5 تفاوت ورق گرم و سرد را بشناسید!

زمان مطالعه: 5 دقیقه

ورق‌ های فولادی، ستون‌ های اصلی صنعت و ساخت‌ و ساز هستند؛ در واقع پایه‌ و اساس تولید بسیاری از محصولات فولادی موجود در بازار را تشکیل می دهند. اما در میان انبوه تنوع این محصولات، دو نوع ورق گرم و سرد بیش از هر نمونه دیگری خودنمایی می کنند. در این مقاله، به چندین تفاوت مهم و کلیدی ورق گرم و سرد می پردازیم. اما لازم است که ابتدا با ویژگی ها و مشخصات هر کدام آشنا شویم.

فایل صوتی

ورق گرم چیست؟

از آن جایی که این محصول طی فرایند نورد گرم تولید می‌ شود، به ورق گرم معروف است. ورق فولادی گرم در دمایی بالاتر از 900 درجه‌ سانتی‌ گراد و طی فرآیند نورد، به وسیله‌ غلتک‌ های مخصوص نورد ساخته می‌ شود. علت استفاده از چنین دمای بالایی، این است که برای شکل‌ دادن به فولاد، باید آن را به دمایی بالاتر از دمای تبلور برسانیم. برای ساخت ورق نورد گرم، نکات زیر باید رعایت شوند:

  • حرارت باید به صورت یکنواخت و طولانی به همه‌ قسمت‌ های این ورق انتقال داده شود.
  • غلتک‌ های نورد باید به صورت مداوم بر سطح ورق، حرکت داده‌ شوند.
  • در پایان فرآیند نورد، ورق باید با روش‌ ها و شیوه‌ های گوناگونی، سرد شود.
  • پس از سرد شدن ورق، باید پرداخت‌ های دیگری مانند سمباده‌ زنی یا شست‌ و شو با اسید روی ورق انجام شود.

ویژگی‌ های ورق گرم

همانطور که گفته شد، پس از ساخت ورق گرم، لازم است که فرآیند سردسازی انجام شود. طی این فرآیند، آسیب‌ های ظاهری زیادی در سطح ورق ایجاد می‌ شود.

بسیاری از این آسیب‌ ها به وسیله سمباده‌ زنی یا اسیدشویی از بین می‌ روند؛ اما در نهایت، این ورق‌ ها شکل ظاهری چندان مطلوبی به خود نمی‌ گیرند. همچنین، بدنه‌ آن‌ ها بسیار خشن و زبر باقی می‌ ماند؛ به همین دلیل، به این محصول «ورق سیاه» نیز می‌ گویند.

علاوه بر ویژگی‌ های ظاهری، ورق گرم دارای ویژگی‌ های فنی زیر نیز هست:

  • قیمت روز ورق سیاه، نسبت به انواع ورق کمتر است.
  • ضخامت آن از 1.5 میلی‌ متر تا 100 میلی‌ متر متغیر است.
  • از این ورق در ساختمان‌ سازی، کشتی‌ سازی و خودروسازی بهره می‌ برند.
فرق ورق گرم و سرد

ورق سرد چیست؟

ورق سرد طی فرایند نورد سرد تولید می‌ شود. این ورق‌ ها معمولا ضخامت کمتری نسبت به سایر محصولات فولادی دارند و این نکته در افزایش زیبایی ظاهری آن‌ ها، موثر است.

ورق سرد در سه شکل معمولی، نیمه‌ کشش و فوق‌ کشش به بازار عرضه می‌ شود. ورق‌ های فولادی سرد، پایه‌ و اساس تولید ورق‌ های روغنی و گالوانیزه هستند که در بسیاری از قسمت‌ های صنعت به کار می‌ روند و هر کدام، ویژگی‌ ها و کاربردهای متفاوتی دارند.

ویژگی‌ های ورق سرد

ورق سرد، معمولا در ساخت لوازم خانگی، مبلمان اداری، انواع قفسه‌ ها و مصالح ساختمانی کاربرد دارد و در عرض 100 تا 125 سانتی‌ متر و با ضخامت 0.3 تا 3 میلی‌ متر به بازار عرضه می‌ شوند. همچنین این ورق‌ ها در ابعاد و سایزهای گوناگونی، متناسب با نیاز خریدار، قابل‌ تولید هستند.

فرق ورق سرد و گرم

مقایسه ورق نورد گرم و ورق نورد سرد

با توجه به موارد گفته شده، می توان نتیجه گرفت که ورق سرد و گرم از لحاظ نحوه ساخت، آلیاژ، کاربرد، ابعاد، مزایا، معایب و… متفاوت هستند. هر یک از این تفاوت ها را در ادامه بررسی می کنیم.

ویژگیورق گرمورق سرد
دمای نوردبالای دمای تبلور مجدد فولاد (حدود 926 درجه سانتی ‌گراد)دمای اتاق
سطحخشن و زبر، لبه‌ های گردصاف، براق و روغنی، لبه‌ های تیز
ضخامتبیشتر (تا 16 میلی ‌متر)کمتر (تا 3.2 میلی‌ متر)
عرضبیشتر (تا 2 متر)کمتر (تا 125 سانتی ‌متر)
دقت ابعادیکمتربیشتر
استحکامکمتربیشتر
قابلیت جوشکاریبهتربدتر
قابلیت شکل ‌دهیکمتربیشتر
قیمتارزان‌ ترگران‌تر
کاربردمصارف ساختمانی، تولید لوله و پروفیل، تانک ‌سازیمصارف صنعتی، تولید لوازم خانگی، بدنه خودرو

1) تفاوت در نحوه ساخت

اولین و بدیهی‌ ترین تفاوت میان ورق‌ های فولادی گرم و سرد، روش ساخت متفاوت این دو محصول فولادی است. فولاد در نورد گرم، تا دمایی نزدیک به هزار درجه‌ سانتی‌ گراد می‌ رسد تا غلتک‌ های مخصوص، ورق‌ های سیاه را تولید کنند. اما در فرآیند نورد سرد، فلز و دیگر قطعات دستگاه، دمایی نسبتا معمولی دارند و همه‌‌ فرآیندها بدون هیچ حرارتی انجام می‌ شوند.

فرآیند تولید ورق سرد تا حدودی پیچیده‌ تر است؛ در نتیجه، محصولات نورد سرد با قیمتی بیشتر از دیگر محصولات فولادی در بازار آهن‌ آلات دیده می‌ شوند.

2) آلیاژ به کار رفته

ورق گرم با آلیاژی به نام ST37 به بازار عرضه می‌ شود، درحالی که ورق‌ های نورد سرد در سه آلیاژ متفاوت به عرصه فروش می‌ روند:

  • آلیاژ ST12 با عنوان ورق‌ های معمولی
  • آلیاژ ST13 با عنوان ورق‌ های نیمه‌ کششی
  • آلیاژ ST14 با عنوان ورق‌ های فوق‌ کششی

3) تفاوت در کاربردها

بارزترین تفاوت این دو ورق، تفاوت در صنایع و کاربردهای آنهاست. ورق‌ های نورد گرم برای پروژه‌ ها و صنایع بزرگ‌ تر به‌ کار می‌ روند، درحالی‌ که ورق‌ های نورد سرد برای پروژه‌ های ظریف‌ تر مناسب هستند.

از دیگر تفاوت های ورق گرم و سرد این است که محصولاتی که از این دو ورق تولید می‌ شوند نیز با یکدیگر متفاوت هستند؛ به طور مثال، از ورق سرد، معمولا محصولات مفتولی، تسمه و میله تولید می‌ شود، در حالی ‌که از ورق‌ های گرم برای ساخت ریل‌ ها، دستگاه های مهرزنی، قطعات خودرو و تجهیزات صنعتی استفاده می‌ شود.

ورق گرم از اولین مرحله، یعنی تولید، تا آخرین مرحله، یعنی کاربرد در صنایع مختلف، تفاوت‌های اساسی با ورق سرد دارد. ورق‌های سرد و گرم در شکل‌ها و ابعاد متعددی تولید می‌شوند، قیمت‌های گوناگونی دارند و نقاط قوت و نقاط ضعفشان با یکدیگر متفاوت است.

تفاوت ورق سرد و گرم

4) تفاوت در ابعاد

ورق‌ فولادی سیاه، معمولا به شکل رول و در ابعاد فابریک تولید و روانه‌ بازار می‌ شوند. ابعاد ثابت ورق‌ های گرم که معمولا با توجه به تصمیم کارخانه، تولید می‌ شوند، عبارتند از:

  • 2000 × 6000
  • 1500 × 6000
  • 1000 × 6000
  • 1250 × 2500
  • 1000 × 2000

در کل باید بگوییم که ضخامت ورق‌ های سرد، نسبت به ورق‌ های گرم کمتر است و ابعاد کلی نیز با یکدیگر فرق دارد. نهایت عرض ورق‌ های سرد به حدود 125 سانتی‌ متر می‌ رسد، در حالی که ورق‌ های گرم، در ابعاد بسیار بیشتر هم در بازار موجودند.

خرید ورق فولاد مبارکه

5) تفاوت بر اساس مزایا و معایب

ورق سرد، سایز و ابعاد دقیق‌ تری در مقایسه با ورق سیاه دارد؛ همچنین از جهت ظاهری نیز بسیار زیباتر از ورق گرم است. علت دقت بیشتر در ابعاد ورق سرد، فرآیند ساخت آن است؛ در نورد سرد محصولات، با کیفیت و دقت بیشتری تولید می‌ شوند.

البته این مسئله نیز بسیار مهم است که ورق سرد فقط در شکل‌ های مربع، مسطح و مدور به بازار عرضه می‌ شود. همچنین، عرض آن کوتاه و سطح مقاطع آن، یکنواخت است؛ این مشکلات در ورق گرم دیده نمی‌ شود.

این دو ورق از جهت انعطاف‌ پذیری نیز، با یکدیگر متفاوت هستند؛ به طور مثال، ورق گرم در نورد گرم، انعطاف خود را باز می‌ یابد و به شکل‌ های متفاوتی تبدیل می‌ شود.

تفاوت ورق گرم با ورق سرد

در این مقاله، مهم‌ ترین تفاوت ورق گرم و سرد را بررسی کردیم و نکات مهم آن را برای شما بیان کردیم. همانطور که اشاره شد، این ورق‌ ها تفاوت‌ های عمده‌ ای با یکدیگر دارند که لازم است کلیه‌ افراد فعال در حوزه‌ آهن‌ آلات و خریداران از آن‌ ها اطلاع داشته باشند. 

اطلاع از روند تغییرات قیمت آهن‌ آلات به شما کمک می‌ کند تا بتوانید از قیمت‌ های لحظه‌ ای و به‌ روز همه‌ محصولات فولادی اطلاع داشته باشید. به همین منظور، برای آگاهی از قیمت آهن می‌ توانید به صفحه‌ اصلی سایت مراجعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظرات
  1. Ali moradi می گوید

    از شما یاد گرفتیم ممنون

  2. سید محمد می گوید

    باسلام وتشکر ازشما که خیلی مارا ازورق سرد وگرم آگاه نمودید ممنون موفق باشید .