تفاوت میلگرد A3 و A4 در چیست؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

خواص مکانیکی میلگردها با توجه به استاندارد ساخت آن‌ها تغییر می‌کند؛ به همین خاطر، ما در بازار فولاد، با انواع مختلفی از این محصولات در گرید A3، A2، A1 و A4 روبرو هستیم که هرکدام دارای کاربردهای متفاوتی هستند. میلگردهای گرید 3 و گرید 4، از نوع آجدار هستند که ازنظر کارائی، شکل ظاهری و حتی قیمت باهم تفاوت دارند. در این مقاله می‌خواهیم در مورد تفاوت میلگرد A3 و A4 صحبت کنیم. اگر در این زمینه چیزی نمی‌دانید، تا انتهای مقاله، با ما همراه باشید.

فایل صوتی

استانداردهای متداول میلگرد

میلگردهای گروه a1، بدون هیچ آجی و به شکل ساده هستند که معمولاً برای جوشکاری و خم‌کاری مناسب‌اند و اکثراً در صنایع مختلف به کار می‌روند. این در حالی است که میلگرد آجدار یکی از مهم‌ترین مصالح موردنیاز در صنعت ساختمان می‌باشد. تفاوت هر نوع میلگرد آجدار به‌ اندازه آج و شکل ظاهری آن‌ها بستگی دارد؛ به‌عنوان مثال تفاوت میلگرد A2 و A3 را به‌راحتی می‌توان از شکل ظاهری و نوع آج آن‌ها تشخیص داد.

استانداردهای متداول میلگرد

هر کارخانه در هنگام تولید محصول، سعی می‌کند با توجه به بازار و حضور رقبا، بهترین محصول را تولید و روانه‌ی بازار فولاد کند. برای تولید میلگرد با چندین استاندارد مختلف روبرو هستیم. این استانداردها توسط سازمان‌های بین‌المللی تهیه‌شده‌اند که معتبرترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • انجمن ATSM آمریکا
  • انجمن JIS ژاپن که استاندارد (JIS G۳۱۱۲) را برای میلگردهای مورداستفاده در بتن اعلام کرده است.
  • DIN آلمان، (DIN ۴۸۸) برای فولاد مورداستفاده در بتن مسلح.
  • استاندارد ISO، سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO ۶۹۳۵) برای فولاد.
  • استانداردهای بریتانیا، کانادا، آمریکا و استرالیا.

میلگرد A3 (میلگرد خشک با آج پیچیده)

قبل از اینکه به معرفی این محصول بپردازیم، باید بگوییم که هرکدام از تولیدکنندگان، محصولات خود را با قطر و طول اسمی متفاوت تولید می‌کنند که در جدولی جداگانه به نام «جدول وزن میلگرد» می‌توان این اطلاعات را دید. این جدول بر اساس استانداردهای مختلف در شرکت‌ها متفاوت خواهد بود که در آن مشخصات فیزیکی و مکانیکی میلگرد در نظر گرفته‌شده است.

این محصول، با تنش ۴۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع و تنش ۶۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر‌مربع و تغییر شکل نسبی پلاستیک ۱۴ درصد به‌عنوان میلگرد خشک، برای عملیات عمرانی، صنعتی و ساختمانی مناسب است. همچنین به دلیل تغییر شکل‌های زیاد با زوایای تند، به‌هیچ‌عنوان برای عملیات جوشکاری مناسب نیست.

میلگرد A4 (میلگرد بسیار سخت با آج دوکی‌شکل)

این محصولات آج دوکی‌شکل دارند و مطابق با استاندارد شماره ۳۱۳۲ سازمان ملی استاندارد ایران ساخته و روانه‌ی بازار می‌شوند. میلگردهای A4  با آج ۵۲۰ و ۵۰۰ تولید می‌شوند.

این گرید، دارای حداقل استحکام کششی ۵۲۰ مگاپاسکال و شکل‌پذیری حداقل ۱۸ درصد می‌باشد. این مقطع فولادی در دسته میلگرد بسیار سخت قرار دارد و معمولاً از آن برای کارهای ساختمان‌سازی استفاده می‌شود. قیمت این محصول نسبت به سایر میلگردها گران‌تر است؛ اما درنهایت قیمت آن بسته به کیفیت و نوع فولاد مصرفی متفاوت است. استفاده از این محصولات با تنش تسلیم به ترتیب ۵۰۰ و ۵۲۰ مگاپاسکال در طراحی و ساخت انواع سازه‌های ساختمانی، مجاز است؛ به‌استثنای دیوارهای برشی و قاب‌های خمشی ویژه!

مقایسه میلگرد a3 و a4

هر کدام از این محصولات معمولا برای کاربردهای خاصی در بازار فولاد استفاده می‌شوند. اما با این حال، تفاوت میلگرد A3 و A4 را می‌توان ازنظر کاربرد، کارائی و حتی قیمت متوجه شد. در ادامه در مورد هرکدام بیشتر توضیح خواهیم داد.

از حیث شکل ظاهری

یکی از راه‌های تشخیص تفاوت میلگرد A3 و A4، آج هر کدام از این‌هاست. شکل آج، گرید A3 به‌صورت ضربدری و هفت و هشت است. این در حالی است که شکل آج‌ها در گرید 4 میلگرد، نسبت به محور طولی است و از این طریق نسبت به سایر گریدها متمایز است.

مقایسه میلگرد a3 و a4

از جهت قیمت هرکدام

به‌طورکلی، قیمت این محصول، با توجه به آج، میزان انعطاف‌پذیری و همچنین مقاومت کششی آن‌ها متفاوت است. با توجه به نوسانات مختلف بازار، قیمت هرکدام از این‌ها متفاوت می‌باشد. به این دلیل که این دو محصول، در بسیاری از موارد شبیه هم هستند، درنهایت تفاوت قیمت آن‌ها به ابعاد، برند سازنده و مقدار آن بستگی دارد.

از نظر خواص مکانیکی

هرکدام از میلگردهای a3 و a4 خواص مکانیکی، ویژگی جوش‌پذیری، ویژگی خمش، استحکام تسلیم و استحکام کششی متفاوتی دارند. به‌عنوان‌مثال؛ گرید a4 بیشترین مقدار استحکام کششی و بیشترین مقدار استحکام تسلیم را دارد. یا اینکه ویژگی خمش در میلگرد a4 کمتر دیده می‌شود و به همین دلیل است که این نوع میلگرد به‌عنوان میلگرد بسیار سخت شناخته می‌شود.

کارخانه میلگرد ظفربناب از تولیدکنندگان سایز A4 است که محصول را با بالاترین کیفیت، طبق استانداردهای ملی و جهانی تولید می‌کند. اگر قصد دارید که این محصول را خریداری کنید، می‌توانید با خیال راحت از این کارخانه سفارش دهید و از آن برای سازه‌هایی که در معرض خستگی و بارهای ضربه‌ای و دینامیکی هستند، استفاده کنید.

با توجه به مطالب گفته‌شده می‌توان به این نتیجه رسید، که تفاوت میلگرد A3 و A4، در شکل ظاهری، خصوصیات و کاربردهایشان است. اگر قرار است که هرکدام از این محصولات را سفارش دهید، حتماً باید در مورد ویژگی‌های آن اطلاعات درستی داشته باشید تا در هنگام خرید، دچار اشتباه نشوید؛ ازآنجایی‌که در چند وقت اخیر، شاهد افزایش قیمت آنلاین میلگرد در بازار فولاد بودیم، هرگونه خطا و اشتباه در زمان خرید، می‌تواند منجر به هزینه‌های اضافی در ساخت‌و‌ساز شود.

شما عزیزان می‌توانید، برای خرید این محصول به سایت اصفهان آهن مراجعه کنید و پس از بررسی قیمت‌ها، برای ثبت سفارشان با کارشناسان ما تماس بگیرد و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید. مشاوران ما به‌صورت رایگان، در مورد خرید محصولات اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار می‌دهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.