نکاتی که قبل از تخریب ساختمان باید بدانیم!

زمان مطالعه: 7 دقیقه

تخریب، فرآیند برچیدن یک ساختمان با روش‌ های از پیش برنامه‌ ریزی‌ شده یا کنترل‌ شده است. اگر قطعه زمینی را خریداری کرده‌ اید که ساختمانی کلنگی در آن قرار دارد و قصد تخریب آن را دارید؛ پس با این مقاله از اصفهان آهن همراه باشید تا چند نکته اساسی را به شما یادآور شویم. در این نوشته، چند نکته کلیدی را که باید قبل از تخریب ساختمان در نظر بگیرید، بررسی می کنیم.

فایل صوتی

فایل ویدئویی

انواع روش‌ های تخریب ساختمان

بسته به مکان، مصالح ساختمانی، هدف تخریب و نحوه دفع آوار، چند روش مختلف برای خراب کردن ساختمان وجود دارد. بنابراین بهتر است از یک متخصص مشاوره بگیرید تا به شما در تصمیم‌ گیری بهتر کمک کند. در ادامه روش‌ های متداول تخریب را بررسی می‌ کنیم. این روش های عبارتند از:

  1. انفجاری
  2. مکانیکی
  3. توپ تخریب
  4. تخریب انتخابی

انتخاب روش مناسب برای تخریب ساختمان به عوامل مختلفی از جمله نوع سازه، مصالح به کار رفته در آن، موقعیت مکانی، بودجه و زمان در نظر گرفته شده برای تخریب بستگی دارد. حتی الامکان سعی کنید که از اشتباهات رایج هنگام تخریب ساختمان جلوگیری کنید. اما به نظر شما عملیات تخریب ساختمان باید از کجا شروع شود؟

تخریب به روش انفجاری

روش تخریب انفجاری یک راه غیرمتداول برای انهدام سازه است که معمولا برای تخریب سازه‌ های بزرگ در مناطق شهری استفاده می‌ شود. در این روش با استفاده از مواد منفجره، ساختمان به درون خود فرو می‌ ریزد.

تخریب انفجاری، یکی از تخصصی‌ ترین روش‌ های تخریب ساختمان به شمار می‌ رود که به دانش، تخصص، تجربه و برنامه‌ریزی دقیق نیاز دارد. پیش از استفاده از این روش، بررسی شرایط پروژه و امکان انجام آن ضروری است.

قبل از شروع عملیات تخریب با استفاده از انفجار، باید ساختمان به طور کامل تخلیه و منطقه اطراف با توجه به شعاع انفجار و بزرگی ساختمان پاکسازی شود. عملیات پیش‌ تضعیف سازه، طبق نظر کارشناسان و متخصصان تخریب، قبل از انفجار انجام می‌شود. این کار با تضعیف بافت ساختمان، تخریب اصولی آن و استفاده بهینه از مواد منفجره را تضمین می‌ کند. همچنین، اثرات زیست‌ محیطی انفجار را نیز به حداقل می‌ رساند.

در روش تخریب انفجاری ساختمان بسته به نحوه سقوط سازه، دو نوع انفجار وجود دارد:

1. سقوط سازه به طرفین:

در این روش، سازه مانند سقوط یک درخت به یک سمت دلخواه (با وجود فضای آزاد) هدایت می‌ شود. برای این کار، مواد منفجره در ستون‌ های سمت مورد نظر کار گذاشته می‌ شوند و در صورت نیاز، از کابل‌ های فولادی برای کنترل جهت سقوط استفاده می‌ شود.

2. سقوط سازه در جای خود:

در صورت عدم وجود فضای آزاد، تخریب به گونه‌ ای انجام می‌ شود که ساختمان در محل خود آوار شود. برای این کار، مواد منفجره در طبقات پایین ساختمان قرار داده می‌ شوند و زمان انفجار به دقت تنظیم می‌ شود. پیچیدگی این نوع تخریب، تجربه استفاده از آن را در دنیا محدود کرده است.

تخریب انفجاری ساختمان

تخریب به روش مکانیکی

روش تخریب مکانیکی اغلب در ساختمان‌ های با ارتفاع زیاد استفاده می‌ ‎شود و شامل یک ماشین پایه مجهز به یک بازوی تخریب بلند است که برای شکستن ساختمان از بالا به پایین استفاده می‌ شود. این روش ایمن‌ تر از روش‌ های سنتی است و در سازه‌ های بتن مسلح، بنایی، فولادی و مصالح مخلوط کاربرد دارد.

تخریب مکانیزه، روشی نوین در تخریب ساختمان است که در آن، نیروی انسانی جای خود را به ماشین‌آلات و ابزار تخصصی مکانیکی داده است. در این روش، اپراتور با هدایت بلدوزر، بیل‌ های مکانیکی و ماشین‌ آلات مشابه، عملیات تخریب را با دقت و سرعت بالا انجام می‌ دهد.

سرعت بالا، دقت، ایمنی و کاهش نیروی انسانی مهم ترین مشخصات این نوع تخریب ساختمانی است. البته فراموش نکنید که هزینه تخریب مکانیزه در مقایسه با تخریب دستی، بیشتر است. استفاده از این روش برای تخریب ساختمان‌ های بلند (بیش از 5 طبقه) به دلیل عدم دسترسی ماشین‌ آلات، مناسب نیست.

البته برای حل این مشکل، می توان از ماشین‌ های دارای بازوی هیدرولیکی استفاده کرد. این روش، زیرشاخه‌ ای از تخریب مکانیزه است که برای تخریب ساختمان‌ های بلند (بیش از 5 طبقه) به کار می‌ رود. در این روش، از ماشین‌ های مجهز به بازوی هیدرولیکی بلند استفاده می‌ شود که قابلیت دسترسی به طبقات بالا را دارند.

تخریب مکانیکی ساختمان

توپ تخریب

حتما شما هم صحنه‌ های تخریب ساختمان با گوی‌ های فولادی غول‌ پیکر در فیلم‌ های قدیمی را دیده‌ اید. این روش که از دیرباز به عنوان یکی از روش‌ های تخریب ساختمان شناخته می‌ شود، گوی تخریب نام دارد. در این روش، گوی فولادی با وزن حداقل 6 تن از بازوی جرثقیل آویزان شده و با حرکت دورانی جرثقیل به ساختمان برخورد و آن را تخریب می‌ کند.

در این روش توپ معمولا از یک جرثقیل آویزان شده و روی سازه می‌ افتد، یا به داخل آن می‌ چرخد. این روش باید توسط اپراتورهای با تجربه جرثقیل انجام شود؛ زیرا یک چرخش کنترل‌ نشده می‌ تواند جرثقیل را واژگون کند. این روش همچنین گرد و غبار، لرزش و سر‌و‌صدای زیادی ایجاد می‌ کند.

با وجود ظهور ماشین‌ آلات هیدرولیکی، گوی تخریب هنوز هم در برخی موارد کاربرد دارد. تخریب ساختمان‌ های مخروبه، سیلوها و سایر تاسیسات صنعتی از جمله کاربردهای امروزی این روش هستند. در روش تخریب با گوی تخریب، دو شیوه سقوط عمودی توپ و حرکت چرخشی توپ وجود دارد که انتخاب هر کدام به شرایط پروژه بستگی دارد.

گوی تخریب ساختمان

تخریب انتخابی

این روش دوستدار محیط زیست بوده و این روزها محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌ است. تخریب انتخابی، شامل حذف بخش‌ های خاص و برداشتن ذره ذره مواد به امید استفاده مجدد یا بازیافت آن‌ هاست. از آنجایی‌ که در این روش، ساختمان به صورت قطعه قطعه تخریب می‌ شود، زمان بیشتری را باید برای آن صرف کرد.

در مورد تخریب یک ساختمان موارد زیادی باید در نظر گرفته شود، بنابراین مهم است که استراتژی روشنی داشته باشید تا بتوانید از مسائل و هزینه‌ های اضافی غیر ضروری جلوگیری کنید. در واقع بسیار مهم است که برای منهدم کردن سازه، از کارشناسان آموزش دیده و متبحر استفاده کنید.

نکات و اقدامات قبل از تخریب ساختمان

مطمئنا قبل از تخریب ساختمان باید به‌ دقت نحوه انجام آن‌ را بررسی کرد! کارشناسان، ویژگی‌ های مختلف ساختمان شما مانند مصالح، عملکرد ساختمان، نوع ساخت‌ و‌ ساز، وضعیت، شرایط زهکشی، شرایط ترافیکی، کدهای ساختمان و مکانی که سازه در آن قرار دارد را بررسی می‌ کنند؛ داشتن این اطلاعات به آنها کمک می‌ کند تا یک برنامه دقیق برای تخریب ساختمان بچینند و اقدامات مناسب را انجام دهند.

اطمینان حاصل کنید که قبل از خراب کردن ساختمان خود، خدمات برق، گاز و آب را طبق مقررات قطع کرده‌ اید. باید در نظر داشته باشید که با شرکت‌ های مربوطه تماس بگیرید تا آنها را از میزان کار خود مطلع کنید. اگر برای تخریب، رضایت شخص یا سازمانی خاص لازم است، باید قبل از شروع کار آن را تهیه کرده و ارائه دهید.

یکی دیگر از موارد ضروری قبل از تخریب ساختمان که باید در اوایل برنامه‌ ریزی عملیات انهدام شما مورد توجه قرار گیرد (به خصوص اگر ساختمان بیش از 20 سال قدمت داشته باشد) آزبست است. اگر به آزبست مشکوک هستید، با یک تیم متخصص برای انجام بازرسی تماس بگیرید. سعی نکنید خودتان آن را بازرسی یا حذف کنید؛ زیرا ذرات معلق در هوا برای شما و همسایگان اطرافتان بسیار خطرناک هستند.

مراقب باشید و از قبل به همسایگان خود اطلاع دهید که کمی سر و صدا و شلوغی ایجاد خواهید کرد. با این کار، مشکلات ناشی از رسیدگی به شکایات و نارضایتی‌ ها را از بین می‌ برید.

اگر ملک شما به ساختمان‌ های دیگر متصل است، قبل از شروع باید رضایت آنها را برای تخریب دریافت کنید. همچنین مهم است که ساختمان مجاور را در نظر بگیرید، زیرا ممکن است خطر آسیب‌ر سیدن به آن وجود داشته باشد.

تیم تخریب باید با نصب حصار موقت ایمن، دسترسی عمومی به منطقه را محدود کند. این تیم خطرات احتمالی مانند مواد قابل اشتعال یا رادیواکتیو و قرار گرفتن در معرض صدا و گرد و غبار را شناسایی می‌ کند.

سازه‌ های ساختمانی در قدیم به شکل سیستم دیوار باربر ساخته می‌ شدند، بنابراین در حین تخریب باید تیرآهن ها را خارج کنید. آجرهای حاصل از خراب شدن ساختمان را می‌ توان مجددا در ساخت و ساز استفاده کرد. از تیرآهن نیز می‌ توان در ساخت سازه جدید استفاده کرد. در این صورت اطلاع از قیمت روز تیرآهن اهمیت زیادی دارد.

در سازه‌ های فلزی قدیمی اگر سقف به صورت تیرچه بلوک یا طاق ضربی باشد، با کمک چکش هیدرولیکی، سقف و دیوار هر طبقه را از بالا به ترتیب خراب و در نهایت سازه فلزی را جمع‌ آوری کنید.

قبل از تخریب ساختمان، به این فکر کنید که چگونه می‌ توانید رواناب گل‌ و‌ لای، سر‌ و‌ صدا و گرد و غبار تولید شده توسط این عملیات را کنترل کنید.

دفع مواد ساختمانی

برای پیدا کردن بهترین روش دفع مواد ساختمانی خطرناک مانند آزبست و مواد قابل اشتعال، مشاوره حرفه‌ ای دریافت کنید. بسیاری از مواد و اقلام را می‌ توان دوباره استفاده و بازیافت کرد؛ پس حتما برای مشاوره در مورد ساختمان خود با تیم تخریب صحبت کنید.

ارزیابی ریسک

نکته حائز اهمیت اینکه قبل از شروع هرگونه تخریب، تأثیر تمام اقدامات خود بر محیط اطراف را در نظر بگیرید. توصیه می‌ کنیم برای تکمیل فرم ارزیابی خطرات، از یک متخصص استفاده کنید تادر مورد شیوه تخریب ایمن شما را راهنمایی کند. اگر ساختمان حاوی آزبست باشد، قبل از انجام هر گونه عملیات ویران‌ سازی، باید توسط متخصصین برداشته شود؛ زیرا ممکن است در صورت استنشاق توسط هر یک از کارگران، مشکلات زیادی برای سلامتی آنها ایجاد کند.

موارد دیگری که باید طی عملیات تخریب به آنها توجه کنید و خطرآفرین هستند، در زیر لیست شده‌ اند:

  • قالب
  • چوب پوسیده
  • رنگ سرب
  • مواد شیمیایی
  • سازه‌ های ناپایدار
  • شل شدن کاشی‌ های سقف
  • سیستم‌ های تهویه مطبوع

در این نوشته نکات مهمی که باید طی عملیات تخریب رعایت شوند را به‌ طور کامل بررسی کردیم. سعی کنید اصول تخریب ساختمان را با تمام قوانین آن رعایت کرده تا این فرایند هم برای ساختمان‌ های اطراف و هم کارگران بی‌ خطر انجام شود.

تخریب ساختمان چقدر طول می‌ کشد؟

مدت زمان لازم برای تخریب به اندازه سازه یا سازه‌ های در حال تخریب بستگی دارد. پروژه‌ های کوچکتر ممکن است فقط یک روز طول بکشد، در حالی که برای ساختما ن‌ها یا مجتمع‌ های بزرگتر زمان بیشتری را باید صرف کنید.

در هنگام تخریب چه اتفاقی برای مصالح ساختمانی می‌افتد؟

بیشتر مصالح ساختمانی در پروژه تخریب مجددا مورد استفاده قرار می گیرند و بازیافت می‌ شوند.

چه نوع مصالحی پس از عملیات تخریب مجددا بازیافت یا مورد استفاده قرار می‌گیرند؟

از کفپوش، گچ تخته، چوب، مواد سقف، کاشی‌ های سقف و مواد عایق، ورق فولادی و تیرآهن می‌ توان دوباره استفاده کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. حامد سلیمانی می گوید

    ممنون از مطالب مفید شما