تفاوت لوله درزدار و لوله بدون درز

زمان مطالعه: 4 دقیقه

تصور خیلی از افراد این است که همه‌ لوله‌ های فولادی به یک شکل ساخته می‌ شوند. به طور کلی، در نگاه اول، ممکن است تفاوت بین لوله‌ ها محسوس نباشد. لوله‌ های فولادی به انواع مختلفی تقسیم می‌ شوند و هرکدام کاربردهای متفاوتی دارند. دو نوع از متداول‌ ترین لوله‌ های فلزی، لوله‌ های جوش‌ داده‌ شده (درزدار) و لوله‌ های بدون درز هستند. درک تفاوت لوله درزدار و لوله بدون درز، هنگام انتخاب لوله‌ فلزی برای پروژه، مهم است. در ادامه می‌ خواهیم به تفاوت لوله‌ درزدار و لوله‌ بدون درز بپردازیم. با ما همراه باشید.

لوله‌ های درزدار (جوش داده شده)

لوله‌ های فولادی انواع مختلفی دارند و هر کدام با توجه به کاربردشان در موقعیت‌ های مختلفی استفاده می‌ شوند؛ از این رو شناخت جنس، کاربرد، ویژگی و قیمت لوله فولادی برای بسیاری از افراد مهم و ضروری است.

لوله‌ درزدار و لوله‌ بدون درز، به شکل‌ های کاملا متفاوتی تولید می‌ شوند و شاید همین موضوع را بتوان مهم‌ ترین تفاوت هر کدام از این نوع لوله‌ ها دانست.

نحوه‌ فرآیند لوله‌ درزدار به این صورت است که ابتدا ورق فولادی، برش خورده و پس از نورد به شکل دایره در می‌ آید. در مرحله‌ بعد درز به‌ وجود آمده، جوش داده می‌ شود. این روش تولید در اصطلاح، نورد نامیده می ‎‌شود.

فرآیندهای جوشکاری در لوله‌ درزدار، با توجه به نوع ماده و ضخامت لوله متفاوت است. فرآیندهای معمول جوشکاری برای این نوع لوله، شامل جوشکاری مقاومتی، جوشکاری القایی با فرکانس بالا و جوشکاری لیزر است. بعد از این که ماده به شکل لوله جوش داده شد، لوله‌ تازه‌ تشکیل‌ شده به طول مشخص بریده شده و مواد اضافی جوش، برداشته می‌ شود.

نکته مهم در مورد این محصولات این است که جدول وزن لوله، به خریداران کمک می‌ کنند تا لوله‌ درزدار درخواستی خود را با دقت بیشتری انتخاب کنند؛ همچنین، اطلاعات مفیدی درباره‌ ابعاد، ترکیبات شیمیایی و وزن لوله‌ های فولادی درزدار به ما می‌ دهند.

لوله های بدون درز

لوله‌ بدون درز، لوله ای فلزی است که به جوشکاری متکی نیست و معمولا از طریق چندین فرآیند مختلف تشکیل می‌ شود. این نوع لوله به طور مستقیم از شمش فولادی تولید می‌ شود.

فرآیند تولید این محصول به این صورت است که شمش فولادی پیش‌ گرم و سپس توسط یک سنبه سوراخ می‌ شود؛ در مرحله‌ بعد، ضخامت لوله تعیین می‌ شود. سپس با تکرار این فرآیند شکل‌ دهی، طول لوله افزایش می‌ یابد.

مهم‌ ترین ویژگی لوله‌ بدون درز، استحکام بالای آن است. تولید این محصول در قطرهای پایین انجام می‌ شود. اگر این نوع لوله با قطر بالا تولید شود، نیاز به هزینه‌ بالایی دارد.

تفاوت لوله درزدار و لوله بدون درز

لوله سیاه بدون درز چیست؟

لوله سیاه بدون درز، نوعی لوله فولادی است که به روش مانیسمان تولید می‌ شود. در این روش، یک شمش فولادی توپر را با استفاده از دستگاه‌ های مخصوص، از وسط سوراخ می‌ کنند و لوله بدون درزی را تولید می‌ کنند. لوله سیاه بدون درز، به دلیل عدم وجود درز، مقاومت و استحکام بالایی دارد. این لوله‌ ها در برابر خوردگی و زنگ‌ زدگی نیز مقاوم هستند.

لوله سیاه بدون درز، در انواع مختلفی تولید می‌ شود که هر کدام کاربردهای خاص خود را دارند. برخی از کاربردهای این لوله‌ ها عبارتند از:

  • انتقال سیالاتی مانند آب، گاز، نفت و غیره
  • استفاده در سازه‌های ساختمانی
  • استفاده در صنعت نفت و گاز
  • استفاده در صنعت کشاورزی

لوله سیاه بدون درز، معمولا در سایزهای 1/8 اینچ تا 36 اینچ و در رده‌ های مختلف تولید می‌ شود.

مزایای لوله درزدار و لوله بدون درز

مزیت اصلی لوله‌ درزدار این است که خرید آن به طور کلی، مقرون‌ به‌ صرفه است. همانطور که اشاره کردیم، لوله‌ درزدار به این دلیل که در قطرهای پایین تولید می‌ شود، از هزینه‌ ساخت کمتری هم برخوردار است.

لوله‌ بدون درز، اگرچه گران‌ تر است، اما مزایای زیادی نسبت به نوع درزدار دارد. بسیاری از مزایای لوله‌ بدون درز به خاطر یکنواختی ترکیب آن است، زیرا هیچ درز جوش‌ خورده‌ ای ندارد. به طور کلی، یکنواختی این لوله باعث افزایش مقاومت در برابر خوردگی، مقاومت کششی و همچنین مقاومت بیشتر در برابر فشار در مقایسه با لوله‌ درزدار می‌ شود.

موارد استفاده لوله درزدار و لوله بدون درز

لوله‌ های درزدار به دلیل مقرون‌ به‌ صرفه‌ بودن و توانایی ساخت سریع، انتخاب بسیار خوبی برای استفاده‌ های عمومی در صنایع مختلف است.

لوله‌ های بدون درز در مکان‌ هایی که به مقاومت بالایی نیاز دارند، مانند اجزای اصلی ماشین‌ آلات صنعتی، استفاده می‌ شوند. جدول استاندارد لوله فولادی در این زمینه کمک زیادی به افراد می کند.

تفاوت کاربرد لوله درزدار و لوله بدون درز

عمده‌ ترین تفاوت لوله درزدار و لوله بدون درز

به طور کلی هر کدام از لوله‌ های گفته‌‌‌ شده، از نظر ماده‌ اولیه، خواص و همچنین روش تولید با هم متفاوت هستند.

  • به عنوان مثال، برای ساخت لوله‌ درزدار از ورق یا تسمه‌ فولادی استفاده می‌ شود و این در حالی است که ماده‌ اولیه‌ لوله‌ بدون درز، شمش فولادی است.
  • لوله‌ درزدار، به دلیل وجود درز جوش، تحمل فشار کمتری دارد و معمولاً از آن برای انتقال خطوط آب با فشار معمولی استفاده می‌ شود؛ در صورتی که لوله‌ بدون درز، کاربردهایی در شرایط فشاری بالاتری دارد.
  • این دو نوع لوله از نظر قیمت نیز تفاوت دارند که به روش تولید آنها بر می‌ گردد؛ لوله‌ های بدون درز، گران‌ تر از نوع درزدار هستند.
ویژگیلوله درزدارلوله بدون درز
روش تولیدجوشکارینورد گرم یا سرد
وجود درزداردندارد
یکنواختی ترکیبناهمگنیکنواخت
مقاومت در برابر خوردگیکمتربیشتر
مقاومت در برابر فشارکمتربیشتر
مقاومت در برابر ترک خوردگیکمتربیشتر
قیمتارزانترگرانتر
کاربردهای رایجانتقال آب، گاز، بخار، فاضلاب،
نفت و گاز
انتقال مایعات و گازهای تحت فشار بالا،
صنایع نفت و گاز، صنایع پتروشیمی، صنایع کشتی سازی

در این مطلب به تفاوت لوله‌ درزدار و لوله بدون درز پرداختیم. همانطور که اشاره کردیم، این دو لوله را از نظر پارامترهایی مانند قیمت، کاربرد، روش تولید و… می‌ توان با یکدیگر مقایسه کرد. لوله‌ های بدون درز به این دلیل که فرآیند تولید سخت‌ تری دارند، گران‌ تر هستند و از آنها معمولا در ساخت اجزا اصلی ماشین‌ آلات صنعتی استفاده می‌ شود.

اگر سوال یا انتقادی در این زمینه دارید، می‌ توانید در بخش ارسال نظرات برای ما ارسال کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.