نحوه تشخیص تیرآهن تقلبی از اصل چگونه است؟

زمان مطالعه: 6 دقیقه

اگر محصولی مانند تیرآهن از کیفیت و مقاومت مناسبی برخوردار نباشد، در زمان استفاده، می‌تواند مقاومت و کیفیت سازه را نیز کم کند و در هنگام مقابله با حوادث طبیعی و غیر طبیعی، بیشترین خسارت را وارد کند. بنابراین مهم است که محصول باکیفیتی تهیه کنید و بتوانید مقاطع فولادی اصل را از غیراصل تشخیص دهید. در این مطلب می‌خواهیم در مورد نحوه تشخیص تیرآهن تقلبی از اصل صحبت کنیم. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

نحوه تشخیص تقلبی بودن تیرآهن

برای استفاده از محصول فولادی، لازم است که قبل از خرید، اطلاعات کافی نسبت به محصول تیرآهن داشته باشید. توجه کنید که خصوصیات، شکل ظاهری، همچنین استانداردهای تولیدی تیرآهن‌ها با هم متفاوت هستندو این موضوع مهمی است که باید مد نظر داشته باشید.

بهای تیرآهن همیشه با نوساناتی همراه است و گاها در برخی از موارد با روند افزایش قیمت مواجه است؛ بنابراین با توجه به این موضوع مهم است، که بتونید تیرآهن اصل برای پروژه خود خریداری کنید تا در هزینه‌های پروژه صرفه‌جویی شود.

نحوه تشخیص تیرآهن تقلبی از اصل

تنوع تولید تیرآهن در میان سایر مقاطع فولادی در صنعت‌های ساختمان سازی بسیار زیاد است و به همین دلیل همیشه تشخیص تیرآهن تقلبی از اصلی به پارامترهایی مختلفی نیاز دارد که بر اساس آن‌ها بتوان محصول اصل را مشخص کرد. تمامی موارد زیر راه‌حل‌هایی برای نحوه تشخیص تیرآهن از اصل هستند.

1. مشخصات ظاهری تیرآهن

همیشه برای تشخیص تیرآهن تقلبی از اصل، اولین نکته‌ای که باید توجه داشته باشید، مشخصات ظاهری و شکل هندسی تیرآهن است. تیرآهن‌ها به طور کلی دارای شکل‌ها و مشخصات هندسی متفاوت می‌باشند، که با بررسی هر کدام از آن‌ها، می‌توانید تشخیص دهید که این قطعه فولادی جز کدام دسته از تیرآهن‌ها است.

بر اساس مشخصات ظاهری، تیرآهن به شکل I و H بوده که از آلیاژها تولید می‌شود. این قطعه فولادی بر اساس روند تولیدی هرکارخانه از یک نوع مشخصه هندسی پیروی می‌کند. با مطالعه دقیق در مورد شکل ظاهری همچنین مشخصه‌های استاندارد تیرآهن می توانید از کیفیت محصول دریافتی خود اطمینان حاصل کنید.

یک نکته مهم در مورد تیرآهن‌ها این است، که این مقاطع فولادی را می‌توان در سایزهای مختلفی خریداری کرد. هرکدام از این سایزها، مشخصات فیزیکی خاص خود را دارند؛ بنابراین مهم است که در زمان خرید ویژگی هر کدام از این سایزها را بشناسید. از سایزهای تیرآهن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سایز 12
  • سایز 14
  • سایز 16
  • سایز 18
  • سایز 20
  • سایز 22
  • سایز 24
  • سایز 27
  • سایز 30
  • وزن تیرآهن

یکی دیگر از روش‌های تشخیص تیرآهن تقلبی از اصل، کمک گرفتن از جدول وزن تیرآهن می‌باشد. وزن یک تیرآهن به حجم آن و چگالی وزن فولاد بستگی دارد. جالب است بدانید که حجم، همیشه به ابعاد تیرآهن بستگی دارد و تعیین می‌کند که چقدر فضا در سازه اشغال خواهد کرد.برای تشخیص تیرآهن تقلبی، باید وزن تیرآهن دریافتی را با جدول استاندارد وزنی که تولیدکننده در اختیارتان قرار داده است، مطابقت دهید. بر همین اساس می‌توانید متوجه شوید که تیرآهن شما اصل می‌باشد یا خیر؟

وزن تیرآهن

2. علامت هک‌ شده بر روی تیرآهن

علامت حک شده روی تیرآهن می‌تواند، یکی از روش‌های تشخیص تیرآهن تقلبی از اصل باشد. تمامی تولیدکنندگان مقاطع فولادی در زمان تولید تیرآهن، در جهت مشخص کردن محصول خود، علامت اختصاری بر روی تیرآهن‌ حک می‌کنند که این نشان دهنده نام تجاری محصول می‌باشد. این راهکار همیشه می‌تواند به نفع تولید کننده باشد؛ زیرا، بر اساس نام تجاری می‌تواند محصول خود را تبلیغ کند و هیچ شرکت یا بنگاه فروش آهن آلاتی فرصت‌طلبی نمی‌تواند با نام آن، تیرآهن تقلبی را به فروش برساند.

نام تجاری مخصوص تیرآهن‌ها از چند حروف اصلی برند تشکیل شده‌اند؛ که در ایران تمام کارخانجات تولید تیرآهن این کار را انجام می‌دهند. 6 نمونه از علامت‌های تجاری تولیدکنندگان در ایران به شرح زیر می‌باشد:

  1. علامت تجاری کارخانه فولاد امیرکبیر خزر: AKS
  2. علامت تجاری کارخانه فولاد الماس تاکستان: ATJU
  3. علامت تجاری کارخانه فولاد آریا ذوب: ARIA
  4. علامت تجاری کارخانه فولاد آناهیتا گیلان: AGJU
  5. علامت تجاری کارخانه آذر فولاد امین: AFA
  6. و…

3. بسته‌ بندی تیرآهن

یکی از روش‌های تشخیص تیرآهن تقلبی از اصل، بسته‌بندی آن است. تیرآهن‌ها همیشه در حجم بالا خریداری می‌شوند و بسته‌بندی آن‌ها نیز بر همین اساس است. در هنگام خرید مقاطع فولادی از جمله تیرآهن، میلگرد، نبشی و سایر موارد دیگر بسته‌بندی‌ها در حجم مشخصی آماده ارسال برای مشتری می‌باشند.

به طور کلی در صنعت محصولات آهنی اصطلاحات مختلفی وجود دارد؛ که همیشه به کار گرفته می‌شود. یکی از رایج‌ترین اصطلاحات در این بخش بندیل می‌باشد؛ که در زمان بسته‌بندی محصولات فولادی به کار گرفته می‌شود. بسته‌های تیرآهن‌ همیشه در وزن ۵ تن هستند، که گاهی نیز بر اساس روند تولیدی تولیدکننده به طور متغییر در اندازه‌های ۲ الی ۵ تنی نیز به فروش می‌رسند.

4. پلاک تیرآهن

همیشه قبل از ارسال بسته تیرآهن بر روی هر بندیل یک پلاک قرار خواهد گرفت. پلاک بر روی بندیل همان پلاک شناسایی تیرآهن است که با بررسی آن می‌توانید به اصل بودن تیرآهن پی ببرید. درون پلاک تیرآهن اطلاعاتی نظیر موارد زیر درج شده است.

  1. نام محصول
  2. نام تولیدکننده
  3. پارامترهای به‌کارگرفته شده
  4. وزن
  5. استاندارد

5. قدرت جوش‌پذیری تیرآهن

همیشه در زمان استفاده از تیرآهن، میزان جوش‌پذیری آن بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا ترکیبات مواد اولیه فولادی به‌کار رفته در تیرآهن، همچنین ضخامت و ترکیبات شیمیایی می‌تواند در کیفیت جوشکاری بر روی تیرآهن تاثیرگذار باشد.

اگر تیرآهن تقلبی باشد، هرگز نمی‌تواند خصوصیات چوش‌پذیری قابل قبولی ارائه بدهد. در زمان تشخیص کیفیت تمامی محصولات فولادی این روش نیز به کار گرفته می‌شود.

6. رنگ تیرآهن

در هنگام خرید تیرآهن، یکی دیگر از اساسی‌ترین راه‌های تشخیص تیرآهن تقلبی از اصل، رنگ محصول می‌باشد که نشان‌دهنده کیفیت بالای آن است. تیرآهنی که دچار زنگ‌زدگی شده باشد و رنگ یکنواختی نداشته باشد، جزء محصولات مرغوب و اصل نخواهد بود؛ زیرا، رنگ تیرآهن باید یکدست و فاقد علامت‌های کدری باشد.

البته این را هم بگوییم که گاهی ممکن است به دلیل انبارداری نادرست، رنگ تیرآهن تغییر کند که این نیز بر روی کیفیت محصول تاثیر خواهد گذاشت.

انواع استانداردهای تیرآهن

برای تشخیص تیرآهن تقلبی از اصل، لازم است که اطلاعاتی مفیدی نسب به روند تولیدی این محصول به دست آورید.

استاندارد های تیرآهن

در زمان تولید تیرآهن، هر تولیدکننده بر اساس تجهیزات و روند تولیدی خود، از استاندارد‌های مشخص شده استفاده می‌کند. در این بخش از مقاله قصد داریم تا به طور مختصر اطلاعاتی در مورد استاندارهای تیرآهن در اختیارتان بگذاریم‌.

1. استاندار IPE

بسیاری از تولیدکنندگان در ایران، از استاندارد IPE جهت تولید تیرآهن  استفاده می‌کنند. تیرآهن‌ها بر اساس استاندارد‌های مشخص شده دارای ظاهر و ویژگی‌های مختلفی هستند. نوع استاندارد IPE در کشورهای اروپایی نیز مانند ایران از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است. زیرا، بر اساس موقعیت جغرافیایی و فصلی، همیشه از این نوع تیرآهن در بخش‌های مختلفی از سازه می‌توان استفاده کرد.

2. استاندارد INP

این نوع استاندارد INP اصولاً در کشور ایران ساخته نمی‌شود؛ زیرا در ایران بر اساس موقعیت‌های ساخت سازه این نوع تیرآهن کاربرد آنچنانی نخواهد داشت. در صورت استفاده از تیرآهن استاندارد INP در موارد خاص، این محصول از کشورهای دیگر وارد می‌شود. لازم به ذکر است که در هنگام سفارش تیرآهن از کشورهای دیگر به مشخصات محصول توجه داشته باشید.

همانطور که گفته شده راه‌های زیادی برای تشخیص تیرآهن تقلبی از اصل وجود دارد که با استفاده از هر کدام از آن‌ها می توانید به وجود ماهیت محصول سفارشی خود پی‌ببرید. در کنار تمامی نکات ذکر شده، همیشه به یاد داشته باشید که خرید از یک تولیدکننده معتبر می‌تواند شما را از دردسرهای به وجود آمده جلوگیری کند.

تیرآهن اصل همیشه بر اساس کیفیت و مرغوبیتی که دارد، می‌تواند به مقاومت سازه کمک‌های شایانی کند. بازار داغ محصولات تقلبی به دلیل قیمت ارزان بسیار پرطرفدار است، اما خرید تیرآهن با قیمت کم می‌تواند خسارت‌های زیادی را با هزینه بیشتر به جای بگذارد.

نحوه تشخیص تیرآهن تقلبی از اصل چگونه است؟

تیرآهن تقلبی و اصل را از طریق رنگ، قدرت جوش پذیری، بسته بندی تیرآهن و حتی علامت هک شده روی آن می‌توان تشخیص داد.

آیا تیرآهن اصل و تقلبی را می‌توان از روی رنگ این محصول تشخیص داد؟

رنگ تیرآهن یکی از پارامترهایی است که می‌تواند اصلی بودن تیرآهن را تعیین کند. رنگ تیرآهن باید یکدست و فاقد علامت‌های کدری باشد.

در زمان خرید روی پلاک تیرآهن چه اطلاعاتی درج شده است؟

نام محصول، نام تولیدکننده، پارامترهای به‌کارگرفته شده، وزن و همچنین استاندارد تیرآهن روی پلاک این محصول درج شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. خوش سیما می گوید

    سلام بسیار عالی ممنون از تفکر رشد ملی مجموعه شما.