تیرآهن دوبل چیست و چه کاربردی دارد؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

ستون‎‌ها عضو مهم و حیاتی یک سازه هستند که محاسبات مربوط به آن‌ها باید طبق استانداردهای خاصی انجام شود و معمولا با تیرآهن‌های I و H در ساختمان‌سازی ساخته می‌شوند. در برخی از موارد ممکن است این ستون‌ها از اتصال دو تیرآهن کنار هم ساخته شوند که اصطلاحاً در بازار فولاد به آن «تیرآهن دوبل» گفته می‌شود. بحث امروز مقاله ما در مورد این مقطع فولادی است؛ با ما همراه باشید تا در مورد ماهیت و کاربرد تیرآهن دوبل صحبت کنیم.

فایل صوتی

تیرآهن دوبل چیست؟

همان‌طور که در ابتدای مقاله گفته شد، در برخی از موارد، برای ایجاد ستون در یک سازه، از دو تیرآهن I کنار هم استفاده می‌شود که با یک بست و پلیت به هم متصل می‌شوند. این نوع تیرآهن‌ها معمولاً به‌عنوان تیرآهن ستون برای ساختمان‌هایی که ارتفاع زیادی دارند، استفاده می‌شود. با توجه به این‌که، شاخه‌های این نوع تیرآهن، 12 متر هستند؛ باید یک اتصالی بین این دو نوع تیرآهن برقرار باشد تا سازه را محکم نگه ‌دارد.

به یاد داشته باشید که هرگونه خطا در محاسبه اتصال تیرآهن منجر به هدر رفت هزینه‌ها می‌شود و طولانی‌شدن عملیات اجرایی را در پی دارد؛ به همین دلیل با توجه به افزایش قیمت روز تیر اهن، برای اینکه مجبور به خرید تیرآهن مجدد نباشید، بهتر است این کار را زیر نظر فرد متخصص و متبحر انجام دهید.

تیرآهن دوبل

این محصولات از نظر شکل ظاهری شبیه به قوطی‌های توخالی هستند ولی با این تفاوت که از چهار سمت، باله‌های ستون بیرون آمده است. این باله‌ها در افزایش مقاومت سازه نقش مهمی ایفا می‌کنند. البته این نکته را هم اضافه کنیم که برخی از خطاها مانند انجام جوشکاری به شکل نادرست باعث می‌شود که اتصالات تیرآهن دوبل ضعیف شوند.

کاربردهای تیرآهن دوبل

پروژه‌های انبوه‌سازی عظیم و ساختمان‎‌های بلند، عمده هدف استفاده از تیرآهن دوبل است. چراکه این نوع از سازه‌ها، باید دوام و استحکام قابل‌توجهی داشته باشند و استفاده از این محصول به این دلیل که سطح مقطع که پهنی دارد، میزان کمتری از تنش را انتقال می‌دهد. درنهایت باعث کاهش و خنثی‌سازی نیروی وارد شده و افزایش پایداری سازه خواهد شد. اما در چه مواقعی از تیرآهن دوبل در ستون ساختمان استفاده می‌شود:

  • در شرایطی که دسترسی به تیرهای بال‌پهن و یا قوطی وجود نداشته باشد، می‌توان از این محصول برای ساخت ستون‌های دوبل استفاده کرد.
  • استفاده از این محصول، راه‌حلی سریع‌تر و ساده‌ است که شما بتوانید از ستون‌های ساخته‌شده از ورق فولادی استفاده کنید.
  • در بحث کمانش، به کمک این نوع تیرآهن می‌توان سطح مقطع ستون را افزایش داد.

ویژگی‌هایی تیرآهن دوبل

از مهم‌ترین ویژگی‌های این محصول می‌توان به این اشاره کرد که استفاده از تیرآهن‌های دوبل که کیفیت بالایی داشته باشند؛ می‌توانند تا حد زیادی مقاومت سازه شمارا افزایش دهند.

ویژگی‌هایی تیرآهن دوبل

این نکته را هم بگوییم که تیرآهنی که برای ستون دوبل استفاده می‌شود از نوع IPE است که در اتصالات آن از ورق فولادی استفاده می‌شود و این موضوع باعث می‌شود که کشش بیشتری را تحمل کند. علاوه بر این، نصب آن ساده و راحت‌تر است و با کاهش قیمت، باعث افزایش سرعت در به اتمام رساندن پروژه می‌شود.

یکی از مهمترین قسمت های سازه که وظیفه ایجاد پایداری و امنیت دارد، ستون است. یک نکته مهم این است که باید سعی کنید از تیرآهن باکیفیت استفاده کنید تا در دوام و استحکام سازه شما نقش مهمی داشته باشد. به همین دلیل بهتر است خرید این محصول را از منابع معتبر انجام دهید. توصیه ما به شما این است که تیرآهن دوبل را از شرکت‌های معتبری مانند اصفهان آهن انجام دهید. تضمین کیفیت و تضمین قیمت از مهم ترین اصول این شرکت است.

انواع اتصال تیرآهن‌‌ برای ستون

زمانی که تیرآهن به‌تنهایی نتواند مقاومت و پایداری سازه را فراهم کند، تیرآهن دوبل کارساز است. این نوع تیرآهن، همان‌طور که گفته شد، مقاومت خوبی در برابر تنش‌ها دارد. یک نکته مهم این است که اتصال تیرآهن‌ها برای ستون دوبل، با توجه به انواع پروفیل صورت می‌گیرد.

از طریق دوبله کردن

روش دوبل کردن به این صورت است که دو تیرآهن در کنار هم قرار می‌گیرند و طی عملیات جوشکاری، دو طرف و وسط آن‌ها به هم جوش داده می‌شوند. در مرحله بعدی، ستون را برمی‌گردانند و جوشکاری را مانند قبل انجام می‌دهند. در سمت دیگر ستون هم این فرآیند انجام می‌شود.

اتصال با یک ورق سرتاسری

در این روش، مقاطع مرکبی به روی دو نیمرخ متصل می‌شوند و یک مقطع مرکبی جدید ایجاد خواهد شد. عملیات جوشکاری که در این روش انجام می‌شود، در فواصل ۳۰ سانتی‌متری صورت می‌گیرد.

اتصال با قید موازی و یا مورب

در این روش نیز تیرآهن‌ها، با یک‌فاصله مشخص از هم قرار می‌گیرند که طبق یک استاندارد باید این فاصله مشخص شود.

محاسبه وزن تیرآهن دوبل

برای استفاده از تیرآهن دوبل، دو سر تیرآهن را به‌صورت موازی با یکدیگر جوش می‌دهند و در ساخت ستون از آن با عنوان تیر دوبل استفاده می‌کنند. در جدول وزن تیرآهن، محاسبه وزن تیر دوبل نیز حائز اهمیت است، چرا که با افزایش طبقات نیروی وارده به ستون طبقه اول افزایش می‌یابد.

در محاسبه وزن سازه فولادی می‌توان از فرمول زیر برای به دست آوردن وزن نهایی تیر دوبل کمک گرفت:

(طول تیرآهن IPB x 2) × وزن یک متر (از جدول اشتال) = وزن نهایی تیرآهن دوبل

با توجه به اینکه تیرآهن دوبل در بسیاری از پروژه‌های عمرانی به‌خصوص ساختمان‌های چندطبقه استفاده می‌شود؛ قیمت این محصول می‌تواند در هزینه تمام‌شده پروژه تأثیرگذار باشد.

تیرآهن دوبل چیست؟

در برخی از موارد، برای ایجاد ستون در یک سازه، از دو تیرآهن I کنار هم استفاده می‌شود که با یک بست و پلیت به هم متصل می‌شوند.

مهمترین کاربرد تیرآهن دوبل چیست؟

این نوع تیرآهن‌ها معمولاً به‌عنوان تیرآهن ستون برای ساختمان‌هایی که ارتفاع زیادی دارند، استفاده می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.