آن‌ها از بین برود. بهتر است پس از خم‌کاری حتما محل خم‌شدگی را بررسی نموده و در صورت نداشتن پوشش، عملیات روکش کاری را انجام دهید.

روش دوم: خمکاری میلگرد بدون تجهیزات حرفه‌ای

استفاده از تجهیزات ایمنی

استفاده از تجهیزات ایمنی

در این روش بدون استفاده از تجهیزات حرفه‌ای و با استفاده از دست می‌توانید عملیات خمکاری میلگرد را انجام دهید و اما قبل از انجام هرکاری استفاده از تجهیزات ایمنی ضروری و لازم است.

توجه داشته باشید همیشه قبل از خم کردن میلگرد از عینک محافظ چشم، دستکش، لباس آستین دار، شلوار بلند برای حفاظت از اعضای بدن خود استفاده کنید.

برای پیشگری از رخ دادن اتفاق در هنگام خمکاری بهتر است این کار در فضای باز و به دور از رفت و آمد دیگران انجام شود. از آنجایی که میلگردهای بُرش داده شده خطرآفرین هستند، بهتر است برای پیشگیری از وارد شدن آسیب انتهای میله با کلاهک های مورد تایید OSHA پوشانده شود.

انتخاب میلگرد با ضخامت مناسب

انتخاب میلگرد با ضخامت مناسب
انتخاب میلگرد با ضخامت مناسب

بهتر است برای خم کردن میلگرد با دست، میلگردی را انتخاب کنید که ضخامت مناسبی داشته باشد و به راحتی بتوان با دست خمیدگی را ایجاد کرد. انتخاب میلگردها بر اساس یک سری کدهای ساختاری برای انجام خمکاری دستی انجام می‌شود.

به عنوان مثال انتخاب میلگردهای نازک به ضخامت 4/1 اینچ برای انجام فرآیند دستی از نظر کارشناسان تایید شده است. چنانچه شما میلگردهای با ضخامت بالا مواجه هستید بهتر است از دستگاه های حرفه‌ای و مکانیکی مناسب استفاده کنید.

گرم‌کردن میلگرد ممنوع!

گرم کردن میلگرد ممنوع !

این باور که در هنگام خمکاری میلگرد، حرارت دادن و وارد نمودن گرما توسط مشعل بر محل مورد نظر می‌تواند به افراد در خم شدن کمک کند، یک بحث قابل توجه است. برخی از کارشناسان و متخصصین فولاد بر این باور هستند که استفاده از مقدار گرمای مناسب می‌تواند در انجام فرآیند خمکاری کمک شایانی به افراد کند اما برخی دیگر به خطرات و پیامدهایی گرمایش فولاد اشاره می‌کنند و آن را روش مناسبی نمی‌دانند.

در مجموع اگر از “میلگرد غیرقابل جوشکاری” استفاده می‌کنید به هیچ عنوان حرارت و گرما به آن ندهید و اگر غیر از این است، گرما می‌تواند به شما کمک کند با مقدار حرارت مناسب می‌توانید از آن استفاده کنید.

نحوه خمکاری میلگرد به روش دستی

نحوه خمکاری میلگرد به روش دستی
نحوه خمکاری میلگرد به روش دستی

قراردادن میلگرد بین گیره

در این مرحله میلگرد با قرار گرفتن بین دو گیره و محکم شدن توسط کاربر به کمک اهرم فولادی به سمتی که می‌خواهیم خم ایجاد شود کشیده شده و درست در قسمتی از میلگرد که بین گیره قرار دارد مقدار خم مورد نیاز انجام می‌شود.

برای اجرای صحیح این کار نفر دوم باید میز کار و طرف آزاد میلگرد را به خوبی کنترل نماید.

استفاده از اهرم فولادی

استفاده از اهرم فولادی

جهت انجام فرآیند خمکاری میلگرد بین گیره، شما به یک اهرم فولادی نیاز دارید. این اهرم فولادی با سطح مقطع دایره‌ای و به صورت توخالی در اطراف میلگرد قرار گرفته و فرآیند خمکاری را آسان می‌کند.

وارد کردن نیرو و فشار کم و یکنواخت

ضربات چکش ممنوع !

پس از قرار دادن میلگرد درون اهرم فولادی، به آرامی و با وارد نمودن فشار یکنواخت اهرم فولادی که میلگرد درون آن است را به سمتی که می‌خواهید خم ایجاد شود فشاردهید.

دقت کنید برای دستیابی به خم‌های با دقت بالا شما نیاز دارید تا از قطعه چوبی یا فلزی استفاده کنید. به نحوی که این قطعه به نحوی برش و تراش داده می‌شوند که با قرار گرفتن بین گیره و میلگرد مقدار خم مورد نظر را ایجاد کند.

نکته حائز اهمیت اینست که برای خم کردن میلگردهای با قطرهای بیشتر و ضخامت بالاتر استفاده از تجهیزات حرفه‌ای که دارای قالب‌های ایجاد خم هستند، پیشنهاد می‌شود.

ضربات چکش ممنوع ! هرگز برای خم کردن میلگرد از وارد کردن ضربات با چکش یا پتک بر روی اهرم فولادی استفاده نکنید؛ زیرا وارد نمودن ضربات ناگهانی بر روی شکل نهایی میلگرد تاثیر می‌گذارد و کاهش کیفیت را به همراه دارد.

همچنین باعث وارد شدن آسیب به سطح فولاد می شود که موجب خرابی میله خواهد شد. تجربه شما چیست؟ اگر قبلا تجربه انجام این کار را داشته‌اید، می‌توانید نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید. برای اطلاع از قیمت هر شاخه میلگرد می‌توانید به سایت اصفهان آهن مراجعه کنید.

منبع https://www.wikihow.com
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.