10 روش برش لوله فولادی که باید بشناسید!

زمان مطالعه: 6 دقیقه

در میان مقاطع فلزی، لوله‌ های فولادی یکی از اصلی‌ ترین محصولاتی هستند که در سازه‌ های فلزی و ساختمان سازی استفاده می‌ شوند. در برخی از موارد، با توجه به کاربرد این لوله‌ ها، نیاز است که آنها را برش دهند تا بتوان به بهترین شکل ممکن، از آن استفاده کرد.

روش‌ های مختلفی برای برش انواع لوله فولادی وجود دارد که بسته به کاربرد لوله‌ ها متفاوت است. علاوه بر این، برش این محصولات مستلزم در نظر گرفتن شرایط و نکاتی است که لازم است بدانید. تا انتهای این مقاله با موضوع روش های برش لوله فولادی ما همراه باشید.

مشخصات لوله‌ های فولادی

قبل از اینکه به بررسی روش‌ های برش لوله فولادی بپردازیم؛ بهتر است نگاهی به مشخصات لوله‌ های فولادی داشته باشیم.

برش لوله فولادی

به طور کلی، لوله‌ ها به سه دسته لوله فولادی سبک، متوسط و سنگین تقسیم می‌ شوند. قطر خارجی لوله‌ های فولادی در استانداردهای مختلف، یکسان است، اما ضخامت آنها تفاوت دارد. بنابراین می‌ توان نتیجه گرفت که قطر داخلی لوله‌ ها با هم متفاوت هستند، به همین دلیل قیمت روز لوله های فولادی نیز متفاوت است.

از لوله سبک، در سیستم‌ های لوله‌ کشی آب مصرفی و سیستم‌ های حرارت مرکزی، نمی‌ توان استفاده کرد و باید لوله‌ هایی با وزن سنگین و متوسط استفاده شود. در ادامه می‌ توانید مشخصات هر کدام از انواع لوله‌ های فولادی را در جدولی جداگانه مشاهده کنید.

جدول وزن لوله های فولادی سبک

جدول وزن لوله های فولادی سبک

جدول وزن لوله های فولادی متوسط

جدول وزن لوله های فولادی متوسط

جدول وزن لوله های فولادی سنگین

جدول وزن لوله های فولادی سنگین

از مهمترین ویژگی فلزات، می‌ توان به سخت بودن آن‌ ها اشاره کرد؛ با این حال، روش‌ های مختلفی برای برش فلزات به‌ خصوص لوله‌ های فولادی وجود دارد؛ درک این موضوع که قرار است لوله موردنیاز شما برای چه مکانی و چه پروژه‌ ای انتخاب شود، در تعیین نحوه‌ برش فلز اهمیت زیادی دارد.

روش‌ های برش لوله‌ فولادی

در ادامه به بررسی روش‌ هایی می‌ پردازیم که برای برش لوله‌ های فولادی استفاده می‌ شوند.

شعله یا هواگاز

همانطور که از اسم آن مشخص است، در این روش برای برش لوله فولادی از شعله زیاد استفاده می‌ شود؛ به همین دلیل دهانه‌ لوله‌ فولادی در زمان برش تغییر رنگ می‌ دهد. به دلیل اکسید شدن آلیاژهای موجود در فولاد ضد زنگ، بهتر است تا جای ممکن از این روش استفاده نشود و روش‌ های جایگزین را انتخاب کنید.

دستگاه جوشکاری

روش برش لوله فولادی با استفاده از دستگاه جوشکاری همانند روش شعله، راه حل خیلی مناسبی نیست. با این که در این روش خبری از تغییر رنگ لوله نیست، اما آلاینده‌ های ناشی از برش با دستگاه جوشکاری مانند دود، گرد و غبار، اشعه الکترود و… برای فردی که عملیات جوشکاری را انجام می‌ دهد، خطرناک است.

یکی دیگر از مشکلات این روش این است که با هر برش، قسمتی از براده‌ های فولاد به دیواره‌ های داخلی لوله می‌ چسبند و جداکردن آنها کار سختی است!

وایرکاتینگ

برش لوله فولادی از طریق وایرکاتینگ یکی از بهترین روش‌ ها برای برش لوله است. یکی از مشکلات جزئی این روش این است که در فرآیند برش، مقداری تغییر رنگ در لوله ایجاد می‌ شود که با سمباده می‌ توان دوباره آن را جلا داد. سرعت برش لوله با این روش بسیار کند بوده و حتی ممکن است ساعت‌ های زیادی طول بکشد.

دستگاه فرزسنگی

همانطور که گفتیم در برخی از فرآیندهای برش، براده‌ های فولادی به دیواره داخلی لوله می‌ چسبند و جدا کردن آنها کار دشواری است. اما برش لوله فولادی با دستگاه فرزسنگی، این مشکل را حل کرده است.

فرزسنگی دستگاهی است که از تیغه‌ های بسیار سخت تشکیل شده و از چسبیدن براده‌ های آهن به لوله جلوگیری می‌ کند. این روش علاوه بر این مزیت، هزینه نسبتا پایینی دارد.

پلاسما

پلاسما یک روش سریع برای برش فلزات و لوله‌ های فولادی است که با حرارت بالا انجام می‌ شود و باعث صرفه‌ جویی در وقت خواهد شد. در این روش مانند بسیاری از روش‌ های دیگر، براده‌ های فولاد بعد از برش به دیواره داخلی لوله می‌ چسبند و تمیز کردن این براده‌ ها بعد از خشک کردن، کار سختی است. حرارت بالای روش پلاسما، باعث تغییر رنگ دهانه لوله می‌ شود که پس از انجام برش باید لوله تمیز و بی‌ رنگ باشد.

برش لوله فولادی به روش پلاسما

ماشین تراش اتوماتیک

ماشین‌ تراش اتوماتیک یکی از بهترین روش‌ هایی است که برای برش لوله‌ ها استفاده و باعث کیفیت بسیار بالای نتیجه کار می‌ شود. از این روش برای برش همه‌ لوله‌ های فولادی نمی‌ توان استفاده کرد؛ بلکه مناسب لوله‌ هایی است که دیواره ضخیمی نداشته باشند.

استفاده از دستگاه برش لوله فلزی نسبت به سایر روش‌ های گفته شده، هزینه بالاتری دارد؛ اما ارزش هزینه کردن را دارد؛ چرا که برش لوله با این روش، عمر طولانی‌ تری دارد و کار به بهترین کیفیت انجام می‌ شود.

دستگاه برش اره فلزی

برش لوله فولادی با اره فلزی دارای مزایای زیادی است. یکی از مهمترین مزیت‌ های این روش این است که می‌ توان چندین برش را همزمان با این دستگاه انجام داد. در این دستگاه، از صفحات کرومی یا تیغه اره بر نیتریدی استفاده می‌ کنند؛ اما در حین اجرای کار، نمی‌ توان جلوی چسبیدن براده‌ های آهن به دیواره‌ لوله را گرفت و همین موضوع باعث کاهش کیفیت برش می‌ شود.

نکته قابل توجه اینجاست که تیغه‌ هایی که برای این دستگاه استفاده می‌ شوند، باید کاملا تمیز باشند؛ به همین دلیل نیاز است که دائما عوض شوند.

لیزر

برش لوله فولادی با استفاده از ماشین لیزر، بسیار قدرتمند است؛ سرعت این برش بالا و کیفیت آن عالی است؛ اما نکته قابل توجه اینجاست که دستگاه ماشین لیزر و تجهیزات آن بسیار گران هستند و معمولا در کارخانه‌ های بزرگ برای عملیات برشی در مقیاس بزرگ استفاده می‌ شود.

دستگاه برش جت آب

دستگاه برش جت آب یک دستگاه برش مواد با هدایت کامپیوتری است که از یک جتاب با فشار بالا برای برش مواد استفاده می کند. می توان از آن برای برش طیف گسترده ای از مواد از جمله فولاد، آلومینیوم، پلاستیک و سنگ استفاده کرد.

دستگاه های برش جت آب مزایای زیادی دارند. نسبت به سایر روش های برش مانند برش لیزری یا اره کاری همه کاره تر هستند. آنها همچنین دقت بالایی دارند و می توان از آنها برای برش اشکال پیچیده استفاده کرد. علاوه بر این، دستگاه های برش جت آب یک فرآیند برش سرد هستند، به این معنی که در طول فرآیند برش گرما ایجاد نمی کنند. این امر آنها را برای برش مواد حساس به گرما مانند پلاستیک و کامپوزیت ها ایده آل می کند.

دستگاه چرخشی اتوماتیک

دستگاه برش لوله چرخشی اتوماتیک دستگاهی است که برای برش لوله های فولادی به صورت خودکار استفاده می شود. این دستگاه از یک تیغه برش برای برش لوله در حالی که می چرخد استفاده می کند. دستگاه های برش لوله چرخشی اتوماتیک در انواع مختلفی وجود دارند، اما همه آنها از اجزای اصلی یکسانی استفاده می کنند.

روش گونیا بریدن لوله

برش گونیا لوله یکی از رایج ترین برش ها در لوله کشی و آهنگری است. این نوع برش برای اتصال لوله ها به یکدیگر، در زاویه 90 درجه استفاده می شود. چند روش مختلف برای برش گونیا لوله وجود دارد:

  • برش با فارسی بر
  • برش با فرز
  • برش با اره آهنبر

روش اول بسیار سریع و آسان است و برای لوله های با قطر کوچک کاربرد دارد. برای این کار به یک فارسی بر و گونیا نیاز دارید، ابتدا لوله را در فارسی بر قرار دهید و زاویه 90 درجه را با گونیا تنظیم کنید. سپس لوله را با فارسی بر برش دهید.

روش دوم برای لوله هایی با قطر بزرگ و ضخیم مناسب است. برای این کار به یک فرز، گونیا و گیره نیاز دارید. ابتدا لوله را با گیره در جای خود ثابت کنید. سپس زاویه 90 درجه را با گونیا روی لوله علامت گذاری کنید. در نهایت با فرز، خط علامت گذاری شده را برش دهید.

روش سوم برای لوله های با قطر کوچک و ضخامت کم مناسب است. برای این کار به یک اره آهنبر، گونیا و گیره نیاز دارید. ابتدا لوله را با گیره در جای خود ثابت کنید. سپس زاویه 90 درجه را با گونیا روی لوله علامت گذاری کنید. در نهایت با اره آهنبر، خط علامت گذاری شده را برش دهید.

در برخی از موارد در قسمتی از سازه‌ ها، ممکن است به یک لوله با ابعاد و سایز خاص نیاز باشد؛ در چنین مواقعی، پای برش لوله‌ های فولادی در میان می‌ آید و برای این کار از روش‌ های مختلفی می‌ توان استفاده کرد. همان‌طور که اشاره کردیم پلاسما، لیزر، برش اره فلزی، وایرکاتینگ، دستگاه فرز سنگی و… از متداول‌ ترین روش‌ های برش لوله های فولادی هستند که هر کدام به نوعی کاربرد و خصوصیات متفاوتی دارند.

به طور کلی، می‌ توان گفت که برش لوله فولادی، فرآیندی است که به ما اجازه می‌ دهد از هر لوله به هر سایز و اندازه‌ ای که نیاز داریم، استفاده کنیم. اگر تجربه‌ ای در این زمینه دارید در بخش نظرات، با همراهان اصفهان آهن در میان بگذارید.

منبع منتخب
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.