تفاوت ورق روغنی و گالوانیزه

زمان مطالعه: 5 دقیقه

در عرصه‌ی آهن‌آلات، با ورق‌ها و فرآورده‌های فلزی بسیاری سر و کار داریم. هر فلز آلیاژی، براساس هدف تولیدکننده، با شرایط و روش‌های خاصی ساخته می‌شود. ورق روغنی و گالوانیزه، هر دو با فرآیندهای متفاوتی در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی ایمن می‌شوند؛ یعنی تولیدکننده، این دو ورق را برای صنایع یا مصارفی می‌سازد که خوردگی و زنگ‌زدگی در آن‌ها زیاد است. با این که کاربرد این ورق‌ها یکسان است، اما تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند. در این مقاله قصد داریم تفاوت ورق روغنی و گالوانیزه را اصولی و مختصر بررسی کنیم.

فایل صوتی مطلب

فایل صوتی زیر برای آن دسته از مخاطبین مجموعه اصفهان آهن تهیه شده است که فرصت کافی برای مطالعه این مطلب نداشته و یا تمایل دارند در هنگام مطالعه به فایل صوتی مطلب نیز گوش دهند.

 برای شناخت پُرکاربردترین ورق‌های فولادی، مقاله‌ی “با انواع ورق فولادی و کاربرد آن‌ها در صنعت و زندگی روزمره آشنا شوید” را مطالعه کنید.

ورق روغنی چیست؟

ورق-روغنی

ورق روغنی با عنوان ورق سرد هم شناخته می‌شود. ورق سرد، توسط فرآیند نورد سرد تولید می‌شود. همان طور که از اسم «ورق روغنی» مشخص است، در فرآیند تولید، به روغن آغشته می‌شود. پس از روغن‌کاری، در برابر انواع خوردگی، زنگ‌زدگی و فرسودگی مقاومت بسیاری پیدا می‌کند.

فرآیند ساخت ورق روغنی، نسبتاً هزینه‌بر است؛ علاوه بر این، تقاضا برای ورق روغنی در بازار آهن‌آلات معمولاً بیشتر از سایر ورق‌های فولادی است؛ در نتیجه، قیمت ورق روغنی تا حدودی بیشتر از انواع ورق‌های فولادی مثل ورق سیاه است.

از طریق لینک «قیمت ورق روغنی» جدیدترین قیمت‌های این محصول را بررسی کنید.

ویژگی‌های ورق روغنی

ورق روغنی با ضخامتی از 0.3 تا 3 میلی‌متر تولید می‌شود. عرض آن هم در حدود 100 تا 125 میلی‌متر است.  شرکت‌های ایرانی مانند فولاد مبارکه و فولاد درخشان از جمله تولیدکنندگان داخلی ورق روغنی هستند؛ علاوه بر ایران، کشورهایی نظیر کره‌ی جنوبی و هند در تولید ورق روغنی، حرفی برای گفتن دارند.

مهم‌ترین ویژگی‌های ورق روغنی به شرح زیر است:

  • دارای استحکام کششی بیشتری نسبت به انواع ورق‌های فولادی (مخصوصاً ورق سیاه) است.
  • فرآیند تولید و آماده‌سازی ورق روغنی نسبت به ورق‌های رقیب (مانند ورق سیاه) آسان‌تر است و اگر خط تولید آن روبه‌راه باشد، فرآیند تولید، بسیار سریع‌تر انجام خواهد شد.

موارد مصرف ورق روغنی

کاربرد-ورق-روغنی

موارد زیر، مهم‌ترین کاربردهای ورق روغنی است:

  • لوازم خانگی، مبلمان و میزهای اداری فلزی، معمولاً از جنس ورق‌های روغنی هستند. ورق‌های به‌کاررفته در این بخش‌ها، ضخامت و سایز متفاوتی دارند. در ساخت چنین وسایلی، قابلیت استحکام کششی ورق روغنی، بسیار مهم و راه‌گشاست.
  • در صنایع خودروسازی، ورق روغنی، حضوری فعال دارد. ساخت اگزوز یا دیگر قسمت‌های حساس ماشین با ورق روغنی انجام می‌شود.
  • یکی دیگر از کاربردهای بسیار مهم ورق روغنی، ساخت انواع محصولات فولادی است. مصالح ساختمانی، مانند پنجره یا در‌های ساختمان و انواع پروفیل با ورق روغنی ساخته می‌شوند.

برای اطلاع از قیمت لحظه‌ای و به‌روز انواع ورق‌های فولادی، می‌توانید به صفحه‌ی قیمت ورق فولاد مراجعه کنید.

ورق گالوانیزه چیست؟

ورق-گالوانیزه

اهالی صنعت و ساختمان‌سازی به خوبی با اکسید آهن یا زنگ‌زندگی آشنا هستند. آهن و فولاد به شدت در معرض انواع خوردگی و زنگ‌زدگی هستند. این خوردگی‌ها ممکن است به شکلی اتفاق بیافتد که با چشم دیده نشود و در درازمدت، خطرات بزرگی مانند تخریب ساختمان یا سازه را به همراه داشته باشد.

با توجه به این موارد، نیاز به ساخت ورق گالوانیزه، بیشتر از هر زمان دیگری احساس می‌شود. ورق گالوانیزه، همان ورق فولادی است که با روی پوشیده شده است. روی، به ورق فولادی امکان استقامت بسیار زیادی را در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی می‌دهد.

با دنبال کردن لینک “قیمت ورق گالوانیزه” اطلاعات خود را از بازار فلز، به‌روز رسانی کنید.

ویژگی‌های ورق گالوانیزه

ویژگی‌های ورق گالوانیزه به شرح زیر است:

  • سازه‌های فلزی به صورت سالانه بازرسی و معاینه‌ی فنی می‌شوند. اگر سازه‌ها با ورق گالوانیزه تولید شده باشند، بازرسی آن‌ها بصورت چشمی و در یک فرآیند ساده‌تر انجام خواهد شد.
  • حمل‌و‌نقل ورق گالوانیزه از جهات متعددی ایمن‌تر است؛ این نوع از ورق، سختی و مقاومت زیادی در برابر ضربه‌های احتمالی دارد؛ در نتیجه از آسیب‌های حمل‌ونقل یا آسیب‌های هنگام اتصال، ایمن خواهد بود.
  • ورق گالوانیزه در مقایسه با انواع ورق فولادی، مخصوصاً ورق سیاه خام، ساده‌تر تمیز می‌شود. ورق سیاه، سطحی زبر و خشن دارد و به این سادگی‌ها تمیز نمی‌شود، اما شما می‌توانید ورق گالوانیزه را با اسپری‌های مخصوص، به راحتی تمیز کنید.

ورق روغنی نسبت به انواع ورق فولادی، ظاهر مناسب‌تر و ویژگی‌های شیمیایی و فیزیکی بهتری دارد؛ در نتیجه در ساخت محصولات شیک و لوکس کاربرد بیشتری دارد.

این در حالی است که ورق گالوانیزه، عمر بسیار بیشتری نسبت به ورق‌های فولادی معمولی دارد؛ بر اساس محل قرار گرفتن این ورق، از بیست تا هفتاد سال عمر برای آن در نظر گرفته شده است.

تفاوت ورق روغنی و گالوانیزه در چه مواردی است؟

تفاوت-ورق-روغنی-و-گالوانیزه

هر دو فرآیند گالوانیزاسیون و روغن‌کاری برای افزایش مقاومت ورق‌های فولادی انجام می‌شوند. پس چه تفاوتی میان این دو ورق وجود دارد؟ موارد زیر، مهم‌ترین تفاوت‌های ورق گالوانیزه و روغنی هستند:

1. فرآیند ساخت و بهره‌برداری

مطمئناً مهم‌ترین تفاوت ورق روغنی و گالوانیزه در فرآیند ساخت آن‌ها است که در مقالات قبلی به آن‌ پرداختیم.

2. طول عمر

ورق‌های گالوانیزه با توجه به محل قرارگیری و میزان برخورد با مواد آسیب‌‌رسان، 20 تا 30 سال عمر می‌کنند. البته جالب است بدانید در آزمایش‌های شرکت‌های تولیدکننده، ثابت شده که این ورق‌ها با یک کارکرد معمولی، حدود 70 سال باقی خواهند ماند. ورق‌های روغنی، نهایتاً تا 15 سال عمر مفید خواهند داشت.

در مجموع می‌توان گفت که ورق گالوانیزه از نظر عمر، نسبت به ورق دیگر برتری دارد.

3. هزینه‌های ساخت

هر نوع ورق فولادی، بر اساس مشخصات کلی که شامل سایز، ضخامت و وزن است، قیمت متفاوتی نسبت به سایر ورق‌ها دارد. البته علاوه بر فاکتور ابعاد، عوامل دیگری هم در قیمت ورق‌ها تأثیرگذارند. هزینه‌ی ساخت و فروش ورق‌های گالوانیزه نیز نسبت به ورق‌های روغنی بیشتر است.

4. ابعاد کلی

از دیگر تفاوت‌های ورق روغنی و گالوانیزه، ابعاد این دو ورق است؛ ورق روغنی و گالوانیزه از جهت ضخامت، تفاوت زیادی دارند. ضخامت ورق گالوانیزه در بازه‌ی 0.6 تا 6 میلی‌متر است، در حالی ‌که ضخامت ورق روغنی از 0.3 تا 3 میلی‌متر است.

ورق‌های روغنی در مجموع، ظاهر بهتری نسبت به ورق‌های گالوانیزه دارند؛ در نتیجه در صنایع خودروسازی و ساخت وسایل خانگی فلزی، کاربرد بیشتری دارند.

5. انواع استانداردهای ملی و بین‌المللی

استانداردها نشان‌دهنده‌ی سطح کیفی محصولات فولادی هستند؛ ورق‌های گالوانیزه، گواهی‌ها و استانداردهای بیشتری را به خود اختصاص داده اند؛ در نتیجه، نسبت به ورق‌های روغنی قابل ‌اعتمادتر بوده و کاربرد بهتری در صنعت دارند.

سخن آخر

در این مطلب در مورد تفاوت ورق روغنی و گالوانیزه صحبت کردیم. گالوانیزاسیون و روغن‌کاری دو روش متفاوت برای افزایش استحکام ورق‌های فولادی هستند. ما در این مقاله، ابتدا ورق‌های تولیدشده با این دو روش را معرفی کردیم، سپس درباره‌ی کاربردها و ویژگی‌های هر کدام بحث کردیم. در پایان مقاله، به بیان مهم‌ترین تفاوت‌های ورق گالوانیزه و ورق روغنی پرداختیم و مزیت‌های هرکدام را بررسی کردیم. اگر سوالی در این زمینه دارید، در بخش ارسال نظرات بیان کنید.

همچنین می‎توانید برای اطلاع از قیمت آهن به صفحه‌ی اصلی سایت مراجعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.