با 2 روش خم‌ کردن و برش میلگرد آشنا شوید

زمان مطالعه: 4 دقیقه

یکی از پُرکاربردترین و مهم‌ترین قطعات فولادی، میلگرد است. میلگرد خم‌شده و یا بُرش‌داده‌شده به میلگرد‌هایی گفته می‌شود که در تقویت بتن، کاربرد دارد. اما چیزی در مورد خم‌ کردن و برش میلگرد می‌دانید؟ برای درک این مطلب تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

کمی بیشتر درمورد میلگرد بدانیم

خم‌ کردن و برش میلگرد
خم‌ کردن و برش میلگرد

میزان خم‌پذیری میلگرد، هنگام آرماتوربندی در بتن، ضروری و مهم است. معمولاً پروژه‌هایی که در آن‌ها فولاد و یا میلگرد به‌کار می‌رود؛ استفاده از فولادهای انعطاف‌پذیر، بیشتر مد نظر است.

در واقع هرچقدر میزان کربنِ میلگرد کمتر باشد، انعطاف‌پذیرتر خواهد بود.

برای خمش و یا بُرش میلگردهایی که قطر زیادی دارند، معمولاً از ابزار ویژه‌ای، مانند قیچی هیدرولیک و خم‌کن استفاده می‌کنند. در مقالات قبل، به طور کامل در مورد میلگرد چیست؛ و انواع آن توضیح دادیم؛ اما در ادامه‌ی این مطلب می‌خواهیم به دو روش خم‌کردن و بُرش میلگرد اشاره کنیم.

خم‌کردن و برش میلگرد، از روش‌های کاربردی است که مورد توجه بسیاری از ساختما‌ن‌سازان است؛ از آنجایی که این روش، نیاز به دقت بالا دارد، باید در مکان معین و با ابزار و وسایل مخصوص به خود انجام شود.

مراحل خم کردن و برش میلگرد

در ادامه‌ی این مطلب، مراحل خم‌کردن و بُرش میلگرد را توضیح خواهیم داد:

1. داشتن تجهیزات کامل

داشتن تجهیزات کامل

همیشه برای انجام فرآیند خم‌کردن یا بُرش میلگرد، از عینک محافظ چشم، پیراهن آستین‌دار، شلوار بلند، دستکش و چکمه‌های محکم استفاده کنید؛ زیرا میلگردهای تیز و سنگین، هنگام بُرش می‌توانند جرقه ایجاد کنند.

2. داشتن فضای کاری مشخص

داشتن فضای کار مشخص

میلگردها در طول‌ و اندازه‌های متفاوت تولید می‌شوند که بسته به نیاز مشتری، قابلیت سفارشی‌سازی دارند.

فرآیند بُرش میلگرد، اغلب با جرقه‌های زیادی همراه است؛ بنابراین، بهتر است این کار را در فضای باز انجام دهید. همچنین، توصیه می‌شود هنگام بُرش‌کاری، لباس‌های مناسب و قدیمی بپوشید.

3. اندازه‌گیری دقیق

اندازه‌گیری دقیق

یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین فعالیت‌ها هنگام آرماتوربندی، اندازه‌گیری دقیق طول میلگرد است. دقت داشته باشید که ممکن است برای اولین‌بار، هنگام بُرش، میلگرد بُرش‌داده‌شده، کوتاه‌تر و یا بلندتر شود و نتیجه‌ی کار، خلاف تصور شما باشد!

این مشکل، زمانی پیش می‌آید که میلگرد، منحنی باشد و نتوان آن را به طور کامل و دقیق اندازه‌گیری کرد. برای بُرش دقیق میلگرد می‌توانید با مداد رنگی ضد آب و یا گچ، روی آن علامت ‌بگذارید.

4. برش میلگرد

برش میلگرد

برای بُرش میلگرد، می‌توان از اَرّه‌ی فلزی یا اَرّه‌ی نواری استفاده کرد. اَرّه‌ی نواری، معمولاً برای بُرش میلگردهای کم‌کربن به کار می‌رود.

میلگرد، هنگام بُرش، به علت شکل دورانی و غلتکی‌اش، تمایل بسیاری به چرخش دارد؛ از این رو به هنگام بُرش، آن را با پا محکم فشار دهید و یا فُرم بدن خود را ثابت نگه دارید.

5. خمش میلگرد 1.3 سانتی‌متر یا کوچک‌تر

خمش میلگرد

برای خمش میلگرد، به اهرم نیاز است. روش کار خمش میلگرد به این صورت است:

  • با استفاده از یک لوله‌ی فلزی بلند با قطر مناسب، میلگرد را محکم و ثابت نگاه دارید و سپس، کار خم کردن را شروع کنید.
  • ابتدا با فشار به سمت پایین، میلگرد را از زمین بلند کنید؛ این کار را تا جایی انجام دهید که میلگرد به زاویه‌ی دلخواه شما برسد.
  • خمش و بُرش میلگرد، از جمله مواردی است که برای انجام آن، باید دقت کافی داشته باشید.

6. روش‌ها و ابزارهای دیگر

روش_ها و ابزارهای دیگر

به طور کلی می‌توان گفت در اکثر فروشگاه‌های مرتبط، ابزار و وسایلی برای خم‌کردن میلگرد وجود دارد که به آن «خم‌کن میلگرد ساده» می‌گویند.

سخن پایانی

با توجه به مواردی که گفته شد، یکی از مهم‌ترین فرآیندها برای ساختمان‌سازی و انجام پروژه‌های عمرانی، آرماتوربندی است. در این روش، میلگرد را درون بتن محکم می‌کنند که این عمل، سبب افرایش استحکام و مقاومت بتن می‌شود. اگر می‌خواهید از  قیمت‌ هر شاخه میلگرد اطلاع پیدا کنید، به لینک مدنظر مراجعه کنید.

منبع wikihow
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.