تفاوت تیرآهن‌های مختلف باهم در چیست؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

تیرآهن به سه حالت چوبی، بتن و فلزی تولید و به کار گرفته می‌شود که نوع فلزی آن بیشترین کاربرد را در به دلیل مقاومت، استحکام و قیمت مناسب نسبت به سایر انواع آن دارد. تیرآهن به‌عنوان سطح مقطع فولادی پرکاربرد در صنعت ساختمان‌سازی کاربرد دارد. اما تفاوت تیرآهن‌ های مختلف باهم در چیست؟ این سؤالی است که قرار است در این مقاله به آن پاسخ دهیم. با ما همراه باشید تا دراین‌باره بیشتر بدانید.

انواع تیرآهن

تیرآهن در حالت کلی به دو شکل I و H تولید و به بازار عرضه می‌شود. تیرآهن‌ها در انواع مختلف با نوع کاربری متفاوت وجود دارند. نوع و اندازه تیرآهن موردنیاز با توجه به سازه و مشخصات آن تعیین می‌شود. برای اینکه مصرف‌کننده بتواند یک خرید مقرون‌به‌صرفه داشته باشد، نیاز است تا در مورد هریک از انواع آن اطلاعات کافی داشته باشد.

تیرآهن به‌صورت‌های مختلف شبکه‌ای، ستون‌های عمودی و افقی به‌عنوان تیر‌های اصلی، فرعی و کلاف در اسکلت فلزی سازه استفاده می‌شوند. وظیفه اصلی آن‌ها تحمل بار خارجی واردشده به سقف و دیوار‌ها است. چهار دسته مختلف تیرآهن‌ها بانام‌های IPB، INP، IPE و CPE شناخته می‌شوند، که در ادامه در مورد هرکدام توضیح می‌دهیم.

تفاوت تیرآهن های مختلف

تیرآهن IPE

شکل ظاهری این نوع تیرآهن در دسته I قرار می‌گیرد، که مطابق با استاندارد‌های اروپایی ساخته و در صنعت ساختمان‌سازی به‌کاربرده می‌شود. ارتفاع تیرآهن IPE بین ۸۰ الی ۶۰۰ میلی‌متر است که مقدار ضخامت آن از ابتدا تا انتها به‌صورت ثابت و یکسان است. بیشترین کاربرد این محصول برای ساخت ستون و خرپا در ساختمان‌سازی است. این محصول یکی از پرطرفدارترین انواع آن در بازار داخلی است.

تیرآهن INP

استاندارد استفاده‌شده در ساخت تیرآهن INP بر اساس کشور‌های روسیه و چین است. تفاوت این تیرآهن با نوع قبلی از دسته تیرآهن‌های I شکل، ضخامت بال‌ها است که هر چه بال از قسمت جان تیرآهن دورتر می‌شود، میزان ضخامت نیز کاهش پیدا می‌کند. ارتفاع این محصول هم بین ۸۰ تا ۶۰۰ میلی‌متر است که در ساخت پل، اسکله، ساخت سد، برج‌های چندطبقه بیشتر به‌کاربرده می‌شود. این نوع تیرآهن از مقاومت کمتری نسبت به تیرآهن IPE برخوردار است و همین امر موجب می‌شود تا قیمت کمتری هم داشته باشد.

تیرآهن IPB

این تیرآهن در دسته تیرآهن‌های H شکل قرار می‌گیرد وبال‌های پهن‌تری نسبت به تیرآهن‌های IPE دارد. بیشترین کاربرد آن‌ها در ساخت ستون است. ارتفاع این تیرآهن بین ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی‌متر است.

رعایت استاندارد در ساخت آن موجب می‌شود تا در سه گروه هاش سبک، هاش متوسط و هاش سنگین به ترتیب با فولاد‌های ST۵۲، ST۴۴ و ST۳۷ ساخته می‌شوند. در حالت کلی تیرآهن‌های H شکل از مقاومت و استحکام بالایی در برابر تحمل بار‌های اضافی برخوردار است.

تیرآهن لانه زنبوری (CNP)

این نوع تیرآهن با داشتن حفره‌هایی که در طول جان خود دارد به نام تیرآهن لانه‌زنبوری معروف است. وجود این حفره‌ها موجب می‌شود تا وزن آن نسبت به انواع دیگر تیرآهن کمتر باشد. این تیرآهن با استفاده از تیرآهن‌های ساده تولید می‌شود. ارتفاع آن‌ها تا مقدار ۵/۱ برابری تیر اولیه قابلیت افزایش دارد به همین دلیل می‌تواند نیروی خمشی بیشتری را تحمل کند. بیشترین کاربرد آن به دلیل ارتفاع و مقاومتی که دارد در ساخت مهاربند، ستون، پی یا فونداسیون، اتصالات بادبند و هم‌چنین اتصالات تیر به ستون است.

تیرآهن هاش

تیرآهن هاش نسبت به تیرآهن‌های معمولی، دارای بال‌های بلندتر و پهن‌تری است به همین دلیل، به‌عنوان تیرآهن بال‌پهن شناخته می‌شود. اگر به شکل ظاهری این تیرآهن نگاهی بیندازید، متوجه خواهید شد که شبیه به حرف H انگلیسی است و اندازه بال و ارتفاع آن یکسان است.

این محصول، تحت سه استاندارد st37، st44 و st52 ساخته می‌شوند و دوام و استحکام بالایی دارند. این نکته را هم اضافه کنیم که تیرآهن هاش در سایز ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی‌متر و با طول ۱۲ متر تولید می‌شود و کارخانه ذوب آهن، یکی از برترین تولیدکنندگان این محصول است.

نحوه تشخیص انواع تیرآهن

تیرآهن‌های IPE و INP با قرار گرفتن در دسته تیرآهن‌های I شکل، تنها در میزان ضخامت بال‌هایشان با یکدیگر تفاوت دارند. این تفاوت وقتی قابل‌مشاهده است که‌ از بالا به آن‌ها نگاه می‌کنید. تیرآهن INP با دور شدن از جان‌ها ضخامت کمتر پیداکرده و لبه‌های آن تیزتر می‌شود این در حالی است که IPE در سرتاسر طول خود دارای ضخامت ثابتی است.

باگذشت زمان و نیاز به ساخت سازه‌هایی با ارتفاع بالا، موجب شد؛ تا از تیرآهن‌هایی در صنعت ساختمان‌سازی استفاده شود که مقاومت و استحکام بالایی در برابر تحمل بار‌های وارد آمده به تیر و ستون‌ها دارند. از این ‌رو محصولات H شکل تولید و به بازار عرضه شدند.

از دیگر مزایای این نوع تیرآهن‌ها می‌توان به کاهش ضریب خطا، افزایش سرعت اجرای پروژه، نصب آسان، کاهش هزینه‌های نهایی، کاهش میزان مصرف آهن و هم‌چنین دوام و استحکام بالا اشاره کرد.

کاربرد انواع تیرآهن

مقدار وزنی که تیرآهن باید در سازه تحمل کند، میزان اندازه آن را تعیین می‌کند. در کاربری‌های مختلف و از سازه‌ای به سازه دیگر این اندازه‌ها دستخوش تغییر می‌شوند. از تیرآهن‌ها علاوه بر صنعت ساختمان‌سازی در صنایع دیگر نیز استفاده می‌شود.

  • انتقال بار از تیر‌های فرعی به سمت ستون‌ها با به کار بردن آن به‌عنوان تیر اصلی
  • انتقال بار به تیر اصلی بااتصال به آن‌ها به‌عنوان تیر فرعی
  • انتقال بار از تیر‌های عرضی به ستون‌ها با به‌کارگیری آن به‌عنوان تیر کلاف و اتصال به دو تیر عرضی موجود در سقف و خرپای ستون‌ها
  • استفاده به‌عنوان ستون در سازه‌های کوچک با قرار گرفتن دو تیرآهن در کنار هم

عوامل تاثیر گذار بر قیمت

با توجه به اینکه انواع مختلفی از تیرآهن در بازار تولید و در معرض فروش قرار داده می‌شود، عوامل و فاکتور‌های مختلفی در تعیین قیمت تیر آهن تأثیرگذار هستند. ازجمله نوسانات بازار‌های جهانی مانند ارز، طلا، آهن و فولاد، وجود تفاوت در میزان عرضه و تقاضا و هم‌چنین قیمت سنگ‌آهن مواردی هستند؛ که در قیمت تیرآهن نقش به سزایی دارند.

کاربرد انواع تیرآهن

از طرفی تولید و فروش این مقاطع فولادی به دو صورت کیلویی و شاخه‌ای موجب می‌شود تا قیمت آن در کارخانه‌های مختلف، متفاوت باشد.

تیرآهن بر اساس استاندارد‌های تولید در سه دسته مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند. تفاوت تیرآهن های مختلف، در شکل ظاهری، ضخامت بال‌ها، میزان مقاومت و کشش در آن‌ها است. این محصول در دو نوع I و H شکل تولید می‌شود. وجود دو حرف L و V بر روی آن به ترتیب نشان از سبکی و سنگینی تیرآهن است. شرکت اصفهان آهن با حضور کارشناسان فروش باتجربه به شما کمک می‌کند تا ضمن بررسی و مشاهده قیمت تیرآهن در طول خرید شمارا راهنمایی کرده تا بتوانید یک خرید مقرون‌به‌صرفه را داشته باشید.

تفاوت تیرآهن‌های مختلف با هم در چیست؟

تیرآهن‌هااز نظر نوع، میزان مقاومت وهمچنین سایزهای مختلف با هم کاربرد دارند.

نوع و اندازه تیرآهن بر چه اساسی تعیین می‌شود؟

نوع و اندازه تیرآهن موردنیاز با توجه به سازه و مشخصات آن تعیین می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.