تفاوت ورق استیل و گالوانیزه چیست؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

برای اینکه با تفاوت ورق استیل و گالوانیزه آشنا شوید، بهتر است ابتدا کمی راجع‌به این محصولات صحبت کنیم. ورق‌های فولادی طی پروسه‌های خاصی به انواع محصول با کاربردهای متفاوت تبدیل می‌شوند. به‌طور‌کلی می‌توان با این تعریف ابتدایی شروع کرد: استیل به ضدزنگ شناخته می‌شود و گالوانیزه لایه محافظی دارد که از آن در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی محافظت می‌کند. در این مقاله به تفاوت این دو نوع و همچنین نحوه تشخیص ورق گالوانیزه از استیل، کاربرد آنها و همچنین کارخانه‌های تولید‌کننده این مقاطع فولادی می‌‌پردازیم. با این مقاله کاربردی از اصفهان آهن همراه باشید.

تفاوت ورق استیل و گالوانیزه

ورق گالوانیزه در واقع همان نوع معمولی است که با روکش فلزی روی، پوشانده شده‌است. این پوشش، باعث مقاوم شدن آن در برابر خوردگی می‌شود. حتما می‌دانید که آهن به مرور دچار زنگ‌زدگی می‌شود (به‌خصوص در محیط‌های دارای رطوبت) و برای جلوگیری از این موضوع، از دو راه استفاده می‌شود:

  1. پوشاندن سطح آن با روکشی مقاوم در برابر تغییرات آب‌و‌هوایی و رطوبت و …
  2. تغییر آن به فلزی مقاوم‌تر و پایدارتر

نکته‌ای که در بررسی قیمت ورق گالوانیزه و همچنین استیل باید به آن توجه کنید، ورق آهن است. استیل به خاطر ترکیبات موجود در آن، استحکام بالاتری دارد و گران‌تر است. پس هر کدام از این‌ها با توجه به فرایند ساخت و دیگر ویژگی‌ها دارای قیمت متفاوتی هستند که شما هنگام خرید باید به آنها توجه کنید.

ورق گالوانیزه

در واقع مهم‌ترین چیزی که هنگام انتخاب و خرید این دو نوع باید به آن دقت کنید، کاربرد، حساسیت پروژه و بودجه شما است. باید به خوبی بررسی کنید که کدام‌یک از این ورق‌ها نیاز شما را بهتر رفع می‌کند.

اساسی‌ترین تفاوت این دو در ترکیبات مورد استفاده در آنها است.

لازم‌به‌ذکر‌است که هر دو نوع به‌دلیل فرایند ساخت و همچنین جنبه‌های زیبایی‌شناختی، جزء محصولات گران‌قیمت دسته‌بندی می‌شوند و البته برای محیط‌هایی که با خطر خوردگی مواجه هستند، انتخاب‌هایی عالی به‌شمار می‌روند.

یکی دیگر ازتفاوت‌های اصلی این دو نوع، قابلیت شکل‌پذیری و فرم‌دهی آنهاست که در این مورد گالوانیزه نسبت به استیل قابلیت شکل‌پذیری بیشتری دارد.

 در مورد نحوه ساخت این دو باید به این نکته اشاره کنیم که استیل از آلیاژهای فولادی با درصدهای متفاوت ساخته می‌شود که درصد به‌کار‌رفته از هر کدام از این ترکیبات در قیمت نهایی آن تاثیر دارد.

کاربرد ورق استیل و گالوانیزه

در قسمت قبل با تفاوت این دو نوع ورق آشنا شدیم؛ در این بخش به کاربرد هر‌کدام از این محصولات می‌پردازیم. به‌نظر‌شما کدام‌یک از این محصولات بهتر است و از هرکدام باید در چه پروژه‌ها و موقعیت‌هایی استفاده کنیم؟ قبل از مطالعه این بخش به شما پیشنهاد می‌کنیم مطلب (انواع ورق فولادی و کاربرد هرکدام) را بخوانید.

کاربرد گالوانیزه

با توجه به توضیحات بالا می‌توان گفت محصولات گالوانیزه دارای مقاومت بالا در برابر خوردگی هستند و همچنین قیمت مقرون‌به‌صرفه‌تری نیز دارند. در زیر به چند تا از کاربردهای مهم این نوع محصول اشاره می‌کنیم.

کاربرد ورق استیل و گالوانیزه
  • ساخت کانال‌های تهویه
  • ساخت ماشین‌آلات کشاورزی
  • لوله‌های بخاری
  • کابینت آشپزخانه
  • ساخت پارتیشن
  • ساخت سقف شیروانی
  • استفاده در صنعت‌های مختلف با نیاز به رنگ ورقهای فولادی
  • استفاده در ساخت یخچال و ماشین لباسشویی
  • ساخت تابلو برق

کاربرد ورق استیل

این محصولات به‌دلیل کروم و مولیبدن دارای مقاومت بالایی هستند و در موقعیت‌های زیاد، کاربردهای مختلف دارند که در ادامه به چند مورد از آنها اشاره می‌کنیم.

ورق استیل
  • استفاده در صنایع غذا و دارو
  • استفاده در ساختمان‌سازی
  • ساخت وسایل خانه و آشپزخانه
  • ساخت وسایل پزشکی
  • ساخت ترکیبات شیمیایی
  • در تولید کاغذ
  • ساخت ماشین‌آلات صنعتی
  • ساخت قطعات کشتی‌ها
  • مورد استفاده در سیمان‌سازی

با دانستن کاربردهای هر کدام از این قطعات فولادی می‌توانید انتخاب بهتری برای موقعیت‌های مختلف داشته‌باشید. به‌طورکلی در مواقعی که بخواهیم بودجه کمتری به‌کار ببریم (مثلا ساخت لوله و اتصالات خانگی، سقف‌های فلزی و شیروانی) از گالوانیزه استفاده می‌کنیم. از استیل‌ها در پروژه‌های سنگین‌تر با بودجه بیشتر (پل‌ها، اتومبیل، راه آهن، هواپیما و مجسمه‌ها) استفاده می‌شود.

استاندارد تولید ورق استیل و گالوانیزه

در ساخت استیل از استاندارد بین‌المللی ASTM و برای گالوانیزه از استاندارد ملی 8549 استفاده می‌شود. البته در کنار این دو، استانداردهای دیگری نیز در تولید این محصولات نقش دارند؛ مثلا در مورد گالوانیزه، استانداردهای JIS، DIN، ASTM و ISIRI نیز کاربرد دارند.

تولیدکنندگان گالوانیزه و استیل

یکی از تفاوت‌های دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، کارخانه‌های سازنده هستند. هر کارخانه از ترکیبات و عناصر شیمیایی گوناگونی در تولید این محصولات استفاده می‌کند و به‌همین دلیل این دو محصول تفاوت‌هایی دارند. گفتنی است که یکی از دلایل گران‌تر بودن ورق‌های استیل، به دلیل وارداتی بودن آنها است. در ادامه نمونه‌هایی از کارخانه‌های تولید‌کننده هر دو نوع محصول را معرفی می‌کنیم:

  • کارخانه‌های تولید‌کننده استیل

پوسکو کره (Posco)

وایسی تایوان

ویراج هند (Viraj)

یوسکو تایوان (Yusco)

تسکو استیل کره جنوبی (Tesco steel)

کارخانه‌های تولید ورق گالوانیزه:

  •  مجتمع فولاد مبارکه اصفهان
  • شرکت فولاد امیرکبیر کاشان
  • کارخانه تاراز چهارمحال
  • شرکت هفت الماس
  • شرکت ورق خودرو شهرکرد

در این مقاله به تفاوت ورق استیل و گالوانیزه پرداختیم؛ درباره ترکیبات، نحوه ساخت، استانداردها و همچنین کاربرد ورق گالوانیزه و استیل صحبت کردیم. محصولات استیل به دلیل ترکیبات به‌کار‌رفته در آنها، استحکام بالایی دارند و دارای ترکیبات ضد زنگ هستند. از طرفی گالوانیزه به خاطر قرارگیری پوشش روی، در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی مقاومت بالایی دارد.

 از لحاظ قیمت نیز، گالوانیزه به خاطر ترکیبات و همچنین داخلی بودن پروسه ساخت آن، به‌صرفه‌تر است. به‌طور‌کلی در موقعیت‌های حساس بهتر است از استیل استفاده شود و در جاهایی که هزینه مهم است و محدودیت بودجه وجود دارد، گالوانیزه انتخاب بهتری است. البته دقت کنید که این ورق‌ها با وجود ارزان‌تر بودن، ممکن است پس از مدتی دچار شکستگی شوند. امیدواریم از این مطلب کاربردی اصفهان آهن لذت برده باشید. لطفا نظرات خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

چه مواردی در تعیین قیمت نهایی استیل تاثیر دارد؟

درصد آلیاژهای به‌کار‌رفته در ساخت این محصولات، در قیمت نهایی آنها تاثیر‌گذار است. در واقع هرچه میزان کروم و مولیبدن آنها بیشتر باشد، گران‌تر هستند.

آیا قیمت محصولات گالوانیزه از استیل کمتر است؟ چرا؟

محصولات گالوانیزه به‌دلیل پوشش روی هم در برابر خوردگی مقاوم هستند و هم با توجه به ترکیبات ارزان‌تر که از فولاد معمولی هستند، به‌صرفه‌تر هستند.

در چه صورتی محصولات گالوانیزه مقاومت خود در برابر خوردگی را از دست می‌دهند؟

اگر روکش این محصولات دچار آسیب‌دیدگی شود، به مرور مقاومت آنها در برابر خوردگی و رطوبت کم می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظرات
  1. محمد رفیعی می گوید

    سلام، چقدر ساده و کامل توضیح دادید واقعا لذت بردم
    یه سوال داشتم فقط، من یه رپورتاژ توی یه رسانه ای خوندم نوشته بود که ورق گالوانیزه مقاومت بیشتری در برابر رطوبت داره، خواستم بدونم این مسئله درسته؟؟

    1. اصفهان آهن می گوید

      سلام امیدوارم حالتون خوب باشه
      بله معمولا ورق گالوانیزه مقاومت بیشتری نسبت به ورق استیل در برابر رطوبت داره اما در شرایط خاص ممکنه این موضوع تغییر کنه!