تفاوت تیرآهن اچ و تیرآهن آی چیست؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

تیرآهن‌ اچ و تیرآهن آی از مهم‌ترین اجزای ساختمانی به کار رفته در ساخت‌و‌ساز هستند که پشتیبانی کافی از سازه‌ها و دیوارها را به عمل می‌آورند. در این مقاله، نگاهی بر تفاوت تیرآهن اچ و تیرآهن آی خواهیم داشت.

فایل صوتی مطلب

تیرآهن اچ چیست؟

تیرآهن اچ از انواع تیرآهن‌های ساختمانی است که از فولاد نورد ساخته می‌شود. این تیرآهن به طرز شگفت‌انگیزی محکم است و نام خود را از سطح مقطع خود که به شکل حرف H انگلیسی هست، گرفته است.

تیرآهن-اچ

تیرآهن اچ، بال‌های پهن‌تری نسبت به تیرآهن آی دارد، اما تیرآهن آی گوشه‌های مخروطی‌شکل دارد. به پهنای این تیرآهن‌ها «بال» و به ارتفاع آن‌ها «جان» می‌گویند. تفاوت تیرآهن‌های آی و اچ در نسبت اندازه‌ی بال به جان آن‌ها می‌باشد.

تیرآهن اچ، سنگین‌تر از تیرآهن آی است و به همین دلیل برخی اعتقاد دارند که تیرآهن اچ بهتر است.

با مراجعه به صفحه قیمت تیر آهن می‌توانید از روند تغییرات قیمت این محصول اطلاع داشته باشید.

تیرآهن آی چیست؟

تیرآهن آی به شکل حرف انگلیسی I است. این تیرآهن، شامل دو صفحه‌ی افقی (بال) می‌باشد که به یک جزء عمودی (جان)، متصل شده است. تیرآهن آی، لبه‌های مخروطی دارد و ارتفاع مقطع عرضی از پهنای بال‌ها بیشتر است. از انواع  تیر آهن I می‌توان به تیر آهن‌های IPN و IPE اشاره داشت.

تفاوت تیرآهن اچ و تیرآهن آی در چه مواردی است؟

تیرآهن اچ و تیرآهن آی در پارامترهای مختلفی با هم تفاوت دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

تفاوت-تیرآهن-اچ-و-آی

تفاوت از نظر کاربرد

 تیرآهن اچ از فولاد نوردشده ساخته شده است و به «تیرآهن‌ بال‌‌پهن» نیز شناخته می‌شود. این تیرآهن از پُرکاربردترین اجزاء ساختمانی در ایالات متحده‌ی آمریکا می‌باشد.

تفاوت از جهت شکل ظاهری

از نظر ظاهری تیرآهن اچ بال‌های پهن‌تر و سنگین‌تری نسبت به تیرآهن آی دارد، اما هر دوی این تیرآهن‌ها بیشتر مواقع می‌توانند به جای یکدیگر استفاده شوند.

تفاوت از نظر مساحت سطح

مساحت سطح مقطع عرضی تیرآهن اچ بیشتر است.

تفاوت از جهت ضخامت

از نظر ضحامت، جان تیرآهن اچ، ضخیم‌تر است و این یعنی استحکام بیشتری نیز دارد.

استحکام هر دو محصول

فرآیند جوشکاری روی تیرآهن‌های اچ نسبت به تیرآهن‌های آی، ساده‌تر است. تیرآهن‌های آی معمولاً عمیق‌تر هستند و این موضوع آن‌ها را برای استفاده در زیر کمانش موضعی، مناسب می‌سازد. به علاوه، تیرآهن‌های آی سبک‌تر از نوع اچ هستند و نمی‌توانند به اندازه‌ی تیرآهن‌های اچ نیروهای بالا را تحمل کنند.

تفاوت از نظر کاربرد

تیرآهن هاش، در سکوها، پل‌ها و سایر سازه‌های مسکونی و تجاری معمول (به دلیل داشتن دیواره‌ها و بال‌‌های ضخیم‌تر)، قابل استفاده است. تیرآهن‌های آی معمولاً در سازه‌های فولادی، پل‌‌ها و سایر پروژه‌های عمرانی استفاده می‌شوند.

همچنین از هر دوی این تیرآهن‌ها برای ساخت سازه‌ها و ستون‌های پشتیبان در ریل‌‌ها، آسانسورها، کامیون‌ها و تریلرها نیز استفاده می‌شود.

اگر تصمیم گرفته‌اید که طبق برآورد‌های مهندسی، برای خودتان خانه‌ی جدیدی بسازید یا برای اولین‌بار، قصد احداث یک سوله یا کارگاه با اسکلت فولادی را دارید ولی در مورد خرید تیرآهن اطلاعاتی ندارید، مطلب «راهنمای خرید تیرآهن برای ساخت آپارتمان و کارگاه» برای شما مفید خواهد بود.

کدام تیرآهن سنگین‌تر است؟

تیرآهن اچ معمولاQ بسیار سنگین‌تر از نوع آی می‌باشد و به همین دلیل، توانایی تحمل وزن بیشتری را نیز دارد. در برخی از سازه‌ها که وزن روی دیوار، مشکلات ساختاری ایجاد می‌کند، استفاده از تیرآهن آی گزینه‌ی بهتریست؛ چون همان طور که گفته شد، این نوع تیرآهن، وزن کمتری دارد.

تیرآهن-سنگین

ساختمان: تیرآهن اچ در هر سایز و ارتفاعی قابلیت نصب‌شدن را دارد، اما تیرآهن آی تنها تا زمانی که تجهیزات فرزکاری اجازه دهند، قابلیت نصب‌شدن دارند.

دهانه‌ها: تیرآهن‌های اچ برای دهانه‌هایی با طول بیشتر از 330 فوت کاربرد دارند، در حالی که تیرآهن‌های آی برای دهانه‌هایی با طول بین 33 تا 100 فوت استفاده می‌شوند.

تعداد قطعات: به نظر می‌رسد که تیرآهن اچ، تنها یک قطعه فلز است اما در پخ موجود در این تیرآهن، سه قطعه فلز به هم متصل شده‌اند؛ در حالی که تیرآهن آی از جوشکاری یا پرچ‌کردن صفحات فلزی حاصل نشده‌است و تنها یک قطعه فلز می‌باشد.

اگرچه اصطلاحات تیرآهن آی و اچ در صنعت ساختمانی به جای یکدیگر استفاده می‌شوند، اما دانستن این که کدام یک بهتر است، به کاربرد و مصارف آن‌ها بستگی دارد. هر دوی این تیرآهن‌ها به صورت گسترده‌ای در سازه‌های مسکونی و ساختمانی به عنوان تیرهای پشتیبان، استفاده می‌شوند. هر دو از بیرون، ظاهری شبیه به هم دارند اما با دقتی بیشتر می‌توان به تفاوت‌های هندسی آن‌ها پی بُرد.

تفاوت تیرآهن اچ و تیرآهن آی در چه مواردی است؟

این دو محصول از نظر شکل ظاهری، میزان استحکام، کاربرد و ضخامت با هم متفاوت هستند.

تیرآهن اچ چه ویژگی‌هایی دارد؟

اچ، سنگین‌تر از تیرآهن آی است و به همین دلیل برخی اعتقاد دارند که تیرآهن اچ بهتر است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.