تولید کنندگان برتر لوله مانیسمان

زمان مطالعه: 6 دقیقه

لوله مانیسمان که با نام لوله بدون درز نیز شناخته می شود، از مواد اولیه مرغوب و طی فرآیند ذوب شمش های فولادی در طول بخش های متفاوت تولید و ساخته می شود. به عبارت دیگر لوله های مانیسمان به دلیل عدم وجود درز، جهت استفاده در بخش هایی که دارای فشار و جریان بالایی هستند مطلوب ‌است. در این مقاله به معرفی کارخانه های برتر لوله مانیسمان می‌ پردازیم؛ پس با ادامه مطلب همراه باشید.

فایل صوتی

فایل ویدئویی

لوله مانیسمان چیست؟

لوله‌ ها انواع مختلفی دارند؛ برای مثال می‌ توان به لوله های فولادی، آلیاژی، فولادی ضد زنگ، لوله های بخار و… اشاره کرد. لوله مانیسمان یا بدون درز، محصولی است که بدنه‌ یک دست و بدون شیار دارد و هیچگونه جوشکاری بر روی آن انجام نشده است. این محصول در دو نوع لوله مانیسمان رده 40 و 80 تولید و دسته‌ بندی می‌ شود.

یکنواخت بودن، نداشتن درز و استحکام بالا باعث شده تا توجه فعالان در صنایع مختلف را به خود جلب کند. به همین دلیل قیمت لوله مانیسمان در صنعت بسیار حائز اهمیت است.
در فرآیند تولید این مقاطع فولادی از روش جوشکاری استفاده نشده و این موضوع، لوله مانیسمان را با سایر محصولات متمایز کرده است. لوله‌ های دیگر در طی فرآیند تولید مراحلی مانند برش ورق، شکل دهی، جوشکاری و در نهایت غلتک را طی می‌ کنند.

اما در تولید لوله‌ های مانیسمان از مقاطع فولادی به صورت شمش استفاده می شود و از مراحل حرارت، کشش، غلتک، عبور از زره و نیروهای گریز از مرکز عبور می کند. مواد اولیه لوله مانیسمان نسبت به سایر لوله‌ ها با کیفیت تر است.
افزایش فشار اغلب با کشیدن و نورد شمش‌ های فولادی گرد انجام می‌ شود. البته امکان تولید لوله‌ های مانیسمان از مقاطع چهار گوش نیز وجود دارد، اما هزینه‌ های تولید را افزایش می‌ دهد. نکته جالب در مورد روش ساخت لوله های مانیسمان این است که تولید لوله‌ های بزرگ، راحت تر از تولید لوله‌ های کوچک است.

free-consultation

    معرفی تولید کنندگان برتر لوله مانیسمان

    از آن جایی که روش تولید لوله مانیسمان متفاوت است، کارخانه‌ های بسیاری پا به عرصه تولید آن نگذاشته‌ اند. از جمله کارخانه‌ هایی که در ایران این محصول را تولید می‌ کنند عبارتند از:

    1. کارخانه لوله و نورد اهواز
    2. شرکت دقیق کاوه ایرانیان
    3. کارخانجات نورد و پروفیل ساوه
    4. کارخانه گروه ملی صنعتی فولاد ایران
    5. کارخانه لوله مانیسمان گستر اسفراین
    6. شرکت پروفیل فولادی اصفهان
    7. کارخانجات نورد و لوله سمنان
    ویژگیکارخانه لوله و نورد اهوازشرکت دقیق کاوه ایرانیانکارخانجات نورد و پروفیل ساوهکارخانه گروه ملی صنعتی فولاد ایرانکارخانه لوله مانیسمان گستر اسفراینشرکت پروفیل فولادی اصفهانکارخانجات نورد و لوله سمنان
    تاریخ تأسیس1346136713541342137413561372
    استانخوزستانتهرانمرکزیتهرانخراسان شمالیاصفهانسمنان
    صادراتدارددارددارددارددارددارددارد
    گواهینامه‌های ISOدارددارددارددارددارددارددارد

    شرکت نورد اهواز (سهامی عام)

    شرکت نورد اهواز با نیم قرن تجربه در بخش تولید لوله مانیسمان با بالاترین کیفیت و طبق استانداردهای ملی و بین المللی محصولات خود را به بازار جهانی عرضه می‌ کند. بر اساس آخرین آمار گرفته شده از این کارخانه، کارشناسان در تلاش هستند که روز به روز کیفیت محصولات تولیدی خود را بهبود دهند، تا این ارتقا، مستمر و همیشگی شود.
    سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای شرکت نورد اهواز (استاندارد ISO 18001) این واقعیت را نشان می دهد که این کارخانه جز برترین تولیدکنندگان است. کارخانه نورد اهواز دارای دو کوره با ظرفیت تولیدی 110 تن در ساعت است. ظرفیت تولید سالانه این کارخانه نیز 60.000 تن در سایزهای 7 الی 16 اینچی است. لوله مانیسمان رده 40 یکی از پرفروش ترین سایزهای این محصول است.

    شرکت دقیق کاوه ایرانیان

    شرکت کاوه ایرانیان یکی از بهترین شرکت های تولید کننده لوله مانیسمان در بخش خصوصی است. سابقه و تجربه درخشان این کارخانه پس از گذشت 20 سال، ثابت کرده که تولیدکننده توانمندی در این زمینه است. کارخانه کاوه از دو روش کشش و نورد گرم، برای تولید لوله مانیسمان استفاده می کند. ظرفیت تولید سالانه آن در بخش کشش، حدود 15 هزار تن و در بخش نوردگرم 75 هزار تن است.
    با توجه به خطوط مدرن و تولید محصولات با کیفیت مطلوب و تایید شده توسط استانداردهای بین المللی و جهانی بهترین امتیاز رضایت از مشتریان داخلی و خارجی را طی دو سال گذشته از آن خود کرده است. گواهینامه ISO9001 مدیریت کیفیت، در سابقه کارخانه کاوه ایرانیان موجود است.

    کارخانجات نورد و پروفیل ساوه

    کارخانجات نورد ساوه در سال 1354، با هدف تولید انواع لوله تاسیس شد. این کارخانه با ظرفیت تولیدی سالانه 50 هزار تن لوله، به بهره‌ برداری رسید. هدف اصلی این شرکت مدیریت، ایجاد استراتژدی توسعه بازار، بالابردن تنوع محصول و صدور لوله مانیسمان در سطح جهانی است.

    با شروع فعالیت کارخانه نورد ساوه و بهره برداری از اولین خط اتوماتیک گالوانیزاسیون، تولیدات لوله مانیسمان با بهترین کیفیت به بازار عرضه شد.
    با وجود دستگاه ها و تکنولوژی جدید، تجهیزات جانبی لوله‌ های مانیسمان در قطرهای 8 الی 24 اینچی جهت مرتفع ساختن نیاز صنایع گاز و پتروشیمی فعالیت این کارخانه، روز به روز در حال افزایش است.

    تولید کنندگان برتر لوله مانیسمان

     گروه ملی صنعتی فولاد ایران

    کارخانه گروه صنعتی فولاد ایران در سال 1342 در 9 کیلومتری جاده خرمشهر تأسیس شد. این کارخانه با ظرفیت تولید سالانه 1.4350.000 تن انواع محصولات فولادی، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فولاد در ایران است. لوله مانیسمان صنعتی فولاد ایران، با کیفیت بالا و مطابق با استانداردهای جهانی، بخش عمده‌ ای از بازار این محصولات را به خود اختصاص داده است.

    گروه صنعتی فولاد ایران با صادرات محصولات خود به کشورهای مختلف، نقش مهمی در تأمین نیازهای بازارهای جهانی دارد. کشورهایی مانند آلمان، کویت، امارات، چین، سودان و عراق از جمله خریداران محصولات این کارخانه هستند.

    محصولات گروه صنعتی فولاد تهران در سایزها و ضخامت‌ های مختلف از جمله لوله‌ های بدون درز، لوله‌ های درزدار، ورق گرم، ورق سرد، ورق گالوانیزه و ورق رنگی تحت استانداردهای ASTM، DIN، API5L-5CT، ISIRI و IPS تولید می‌ شوند.

    لوله‌ های مانیسمان صنعتی فولاد ایران در دماها و فشارهای بالا استحکام خوبی دارند و در صنایع مختلف مانند گاز شهری، صنعت حفاری، شبکه گازرسانی و غیره کاربرد دارند.

    شرکت لوله گستر اسفراین

    شرکت لوله گستر اسفراین به عنوان بهترین تولید کننده لوله‌ های فولادی بدون درز شامل لوله‌ جداری شناخته شده است. شرکت لوله گستر اسفراین، تنها با هدف تولید لوله‌ های فولادی بدون درز شامل لوله‌ های جداری، مغزی مورد نیاز صنایع نفت، گاز و پتروشیمی کشور با هدف رشد و توسعه منطقه و هم افزایی مشغول به فعالیت است.

    مجتمع صنعتی اسفراین به عنوان بزرگترین تامین کننده مواد اولیه مورد نیاز کشور، شناخته شده است. این شرکت دارای پنج خط تولید شامل خط نورد، خط عملیات حرارتی، خط کیسینگ، خط تکمیلی تیوبینگ و خط کوپلینگ (اتصالات) است. با وجود 642 نفر پرسنل در حال تولید و عرضه محصولات خود (از سایز 1/9 تا 16 اینچ) در لیست تولید کنندگان برتر لوله مانیسمان قرار دارد.

    شرکت پروفیل فولادی اصفهان (پروفیل سازی جباری)

    در حاشیه اصفهان، شرکتی با نام پروفیل‌ سازی جباری به تولید بیش از 130 نوع محصول فلزی مشغول است. این شرکت که به دلیل سابقه درخشان و کیفیت محصولات خود به پروفیل‌ سازی جباری نیز معروف است، با بهره‌گیری از کادر فنی و مهندسی کارآزموده، ماشین‌آلات مدرن و دقیق و چهل سال تجربه، به یکی از تولیدکنندگان مهم و مطرح لوله مانیسمان در ایران تبدیل شده است.

    کارخانجات نورد و لوله سمنان

    شرکت نورد و لوله سمنان در سال 1372 با هدف تولید انواع لوله از سایز 2/1 الی 8 اینچ و انواع قوطی و پروفیل تاسیس شد. در سال‌ های بعد این کارخانه به دلیل گسترش خط تولید، دستگاه‌ های لوله گالوانیزه را در سایزهای مختلف وارد کرد. راه اندازی کارخانه دیگر، تفکری جدید جهت تولید انواع لوله های سایز بالا از 10 الی 40 اینچی بود.

    در سال 1385 با راه اندازی خطوط تولید ورق گالوانیزه از ضخامت 3-0.25 میلی متر در دو خط تولید و نيز ورق رنگی از ضخامت 1.25-0.25 میلی متر توانایی های خود را در زمینه کمی و کیفی و همچنین تنوع محصولات، به دنیا اثبات کرد.

    بهترین تولیدکنندگان لوله مانیسمان

    کاربرد لوله مانیسمان

    از جمله کاربردهای لوله مانیسمان می توان به استفاده از آن در خطوط فشار قوی، خطوط هیدرولیک و خطوط نفت و گاز و پتروشیمی، صنایع غذایی و دارویی اشاره کرد. لازم به ذکر است از این مقاطع فولادی در مواردی که مواد در حال حمل ارزش بالایی داشته باشند یا نشت آن بسیار خطرناک باشد، استفاده می شود.

    همچنین در صنعت برق برای ساخت خطوط انتقال برق استفاده می شود. استحکام بالای این لوله ها منجر به استفاده از آنها در سازه‌های فولادی شده است. این نوع لوله ها نسبت به انواع دیگر لوله ها عمر طولانی‌ تری دارند.

    لوله‌ ها انواع مختلفی دارند، برای مثال می‌ توان به لوله های فولادی، لوله های آلیاژی، فولاد ضد زنگ، لوله‌ های بخار و… اشاره کرد. لوله‌ های مانیسمان که با نام لوله های بدون درز نیز شناخته می‌ شوند، از مواد اولیه مرغوب و طی فرآیند ذوب شمش‌ های فولادی در طول بخش‌ های متفاوت تولید و ساخته می‌ شوند.

    از جمله کارخانه‌ هایی که در ایران این محصول را تولید می‌ کنند شرکت نورد اهواز، کاوه ایرانیان، شرکت ساوه و… هستند. برخی از این کارخانه ها لوله مانیسمان رده 80 را که یکی از پرفروش ترین هاست تولید می کنند.

    لوله مانیسمان چیست؟

    لوله مانیسمان یا لوله بدون درز، محصولی است که بدنه‌ ای یک دست و بدون درز دارد و هیچگونه جوشکاری بر روی آن انجام نشده است. این محصول در دو نوع لوله مانیسمان رده 40 و 80 تولید و دسته‌ بندی می‌ شود.

    چه کارخانه هایی لوله مانیسمان را تولید می کنند؟

    از جمله کارخانه‌ هایی که در ایران این محصول را تولید می‌ کنند شرکت نورد اهواز، کاوه ایرانیان، شرکت ساوه و… هستند.

    لوله مانیسمان در چه صنایعی کاربرد دارد؟

    از جمله کاربردهای لوله مانیسمان می‌ توان به استفاده از آن در خطوط فشار قوی، خطوط هیدرولیک و خطوط نفت و گاز و پتروشیمی، صنایع غذایی و دارویی اشاره کرد.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    2 نظرات
    1. امین حیدری می گوید

      سلام چه نوع لوله مانیسمانی برای خطوط لوله انتقال آب مناسبتره؟

      1. اصفهان آهن می گوید

        سلام دوست عزیز
        انتخاب نوع لوله مانیسمان برای خطوط لوله انتقال آب به عوامل مختلفی مانند قطر لوله، فشار کاری، نوع سیال، شرایط محیطی و بودجه پروژه بستگی دارد. به طور کلی، لوله‌های مانیسمان فولادی کربنی برای خطوط لوله انتقال آب مناسب‌تر هستند. این محصولات رو میتونید از کارخانه های مختلفی تهیه کنید.