تفاوت میلگرد A2 و A3 از نظر شکل ظاهری و کاربرد

زمان مطالعه: 5 دقیقه

اگر در بازار فولاد فعالیت داشته باشید و یا جزء افرادی باشید که دائما در حال ساخت‌ و ساز هستند، قطعا این را می‌ دانید که در زمان خرید، با تنوع بالایی از میلگردها روبرو هستید. برخی از میلگردها مانند: میلگردهای آجدار از نوع A2 و A3T بیشتر در ساختمان‌ سازی کاربرد دارند.

هر کدام از این میلگردها از نظر شکل ظاهری، خواص مکانیکی، کاربرد و حتی مقاومت با هم تفاوت‌های زیادی دارند. در این مقاله می‌ خواهیم کمی مفصل‌ تر با جزئیات تفاوت میلگرد A2 و A3 صحبت کنیم. با ما همراه باشید. این موضوع در قیمت روز آرماتور تاثیرگذار است.

فایل صوتی

انواع میلگرد بر اساس گریدبندی

آرماتورها بر اساس میزان استحکام کششی طبقه‌ بندی می‌ شوند، که به آن «مقاومت مشخصه میلگرد» می‌گویند. بر این اساس میلگردهای تولید شده (طبق استاندارد روسیه) به چهار گروه کلی A3، A2 ،  A1  و A4 تقسیم شده اند.

  • A1: این نوع میلگرد دارای مقاومت کششی حداقل 2400 کیلوگرم بر سانتی متر مربع است. میلگرد A1 در ساختمان سازی کاربرد محدودی دارد و بیشتر در مواردی که نیاز به مقاومت کششی پایین باشد، از آن استفاده می شود.
  • A2: این نوع میلگرد دارای مقاومت کششی حداقل 2800 کیلوگرم بر سانتی متر مربع است. میلگرد A2 در ساختمان سازی کاربرد بیشتری نسبت به میلگرد A1 دارد و در مواردی که نیاز به مقاومت کششی متوسط باشد، از آن استفاده می شود.
  • A3: این نوع میلگرد دارای مقاومت کششی حداقل 3200 کیلوگرم بر سانتی متر مربع است. میلگرد A3 پرکاربردترین نوع میلگرد در ساختمان سازی است و در مواردی که نیاز به مقاومت کششی بالا باشد، از آن استفاده می شود.
  • A4: این نوع میلگرد دارای مقاومت کششی حداقل 4000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع است. میلگرد A4 در ساختمان سازی کاربرد محدودی دارد و بیشتر در مواردی که نیاز به مقاومت کششی بسیار بالا باشد، از آن استفاده می شود.
نمای ظاهری میلگردها

ویژگی‌ های میلگرد A2

همانطور که گفته شد میلگرد a2، به‌ عنوان آرماتور آجدار نیز شناخته می‌ شود. استحکام تسلیم این محصول 5000 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع است و گاهی به‌ عنوان میلگرد نیمه‌ خشک آن را می شناسند. علاوه بر این، خیلی راحت می‌ توان آن را برش زد.

یکی از ویژگی‌ های میلگرد A2 این است که عمل جوشکاری را روی آن نمی‌ توان انجام داد؛ اما در برابر ضربه مقاومت بالایی داشته و دارای آج‌ های موازی و منفرد است. میلگرد A2 دارای آج کمی است تا به‌ خوبی در بتن فرو برود و نسبت به گرید 3، انعطاف‌ پذیری بیشتری دارد.

از این محصول در صنعت آهنگری و مشاغل مرتبط با آن نمی‌ توان استفاده کرد و در ساختمان سازی، به عنوان خاموت یا میلگرد عرضی استفاده می شود. توصیه می کنیم از این نوع میلگرد در خم‌ کاری و جوشکاری استفاده نشود؛ چرا که تغییر شکل در آن ۱۹ درصد است.

ویژگی‌ های میلگرد A3

خواص مکانیکی میلگرد a3،  به ترتیب 4000 و 6000 کیلوگرم بر سانتی‌ متر مربع برای استحکام تسلیم و استحکام کششی آن است. این محصولات، خشک و ترد هستند و آج‌ های میلگرد A3، به  شکل ضربدری و حالت هشتی و هفتی است. تغییر شکل این میلگرد نسبت به میلگرد A2 کمتر بوده و 14% است. این نکته را هم اضافه کنیم که این محصول، بیشتر از سایر میلگردها در بازار یافت می‌ شود.

تفاوت میلگرد A2  و A3

تشخیص میلگرد a2 و a3 (هدینگ شود)

میلگرد  A2 و A3 را می‌ توان ازنظر شکل ظاهری، کاربرد، قیمت و حتی ویژگی‌ هایی که دارند با یکدیگر مقایسه کرد. در ادامه به‌ صورت مفصل، به مقایسه این دو محصول می‌ پردازیم.

کد میلگردشکل ظاهریسختیعلامت در استاندارد ملیحداقل استحکام تسلیم (Mpa)حداقل استحکام کششی (Mpa)
A1(S240)میلگرد سادهنرمس 240 240360
A2(S340)میلگرد آجدار مارپیچنیمه سختآج 340340500
A3(S400)میلگرد آجدار جناغیسختآج 400400600
A4(S500)میلگرد آجدار مرکبسختآج 500500650

از نظر شکل ظاهری

همانطور که گفته شد، آج‌ های میلگرد A3، به  شکل ضربدری و حالت هشتی و هفتی است. درحالی‌ که شکل آج‌ های میلگرد A2، به‌ صورت موازی و منفرد است.

علاوه بر شکل ظاهری هرکدام، شما به‌ راحتی می‌ توانید با علامت درج‌ شده روی میلگرد، نوع گرید آن را مشخص کنید. روی میلگردهای تولید شده، حروفی مانند JU ، JT، CU ،CT  حک می‌ کنند که حرف C نشان‌دهنده استاندارد میلگرد A3 و حرف J نشان‌دهنده استاندارد میلگرد A2 است.

از نظر کاربرد

میلگرد A2 را در صنعت آهنگری و مشاغل مرتبط با آن نمی‌ توان استفاده کرد، اما برای عملیات ساختمان‌ سازی سبک و ساخت انواع خاموت استفاده می‌ شود. این در حالی است که از میلگرد A3 در آرماتوربندی ساختمان برای اتصال میلگرد طولی استفاده می‌ کنند.

از نظر قیمت محصول

به‌ طور کلی قیمت میلگردها با توجه به آج، میزان انعطاف‌ پذیری و همچنین مقاومت کششی آنها متفاوت است. با توجه به نوسانات مختلف بازار، قیمت هرکدام از این میلگردها متفاوت است. به این دلیل که میلگرد a2 و میلگرد a3 از خیلی از جهات، شبیه به هم هستند، درنهایت تفاوت قیمت آن‌ ها به ابعاد، برند سازنده و مقدار هرکدام بستگی دارد.

خواص مکانیکی متفاوت هر محصول

هرکدام از گریدهای میلگرد، خواص مکانیکی متفاوتی دارند و همین موضوع باعث می‌ شود که بتوان از آنها در کاربردهای مختلفی استفاده کرد. منظور از خواص مکانیکی میلگردها، استحکام کششی، تسلیم، ویژگی خمش، خستگی و جوش‌ پذیری آن است.

استحکام کششی

میلگردها برای جبران کمبود مقاومت بتن استفاده می‌ شوند؛ به همین دلیل، میزان استحکام کششی میلگرد موضوع مهمی است. میلگرد a1 کمترین مقدار استحکام کششی را دارد.

استحکام تسلیم

معمولاً میلگردها  بر حسب حداقل استحکام تسلیم نیز در بازار ایران شناخته می‌ شوند. میلگرد a2 با نام آج 340، میلگرد a3 با نام آج 400 شناخته می‌ شود و این عدد، در اصل نشان‌ دهنده حداقل استحکام تسلیم است.

free-consultation

    میلگرد، یک قطعه ضروری برای بتن مسلح در ساختمان سازی است. انتخاب اندازه، درجه و نوع مناسب میلگردهای تقویت‌کننده، برای موفقیت هر پروژه بسیار مهم است. درک کامل استحکام کششی و تسلیم هر گرید میلگرد و همچنین مزایا و معایب به شما این امکان را می‌ دهد که یک پروژه ایمن، مقرون‌ به‌ صرفه و بادوام بسازید.

    دو میلگرد a2 و a3 در خواص، کاربرد و حتی قیمت تفاوت‌ های بسیاری دارند. از طرفی ممکن است شما به‌ عنوان مهندس ناظر یا خریدار میلگرد A2 و A3، نتوانید این دو را به‌ خوبی تشخیص دهید. از آنجایی‌ که ممکن است فروشنده محصولی اشتباه به شما تحویل دهد، بهتر است پیش از خرید، در مورد مشخصات فنی این دو نوع میلگرد، اطلاعاتی داشته باشید تا با خیال راحت بتوانید خرید خود را ثبت کنید.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    3 نظرات
    1. بهنام می گوید

      سلام و احترام برای تولید خرپای تیرچه کد ام بهتر است؟

    2. غولومعلی می گوید

      کدوم نوع میلگرد برای مناطق زلزله خیز مناسبتره؟

      1. اصفهان آهن می گوید

        برای مناطق زلزله خیز، میلگردهای A3 (معادل Fe500) یا A4 (معادل Fe600) مناسب‌ تر هستند. از جمله دلایل این انتخاب هم میشه به مقاومت بالا، شکل پذیری و جوش پذیری خوب اون ها اشاره کرد.